بروزترین پروژه های ایرانی داک
خانه » پروژه، مقاله، تحقیق » دانلود پروژه بررسی آثار اقتصادي يارانه بنزين بر ميزان مصرف آن در ايران
دانلود پروژه بررسی آثار اقتصادي يارانه بنزين بر ميزان مصرف آن در ايران

دانلود پروژه بررسی آثار اقتصادي يارانه بنزين بر ميزان مصرف آن در ايران

شرح مختصر :

يكي از مهم‌ترين‌ بخش يارانه‌هاي غيرمستقيم در اقتصاد ايران، يارانه در بخش انرژي به‌ويژه‌ فرآورده‌هاي نفتي(بنزين) است. از اهداف اصلي و اوليه اختصاص يارانه به بخش انرژي نيل به عدالت اجتماعي از راه تأمين حداقل نيازهاي افراد و اقشاري است كه توانايي پرداخت هزينه واقعي انرژي را ندارند. براساس برآوردها سالانه حدود 13 ميليارد دلار يارانه به بخش انرژي پرداخت مي‌شود كه به‌علت نبود بستر مناسب و الگوي صحيح مصرف، بخش قابل توجهي از اين منابع به هدر مي‌رود. يكي از دلايل رشد بيش از حد مصرف فرآورده‌هاي نفتي(بنزين)، قيمت به نسبت پايين آن مي‌باشد. اقتصاد علم تخصيص بهينه منابع است و قيمتها نيز ابزاري براي تخصيص بهينه منابع هستند؛ در نتيجه اگر كالاها و خدمات قيمت واقعي خود را نداشته باشند، اتلاف در مصرف آنها به‌وجود مي‌آيد. فرآورده‌هاي نفتي نيز با يک قيمت واقعي، بهينه مصرف مي‌شوند. افزون بر اين، ‌قيمت پايين فرآورده‌هاي نفتي موجب ‌قاچاق و استفاده از تكنولوژي‌هاي نامناسب مي‌شود.

يارانه‌هاي انرژي با روندي صعودي از رقمي معادل 14217 ميليارد ريال در سال 79 به رقم 9/21444 ميليارد ريال در سال 1380 رسيد که اين رشد در سالهاي بعد نيز تداوم داشته است. سرانه يارانه انرژي سالانه هر فرد ايراني 1839684 ريال مي‌باشد كه 7/9 برابر كل يارانه پرداختي كالاهاي اساسي (8/12367 ميليارد ريال) است. حدود 9/30 درصد كل يارانه انرژي به بخش خانگي، 3/33 درصد به بخش حمل و نقل، 8/17 درصد به بخش صنعت و 18 درصد نيز به ساير بخشها اختصاص يافته است(آمارنامه انرژي، 1382).

از بين حاملهاي انرژي در سال 1381‌ بيشترين ميزان يارانه به انرژي برق(8/28 درصد) و كمترين ميزان يارانه به‌ترتيب به گاز مايع (5/3 درصد)، ‌گاز طبيعي (7/7 درصد) و نفت كوره (8/7 درصد) اختصاص داده شده و يارانه نفت گاز و بنزين به‌ترتيب 6/26 و 9/15 درصد بوده است. افزايش ميزان يارانه‌هاي سوخت طي سالهاي اخير به‌خصوص سالهاي 1382 و 1383 ضرورت تحقيق در اين بحث را بيش از پيش نمايان مي‌سازد.

براي تأمين مصرف فزاينده انرژي ‌به سرمايه‌گذاري و سياست‌گذاري كارآمد در بخش انرژي نياز مي‌باشد. مدلهاي عرضه و تقاضاي انرژي و پيش‌بيني‌هاي ناشي از آن، ‌قيمت‌گذاري و هدفمندسازي يارانه‌هاي انرژي، ‌تعيين راه‌كارهاي اساسي، ‌دانستن ميزان دقيق و پيش‌بيني و برآورد يارانه هريك از حاملهاي انرژي و برخورداري سهم هر يك از بخشهاي مصرف‌كننده، ‌از مسائل مهم اقتصاد انرژي است. گزينه‌هاي پيش‌رو چون حذف يارانه‌ها،‌ پرداخت مستقيم و ‌ارائه راه‌كارهاي مناسب براي هدفمند كردن يارانه‌ها توسط دولت در حال بررسي است

فهرست مطالب

  • چكيده
  • مقدمه
  • ادبيات موضوع
  • مدلهاي انرژي- يارانه بنزين
  • روش تحقيق، معرفي الگو و جمع‌آوري اطلاعات
  • مصرف سالانه بنزين در ايران
  • يارانه بنزين در ايران
  • برآورد الگوي همزمان يارانه و ميزان مصرف بنزين
  • نتيجه‌گيري و پيشنهادات
  • فهرست منابع و مآخذ
  • الف: منابع فارسی
  • ب: منابع لاتین
  • عنوان پروژه: بررسی آثار اقتصادي يارانه بنزين بر ميزان مصرف آن در ايران
  • قالب: word و قابل ویرایش
  • تعداد صفحات: 29 صفحه
  • قیمت: 12000 تومان  9000 تومان

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .

توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا علاوه بر دانلود فایل، یک نسخه از آن نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.

بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

راهنمای دانلود :

  1. ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ” خرید که به رنگ آبی است “  کلیک کنید.
  2. سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛  بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه، بلافاصله لینک دانلود فایل مورد نظر برای شما نمایش داده می شود و یک نسخه از آن نیز به ایمیل شما ارسال می گردد.

جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید

banksLogo1

نام شما (الزامی)

ایمیل شما (الزامی)

موضوع

پیام شما

درباره‌ی ایرانی داک

avatar
ایرانی داک پایگاه علمی سالم در زمینه پروپوزال، پایان نامه، مقاله، پروژه و تحقیقات دانشجویی در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای می باشد؛ با افتخار به اینکه عملکرد تخصصی، پژوهشگری ، احاطه بر موضوع ، توجه به اصول، ضوابط و معیار های علمی ، دانش روز ، توانمندی حرفه ای، آن تایم بودن و پذیرش مسئولیت کامل مشاوره پروژه ها و تحقیقات متقاضی از ویژگی های عملکردی متخصصین کارآزموده این مجموعه علمی ـ فرهنگی است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


× 8 = سی دو