شرح مختصر :
يكي از موضوعاتي كه در حيطه اعتقادات و باورها معرفي ميشود و اذهان زيادي را به خود مشغول داشته، دسته خاصي از اعتقادات است كه تحت عنوان خرافات از آنها ياد ميشود. اين دسته از عقايد، بنا بر ماهيت شهودي كه دارند، همواره مورد مناقشه بوده و جهت گيري هاي موافق و مخالفي به همراه داشتهاند. بخشي از اين باورها، جنبه محلي و قومي دارند و در حيطه يك جغرافياي خاص شناخته ميشوند و برخي ديگر جنبه بين المللي دارند . به عنوان مثال، نحس بودن عدد 13 تقريباً در اكثر فرهنگها و ملتها شايع است و به نحو غير قابل باوري در بين مردم اشاعه پيدا كرده است. آنچه مسلم است بخش عظيمي از فرهنگ عامه به اين مفاهيم اختصاص داشته و با شيوههاي بنيادين انديشيدن و احساس كردن و به طوركلي نحوه پاسخگويي انسانها به محيط پيوند تنگاتنگي دارد (فروغی و عسکریمقدم، 1388). يكي از اجزا ء هر فرهنگ اعتقادات است. قسمتي از اين اعتقادات حقيقي و واقعي و مبتني بر بنيانهاي ثابتشده و متقن است، اما بخشي از آنها بي پايه، بدون دليل و در طول تاريخ توسط مردمان پذيرفته شدهاند كه به آنها خرافات ميگويند (شاهنوشی، 1388). معمولاً مردمشناسان ترجيح ميدهند براي جلوگيري از جهتگيري ارزشي از اصطلاح باورهاي اجتماعي استفاده كنند. البته مسئله به اين سادگي هم نيست. به عبارت ديگر، نميتوان به صرف اينكه ما قادر به تبيين يك عمل و فهم يك مطلب يا رابطه نيستيم، آن را بيپايه و اساس و غيرواقعي تلقي كنيم و بايد در بررسي اين باورها از زاويه ديد معتقدان به اين مفاهيم به مسئله بنگريم؛ هر چند از منظري بيروني نيز ميتوان به تبيين اعتقاد به خرافات پرداخت و نگاهي جامعه شناختي يا اقتصادي به موضوع داشت (شاهنوشی، 1388) نكته حائز اهميت در مورد خرافات اين است كه به واسطه ارتباط اين گونه عقايد با صور زيرين (زيرساخت) احساسي اقوام و احساسي امنيت دروني، چنان ارزش و اعتباري كسب نمودهاند كه تقريباً هيچ گونه باور متضادي را نمي پذيرند. ديويد هيوم معتقد است تمايل به خرافات را هرگز نمي توان از بين برد . نكته اصلي اينجاست كه خرافات بخش جدايي ناپذير آن دسته از سازوكارهاي انسان است كه بدون آنها آد مي قادر به ادامه حيات نيست (تایلور، 2004).
در گوشه و كنار جهان، در ميان فرهنگ عامه، عقايد و باورهايي به چشم ميخورند كه از نظر تفكر مدرن در ردة عقايد خرافي طبقهبندي ميشوند. عليرغم بار معنايي منفياي كه بر اين دسته از عقايد متصور است و بر پايه منطق امروزي، خرافات آن دسته از عقايد و باورهايي هستند كه به لحاظ علمي و تجربي غير قابل دفاع بوده و ميتواند زمينههاي تحرك يا توقف جامعه را حول موضوعي خاص فراهم آورد (فروغی و عسکریمقدم، 1388). شاید نتوان تاریخ دقیقى از شروع خرافهگرایى بشر ارائه نمود، اما این پدیده تاریخى طولانى دارد و از عوامل متعدد و متنوعى نشئت میگیرد که از جمله عبارتند از: جهل، ترس، حیرت، نیازهاى اقشار اجتماعى، میراث اجتماعى بازمانده از اقوام پیشین و تقلید از نیاکان و گذشتگان، سودجویى و منفعتطلبى افراد و گروههاى اجتماعى، تعصبهاىِ فاقد دلیل منطقى، ناتوانى انسان در فهم و حل مسائل و مشکلات، کارکردهاى مثبت روحى و اقتصادى و اجتماعى خرافات، برداشتهاى نادرست از احکام و آموزههاى دینى، نابرابریهاى اجتماعى، کسب قدرت و استمرار سلطه. بنابراين، با توجه به اهميت و كاركردهاي آشكار و پنهاني كه اين قسم از فرهنگ در رشد، تحرك يا توقف جوامع بشري دارد، بر پژوهشگران و محققان است كه انواع و اقسام عقايد خرافي رايج در بين عامه مردم را شناسايي كرده و جنبههاي مثبت و منفي اين پديده را مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار دهند. به ويژه اينكه امروزه خرافات نه تنها به حوزههاي سنتي زندگي افراد، بلكه به حوزه نوين زندگي نيز رسوخ كرده و در زير نقاب به ظاهر فردگراي جامعه نوين، اشتياق گسترده نسبت به پديده هاي تخيلي و اسرارآميز فزوني يافته است.
فهرست مطالب
- چکیده
- مقدمه و بیان مسأله
- تعریف خرافات
- خرافه در لغت
- خرافه در اصطلاح
- تاریخچه پیدایش خرافه پرستی
- اقسام خرافات
- الف) خرافاتی که جنبه فردی دارند
- ب) خرافات خاص
- ج) خرافاتی که جنبه اجتماعی و سیاسی دارند
- بسترهای خرافات
- الف) بسترهای درونی
- ب) بسترهای بیرونی
- ويژگيهاي خرافات
- پیشینه تحقیق
- خرافات از منظر روانشناسی
- نظریات تبیین کننده ی پدیده ی خرافات
- الف: نظریاتی که به طور مستقیم به تبیین پدیده خرافات می پردازند
- نظریه یادگیری اجتماعی (اسکینر)
- نظریه همرنگی اجتماعی
- ب: نظریاتی که به طور غیر مستقیم به تبیین پدیده خرافات میپردازند
- نظریه فرافکنی
- علل بوجود آمدن خرافات
- ناتوانی از درک حقایق و جهل و نادانی
- پایین بودن سطح فرهنگ و بینش اجتماعی جامعه
- الف) تصادف
- ب) تیپ شخصیتی افراد
- اشتیاق به آگاهی از وقایع آینده
- عدم اعتماد و اطمینان به آینده
- پایین بودن سطح فرهنگ و بینش اجتماعی جامعه
- پیامدها و کارکرد های خرافات
- مبارزه با خرافات
- نتیجه گیری
- فهرست منابع و مآخذ
- الف: منابع فارسی
- ب: منابع انگلیسی
- عنوان سمینار : روانشناسی و خرافات
- قالب: word و قابل ویرایش
- تعداد صفحات: 33 صفحه
- قیمت:
25000 تومان15000 تومان
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
- ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ” خرید که به رنگ آبی است “ کلیک کنید.
- سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.