شرح مختصر :
سرمایه فکری به مجموع دانش ها و توانایی های همه کارکنان اطلاق می شود که منجر به ایجاد ثروت برای سازمانی می شود (چن و همکاران،2004). بهعبارت دیگر سرمایههای فکری بهصورت گروهی از داراییهای دانش محور تعریف میشوند که به یک سازمان اختصاص دارند و جزء ویژگیهای آن سازمان محسوب می شوند و به طور قابل ملاحضهای از طریق افزایش سطح ارزش افزوده برای ذینفعان کلیدی، به بهبود وضعیت رقابتی سازمان منجر می شوند (گوپتا وهمکاران،2000). از نظر محققان و صاحب نظران متعدد سرمایه فکری شامل سه بعد سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه رابطه ای میباشد (رامیرز و همکاران،2007).
سرمایه انسانی به قابلیت ها، مهارتها و تخصص اعضای سازمانی اطلاق می شود (نفا،2001). اهم شاخص های سرمایه انسانی عبارتند از شایستگی حرفه ای و تخصصی کارکنان کلیدی، تحصیلات، تجربه، تعداد افراد شرکت با زمینه قبلی مرتبط و همچنین توزیع دقیق مسئولیت ها در ارتباط با مشتریان میباشد. سرمایه رابطهای شامل وابستگیهای برون سازمانی مانند وفاداری مشتریان، حسن شهرت و روابط شرکت با تأمین کنندگان منابع آن میباشد. این موضوع از طریق ارزش دریافتی یک مشتری از انجام داد و ستد با سازمان تعریف می شود. سرمایه مشتری شامل مواردی نظیر ارزش امتیازات تحت تملک شرکت، روابط آن با مردم و سازمانهای مرتبط با مشتریان، سهم بازار، نرخ حفظ یا از دست دادن مشتریان و همچنین سودآوری خالص به ازای هر مشتری می گردد (موریتسن و همکاران،2001).
سرمایه ساختاری به ساز و کار و ساختار یک واحد تجاری مرتبط است و میتواند کارکنان را در عملکرد بهینه فکری یاری کند و بدین ترتیب سازمان قادر خواهد بود، عملکردش را بهتر کند (چن و همکاران،2004). بهعبارت دیگر سرمایه ساختاری دانشی است که در پایان هر روز کاری در سازمان باقی میماند، به کل سازمان تعلق دارد، قابل تولید شدن مجدد و به اشتراک گذاشتن با دیگران میباشد (موریتسن و همکاران،2001).
امروزه مدل جدیدی از داراییها در عرصه سازمانی مطرح شده است و به طور کلی داراییهای سازمان را به دو دسته دارایی های مشهود و نامشهود تقسیم میکنند (تایلرز و همکاران، 2002). در سازمانها علاوه بر داراییهای مشهود داراییهای نامشهود اهمیت کلیدی را در راستای موفقیت هرچه بیشتر سازمان ها برعهده دارند، چر اکه این منابع جزئی از منابع بیپایان و از عناصر کلیدی موفقیت هر سازمان به شمار میرود (رابینز، 1388). در این میان، سرمایه فکری از مهمترین داراییهای نامشهود سازمان است و آن را ابزاری ارزشمند برای توسعه داراییهای کلیدی سازمان میدانند. سرمایه فکری زاده عرصه علم و دانش است و میتواند نقش بسیار مؤثری را در راستای موفقیت مستمر سازمان ایفا نماید. اختلاف در حال افزایش بین ارزش دفتری و ارزش بازار شرکتها که همان سرمایه فکری نامیده می شود باعث افزایش اهمیت سرمایه فکری شده است بنابراین سرمایه فکری را می توان اساسی ترین دارایی یک سازمان دانست (ستارتامان و همکاران، 2002).
فهرست مطالب
- بیان مساله
- اهمیت و ضرورت تحقیق
- پیشینه تحقیق
- الف: مروری بر تحقیقات داخلی
- ب: مروری بر تحقیقات خارجی
- اهداف تحقیق
- هدف اصلی
- اهداف جزئی
- سوالات تحقیق
- سوال اصلی
- سوالات جزئی
- فرضیه های تحقیق
- فرضیه اصلی
- فرضیه های جزئی
- روش تحقیق
- روش گردآوری داده ها
- قلمرو تحقیق
- قلمرو موضوعی
- قلمرو زمانی پژوهش
- قلمرو مکانی
- جامعه آماری
- روش نمونه گیری پژوهش
- متغیرهای تحقیق
- مدل مفهومی تحقیق
- مدل مفهومی پژوهش
- تجزیه و تحلیل داده ها
- فهرست منابع و مآخذ
- الف: منابع فارسی
- ب: منابع لاتین
- عنوان پروپوزال : بررسی ارزیابی کارایی عملکرد سازمانی با استفاده از سرمایه فکری
- قالب: word و قابل ویرایش
- تعداد صفحات: 18 صفحه
- قیمت: فقط 4900 تومان
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
- ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خریدمحصول“ کلیک کنید.
- سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.