بروزترین پروژه های ایرانی داک
خانه » پایان نامه » دانلود پایان نامه بررسی رابطه تیپ شخصیتی a و b با میزان اضطراب در بین دانشجویان
دانلود پایان نامه بررسی رابطه تیپ شخصیتی a و b با میزان اضطراب در بین دانشجویان

دانلود پایان نامه بررسی رابطه تیپ شخصیتی a و b با میزان اضطراب در بین دانشجویان

شرح مختصر :

مقدمه:

با توجه به ويژگي‎ها و تفاوتهايي كه قرون و اعصار با يكديگر دارند، قرن 17 قرن تنوير افكار و قرن 18 عصر منطق، قرن 19، قرن ترقي و پيشرفت، قرن 20 عصر اضطراب ناميده مي‎شود. با غلبه بر بيماريهاي جسمي كه سالها سرنوشت بشر را در اختيار داشته و بشر هر روز بيش از پيش به تأثير عوامل رواني در سعادت خوا واقف مي‎گردد. استان متمدن ديگر قرباني قطعي بيماريهاي همه‎گير نمي‎شود طاعون جاي خود را به گروهي از بيماريهاي رواني از قبيل: تشويش، احساس ناامني، فريبكاري و ترديد داده است.

در اطراف نامردم محنت زده و ناخشنود و مضطربي كه نيروي فكري خود را از دست داده و قادر به حل مسائل زندگي خود نيستند، بسيارند. شگفت‎اند كه ناراحتي‎هاي رواني بي شاز جميع اختلالات جسمي ديگر سلامت بشر را تهديد مي‎كند. گاهي اين اضطراب به طور نا گهاني و زماني به طور تدريجي ظاهر مي‎شود و زماني در حد چند ساعت است، اما صرفنظر از چگونگي بروز شدت و حدت آن اضطراب آن اساس و بنيادي است كه كمتر كسي با آن بيگانه است. فرد، بي‎پناه و درمانده است و نمي‎تواند معني‎اي براي اين حالت عاطفي بيابد اما وقتي اين وهله‎ها و مرا حل اضطراب ظاهرو تكرار مي‎شوند پابرجا مي‎ماند (دادستان، پريرخ، 1379).

با آنكه اضطراب و ناسازگاري در تمدن و فرهنگ كنوني كه بسيار توسعه يافته، معهذا مواردي در روزنامه‎ها و نمايشنامه‎ها به چشم مي‎خورد، مانند آنهايي كه در تاريخ يا ادبيات ديده مي‎شود، نمونه‎هاي افراطي هستند و نمونه ناسازگاريهايي كه اطراف ما را رگفته‎اند، بسيار ملايم‎تر از نمونه‎هاي فوق هستند و بيشتر به صورت ناتواني در حل و مقاله با مشكلات و مسائل اجتماعي است، تا اختلالات جدي و سخت رواني (بيرجندي، پروين، 1378).

اضطراب مسأله‎اي است كه با ويژگي‎هاي شخصيتي افراد ارتباط نزديكي دارد. اين مسأله نشان مي‎دهد كه عواملي وجود دارند كه ارتباط بين استرس و بيماري را تحليل يا تشديد مي‎كند. در شرايط استرس‎زا، برخي عوامل در نقش متغيرهاي مداخله‎گر ظاهر مي‎شوند، اين عوامل عبارتند از:

  1. شخصيت افراد
  2. مهارتهاي زندگي در مقابله با مسائل و بحرانها
  3. انگيزه در تجارب گذشته

ثابت شده است كه هيجانهاي مثبت، مانند خوش‎بيني، خوش‎طبعي، خلق شاد مي‎تواند باعث حفظ سلامتي و افزايش طول عمر شوند (هافمن) البته در هزاران سال پيش، يعني در دوران باستان، بقراط بررسي تأثير شخصيت افراد در بيماريها را مورد بررسي قرار داده بود. و پايه‎هاي شخصيت را به 4 گروه سوداوي، صفراوي بلغي، دموي تقسيم كرده بود و تصوير بر اين بود كه غلبه يكي از اين عوامل در شخص باعث بوجود آمدن خلق و خوي خاصي مي‎شود. و افراط و فزوني در يكي از آنها باعث بروز بيماري، مثلاً فزوني رد سودا باعي بروز شخصيت ماليخوليايي مي‎شود كه در نتيجة آن افسردگي و بيماري جسمي وابسته به آن حادث مي‎شوند. (پايان‎نامه، تربيت مقطع تهران، 1379). همانطور كه ذكر شد، يكي از مؤلفه‎هاي مؤثر ديگر بر واكنش افراد در برابر هيجانها و از جمله فشارهاي زندگي و اضطراب، مسئله ويژگي تعصبهاي شخصيتي و الگوهاي رفتاري خاص‎اند كه براي اولين بار فريدمن و روزنمن به سال 1974 پس از سالها تحقيق و مطالعه بر روي بيماران قلبي به اين نتيجه رسيدند كه بسياري از افراد به عنوان تيپهاي شخصيتي ‎A،‌ نامگذاري شدند كه داراي ويژگي‎هاي خاصي مي‎باشند كه آنها را از افرادي كه اين ويژگي‎ها را ندا رند و از لحاظ سازگاري و مقابله با اضطراب و فشارهاي زندگي، متمايز مي‎كند در اين پژوهش به بررسي ميزان اضطراب اين افراد و مقايسة آن با افرادي كه داراي اين ويژگي‎ها مي‎باشند پرداخته شده است و در پايان بايد اذعان داشت كه اين تحقيق و تحقيقات مشابه اين پروژه مي‎تواند در صحت و سقم نظريات متعدد و مرتبط، به دانشمندان اين حوزه مساعدت نموده و افرادي را كه داراي اين ويژگي هستند، بخصوص افراد با تيپ شخصيتي A، كه ميزان اضطراب بالاتري را تجربه مي‎كنند،‌در جهت شناخت تيپ شخصيتي خود و نيز كوششي در راستاي كاهش ميزان اضطراب خود مساعدت نمايد. در اين پژوهش تلاش شد تا رابطه ميزان اضطراب در تيپهاي شخصيتي ‎A و ‎B بررسي كند و سپس در پايان پيشنهاداتي جهت سلامت روان اين افراد ارائه مي‎گردد.

بيان مسأله:

آيدون، عصر حاضر را دوران اضطراب ناميده است و پيچيدگي‎هاي جاري تمدن، سرعت تغييرات و بي‎‎توجهي به مذهب و ارزشهاي خانوادگي براي افراد و اجتماع، تعارضها و اضطراب‎هاي تازه‎اي را بوجود آورده‎اند (پورافكاري، ‌نصرت‎ا‎…، 1371)

اضطراب‎ يك هيجان طبيعي است كه درجه متوسط آن مي‎تواند بسبب افزايش دادن ميزان گوش بزنگي نيروي مفيدي به شمار آيد. ولي درجات زياد آن كارايي را كاهش مي‎دهد و مانعي در عملكرد سالم به حساب مي‎آيد. از طرفي رابطه بين استرس و شخصيت افراد هم تاريخ مدون و كوتاهي دارد. اما در واقع داراي قدمتي بسيار طولاني است. يعني تجربة‌ميزان اضطراب تا حدود زيادي به شخصيت افراد بستگي دارد. امروزه هيچ شكي وجود ندارد كه استرس روانشناختي شديداً با برخي بيماريها مرتبط است و شواهد گوناگوني نشان داده‎اند كه احتمال بيماري و فرسودگي با با لا رفتن استرس زندگي بالا مي‏رود. (فريدمن، بوت و كولي 1987) (پايان‎نامه، تربيت معلم تهران، 1379)

همچنين طبق تحقيقات انجام شده، اين مسئله روشن است كه بين برخي خصوصيات شخصيتي و واكنش در برابر موقعيتها، رابطه وجود دارد و هر شخصيتي خلق و خوي خاصي را ايجاد كرده و واكنش در برابر موقعيتها و سختي‎ها را متفاوت مي‎كند. لذا افرادي كه در برخورد با شرايط مختلف، اين خلق و خوها در آنجا به صورت پايدار درآمده و جزء شخصيت آنها شده و اگر آنها در برخورد با فشارهاي زندگي، مهارت كمتري هم داشته باشند، در نتيجه ابتلا به بيمارهاي جسمي و روحي در آنها به فراواني ديده مي‎شود، از جمله بيماريهاي قلبي و سرطانها و امثال آنها. اين افراد همان افراد تيپ ‎A مي‎باشند. كه فريدمن اولين فردي است كه اين ويژگي‎ها را شناسايي كرد و او برنامه متعلق را براي كاهش جنبه‎هاي فشارزاي الگوي رفتاري ‎A بوجود آورده است (ترجمة لديور، پروين، جوادي، 1381)

فهرست مطالب

  • چكيدة تحقيق
  • فصل اول : کلیات تحقیق
  • مقدمه
  • مسأله بيان
  • ضرورت و اهميت پژوهش
  • اهداف پژوهش
  • اهداف اختصاصي
  • فرضيه‎هاي پژوهش
  • روش تحقيق
  • جامعة تحقيق
  • حجم نمونه
  • تعريف متغيرهاي پژوهش
  • فصــل دوم : پيشينه تحقيق
  • تعريف اضطراب
  • انواع و شدت اضطراب
  • انواع اصلي اضطراب
  • شدت اضطراب
  • منشأ اضطراب و انگيزه‎هاي آن
  • شيوع اضطراب
  • اضطراب از ديدگاه مكاتب روانشناسي
  • مكتب روان پويايي
  • مكتب رفتارگرايي
  • مكتب شناخت‎گرايي
  • مكتب انسان‎گرايي
  • الگوها و تيپهاي شخصيتي ‎A و ‎B
  • مفهوم الگوي رفتاري ‎ A و ‎B و توسعه آن
  • سبب‎شناسي و نظريه‎هاي مهم الگوي رفتاري ‎A
  • رابطه الگوي رفتاري ‎‎A و ‎B با رفتارها و متغيرهاي ديگر
  • نمونه‎اي از تحقيقات انجام شده در خارج از كشور
  • تحقيقات انجام شده در ايران
  • فصــل سوم : روش تحقيق
  • روش تحقيق
  • جامعه آماري
  • نمونه پژوهش
  • روشن نمونه‎گيري
  • روش آماري
  • ابزار اندازه‎گيري
  • اعتبار و روايي ابزارهاي اندازه‎گيري
  • الف آزمون اضطراب‎سنج كتل
  • اعتبار روايي
  • نتايج گروه‎هاي فلسفي، نوروتيك
  • پرسشنامه تيپهاي تشخيصي ‎A و ‎B ولتوس
  • اعتبار و روايي
  • فصــل چهارم : تجزيه و تحليل اطلاعات و داده‎ها
  • تجزيه و تحليل اطلاعات و داده‎ها
  • بررسي و مقايسه نتايج آزمونها و تغيير نتايج آنها
  • نمرات اضطراب تيپهاي شخصيتي
  • بررسي و مقايسه تفاوت ميانگين‎ها در 2 گروه تيپ شخصثيتي A و ‎B
  • فصــل پنجم : بحث و نتيجه‎گيري
  • بحث و نتيجه‎گيري
  • ميزان هماهنگي بين يافته‎هاي تحقيق حاضر و تحقيقات گذشته داخلي و خارجي
  • ميزان تعميم‎پذيري نتايج به جامعه آماري
  • محدوديتهاي تحقيق
  • پيشنهادات
  • الف) پژوهشي
  • ب) كاربردي
  • فهرست منابع و مآخذ
  • عنوان پایان نامه : بررسی رابطه تیپ شخصیتی a و b با اضطراب در بین دانشجویان
  • قالب: word و قابل ویرایش
  • تعداد صفحات: 66 صفحه
  • قیمت: 49000 تومان

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .

توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.

بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

راهنمای دانلود :

  1. ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ” خرید که به رنگ آبی است “  کلیک کنید.
  2. سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛  بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک  فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.

جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید

banksLogo1

نام شما (الزامی)

ایمیل شما (الزامی)

موضوع

پیام شما

درباره‌ی ایرانی داک

avatar
ایرانی داک پایگاه علمی سالم در زمینه پروپوزال، پایان نامه، مقاله، پروژه و تحقیقات دانشجویی در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای می باشد؛ با افتخار به اینکه عملکرد تخصصی، پژوهشگری ، احاطه بر موضوع ، توجه به اصول، ضوابط و معیار های علمی ، دانش روز ، توانمندی حرفه ای، آن تایم بودن و پذیرش مسئولیت کامل مشاوره پروژه ها و تحقیقات متقاضی از ویژگی های عملکردی متخصصین کارآزموده این مجموعه علمی ـ فرهنگی است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


5 × = پانزده