بروزترین پروژه های ایرانی داک
خانه » پروژه، مقاله، تحقیق » دانلود پروژه بررسی مهمترین روشهای پیشگیری از اعتیاد در محیط های آموزشی
دانلود پروژه بررسی مهمترین روشهای پیشگیری از اعتیاد در محیط های آموزشی

دانلود پروژه بررسی مهمترین روشهای پیشگیری از اعتیاد در محیط های آموزشی

شرح مختصر :

1-مقدمه

امروزه جوامع بشری مشکلات فرهنگی خود را با به کارگیری نیروی عظیم انسانی حل نموده و مشکلات اقتصادی، سیاسی، مالی و صنعتی خود را نیز با تقویت نیروی فکری انسانها و استفاده بهینه از آن حل می کنند. تردیدی نیست در جوامعی که مغزهای متفکر و اندیشمندان آن افرادی متعهد و پایبند به اصول انسانی هستند رشد و ترقی بیشتری مشاهده شده و مشکلات یکی پس از دیگری رفع شود و بالعکس، جوامعی که از این نیرو بهره کمتری می برند ضعف و گرفتاری و مشکلات آنها بیشتر است. آری، اندیشه و فکر انسان چاره ساز است، با خود فرهنگ می آورد، اعتقادات افراد جامعه را قوی، ارزشهای آنها را تقویت، افراد را فرمانبردار احکام الهی، و دنیا و آخرت را آباد می کند. اکنون اگر قدری به کیفیت اندیشۀ خود فکر کنیم، شاید بتوانیم این نیروی بزرگ خداداد را در جهت رشد و شکوفایی خود و جامعه بکارگیریم.

2-شرح مسأله

بررسی وضعیّت قاچاق و مواد مخدر و اعتیاد نشان می دهد که: ایران یکی از مهمترین گذرگاههای حمل مواد افیونی به اروپاست که طی دهه های گذشته میلیون ها تن انواع مواد مخدر از این راه به غرب سرازیر گشته؛ اما پس از انقلاب اسلامی و در پی برنامه ریزی های صحیح این انتقال به شدت مختل شده است. در نتیجه بر تلاش و اصرار باندهای قاچاق افزوده است. به عنوان مثال طی سال های1979-1998، بیش از 1455 تُن انواع مواد مخدر در ایران کشف شده است که شامل 35 تُن هروئین، 5/12 تن مُرفین، 1115 تریاک و 175 تن حشیش بوده است. با همه اینها مواد مخدر همچنان قربانی می گیرد و این هشداری جدّی برای دولت و همه مردم است تا با شیوه های مؤثرتری به مقابله برخیزند بنابراین برای جلوگیری از این بلای خانمان سوز بایستی بیش از هر ابزار دیگری به اقدامات فرهنگی در خانه و مدرسه متوسل شد. از جملۀ این راهکارها، فعالیتهایی در زمینه ی افزایش آگاهی ایجاد نگرش منفی نسبت به مواد مخدر، ایجاد تفکر انتقادی و پرورش قوه قضاوت جوانان و نوجوانان است. پزشکان می گویند:«پیشگیری همیشه بهتر از درمان است» این مسئله به خصوص در مورد اعتیاد اهمیّت زیادتری دارد. از این رو، کارشناسان مبارزه با مواد مخدر معتقدند مبارزه با اعتیاد را باید از مهدکودک و دبستان شروع کرد و تا دبیرستان و دانشگاه پی گیری نمود. در مبحث پیشگیری از اعتیاد، «خانواده» و «آموزش و پرورش»، به عنوان دو رکن مهم مورد نظر است و مربیان و والدین، نقش بسزایی در نجات نسل جوان از گرداب اعتیاد به عهده دارند. بهترین راه مبارزه با اعتیاد، «پیشگیری»است. و بهترین راه پیشگیری، «آگاه کردن» نسل جوان از خطرهای گرایش به مواد مخدر است.

مدرسه به عنوان خانه دوم، حدود یک چهارم از گذران اوقات دانش آموزان را به خود اختصاص می دهد. بر اساس آمار ارائه شده از سوی گروه طرح و برنامه کل آموزش و پرورش استان در سال 87، حدود 120 هزار نفر در مدارس راهنمایی و متوسطه استان در حال تحصیل بوده اند. این دانش آموزان در سنین رشد شخصیت و پایه ریزی منش و سلوک رفتاری قرار داشته، یادگیری تمام رفتارهای محیطی و الگو برداری از آنها از ویژگی این افراد است. لذا در حساسترین و سرنوشت سازترین دوران زندگی به سر می برند. کم ترین توجه به آنها، می تواند مهلک ترین ضربه ها را به آنها وارد نماید. و موج این آسیبها جامعه را نیز در دراز مدت متأثر نماید. زیرا اینان سرمایه های معنوی و گردانندگان اصلی کشور درآینده هستند. برای برخورداری از جامعه ای سالم، متحرک و با نشاط، از مدارس انتظار می رود که به عنوان یک سیستم کارآمد، دانش آموزان را تحویل گرفته در مدت زمان در اختیار داشتن آنان، طی فرآیندهای مختلف فرهنگی، تربیتی، تحصیلی و مشاوره ای، به انباشت سرمایه های انسانی جامعه کمک نمایند. از جمله آسیبهای اجتماعی که جامعه را در معرض خطر قرار می دهد، اعتیاد به انواع مواد مخدر طبیعی و صنعتی است. دامنه آسیب ناشی از اعتیاد در نسل جوان چنان گسترده است که د رصورت عدم همکاری مدارس در پیشگیری از آن، می تواند پایه های استقرار نظام جمهوری اسلامی را، در حد تهدیدات خارجی، تضعیف نماید. از جهت اقتصادی، عدم توفیق در پیشگیری از شیوع مواد مخدر در جامعه از طریق مدارس و انحراف ناشی از اعتیاد از یک سو نیازمند هزینه های مالی زیادی را برای درمان و مقابله است. و از سوی دیگر اعتیاد باعث افت تحصیلی شده به منزله از دست رفتن سرمایه گذاریهای خانواده و دولت در آموزش دانش آموزان و محروم شدن بخشهای اقتصادی و تولیدی از مهارتها و تخصصهای جوانان در آتی است؛ از بعد فرهنگی-اجتماعی، شکستهای تحصیلی، اعتیاد، بیکاری، نامطلوب بودن چهره جامعه از لحاظ وجود افراد معتاد و … بر جامعه تحمیل می شود؛ از بعد امنیتی، اعتیاد انحرافی است که با خود انحرافات و کجرویهای زیاد مانند سرقت را بهمراه دارد؛ از لحاظ سیاسی نیز پیشگیری نکردن از اعتیاد و در مدارس، بسیاری از برنامه ریزیهای اقتصادی و فرهنگی کشور را دچار اختلال و مشکل می نماید. بدین ترتیب در این مقاله مشخص خواهد شد، روشهای پیشگیری از اعتیاد در محیط های آموزشی کدامند؟؛ و چگونه بر پیشگیری از اعتیاد مؤثرند؟ و راهکارهای عملی پیشگیری چیست؟

3-اهمیت و ضرورت تحقیق

بخشی ار خسارتها و زیانهای ناشی از عدم پیشگیری از اعتیاد در مرحله نوجوانی و جوانی قابل محاسبه عددی است مانند خسارات مادی تحصیلی، درمان، مقابله و … اما بخش قابل توجهی از آن قابل بیان در قالب رقم و عدد نمی باشد مانند تبعات روانی و امنیتی بر فرد، خانواده و جامعه. در هر دو شکل کشور از اعتیاد متضرر می شود. اعتیاد که می شد با رعایت بعضی موازین اصولی با هزینه های کمتر پیشگیری شود و به مرحله بحران و خسارت نرسد. هر گونه کمک و مساعدت کوچک مدارس به امر پیشگیری، نتایج بسیار بزرگی در آینده نصیب جامعه می کند و بر عکس. در واقع نقش مدارس در پدیده اعتیاد، واکسینه نمودن مدارس با استفاده از اهرمهای آموزشی و تربیتی و جلوگیری ازشیوع این بیماری به عده ای بیشتر و فروپاشی نظام اجتماعی است. که این مقاله درصدد توصیف چگونگی دستیابی به آن است. بنابراین اهمیت و ضرورت تحقیق از دو بعد کاربردی و نظری قابل توجه و دقت نظر است: از یک جهت اين تحقيق پايه ها و بنيان هاي تئوری و عملي لازم جهت شناخت یکی از مسائل مبتلابه امروزی جامعه، یعنی اعتیاد به مواد مخدر را فراهم خواهد نمود؛ و از سوی دیگر متناسب با آن راهكارهايي براي بهبود وضعيت پیشگیری از اعتیاد ارائه خواهد داد تا در پرتو آن مسئولين با شناخت آگاهي از این مسئله مهم روز اقدامات عملي لازم در اين زمينه انجام دهند. به عبارت بهتر؛ یکی از مواضع درگیری و نا امنی اجتماعی در قالب جریانی به نام اعتیاد است که اعتماد به نفس، خودباوری، اصول اعتقادی، سرمایه های انسانی و معنوی و….هدف قرار گرفته است، و تهدیدی برای جامعه در پی خواهد داشت.

از سوی دیگر با توجه به مطالعات جامعه شناسی ریشه های اجتماعی انحراف را می توان در گروه های زیر طبقه بندی کرد: 1-دگرگونی در هنجارها و بی هنجاری، 2- تضاد و برخورد ارزش ها، 3- ارائۀ تعاریف جدیدی از چیزها، 4- ضایعات اجتماعی، 5- عدم دسترسی به اهداف، 6-تضاد میان هدف ها و وسایل، 7-عدم صمیمیت و دورویی، 8-انعطاف جامعه در مقابل مجرمین یقه سپید و خواص. (محسنی، صص 283-282)؛ بدین ترتیب اعتیاد علاوه بر این که خود یک انحراف به حساب می آید، عامل انحرافات دیگر نیز می گردد. پس برای کمک به مسؤلین آموزش و پرورش کل کشور و استان بوشهر جهت پیشگیری از اعتیاد لازم است روشهای آن مورد بررسی قرار گیرد.

4-هدف های مقاله

4-1-هدف کلی:تبیین روشهای پیشگیری از اعتیاد در محیط های آموزشی

4-2-هدف های جزیی: تبیین نقش خودباوری دانش آموزان در پیشگیری از اعتیاد در مدارس؛

  • تبیین نقش راهنمایی و مشاوره دانش آموزان در پیشگیری از اعتیاد در مدارس؛
  • تبیین نقش فرهنگ سازی دانش آموزان در پیشگیری از اعتیاد در مدارس؛
  • تبیین نقش جلوگیری از افت تحصیلی و افزایش مهارت دانش آموزان در پیشگیری از اعتیاد در مدارس؛
  • تبیین نقش همکاری مدرسه، خانه و جامعه دانش آموزان در پیشگیری از اعتیاد در مدارس؛
  • تبیین نقش فعالیتهای تربیتی(ورزشی و سرگرمی) دانش آموزان در پیشگیری از اعتیاد در مدارس.

5-روش تحقیق

این تحقیق براساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی نظری است زیرا داده ها و مواد اولیۀ تحلیل به روش کتابخانه ای گردآوری شده است. و براساس ماهیت و روش از نوع توصیفی بوده زیرا به دنبال چگونه بودن موضوع و این که روش های پیشگیری از اعتیاد در محیط های آموزشی چیست؟، می باشد. و در مجموع روش تحقیق کیفی-تحلیلی می باشد. روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق، روش کتابخانه ای است. ابزار گردآوری داده ها، با توجه به هدف از گردآوری اطلاعات و نوع آن، متن خوانی و استفاده از فیش است. که عین مطلب یا برداشت خود از مطلب یا به صورت نقل قول غیرمستقیم فیش برداری شده است. مبنا و معیار در تجزیه و تحلیل در این تحقیق، استفاده از استدلال قیاسی و استقرائی، تشخیص تفاوت و تمایز و مقایسه، که همگی به کمک تفکر، تعقل، منطق و استدلال صورت می پذیرد، است.

6-مبانی نظری و مطالعاتی

7-تعریف اعتیاد

اعتیاد عبارت است از یک پدیده ی زیستی که به موجود زنده این امکان را می دهد که خود را به تدریج با بعضی مواد سمی سازش دهد و مصرف روزمره مقادیری از این مواد را که برای موجود زنده ی دیگر از همان گروه کشنده است را تحمل کند. از نظر فیویولوژسیتها اعتیاد عبارت است از حالتی که استعمال متوالی یا متناوب ماده مخدر در فرد ایجاد می شود، با استعمال مواد مخدر تحریک پذیری سلولهای عصبی و دستگاه عصبی افزوده شده و در نتیجه داروی بیشتری «لازم» است که آن را به حالت تعادل برگرداند.

تعریف دیگری که توسط محقق آمریکایی به نام دکتر وکل وایزبل شده است اعتیاد را می توان حالتی دانست که در نتیجۀ استعمال داروی مخدر به شخص دست می دهد و موجب می شود که خویشتن داری شخص از میان برود و زیاده روی استعمال در آن ها به حدی برسد که به حال شخص و اجتماع مضر باشد.

معتاد عبارت است از شخصی که در نتیجه استعمال متمادی دارو، در بدن وی حالت مقاومت اکتسابی ایجاد شده به قسمی که استعمال مکرر آن موجب کاسته شدن تدریجی اثرات آن می گردد. بنابراین پس از مدتی تشخیص مقادیر بیشتری از دارو را می تواند بدون بروز ناراحتی تحمل کند و در صورتی که دارو به بدن او نرسد، اختلالات روانی و فیزیکی موسوم به سندرم محرومیت حاصل می شود.

8-سیگار دروازۀ اعتیاد

رابطه سیگار و اعتیاد، رابطه ناگسستنی است. سیگار، به دست معتادان چسپیده و تنها، زمانی که در میان لبهاست، انگشتان دست از آن خالی می شوند. انگشتان سیاه و گاه سوخته، نشانه مصرف مداوم سیگار به وسیله معتادان به مواد مخدراست. برای شناخت بهتر ارتباط سیگار با اعتیاد، به چند آمار بنگریم:

  • *همۀ معتادان به مواد مخدر، قبل از گرایش به اعتیاد، سیگاری بوده اند؛
  • *سیگار در مصرف حشیش و ماری جُوانا، نقش عامل را بازی می کند؛
  • *معتادان حرفه ای، سیگار را مقدمۀ مواد مخدر(تریاک و هروئین)می دانند؛
  • *34درصد معتادان گفته اند یکی از اولین انگیزه های مصرف مواد مخدر، تکمیل لذت حاصله از مصرف سیگار و تجربه آن بوده است.

طبق آمار بیشتر جوانان و نوجوانان، اولین گام به سوی اعتیاد را با سیگار آغاز کرده اند. مصرف سیگار و مواد مخدر در میان جوانان و نوجوانان وابسته به قشر خاصی نیست. از این رو اندرزها و هشدارهای والدین به فرزندان در مورد ضررهای سیگار و مواد مخدر، در جلوگیری از سقوط آنان به دام اعتیاد، بسیار مؤثر است.

فهرست مطالب

  • چکیده
  • 1- مقدمه
  • 2-بیان مسأله
  • 3-ضرورت و اهمیت تحقیق
  • 4-هدف های تحقیق
  • 1-4-هدف کلی
  • 2-4-هدف های جزئی
  • 5-روش تحقیق
  • 6-پیشینۀ نظری و مطالعاتی تحقیق
  • 7- تعریف اعتیاد
  • 8-سیگار دروازه اعتیاد
  • 9- روشهای پیشگیری از اعتیاد دانش آموزان
  • 9-1-خود باوری
  • 9-2-راهنمایی و مشاوره
  • 9-3-فرهنگ سازی
  • 9-4-جلوگیری از افت تحصیلی
  • 9-5-همکاری مدرسه، خانه و جامعه
  • 9-6-فعالیتهای تربیتی
  • 10- نتیجه گیری
  • 11-پیشنهادها
  • منابع و مآخذ
  • عنوان پروژه: بررسی مهمترین روشهای پیشگیری از اعتیاد در محیط های آموزشی
  • قالب: word و قابل ویرایش
  • تعداد صفحات: 42 صفحه
  • قیمت: 12000 تومان   9000 تومان

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .

توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.

بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

راهنمای دانلود :

  1. ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ” خرید که به رنگ آبی است “  کلیک کنید.
  2. سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛  بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک  فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.

جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید

banksLogo1

نام شما (الزامی)

ایمیل شما (الزامی)

موضوع

پیام شما

درباره‌ی ایرانی داک

avatar
ایرانی داک پایگاه علمی سالم در زمینه پروپوزال، پایان نامه، مقاله، پروژه و تحقیقات دانشجویی در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای می باشد؛ با افتخار به اینکه عملکرد تخصصی، پژوهشگری ، احاطه بر موضوع ، توجه به اصول، ضوابط و معیار های علمی ، دانش روز ، توانمندی حرفه ای، آن تایم بودن و پذیرش مسئولیت کامل مشاوره پروژه ها و تحقیقات متقاضی از ویژگی های عملکردی متخصصین کارآزموده این مجموعه علمی ـ فرهنگی است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


2 + سه =