بروزترین پروژه های ایرانی داک
خانه » پایان نامه » پایان نامه اثربخشی برنامه های قرآنی و مذهبی در جلوگیری از تکرار جرم در زندانیان شهر بابل
پایان نامه اثربخشی برنامه های قرآنی و مذهبی در جلوگیری از تکرار جرم در زندانیان شهر بابل

پایان نامه اثربخشی برنامه های قرآنی و مذهبی در جلوگیری از تکرار جرم در زندانیان شهر بابل

شرح مختصر

جرائم و مجازات در طول تاریخ بشري بافرهنگ، آداب‌ورسوم و باورها و اعتقادات هر جامعه‌ای همراه و همنوا بوده است. در حقیقت این آداب‌ورسوم، باورها و اعتقادات دینی و هنجارهاي اجتماعی هر جامعه‌ای بوده که مفاهیم و مقدار، شدت و ضعف تنبیهات و مجازات را تعیین می‌کرده است و در هر تمدن و فرهنگی نیز جرائم تخطی و تجاوز به قوانین و هنجارهاي پذیرفته‌شده‌ی اجتماعی آن جامعه به شمار آمده است (ابوالپور همایی، 1392).

هر جا قانون وجود دارد جرم نیز هست، زیرا ساده‌ترین تعریف جرم عبارت است شیوه رفتاری که قانون را نقض می‌کند (گیدنز، 1386). تارد، جرم را تجاوز به‌حق و وظیفه می‌داند. جامعه شناسان و روانشناسان اجتماعی، مخالفت با آداب و سنن اجتماعی را جرم تلقی می‌کنند (کفاشی و اسلامی، 1388).

در همایش اجرای حقوق کیفری اسلامی 1355 ش، جرم را «مخالفت با اوامر و نواحی کتاب و سنت یا ارتکاب عملی که به تباهی فرد یا جامعه بینجامد» تعریف کرده­اند (گرجی، 1365). زندان، براي بسیاري از زندانیان به دلیل تجربیات منفی که از محیط زندان کسب می‌کنند بسیار مخرب و ناامیدکننده است؛ زیرا کافی نبودن اقدامات اصلاحی و بازپروري زندانیان به معناي آن است که آنها به هنگام ترك زندان در مقایسه بازمان ورودشان آمادگی بیشتري براي ارتکاب مجدد جرم‌دارند (حاتمی خواجه، 1386). امروزه ازدحام جمعیت زندان‌ها مشکلی جدي در کلیه جوامع ایجاد کرده به‌گونه‌ای که به‌انحاءمختلف دستاوردهاي تأدیبی، اصلاحی و تربیتی را مخدوش کرده در بسیاري از کشورهاي جهان جمعیت بالاي زندانی و ازدحام ناشی از آن جز تحمیل، هزینه‌های گزاف، اختلال در نظم عمومی زندان، درگیري، شورش، اعتصاب و… ثمره اي نداشته و متولیان این امر را بر آن داشته که به اقداماتی دست بزنند تا جمعیت زندان‌ها کاهش یابد (طباطبایی راد، 1391).

در این صورت باید برای پیشگیری از تکرار جرم وی را ممنوع از اقامت در آن محل یا شهر نمود. افرادی که حالت سردستگی چند نفر را در ارتکاب جرائم دارند و به دلیل نفوذ اجتماعی، سیاسی و… اشخاص دیگر تحت تأثیر وی در ارتکاب جرائم قرار می­گیرند و با تشویق و تحریک مردم، بدون این‌که خود مستقیماً وارد صحنه جرم شوند، زمینه ارتکاب جرم را از ناحیه‌ی دیگران فراهم می‌سازند، به‌صرف مجازات، مثلاً زندان یا شلاق و جریمه مالی، نه‌تنها ممکن است از اعمال خود دست برندارند، بلکه چه‌بسا، اعمال مجازات موجب جدی‌تر شدن آن­ها نیز گردد. در این صورت جدا ساختن آن­ها از سایرین و مجبور ساختن به اقامت در منطقه دوردست راه مناسبی جهت ایجاد نظم و آرامش و جلوگیری از تکرار جرم است. مسئله تبعید مجرمین و خصوصاً افراد صاحب نفوذ و رؤسای قبایل و بزرگان فامیل از قدیم‌الایام موردتوجه بوده و در حقوق کیفری فرانسه با عنوان «رولگاسیون» مدت­ها به‌صورت تبعید به جزایر دوردست، مورد عمل واقع‌شده است. بستن محل، اخذ پروانه، نگهداری مجانین و افراد مختل المشاعر در تیمارستان، اخراج افراد خارجی، ضبط اشیای خطرناک، محروم کردن از حق قیمومیت و نظارت، محرومیت از بعضی از حقوق اجتماعی مانند نمایندگی مجلس و وکالت دادگستری، از مصادیق بارز اقدامات تأمینی است که از طریق خنثی‌سازی، از تکرار جرائم بعدی جلوگیری می­کند (ماده 12 قانون اقدامات تأمینی مصوب 1339؛ مواد ، 19 و 62 مکرر قانون مجازات اسلامی). قرآن کریم بیش از همه، به اصلاح و تربیت افراد و سوق دادن آنان به اخلاق و کارهای نیک و جلوگیری انسان‌ها از ارتکاب جرم و گناه، اهتمام ورزیده است تا جایی که رسالت اصلی این کتاب آسمانی را هدایت و اصلاح جامعه انسانی قلمداد کرده است. اصلی‌ترین و مهم‌ترین آموزه قرآن برای جلوگیری از تکرار جرم جرائم و ناهنجاری‌های اجتماعی، آموزه‌های تربیتی و اصلاحی است (منصوری نیا، صادقی و همکاران، 1398).

یکی از وظایف اصلی نهادهای مذهبی و قرآنی، جهت جلوگیری از تکرار جرم از طریق مبارزه با عوامل و فرایندها و یا موقعیت­ها اوضاع‌واحوال مؤثر در وقوع جرم و نابهنجاری اجتماعی با الگو گیری مستقیم از آموزه­های دین اسلام قرآن کریم و سنت معصومین (ع) می­باشد؛ بنابراین، نهادهای مذهبی می­توانند سهم بسزایی در تأمین سعادت اخلاقی و اجتماعی یک جامعه­ از طریق خشکاندن ریشه­ها، عوامل و موقعیت­های مؤثر در وقوع جرم داشته باشند؛ کما اینکه قانون‌گذار ایران نیز در قوانین و مقررات گوناگون ازجمله در ماده­ی 106 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مصوب 1383 به این نقش نهادهای مذهبی رسمیت قانونی بخشیده است (حاجی تبار، 1397). زندان محلی است که در آن محکومانی که در آن حکم آنان قطعی شده است. با معرفی مقامات قضایی صلاحیت‌دار برای مدت معینی یا به‌طور دائم باهدف تحمل کیفر، حرفه آموزی و بازپروری نگهداری می‌شوند (آیین‌نامه اجرای سازمان زندان‌ها، 1384).

عنوان : پایان نامه اثربخشی برنامه های قرآنی و مذهبی در جلوگیری از تکرار جرم در زندانیان شهر بابل
تعداد صفحات:  97 صفحه
قالب:   word و قابل ویرایش
قیمت: فقط  99000 تومان
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .
ایرانی داک مرجع تخصصی دانلود پایان نامه، پروپوزال و  تحقیقات دانشجویی در ایران است. شما می توانید جدید ترین پایان نامه، پروپوزال ، پرسشنامه و  تحقیقات دانشجویی ایرانی داک را در این باره مطالعه کنید.

توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل علاوه بر نمایش بعد از پرداخت، به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.

بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

راهنمای دانلود :

ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید “  کلیک کنید.

سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛  بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک  فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.

جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید

banksLogo1

 

درباره‌ی ایرانی داک

avatar
ایرانی داک پایگاه علمی سالم در زمینه پروپوزال، پایان نامه، مقاله، پروژه و تحقیقات دانشجویی در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای می باشد؛ با افتخار به اینکه عملکرد تخصصی، پژوهشگری ، احاطه بر موضوع ، توجه به اصول، ضوابط و معیار های علمی ، دانش روز ، توانمندی حرفه ای، آن تایم بودن و پذیرش مسئولیت کامل مشاوره پروژه ها و تحقیقات متقاضی از ویژگی های عملکردی متخصصین کارآزموده این مجموعه علمی ـ فرهنگی است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


+ پنج = 9