شرح مختصر
اخلاق را مجموعهاي از صفات روحي و باطني انسان تعريف کردهاند که به صورت اعمال و رفتاري که از خلقيات دروني انسان ناشي ميشود، بروز ظاهري پيدا ميکند و بدين سبب گفته ميشود که اخلاق را از راه آثارش ميتوان تعريف کرد. استمرار يک نوع رفتار خاص، دليل بر آن است که اين رفتار يک ريشه دروني و باطني در عمق جان و روح فرد يافته است که آن ريشه را خلق و اخلاق مينامند. دامنه اخلاق را در حد رفتارهاي فردي تلقي ميکنند، اما رفتارهاي فردي وقتي که در سطح جامعه يا نهادهاي اجتماعي تسري پيدا ميکند و شيوع مييابد، به نوعي به اخلاق جمعي تبديل ميشود که ريشهاش در فرهنگ جامعه ميدواند و خود نوعي وجه غالب مييابد که جامعه را با آن ميتوان شناخت (قراملکي، 1388 :15). بوربا هوش اخلاقی را ظرفیت و توانایی درك درست از نادرست، داشتن اعتقادات اخلاقی قوی و عمل به آنها و رفتار در جهت صحیح و درست تعریف میکند. هوش اخلاقی به این نکته اشاره دارد که اصول اخلاقی حاصل وراثت نیست، بلکه افراد یاد میگیرند که چگونه خوب باشند. در حقیقت هوش اخلاقی به مثابه یک راهنما برای رفتار عمل میکند و کمک میکند تا ما اعمال هوشمندانه و بهینهای داشته باشیم (کریمی، 1389)، بسیاری از رفتارهای انسان ریشه در اصول و ارزشهای اخلاقی دارد و از آن متأثر میشود، افراد با هوشاخلاقی همیشه کارهایشان را با اصول اخلاقی پیوند میزنند که این خود باعث افزایش تعهد و مسؤولیتپذیری در افراد و در نتیجه بهبود کارایی فردی و گروهی میشود (فلیتی[1] و هامان[2]، 2013). از طرف دیگر دو دیدگاه روانشناختی وسیع از لحاف تاریخی بکار گرفته شده تا بهزیستی روانشناختی را کاوش و بررسی کند. دیدگاه لذتی بهزیستی را با شادی برابر می داند و اغلب به عنوان توازن میان عاطفه مثبت و منفی عمل می کند (رایان و دسی[3] ، 2001). این دیدگاه اساس بهزیستی روانشناختی را فزونی عاطفه مثبت نسبت به عاطفه منفی تعریف می کند و برتجربهی هیجانی خوشایند تأکید دارند. بر اساس این دیدگاه بهزیستی روانشناختی را حداکثر عاطفه مثبت و حداقل عاطفه منفی تعریف کرده اند (دینر[4]، 2001؛ به نقل از مرادی تلگرد، 1394). از سوی دیگر چشم انداز اخلاقی ارسطویی چگونگی سلامت زندگی افراد را در ارتباط با خود حقیقی شان ارزیابی می کند (ریف ، 1989؛ به نقل از مرادی تلگرد، 1394). به علاوه، در سال های اخیر چند محقق به چند بعدی بودن بهزیستی روانشناختی اشاره کرده اند و معتقدند که ابزارها باید در برگیرنده هر دو مورد بهزیستی اخلاقی ارسطویی و دیدگاه لذت گرایانه باشند (رایان و دسی، 2001). مولفه های بهزیستی روانشناختی شامل شادمانی و عاطفه مثبت. رضایت از زندگی است. اکنون در بعضی از پژوهش ها به این مسئله به صورت اختصاصی تر نیز پرداخته شده است . تمایز بین شاخص های بهزیستی و بهزیستی روانشناختی نیز در بعضی از مقالات مطرح است. شاخص های بهزیستی دو مطلب عمده را در نظر دارد : تعادل لذتی و یا به عبارت دیگر تعادل بین عواطف مثبت و منفی و دوم رضایت از زند گی (اسکیمک ، رادا کریشنان ، اویشی ، زوکوتو و احدی، 2008). اما بهزیستی روانشناختی به طور کلی به سلامتی عمومی روانی و جسمانی فرد و به رضایت رضایت عمومی فرد از زندگی می پردازد که مفاهیمی مانند رضایت شغلی را نیز در بر میگیرد . به عبارت دیگر مفهوم بهزیستی روانشناختی مفهومی و سیع تر و همه جانبه تر که مسایل مختلفی را پوشش می دهد به حساب می آید ( به نقل از مرادی تلگرد، 1394). همچنین یک عامل عمده در دینداری نیاز انسان به ارتباط با خداوند حکیم و مقتدر است و ایمان به خدا موجب می شود نگرش فرد به کل هستی هدفدار و معنادار باشد و فرد به یک بهزیستی روانی دست یابد. عدم ایمان به خدا موجب می شود که فرد انسجام و آرامش نداشته باشد. نگرش دینی و مذهبی به انسان آرامش می دهند و امنیت وی را تضمین می کنند. خلأهای عاطفی، اخلاقی و معنوی را در فرد و اجتماع پر می کنند و باعث ایجاد پایگاه محکمی در برابر مشکلات و محرومیت های زندگی می شوند (اسدی نوقانی، 1384). قرن 21 از سوی برخی اندیشمندان در عصر دانایی، جامعه اطلاعاتی و از سوی دیگران عصر بازگشت به معنویت نام گرفته است. در عصر دانش و اطلاعات، برتری بالکانی است که به بینش های منسجم و تعیین کننده ای نسبت به انسان، هستی، طبیعیت و جامعه مجهز باشند، تا هدفهای انسانی را در چشم اندازی همه جانبه و واقع گرایانه نباشد. پژوهش های مقطعی متعددی وجود دارند که نشان می دهند برگشت به معنویت برای کسب حمایت و کنار آمدن با دردهایشان می باشد (رینپتروپ، التمیر، چن، فنده و کافالا[5] ، 2005). امروزه پزشکان، پرستاران و روحانیون مشترکاً برای مراقبت از افراد در حال احتضار به فعالیت می پردازند. این رویکرد گروهی از اعضای خانواده و دوستان بیمار را نیز در بر می گیرد موجب افزایش آگاهی معنوی بیمار می شود و اضطراب او را کاهش می دهد و احساس کلی بیمار را تحت تأثیر قرار می دهند.
عنوان : | پایان نامه رابطه بین هوش اخلاقی و بهزیستی روانشناختی با نقش واسطه ای نگرش مذهبی |
تعداد صفحات: | 125 صفحه |
قالب: | word و قابل ویرایش |
قیمت: | فقط 99000 تومان |
قوانين و مقررات سايت مي باشد . |
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
ایرانی داک مرجع تخصصی دانلود پایان نامه، پروپوزال و تحقیقات دانشجویی در ایران است. شما می توانید جدید ترین پایان نامه، پروپوزال ، پرسشنامه و تحقیقات دانشجویی ایرانی داک را در این باره مطالعه کنید. |
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل علاوه بر نمایش بعد از پرداخت، به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید “ کلیک کنید.
سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.
جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید