شرح مختصر :
1-1- مقدمه
سازمانها در دنياي پرتلاطم و رقابت پذير كنوني درصدد ايجاد شيوه هاي جديدي براي به حداكثر رساندن كارايي واثربخشي هستند و براي رقابت در سطح جهاني چاره اي جز تغيير در تكنولوژي خود ندارند .ارابه تغيير با سرعت ديوانه واري درحال حركت است و اگر سازمان به صورت دائم درحال پيشرفت نباشد يا نتواند از تكنولوژي هاي پيشرفته استفاده كند و در برابر تغييرات عوامل محيطي واكنش مناسب نشان ندهد پس از اندك زماني دفتر زندگيش بسته خواهد شد. عليرغم گسترش روزافزون فناوري اطلاعات وارتباطات و اينترنت که باعث دگرگوني نحوه انجام فعاليتها و خدمات در سايه افزايش دقت و سرعت و شفافيت و کاهش هزينه و زمان در دنياي کنوني گرديده است و بخصوص عليرغم رواج مباحث مربوط به دولت الکترونيک و تجارت الکترونيک درايران، به دلايل مختلفي از جمله فراهم نبودن زيرساختهاي مناسب، هنوز در ايران شرکتها بويژه سازمانهايبزرگ که قدرت و امکان مانور سرمايه اي بيشتري دارند، و همچنين ارگانهاي دولتي، موفق به راه اندازي سيستم هاي تدارک الکترونيکي کارا براي تأمين نيازهاي خود نشدهاند و اين درحالي است که نياز به داشتن چنين سيستم هايي از سال ها قبل به موازات رشد شناخت از توانايي هاي نهفته در دولت الکترونيک، در سطح دنيا ، مطرح شده است(گل آور محمدي، 1390: 5). در تغيير گسترده دنياي اطلاعات، بايد ذهنيات خويش، روش بررسيمسايل، نحوه تركيب اطلاعات و شيوه پيش بيني عواقب كارها رامتحول سازيم. در چنين شرايطي بايد نقش دانش را در زندگي خود تغيير دهيم و حتي شايد تركيب شيميايي مغزمان را عوض كنيم(تافل 14:1380).
امروزه، ظهور فناوري جديدي در جهان بنام فناوري اطلاعات بر نحوهزندگي افراد و كيفيت آنان تأثير گذاشته است. اين فناوري با دادهها واطلاعات ديجيتالي، نوشتاري، تصويري و يا رسانههاي صوتي عملمي كند و بنا بر سليقه كاربران به موضوعاتي مانند ارتباطات، ذخيرهسازي، پردازش، چاپ و نمايش دادهها مي پردازد(يزداني و همکاران، 1389: 50). سيستمهاي اطلاعات مديريت، اطلاعات را جمع آوري و پردازش ميكند، به آنساختار بخشيده و اين امكان را براي مديران فراهم ميكند تا به هنگامنياز، آنرا بازيابي كنند(رضائيان، 47:1384). در اين ميان، ارتباطات سازماني، فرآيندياست بين شخصي كه شامل فرستادن و دريافت نشانهها با پيامهايمربوطه بوده و از طريق آن، افراد علاوه بر درك و تحت تأثير قرار دادنيكديگر، اطلاعات را به اشتراك گذاشته و تبادل ميكنند(توربان و همکاران، 62:1386). برقراري يك ساختار ارتباطي مطلوب در سازمانها، مديريت سرمايه اطلاعاتي راتسهيل و تقويت ميكند و در اين راستا، تكنولوژي و ابزار نوين برقراريارتباطات در سازمان، در تأمين بستر مناسب مديريت اطلاعات وارتباطات سازماني بسيار تأثير گذار مي باشد. از دلايل عمده بكارگيريتكنولوژي اطلاعاتي در محيط اداري، افزايش بهره وري كساني است كهدر ادارات و دفاتر كار مي كنند. دفتر به معناي محلي است كه عد هاي ازكاركنان گرد هم ميآيند تا نوع خاصي از كار مانند پردازش اطلاعات راانجام دهند. اداره و محل كار، تابع پيشرفت فناوريهاست و عملياتي كهدر آن انجام مي گيرد، به ميزان قابل توجهي تحت تأثير تكنولوژي در آن است(صرافي زاده، 32:1387). سيستم اتوماسيون اداري، حلقه ارتباط فناوري اطلاعات باارتباطات سازماني بوده و كاربرد وسايل الكترونيك در فعاليتهايدفتري، به منظور افزايش كارايي و اثربخشي در سازمان است (يزداني و همکاران، 1389: 50).
از سويي سرمايه اطلاعاتي، بخشي از سرمايه ساختاري و فكري هر سازمان راتشكيل مي دهد. در تعاريف آمده است كه سرمايه ساختاري، شاملسرمايه اي است كه وقتي كاركنان به خانه مي روند، در سازمان باقيمي ماند و قابليت هاي سازمان مشتمل بر سيستم هاي فيزيكي مورداستفاده جهت انتقال و بكارگيري سرمايه فكري را شامل مي باشد،مواردي نظير پايگاه هاي ذخيره دانش و اطلاعات(جعفري و همکاران، 29:1385). سرمايه اطلاعاتي از الزامات فرآيند تصميمگيري در امور مختلف سازمانهاست كهديويس و اولسون، اطلاعات را داد ههاي پردازش شده اي مي دانند كهبراي گيرنده معني داشته و در تمام فعاليتها و تصميم گيريها ارزشبالايي دارند. سودمندي اطلاعات، حداقل از نظر شكلي، زمان ودستيابي، براي مدير يك مفهوم ذهني است(يزداني و همکاران، 1389: 50). سازمان ها در تلاشندتا سرمايه اطلاعاتي خود را به نحوي مديريت نمايند كه ضمن برقرارساختن شرايط ارتباطي مطلوب، اطلاعات مستند، قابل اتكا و بههنگامي را به گونه اي ارزشمند، به منظور اتخاذ تصميمات سازماني قابلاستفاده نمايند (يزداني و همکاران، 1389: 50). تصميم گيري يكي از چالش هاي مديران در طول زمان مي باشد؛ زيرا آنان در طول مأموريت سازماني خود با مسائل و موقعيت هايي رو به رو مي شوند كه نيازمند تصميم گيري است. تصميماتي که مديران در طول انجام مأموريت سازماني خود اتخاذ مي کنند، عملكرد كاركنان و زندگي آنها را متأثر ساخته و اثر بخشي سازمان را نيز تحت تأثير قرار مي دهد. لذا آنان بايد با وظايف خويش و حوزه كار خود آشنا باشند و خود را در هر لحظه نسبت به اعمال، كردار، تصميمات و رفتار خود پاسخ گو ببينند و براي هر اقدام دليلي و براي هر تصميم توجيهي معقول داشته باشند(عبداللهي پور، 1390: 8).در اين فصل به ارائه بيان مساله، اهميت و ضرورت تحقيق و اهداف و فرضيههاي تحقيق پرداخته ميشود
1-2- بيان مساله
سازمان ها را در عصر جدید از بکار گیری سیستمهای کامپیوتری و تکنولوژی اطلاعات و رسانههای پیش رفته گریز و گزیری نیست و آینده از ان آنانی است که با شناخت دقیق و صحیح ، محاسن و معایب این سیستم ها را موشکافانه مورد نظر قرار داده و از تجربه دیگران درس بگیرند بدون اینکه هزینههای آن تجربه را مجدداً تقبل نمایند .دسترسی به کامپیوتر و تکنولوژی اطلاعات و رسانههای پیش رفته، مولد شتاب فزاینده هست و شتاب ، این تاثیر را دارد که هر واحدی از زمان را که صرفه جویی می شود از واحد قبلی آن با ارزش تر می سازد . بدین ترتیب حلقه باز خورد مثبتی به وجود می آید که شتاب را شتاب میبخشد (روشن، 1384: 69) .
اتوماسیون اداری، بهترین ابزار برای رسیدن به راهکارهای مفید در جهت صرفهجویی و استفاده بهینه از زمان در سازمان است. راه حل های مکانیزه به گردش مکاتبات سازمان سرعت بخشیده و همچنین مدیریت بر گردش کارها را میسر می سازد. در این فرایند، حذف مکاتبات کاغذی، صرفه جویی و استفاده بهینه از زمان عملی می شود و در واقع اتوماسیون اداری مکانیزمی است در راستای بهبود بهره وری سازمان از طریق گردش الکترونیکی مکاتبات در سطح سازمان، جست و جوی آسان در اطلاعات ذخیره شده، پاسخگویی سریع و به موقع به مراجعان، حذف کاغذ از چرخه مکاتبات اداری، اعمال کنترل مناسب بر کاربران، ثبت و نگهداری بهینه اطلاعات و بهبود ارتباطات درون سازمانی (گل محمدی، 1384 : 8-1 ). گسترش سیل آسای کامپیوتر در دهه های اخیر ، مهمترین تغییر را در نظام دانایی از اختراع چاپ در قرن پانزدهم یا حتی از اختراع خط به این سو پدید آورده است. به موازات این تغییر خارق العاده، گسترش شبکه ها و رسانه های جدید آمده است که به همان اندازه شگفت انگیز است و کارش، جابجا کردن دانایی و عناصر تشکیل دهنده آن یعنی داده و اطلاعات است. آنچه که مدیران در سطوح مختلف سازمان انجام می دهند و همواره در فضای آن حرکت می نمایند ، تصمیم گیری را می توان جمع آوری و پردزش اطلاعات در نظر گرفت (صرافی زاده ، ص 56: 1380).
اغلب مدیران و کارکنان تصمیم گیری را رخدادی منفرد می پندارند که در یک لحظه مشخص از زمان به وقوع می پیوندد. اما در حقیقت، تصمیم گیری فرایند آمیخته با بازی نهايی قدرت ، سیاست ها ، اختلافات شخصی و تاریخچه سازمانی است . رهبرانی که قدرت تشخیص این موضوع را دارند. تصمیماتی به مراتب بهتر از آنهایی می گیرند که کماکان بر این تصور پای می فشارند که تصمیمات، رخداد هایی هستند تنها در کنترل ایشان . از همین رو است که گفته می شود بعضی از فرایند های تصمیم گیری موثر تر و کار آمد تر از بعضی دیگر هشتند ( گاروین، 2001 : ص 64). اکنون امکانات وسیع کامپیوتری و ارتباطات پیشرفته، بسیاری از مشکلات اداری و اجرایی را کاهش داده و امکان تفکر و تصمیم در فضایی دیگر را برای برنامه ریزان و مجریان فراهم کرده است. ورود کامپیوترهای کوچک پنجره جدیدی را به دنیای اتوماسیون گشوده و امکانات فراوانی را در اختیار دستگاه های اداری و اجرایی قرار داده است. این ابزارها قادرند سرعت و دقت را افزایش داده و توان اجرایی واحدهای اداری را از نظر کمی و کیفی تا حد بسیار بالایی ارتقا بخشند. عملکرد عبارت است از حاصل فعالیت های یک کارمند از لحاظ اجرای وظایف محوله پس از مدت زمان معین که می تواند جنبه تولیدی داشته باشد مثل تعداد کتاب هایی که یک صحاف در طول روز صحافی میکند و یا جنبه خدمت داشته باشد مانند تعداد مراجعینی که در طول روز توسط یک کارمند خدمت دهی میشوند (مصباح راد، 1383 : ص 15).
استفاده از این ابزارها علاوه بر افزایش سرعت و دقت، در تخصیص امور موثر بوده و کارایی کارکنان را به نحو چشمگیری بالا می برد و امکانات صحیحی را در اختیار مدیران و متصدیان قرار میدهد تا هنگام نیاز بتوانند به راحتی به اطلاعات صحیح و بهنگام دست یابند. به هر طریق که مایلند اطلاعات را جابجا، ترکیب و به راحتی تجزیه و تحلیل کنند و گزارش های تهیه شده را چاپ و یا از طریق شبکه در اختیار برنامه ریزان و مدیران قرار دهند. استفاده از این گزارش ها که بر اساس اطلاعات واقعی و صحیح تهیه شده است، مدیران را قادر می سازد ضمن ارزیابی عملکرد واحدهای تحت مدیریت خود، بسیاری از مشکلات و نارسایی ها را شناسایی و با آگاهی کامل از نقاط ضعف و قوت، تصمیمات مناسبی اتخاذ کنند و نظارت بیشتری بر اجرای برنامه ها داشته باشند. از همین رو بحث اتوماسیون روز به روز اهمیت بیشتری می یابد، چنانچه امروز سازمان هایی می توانند خود را در بالاترین میزان آمادگی برای مقابله با تجهیزات محیطی و داخلی ببینند که از درجه بالایی از اتوماسیون سود برده باشند.
فهرست مطالب
- چکیده
- فصل اول: کلیات
- 1-1- مقدمه
- 1-2- بيان مساله
- 1-3- اهميت و ضرورت موضوع
- 1-4 اهداف تحقيق
- 1-1-4 هدف اصلي
- 1-2-4 اهداف فرعي
- 1-5 فرضيه هاي تحقيق
- 1-1-5 فرضيه اصلي
- 1-2-5 فرضيه هاي فرعي
- 1-7 قلمرو تحقيق
- 1-1-7 قلمرو موضوعي تحقيق
- 1-2-7 قلمرو مکاني تحقيق
- 1-8- تعریف متغیرها
- فصل دوم : ادبیات تحقیق
- 2-1 مقدمه
- 2-2چارچوب نظري تحقيق
- 2-2-1 بخش اول
- 2- 2-1-1 طبقه بندي مديران در سازمانها
- 2- 2-1-2 سطوح مختلف مديريتي
- 2- 2-1-3 ديدگاه هاي مطروحه درخصوص مديران
- 2- 2-1-4 معيار تعريف اطلاعات خوب براي مديران
- 2-2-1-5 نقشهاي مديريتي و سيستم هاي اطلاعات حمايتي
- 1- نقش بين فردي
- 2- نقشهاي اطلاعاتي
- 3- نقشهاي تصميم گيري
- 2-2-1-6 مديران، سيستمهاي اطلاعاتي
- 2-2-1-7 مدل فردي تصميم گيري و سيستمهاي اطلاعاتي
- 2-2-1-8 تصميم گيري در سازمانها
- 2-2-1-9 شرايط تصميم مديران
- 2-2-1-10 بصيرت، قضاوت و پايبندي به عمل گذشته
- 2-2-1-11- يابندگي قضاوتي
- 2-2-1-12- انواع اطلاعات
- 2-2-1-13- طبقهبندي اطلاعات از نظر کاربرد
- 2-2-1-14-طبقهبندي اطلاعات از نظر سطوح سازماني
- 2-2-1-15- نقش استراتژيک اطلاعات
- 2-2-1-16-سيستمها
- 2-2-1-17-روش سيستمها و ديدگاه سيستمي
- 2-2-1-18-چرخه حيات سيستم
- 2-2-1-19 اهميت اطلاعات و سيستمهاي اطلاعاتي
- 2-2-1-20 سيستمهاي اطلاعاتي
- 2-2-1-21 کاربرد مديريت
- 1- مشارکت بيشتر در تصميم گيري
- 2- افزايش سرعت در تصميمگيري
- 3- افزايش سرعت در شناسايي مسائل
- 2-2-1-22- طرحريزي سازمان
- 1- کاهش ارتقاء هرم سازمان
- 2- تمرکز يا عدم تمرکز بيشتر
- 3- بهبود هماهنگي
- 4- شرح دقيقتري از وظايف
- 5- افزايش کارکنان متخصص
- 2-2-1-22-سيستمهاي اطلاعاتي مديريت
- 2-2-1-22-طبقهبندي سيستمهاي اطلاعاتي
- 1- طبقهبندي سيستمهاي اطلاعاتي از نظر ماهيت
- 2- سيستمهاي اطلاعاتي انساني
- 3- طبقهبندي سيستمهاي اطلاعاتي از نظر ساختار
- 4- طبقهبندي سيستمهاي اطلاعاتي از نظر کاربرد
- 2- 2- 1- 23-سيستمهاي اطلاعات پشتيبان مديريت
- 2 – 2 – 1 – 24–1- سيستمهاي اطلاعات مديريتي
- 2 – 2 – 1 – 24– 2- سيستمهاي اطلاعات توليد گزارش
- 2 – 2 – 1 – 24–3- سيستمهاي اطلاعات مديران ارشد
- 2 – 2 – 1 – 24–4- سيستمهاي اطلاعات استراتژيک
- 2 – 2 – 1 – 24–5- سيستمهاي اطلاعات پشتيبان تصميم
- ابزارها و کاربردهاي سيستمهاي اطلاعت پشتيبان تصميم
- 2- 2- 1- 24- 6- سيستمهاي پردازش تبادلات يا تراکنشها
- 2- 2- 1- 24-7 سيستمهاي اطلاعات پشتيبان عمليات
- 2- 2- 1- 24-8 سيستمهاي اطلاعات اداري
- 2- 2- 1- 24-9 سيستمهاي اطلاعات مديريت منابع انساني
- 2- 2- 1- 24-10 سيستمهاي اطلاعات حسابداري
- 2- 2- 1- 31-11 سيستمهاي اطلاعاتي تجاري
- 2- 2- 1- 31-12 سيستمهاي اطلاعات توليد
- 2- 2- 1- 31-13 سيستمهاي اطلاعات اسنادي
- اتوماسيون اداري
- بخش دوم : پيشينه تحقيقات انجام شده
- الف)پيشينه داخلي
- ب) پيشينه خارجي
- پژوهشهاي انجام گرفته پيرامون موضوع در خارج از کشور
- پژوهشهاي انجام گرفته پيرامون موضوع در داخل
- مدل مفهومی پژوهش
- فصل سوم: روش تحقيق
- 3-1 مقدمه
- 3-2- روش تحقيق
- 3-3 فرآيند تحقيق
- 3-4- جامعه آماري
- 3-5 روش نمونهگيري و حجم نمونه
- 3-6- ابزار گردآوري اطلاعات
- 3-6-1 ويژگيهاي شخصي آزمودني ها
- 3-6-2 پرسشنامه محقق ساخته تاثير اتوماسيون اداري بر عملکرد
- 3-7 روايي ابزار گرداوري دادهها
- 3-8- پايايي ابزار گرداوري داده ها
- 3-9 روش تجزيه و تحليل اطلاعات
- 3-10 خلاصه فصل سوم
- فصل چهارم: نتایج
- 4-1- مقدمه
- 4-2 -توصيف شاخصهاي جمعيت شناختي
- 4-3: تجزيه و تحليل توصيفي متغيرها
- 4-3- 1-اصلاح فرایندهای کاری
- 4-3- 2- کیفیت تصمیم گیری
- 4-3- 3- تجزیه وتحلیل
- 4-3- 4- کیفیت پاسخگویی
- 4-3- 5- ورود ایده های جدید
- 4-4- آمار استنباطي
- 4-4-1- اتوماسیون اداری با عملکرد (اصلاح فرآیندهای کاری)
- 4-4-2-اتوماسیون اداریبا عملکرد (کیفیت تصمیم گیری)
- 4-4-3- اتوماسیون اداریبا عملکرد (کیفیت تجزیه و تحلیل اطلاعات)
- 4-4-4اتوماسیون اداریبا عملکرد (کیفیت پاسخگویی)
- 4-4-5-اتوماسیون اداریبا عملکرد (ورود ایدههای جدید)
- فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
- 5-1 مقدمه
- 5-2- نتيجه گيري
- بررسی رابطه اتوماسیون اداری با عملکرد (اصلاح فرآیندهای کاری)
- بررسی رابطه اتوماسیون اداری با عملکرد (تصمیم گیری)مدیران
- بررسی رابطه اتوماسیون اداری با عملکرد (تجزیه و تحلیل دادهها)
- بررسی رابطه اتوماسیون اداری با عملکرد (کیفیت پاسخ گویی)
- 5-5 پيشنهادهاي مبتني بر يافته هاي تحقيق
- 5-6 پيشنهادهاي کاربردي
- 5-7 پيشنهادات قابل تعميم در خصوص اتوماسيون اداري در مجموعه هاي اداري
- 5-8-يشنهادات براي تحقيقات آتي
- فهرست منابع و مآخذ
- عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد : بررسی تاثیر اتوماسیون اداری بر عملکرد مدیران و کارکنان
- قالب: word و قابل ویرایش
- تعداد صفحات: 115 صفحه
- قیمت: 59000 تومان
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
- ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ” خرید که به رنگ ابی است “ کلیک کنید.
- سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.
جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید