شرح مختصر:
به طور اساسی، امور مالی شرکت با سه تصمیمگیری مرتبط میباشد: تصمیمات ساختار سرمایه[1]، تصمیمات بودجهبندی سرمایهای[2]، تصمیمات مدیریت سرمایه در گردش[3]. در بین این سه، تصمیمات مدیریت سرمایه در گردش جزء مهمی از تأمین مالی شرکت محسوب میشود، زیرا بر سوددهی و نقدینگی[4] شرکت تأثیر میگذارد و با داراییها و بدهیهای جاری نیز مرتبط میباشد. برای مثال حساب داراییهای جاری یک شرکت تولیدی بیش از نیمی از کل داراییهای شرکت را به خود اختصاص میدهد. برای یک شرکت توزیع، این حساب حتی بیشتر نیز میباشد.
نگهداری بیش از حد سطوح داراییهای جاری میتواند به آسانی منجر به بازده غیر استاندارد در سرمایهگذاری یک شرکت شود. با این حال، شرکتها با سطوح ناکافی داراییهای جاری ممکن است با کسری مواجه شوند و با مشکلاتی در انجام هموار عملیات روزانه برخورد کنند. مدیریت سرمایه در گردش کارا شامل برنامه ریزی و کنترل داراییها و بدهیهای جاری است، به طریقی که ریسک عدم توانایی برای پاسخگویی به تعهدات کوتاه مدت از یک سو و جلوگیری از سرمایهگذاری بیش از حد در این داراییها را از سوی دیگر بر طرف نماید (الشبیری و فارسی نسیف[5] ،2011).
ادبیات مالی شرکتها به طور سنتی مطالعه بر روی تصمیمات مالی بلند مدت، به ویژه سرمایهگذاریها، ساختار سرمایه، سود سهام و تصمیمات ارزیابی شرکت متمرکز شده است. با این حال، داراییها و بدهیهای کوتاه مدت از اجزاء مهم کل داراییها هستند و نیاز دارند به دقت تجزیه و تحلیل شوند. از این جهت که مدیریت سرمایه در گردش نقش مهمی را در سوددهی، ریسک و ارزش شرکتها بازی میکند لذا مدیریت داراییها و بدهیهای کوتاه مدت، دقت رسیدگی را حکم مینماید.
سطح بهینه سرمایه در گردش تا حد زیادی به وسیله روشهای مصوب برای مدیریت داراییها و بدهیهای جاری تعیین میشود که نظارت مستمر برای نگهداری سطح مناسب در اجزاء مختلف سرمایه در گردش ضروری میباشد. سرمایه در گردش، داراییهای جاری (وجوه نقد، مطالبات، موجودیها و …) منهای بدهیهای جاری (تعهداتی بدهی در عرض یک سال) است. سرمایه در گردش ممکن است به عنوان مقدار داراییهای جاری یک کسب و کار که به وسیله بدهی بلند مدت و یا حقوق صاحبان سهام فراهم شد (تأمین مالی شده( مشاهده شود. سرمایه در گردش خالص عملیات مربوط به جریان نقدی آزاد و ارزش بازار حقوق صاحبان سهام میباشد.
به طور کلی، استراتژی های مدیریت سرمایه در گردش به سه دسته تقسیم میشود: استراتژی محافظهکارانه[6]، استراتژی جسورانه[7]، استراتژی میانه رو. سرمایه درگردش مثبت یا سیاست سرمایه در گردش محافظهکارانه، یک نیاز برای سرمایه اضافی را نشان میدهد که شرکتها میتوانند به صورت داخلی، کاهش جریان نقدی آزاد و یا خارجی، به طور کلی از طریق اوراق تجاری یا خطوط اعتباری تأمین مالیکنند. بنابراین سیاست سرمایه در گردش محافظهکارانه، هم هزینه فرصت از دست رفته و هم هزینه تأمین مالی صریح را به کار میگیرد. سرمایه در گردش منفی بدین معنی است که سرمایه در گردش عملیات خالص شرکت با به کار بردن سیاست متهورانه، تأمین مالی داراییهای بلند مدت را فراهم میآورد.
بخش حیاتی در مدیریت سرمایه در گردش حفظ نقدینگی مورد نیاز برای عملیات روزانه به منظور اطمینان از اجرای هموار عملیات و پاسخگویی به موقع تعهدات شرکت میباشد (الشبیری و فارسی نسیف،2011).
شرکتها میتوانند با به کارگیری استراتژیهای گوناگون، در رابـطه با مدیریت سرمایه درگردش، میزان نـقدینگی شرکت را تـحت تأثیر قرار دهند. این استراتژیها را میزان ریسک و بازده آنها مشخص میکند. استراتژی محافظهکارانه در مدیریت سرمایه در گردش باعث خواهد شد که قدرت نقدینگی بیش از حد بالا برود. در اجرای سیاست محافظهکارانه سعی میشود که ریسک ناشی در ناتوانی باز پرداخت بـدهیهای سررسید شده به پایین ترین حد برسد، مدیر در این نوع استراتژی، میکوشد تا مقدار زیادی دارایی جاری (که نرخ بازده شان پایین است) نگه دارد، از این رو، شرکتهایی که چنین استراتژی داشته باشند به اصطلاح دارای ریسک نقدینگی و بازده اندک خواهند بود. مدیر سرمایه در گردش با استراتژی متهورانه میکوشد تا با داشـتن کمترین میزان دارایی جاری، از بدهی های جاری بـیشترین استفاده را ببرد و شرکت را این گونه اداره کند. در اجرای این استراتژی ریسک نقدینگی بسیار بالا خواهد رفت وشرکتی که این استراتژی را به اجرا درآورد، بارها در وضعیتی قرار میگیرد که نمی تواند بدهیهای سررسید شده را بـپردازد. از سوی دیگر، چون حجم داراییهای جاری به پایین تریـن حد میرسد، نرخ بازده سرمایهگذاری بسیار بالا میرود (البته اگر شرکت ورشکست نشود). شرکتهایی که استراتژی متهورانه در پیش میگیرند، ریسک بالایی را میپذیرند و نرخ بازدهیشان بالاست (پی نوو[8] ، 1386).
استراتژی میانهرو حد متعادل استفاده از دارایی و بدهی جاری است و ریسک مـعقول را میپذیرد (عبده تبریزی و مشیرزاده مویدی، 1376).
به دلیل تأثیر سیاستهای سرمایه در گردش به عنوان متغیر مستقل (پيش بين) بررشد شركت به عنوان متغير وابسته (ملاك) بررسي ميشود. از نسبت ارزش بازار داراییهای شرکت به ارزش دفتری آنها (MTB) جهت محاسبه فرصتهای رشد شرکت ها استفاده می شود.
فهرست مطالب
- چکیده ……………………………………………………………………………………………………………………1
- فصل اول : کلیات تحقیق
- 1-1- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………2
- 1-2- بیان مساله …………………………………………………………………………………………………………………………….3
- 1-3- اهمیت و تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………6
- 1-4- اهداف تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………………….7
- 1-5- فرضیه های تحقیق ………………………………………………………………………………………………………………7
- 1-6- تعریف عملیاتی مفاهیم و واژههای کلیدی تحقیق …………………………………………………………………8
- 1-7- خلاصه فصل …………………………………………………………………………………………………………………………..9.
- فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق
- 2-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………10
- 2-2- مروری بر ادبیات مدیریت سرمایه در گردش……………………………………………………………………….11
- 2-2-1- ماهیت سرمایه در گردش………………………………………………………………………………………………..11
- 2-2-2- مدیریت سرمایه در گردش………………………………………………………………………………………………..11
- 2-2-3- اهمیت مدیریت سرمایه در گردش……………………………………………………………………………………12
- 2-2-4- خط مشی های سرمایه در گردش…………………………………………………………………………………..13
- 2-2-5- اهداف خط مشی های سرمایه در گردش…………………………………………………………………………14
- 2-2-6- عوامل موثر و مهم بر ضرورت نگهداری سرمایه در گردش………………………………………………15
- 2-2-7- مدیریت دارایی های جاری……………………………………………………………………………………………….16
- 2-2-8- تعیین سطح سرمایه در گردش مورد نیاز…………………………………………………………………………18
- 2-2-9- دارایی های جاری، وجوه نقد و شبه نقد…………………………………………………………………………..20
- 2-2-10- چرخش وجه نقد…………………………………………………………………………………………………………….21
- 2-2-11- ضرورت حفظ نقدینگی…………………………………………………………………………………………………..22
- 2-2-12- پیش بینی سطح مطلوب وجوه نقد مورد نیاز………………………………………………………………..23
- 2-2-13- فروش و سرمایه در گردش…………………………………………………………………………………….24
- 2-2-14- استراتژیهای گوناگون و سیاستهای مطلوب……………………………………………………………………26
- 2-2-15- استراتژی سرمایه در گردش و ریسک و بازده. ……………………………………………………………..27
- 2-2-16- استراتژیهای دارایی های جاری…………………………………………………………………………………….28
- 2-2-16-1- استراتژی محافظه کارانه(در مدیریت دارایی های جاری)…………………………………………28
- 2-2-16-2- استراتژی جسورانه(در مدیریت سرمایه در گردش)…………………………………………………..29
- 2-2-17- استراتژی بدهی های جاری…………………………………………………………………………………………..29
- 2-2-17-1- استراتژی محافظه کارانه(در بدهیهای جاری)…………………………………………………………30
- 2-2-17-2- استراتژی جسورانه(در بدهی های جاری) ……………………………………………………………….30
- 2-2-18- تجزیه و تحلیل نسبتهای سرمایه در گردش………………………………………………………………..31
- 2-2-19- نسبتهای مالی و استراتژیهای سرمایه در گردش……………………………………………………………33
- 2-2-20- سیاست های مطلوب در مدیریت سرمایه در گردش……………………………………………………..33
- 2-3- پیشینه تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………35
- 2-3-1- تحقیقات خارجی………………………………………………………………………………………………………………35
- 2-3-2- تحقیقات داخلی……………………………………………………. ………………………………………………………38
- 2-4- خلاصه فصل………………………………………………………… …………………………………………………………..40
- فصل سوم : روش تحقیق
- 3-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………..41
- 3-2- روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………………42
- 3-3- جامعه آماری………………………………………………………………………………………………………………………….42
- 3-4- نمونه مورد مطالعه و روش نمونه گیری………………………………………………………………………………..42
- 3-5- قلمرو زمانی و مکانی تحقیق…………………………………………………………………………………………………43
- 3-6- منابع اطلاعاتی و روش های گردآوری اطلاعات……………………………………………………………………43
- 3-7- مدل و متغیرهای پژوهش…………………………………………………………………………………………………….44
- 3-8- روش اندازه گیزی متغییرها ………………………………………………………………………………………………….47
- 3-9- روش تجزیه و تحلیل داده ها ……………………………………………………………………………………………….50
- 3-10-خلاصه فصل………………………………………………………………………………………………………………………….53
- فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
- 4-1- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………………….54
- 4-2-تحلیل توصیفی داده ها………………………………………………………………………………………………………….55
- 4-3- تحلیل استنباطی…………………………………………………………………………………………………………………..56
- 4-4- آزمون فرضیه ها…………………………………………………………………………………………………………………….56
- 4-4-1–فرضیه1………………………………………………………………………………………………………………………………56
- 4-4-2–فرضیه2…………………………………………………………………………………………………………………………….58
- 4-4-3–فرضیه3……………………………………………………………………………………………………………………………….69
- 4-4-4–فرضیه4………………………………………………………………………………………………………………………………71
- 4-4-5–فرضیه5………………………………………………………………………………………………………………………………73
- 4-4-6–فرضیه6……………………………………………………………………………………………………………………………….76
- 4-5-خلاصه فصل……………………………………………………………………………………………………………………………78
- فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادهای تحقیق
- 5-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………..79
- 5-2-فرضیه1…………………………………………………………………………………………………………………………………..80
- 5-3-فرضیه2……………………………………………………………………………………………………………………………………81
- 5-4-فرضیه3……………………………………………………………………………………………………………………………………82
- 5-5-فرضیه4……………………………………………………………………………………………………………………………………83
- 5-6-فرضیه5…………………………………………………………………………………………………………………………………….85
- 5-7-فرضیه6…………………………………………………………………………………………………………………………………….86
- 5-8-نتیجه گیری و جمع بندی……………………………………………………………………………………………………..87
- 5-9- محدودیت های تحقیق………………………………………………………………………………………………………….87
- 5-10-پیشنهادهای پژوهش……………………………………………………………………………………………………………87
- 5-11-خلاصه فصل…………………………………………………………………………………………………………………………88
- منابع ومآخذ
- الف) منابع فارسی……………………………………………………………………………………………………………………………89
- ب) منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………………………………………..
عنوان : | پایان نامه رابطه مدیریت سرمایه درگردش و فرصت های رشد آتی شرکت |
تعداد صفحات: | 110 صفحه |
قالب: | word و قابل ویرایش |
قیمت: | فقط 9000 تومان |
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
- ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید محصول“ کلیک کنید.
- سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.
جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید