شرح مختصر:
در رقابتهاي جهانی موجود در عصر حاضر خواست مشتري بر کیفیت بالا، افزایش تنوع محصولات و خدمت رسانی سریع، موجب افزایش فشارهايی بر سازمانها شده است که سابق بر این وجود نداشته است. در نتیجه سازمانها بیش از این نمیتوانند به تنهایی از عهده تمامی کارهای خود برآیند. در بازارهاي رقابتی موجود، شرکتهای کوچک و متوسط علاوه بر پرداختن به سازمان و منافع داخلی خود نیازمند مدیریت و نظارت بر منافع و ارکان مرتبط خارج از سازمان میباشند. علت این امر در واقع دستیابی به مزیت یا مزایاي رقابتی با هدف کسب سهم بیشتري از بازار است. بر این اساس فعالیتهایی نظیر برنامه ریزي عرضه و تقاضا، تهیه مواد، تولید و برنامه ریزي محصول، نگهداري کالا، کنترل موجودي، توزیع، تحویل و خدمت به مشتري که قبلاً همگی در سطح شرکت انجام میگرفت، امروزه به سطح زنجیره تأمین انتقال پیدا کرده است. در حالت کلی زنجیره تأمین از دو یا چند سازمان تشکیل میشود که رسماً از یکدیگر جدا هستند و به وسیله جریانهاي مواد، اطلاعات و سرمایه به یکدیگر مرتبط میشوند. این سازمانها میتوانند بنگاههایی باشند که مواد اولیه، قطعات، محصول نهایی و یا خدماتی چون توزیع، عمده فروشی و خرده فروشی را تولید میکنند. حتی خود مصرف کننده نهایی را نیز میتوان یکی از سازمانها در نظر گرفت (حیدري قره بلاغ، 1387). بحث و بررسی مقوله زنجیره تأمین به عنوان یک رشته علمی مدیریتی امروزه یکی از مباحث اصلی در حوزه مدیریت عمومی میباشد که دارای اهمیت ویژه و گستردهای در زمینه حفظ و ارتقاء کارکرد سازمانها و شرکتهای خدماتی و تولیدی بوده و بر این اساس با جمع بندی فرآیند تکاملی آن که ریشه در تاریخ حیات اقتصادی و اجتماعی جامعه بشری دارد شرایطی فراهم گردیده تا در دنیای رقابتی و پرشتاب کسب و کار امروزی زنجیره تأمین توانسته است فضایی از پیشرفت را به ارمغان آورده که دستاورد 40 ساله آن با نتایج کارکرد 500 ساله بشریت برابری مینماید. تحقق زنجیره تأمین در صنایع و سازمانها جزء اولویتهای ضروری و عامل بقا و ماندگاری آنان بوده و امروزه هیچ صنعت و سازمانی از این قاعده مستثنی نخواهد بود (خاتمی فیروز آبادی و شفیعی نیک آبادی، 1390).
صنعت نوشابه سازی از بنگاههاي کوچک و متوسطی تشکیل شده است که درآمدزا، اشتغال آفرین و با ارزش افزوده بالا میباشند. این صنعت با مشکلاتی مثل پراکندگی، رقابت ناسالم، کمبود مواد اولیه و … در کشور ما روبرو است. با توجه به آنچه گفته شد لازم است به ارزیابی این صنعت بر اساس تاثیر فعالیتهای زنجیره تامین بر توانمندی رقابتی پرداخت.
1-2) بیان مسأله
روشن کردن مسأله یا مشکل در یک تحقیق کاربردی یکی از اولیترین و ضروریترین گامهای پژوهش است. اگر مسأله به درستی روشن یا تبیین نشود، تمامی مراحل بعدی در فرآیند تحقیقات از قبیل جمع آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل اطلاعات، و استنتاج یا نتیجه گیری، دچار مشکلات و نواقصی خواهد بود که ناشی از خود آن مراحل نمیباشد، بلکه ناشی از روشن نبودن یا بیان نکردن درست مسأله یا مشکل است. پس شاید اغراق نباشد که برخی از محققان معتقدند که خوب و درست روشن کردن مسأله، معادل نیمی از فعالیتهای پژوهش است؛ لذا روشن کردن موضوع یا مشکل مورد پژوهش خود اولین مشکل محقق است (میرزایی اهرنجانی،1370، ص 61).
طی دهه 60 و 70 ميلادى، سازمانها براى افزايش توان رقابتى خود تلاش مىكردند تا با استاندارد سازى و بهبود فرايندهاى داخلى خود محصولى با كيفيت بهتر و هزينه كمتر توليد كنند. در آن زمان تفكر غالب اين بود كه مهندسى و طراحى قوى و نيز عمليات توليد منسجم و هماهنگ، پيشنياز دستيابى به خواستههاى بازار و در نتیجه كسب سهم بازار بيشتر است. به همين دليل سازمانها تمام تلاش خود را بر افزايش كارايى معطوف مىكردند. در دهه 80 ميلادى با افزايش تنوع در الگوهاى مورد انتظار مشتريان، سازمانها به طور فزايندهاى به افزايش انعطاف پذيری در خطوط توليد و توسعه محصولات جديد براى ارضاى نيازهاى مشتريان علاقهمند شدند. در دهه 90 ميلادى، به همراه بهبود در فرايندهاى توليد و بكارگيرى الگوهاى مهندسى مجدد، مديران بسيارى از صنايع دريافتند كه براى ادامه حضور در بازار تنها بهبود فرايندهاى داخلى و انعطاف پذيرى در توانايىهاى شركت كافى نيست، بلكه تأمین كنندگان قطعات و مواد نيز بايد موادى با بهترين كيفيت و كمترين هزينه توليد كنند و توزيع كنندگان محصولات نيز بايد ارتباط نزديكى با سياستهاى توسعه بازار توليد كننده داشته باشند. با چنين نگرشى، رويكردهاى زنجيره تأمین و مديريت آن پا به عرصه وجود نهاد. از طرف ديگر با توسعه سريع فناورى اطلاعات در سالهاى اخير و كاربرد وسيع آن در مديريت زنجيره تأمین[1]، بسيارى از فعاليتهاى اساسى مديريت زنجيره با روشهاى جديد در حال انجام است. همچنین از سال 1990 به بعد رقابتها شديدتر شدند و بازارها به سمت جهاني شدن پيش رفتند، چالشهايي در خصوص دريافت محصول يا خدمت در مكان مناسب، زمان مناسب و با حداقل هزينه بوجود آمدند. در فضای رقابتی تجارت امروز دنیا، شرکتها و سازمانها با بهره گیری از انواع فناوری و علوم مدیریت، اقدام به ایجاد مزایای رقابتی از طریق ابزارهای مدیریت داده و مدیریت دانش و بهینه سازی روندهای سازمانی مانند تولید و یا ارتباطات سازمان میکنند (چن و پاولراج[2]، 2004، ص 123). یکی از مهمترین علوم مدیریتی که در این زمینه مباحث بسیار سودمندی را مطرح کرده است، مدیریت زنجیره تأمین است. با بهره گيري از اين ابزار سازمان شما قادر خواهد بود روابط تجاري خود را با بهينهسازي تبادل اطلاعات با همكاران تجاري نظير تأمین كنندگان مواد اوليه، توزيع كنندگان محصولات و پيمانكاران حمل و نقل كالا توسعه دهد. بدين ترتيب بنگاه اقتصادي شما موفق خواهد شد تا در زمان بسیار کمتری محصول خود را به بازار عرضه كرده و زمان توليد و هزينههاي اتلافي را پايين آورد. امروزه سازمانها تشخيص دادند كه براي بهبود كارايي نبايد فقط درون سازمان را در نظر بگيرند بلكه بايد تمام زنجيره تأميني كه در آن فعاليت ميكنند را در نظر بگيرند (فتوحي بافقي و ابويي، 1392، ص 36). درک فعاليتهاي مديريت زنجيره تأمين به يك پيش نياز ضروري براي ادامه دادن به رقابت در بعد جهاني و ارتقاء سودآوري تجارت- هم در يك سازمان خاص و هم در زنجيره تأمين- و بهبود عملكرد بلند مدت سازمان و كل زنجيره تأمين تبديل شده است. هدف مديريت زنجيره تأمين از هماهنگي بين شركاي تجاري عبارت است از: بهبود عملكرد يك سازمان خاص و بهبود عملكرد كل زنجيره تأمين. اين خواسته از طريق يكپارچه سازي جريان اطلاعات و مواد در سراسر زنجيره تأمين حاصل میشود. فلسفه مديريت زنجيره تأمین، يكي از فلسفههايي است كه به دو دهه اخير مربوط است، شرايطي كه باعث تعريف و طراحي چنين نگرشي شده، افزايش روز افزون رقابت پذيري و تلاش براي بقاي سازمانهاست كه با نزديك شدن ارتباطات و پيشرفت در تكنولوژي اطلاعات حاصل شده است. سازمانها رمز اين بقا را در ارضاي نياز مشتري ميدانند، نيازها و علايق مشتري ميتواند شامل كاهش قيمت، حمل به موقع، كيفيت مناسب و … باشد. مديريت زنجيره تأمین نگرشي است كه بر مبنای آن، ارضاي اين نيازها نه فقط توسط آخرين موجوديت چسبيده به مشتري (كه محصول نهايي خروجي اوست)، بلكه توسط ساير تأمین كنندگان بالا دستي، صورت ميگيرد. به عبارت ديگر، نه يك تأمین كننده، بلكه تعدادي از تأمین كنندگان را در نظر ميگيرد (شانگ[3] و همکاران، 2006).
طی سالهای اخیر مفهوم مديريت زنجيره تأمين، توجه بسياري از دانشجويان، اساتيد دانشگاه، مديران تجاري و مشاوران را به خود جلب كرده است. بسياري از سازمانها تشخيص دادهاند كه مديريت زنجيره تأمين، عامل ماندن و توانايي ادامه دادن به رقابت براي محصول يا خدمتشان در بازارها و مكانهاي فروش است. حوزه مديريت زنجيره تأمين، بسيار وسيع و گسترده است به گونهای كه ديدگاهها و نقطه نظرات مختلفي را از بدنه ادبياتي مربوط به تحقيقات مديريتي در بر ميگيرد از قبيل: خريد و مديريت زنجيره تأمين، لجستيك و حمل و نقل، مديريت عمليات و بازاريابي، سيستمهاي اطلاعات مديريت (محمدي، 1388، ص 14). با توجه به توضيحات فوقالذکر و عليرغم افزايش توجهات به مديريت زنجيره تأمين، ادبيات موجود در زمينه فعاليتهاي مديريت زنجيره تأمين، غني نميباشد چرا كه در اكثر تحقيقات و پژوهشهای انجام شده، يكي از عوامل بالاي جريان (تأمين كنندگان) يا پايين جريان (مشتريان) در نظر گرفته شدهاند.
فهرست مطالب
چکیده………………………………………………………………………………………………………………………………….. 1
فصل اول: طرح تحقیق |
||||
1-1) مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………….. | ||||
1-2) بیان مسأله ………………………………………………………………………………………………………………… | ||||
1-3) اهمیت و ضرورت انجام تحقیق ……………………………………………………………………………….. | ||||
1-4) اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………. | ||||
1-5) فرضیات تحقیق ………………………………………………………………………………………………………… | ||||
1-6) قلمرو موضوعی، زمانی و مکانی تحقیق…………………………………………………………………….. | ||||
1-7) تعریف مفاهیم و واژههای تحقیق……………………………………………………………………………… | ||||
1-8) استفاده کنندگان از نتایج تحقیق……………………………………………………………………………… | ||||
1-9) سازماندهی تحقیق و چگونگی ارتباط مباحث………………………………………………………….. | ||||
فصل دوم: مروری بر تحقیقات انجام شده |
||||
2-1) زنجیره تأمین……………………………………………………………………………………………………………… | ||||
2-1-1) مروری بر تعاریف ارائه شده در خصوص زنجیره تأمین………………………………………… | ||||
2-1-2) تاریخچه زنجیره تأمین………………………………………………………………………………………….. | ||||
2-1-3) اجزاء مديريت زنجيره تأمین…………………………………………………………………………………. | ||||
2-1-4) دیدگاههای زنجیره تأمین……………………………………………………………………………………… | ||||
2-1-5) انواع زنجیره تأمین………………………………………………………………………………………………… | ||||
2-1-6) اصول زنجیره تأمین……………………………………………………………………………………………….. | ||||
2-1-7) دلایل نیاز مدیریت زنجیره تأمین…………………………………………………………………………. | ||||
2-1-8) حوزه عملکرد زنجیره تأمین………………………………………………………………………………….. | ||||
2-1-9) فرايندهاي زنجيره تأمین………………………………………………………………………………………. | ||||
2-1-10) نگرش فرآيندي به مفهوم زنجيره تأمین……………………………………………………………. | ||||
2-1-11) تغییرات در زنجیره تأمین…………………………………………………………………………………… | ||||
2-1-12) مشکلات زنجیره تأمین…………………………………………………………………………………………. | ||||
2-2) رقابت پذیری (توانمندی رقابتی) ……………………………………………………………………………… | ||||
عنوان | صفحه | |||
2-2-1) تعريف رقابت پذيري (توان رقابتي) ……………………………………………………………………… | ||||
2-2-2) سطوح رقابت پذيري……………………………………………………………………………………………… | ||||
2-2-3) مدلهای رقابت پذيري………………………………………………………………………………………….. | ||||
2-2-4) مؤلفههای تأثيرگذار در رقابت پذيري…………………………………………………………………… | ||||
2-2-5) تأثیر مديريت زنجيره تأمین بر رقابت پذيري……………………………………………………….. | ||||
2-3) مروری بر مطالعات گذشته………………………………………………………………………………………… | ||||
2-3-1) مطالعات داخلی……………………………………………………………………………………………………… | ||||
2-3-2) مطالعات خارجی……………………………………………………………………………………………………. | ||||
2-4) جمع بندي و نتيجه گيري………………………………………………………………………………………… | ||||
فصل سوم: مواد و روش کار |
||||
3-1) مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………….. | ||||
3-2) روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………… | ||||
3-3) متغیرهای تحقیق ……………………………………………………………………………………………………… | ||||
3-4) مراحل و روند تحقیق ……………………………………………………………………………………………….. | ||||
3-5) روش گردآوری اطلاعات …………………………………………………………………………………………… | ||||
3-5-1) مطالعات کتابخانهای……………………………………………………………………………………………… | ||||
3-5-2) پرسشنامه ……………………………………………………………………………………………………………… | ||||
3-6) جامعه آماری و نمونه آماری………………………………………………………………………………………. | ||||
3-7) روایی و پایایی …………………………………………………………………………………………………………… | ||||
3-7-1) بررسی پایایی ابزار تحقیق…………………………………………………………………………………….. | ||||
3-7-2) اعتبار (روایی) ……………………………………………………………………………………………………….. | ||||
3-8) روشها و فنون آماري مورد استفاده در پژوهش ……………………………………………………… | ||||
3-8-1) مدلسازی معادلات ساختاری ……………………………………………………………………………….. | ||||
3-8-2) تحلیل عاملی ………………………………………………………………………………………………………… | ||||
3-9) جمع بندی و خلاصه فصل سوّم ………………………………………………………………………………. | ||||
فصل چهارم: نتایج | ||||
4-1) مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………….. | ||||
4-2) تجزیه و تحلیل متغیرهای جمعیت شناختی پژوهش به کمک آمار توصیفی………….. | ||||
4-2-1) جنسیت…………………………………………………………………………………………………………………. | ||||
4-2-2) وضعیت سنی…………………………………………………………………………………………………………. | ||||
4-2-3) سطح تحصیلات…………………………………………………………………………………………………….. | ||||
4-2-4) سابقه کاری……………………………………………………………………………………………………………. | ||||
4-3) آمار استنباطی……………………………………………………………………………………………………………. | ||||
4-3-1) تحليل روايي و پایایی……………………………………………………………………………………………. | ||||
4-3-1-1) تحلیل عاملی تأییدی………………………………………………………………………………………… | ||||
4-3-1-2) تحليل پایایی…………………………………………………………………………………………………….. | ||||
4-4) تحلیلهای آماری ……………………………………………………………………………………………………… | ||||
4-4-1) آزمون t تک نمونهای ………………………………………………………………………………………….. | ||||
4-4-2) بررسي نرمال بودن متغيرها………………………………………………………………………………….. | ||||
4-4-3) آزمون همبستگی …………………………………………………………………………………………………. | ||||
4-4-4) مدلسازی معادلات ساختاری ………………………………………………………………………………. | ||||
4-5) جمعبندي و خلاصه فصل چهارم……………………………………………………………………………… | ||||
فصل پنجم: بحث و پیشنهادات |
||||
5-1) مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………….. | ||||
5-2) نتایج تحقیق …………………………………………………………………………………………………………….. | ||||
5-3) بحث در خصوص نتایج ……………………………………………………………………………………………. | ||||
5-4) پیشنهادات…………………………………………………………………………………………………………………. | ||||
5-4) محدودیتهای تحقیق ……………………………………………………………………………………………… | ||||
5-6) پیشنهاداتی به منظور تحقیقات آینده …………………………………………………………………….. | ||||
5-7) جمع بندی و خلاصه فصل پنجم …………………………………………………………………………… | ||||
فهرست منابع |
عنوان : | پایان نامه بررسی تأثیر فعالیت های زنجیره تأمین بر میزان توانمندی رقابتی |
تعداد صفحات: | 160 صفحه |
قالب: | word و قابل ویرایش |
قیمت: | فقط 9000 تومان |
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
- ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید محصول“ کلیک کنید.
- سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.
جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید