شرح مختصر:
استرس شغلی، استرسی است که فرد در شغل مشخصی دستخوش آن میگردد و بسته به تجربه فرد شاغل، میزان قدرت و ضعف در مواجهه با شرایط موجود ممکن است بازخوردهایی در فرد ظاهر شود. کارکنان بانها از جمله افرادی هستند که به دلیل شرایط کاری در معرض استرس شغلی قرار میگیرند. بازخوردهایی که در کارکنان بانکها ظاهر میشود میتواند جوانب روانی، جسمانی و رفتاری فرد را درگیر کند و از این طریق بر عملکرد کارکنان تأثیر زیادی داشته باشد. براین اساس، انجام مطالعات مختلف در حیطههای شغلی بانکها ضروری بنظر میرسد.
هانس سیله (1980)، استرس را پاسخ غیر مشخص بدن به هر فشاری نامیده است که این فشار تولید لذت یا درد میکند.
لوکر و گرگسون (2005)، معتقدند که استرس یک پدیده کلی و جهانی است که ابعاد روان شناختی، جسمانی خانوادگی و اجتماعی انسان را در بر میگیرد و مشکلات عدیدهای را در سازگاری وی با محیط پیرامونش به وجود میآورد. برخی از محققان نیز بیان کردهاند که فشار روانی یا استرس عبارت است از واکنشهای جسمی، ذهنی و عاطفی که در نتیجهی تغییرات و نیازهای زندگی فرد تجربه میشود. تغییرات میتواند بزرگ یا کوچک باشد و پاسخ افراد به این تغییرات متفاوت است. برخلاف تصور بسیاری از افراد، استرس تنها مربوط به محیطهای کاری نیست، گذر از هر مرحلهی زندگی که کار هم جزئی از آن محسوب میشود، استرس و فشارهای خاص خود را به همراه دارد.
براساس مطالعات متعدد و بررسیهای به عمل آمده، ثابت شده که استرس، سلامت جسمی و روحی-روانی انسان را به مخاطره انداخته و به عنوان عامل بسیاری از بیماریها، نقش تعیین کنندهای دارد. از انجا که بخش عمدهای از زندگی انسان و تأمین نیازهای مادی و معنوی او از طریق کار کردن میسر خواهد شد، بنابراین شناخت این پدیده (استرس) و نحوهی کنترل و اداره کردن آن یا به عبارت دیگر مدیریت استرس، برای مقابله با عوارض و پیامدهای نامطلوب آن، اهمیت فوق العادهای دارد (ملانی کینگ، 1388).
با توجه به مطالعات پژوهشگران، پیرامون عوامل مؤثر در تشدید استرس شغلی محیط کار در یک نگاه کلی عوامل ذیل را بیش از سایر موارد میتوان مؤثر شمرد که به طور اختصار به بررسی هر یک از آنها پرداخته میشود.
- نظریه نقش: در پی یافتن عوامل استرس زا و فشارهای ناشی از نقش فرد در پدید آمدن استرس شغلی میباشد که خود به 4 دسته ابهام نقش، گرانباری نقش، کمباری نقش و ناسازگاری نقش تقسیم میشود.
- ویژگیهای شغل: معمولا بر شغلهای کارگری یا دستی تأکید بیشتری دارد؛ چرا که منجر به ایجاد استرس شغلی میگردد و در 4 دسته؛ آهنگ کار، تکرار کار، نوبتکاری و ویژگیهای مربوط به وظیفه قابل تفکیک میباشد.
- روابط موجود در محیطهای کاری:
این عامل رابطه مؤثری با استرس شغلی دارد، بنا بر اظهارنظر محققان، عمده روابط حاکم میان افراد سازمان به سه صورت؛ 1- روابط با همکاران 2- روابط درون گروهی 3- روابط با سرپرستان و رهبران مرسوم میباشد.
یکی از پیامدهای استرس شغلی اثر بر عملکرد شغلی میباشد. استرس شغلی در حدی که از تواناییها و ظرفیتهای فرد تجاوز نکند میتواند با افزایش انگیزه سبب بهبود عملکرد شود ولی در صورتی که از ظرفیت مقابلهای افراد تجاوز کند میتواند اثر تضعیف کننده بر عملکرد فردی و سازمانی داشته باشد
عملکرد شغلی عبارت از کارایی و اثربخشی در وظایف محوله میباشد. در این تعریف کارایی به معنای نسبت بازده بهدست آمده به منابع بهکار رفته میباشد و اثربخشی عبارت از میزان دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده میباشد. در یک تعریف دیگر عملکرد شغلی همان بازده افراد طبق وظایف قانونی تعریف شده و عبارت است از پیامد فعالیتهای نیروی انسانی در خصوص انجام وظایفی که به او واگذار میشود و میزان تلاش و حدود موفقیت کارمند در اجرای وظایف شغلی و تکالیف رفتاری مورد انتظار را بیان میکند (سیستانی، 1381).
امروزه به طور کلی پذیرفته شده است که استرس نتیجه تعامل بین فرد و موقعیتی است که فرد، توانایی خود را به منظور پاسخ گویی به مطالبات و فشار ناکافی میداند به طوریکه موسسه ملی ایمنی و سلامت، استرس شغلی را به صورت پاسخهای فیزیکی و عاطفی زیان آور یک شخص در زمانیکه شرایط شغلی با تواناییها، امکانات در دسترس و یا نیازهای نیروی کار مطابقت نداشته باشد تعریف میکند. برخی از مشاغل از جمله کارکنان آمبولانس، معلمان، خدمات اجتماعی، خدمات مشتری، ادرات زندان و پلیس، به دلیل ماهیت کار در زمره مشاغل پراسترس جای میگیرند. بانک نهادی اقتصادی است که وظیفههایی چون تجهیز و توزیع اعتبارات، عملیات اعتباری، عملیات مالی، خرید و فروش ارز، نقل و انتقال وجوه، وصول مطالبات اسنادی و سود سهام مشتریان، پرداخت بدهی مشتریان، قبول امانات، نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان، انجام وکالت خرید یا فروش را بر عهده دارند.
فهرست مطالب
- چکیده 1
- فصل اول:کلیات تحقیق
- 1-1- مقدمه. 3
- 1-2- بیان مسئله. 4
- 1-3- اهمیت و ضرورت… 6
- 1-4- اهداف تحقیق.. 7
- 1-4-1- هدف اصلی.. 7
- 1-4-2- اهداف فرعی.. 8
- 1-5- سؤالات تحقیق.. 8
- 1-6- تعاریف… 8
- 1-7- قلمرو تحقیق.. 9
- فصل دوم:مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق
- 2-1- مقدمه. 11
- 2-2- استرس…. 12
- 2-2-1- مفهوم استرس…. 13
- 2-2-2-استرس به عنوان پاسخ درونی.. 15
- 2-2-3- عوامل استرس زا 16
- 2-2-4- عوامل فشار عصبي سازماني عبارتند از: 16
- 2-2-5-پيامدهاي استرس…. 17
- 2-2-5-1-پيامدهاي فردي.. 17
- 2-2-5-2- پيامدهاي سازماني.. 18
- 2-2-6- نگرش ها و دیدگاه های مختلف درمورد استرس…. 18
- 2-2-7- دیدگاه های مختلف درمورد استرس…. 20
- 2-2-8-استرس شغلی.. 21
- 2-2-9- مراحل استرس شغلی.. 23
- 2-2-9-1- عوامل استرس شغلي.. 23
- 2-2-9-2- علائم هشدار دهنده استرس شغلی.. 24
- 2-2-9-3- عوامل ایجاد استرس در محل کار 25
- 2-2-9-4-تاثیرات استرس کار بر سلامتی.. 27
- 2-2-9-5- بررسي مدل سه عاملي «تقاضا- کنترل– حمايت» در تبيين استرس شغلي.. 28
- 2-2-9-6-اهمیت بحث درمورد استرس روانی و اجتماعی کار و پيآمدهاي ناشي از استرس شغلي 29
- 2-2-9-7- ابعاد فردی و سازمانی پيآمدهاي ناشي از استرس شغلي.. 31
- 2-2-9-8-آثار استرس شغلي بر عملکرد کارکنان در سازمانها 32
- 2-2-9-9- راه هاي مقابله با استرس و فشار رواني.. 32
- درمان استرس در محیط کار 33
- 2-2-9-10- اهميت بحث در مورد شيوع اختلالات رواني اجتماعي در محيط كار 34
- 2-2-9-11- اصول بهداشت رواني در سازمان.. 34
- 2-2-9-12- فشار رواني و كاميابي.. 35
- 2-2-9-13-تاثیرات استرس کار بر سلامتی.. 36
- 2-3- عملكرد. 36
- 2-3-2-1- روشهاي ارزیابی عملکرد. 39
- 2-4-1- عملکرد وظیفه ای.. 42
- 2-4-3- عوامل مؤثر بر عملكرد شغلي.. 45
- 2-4-3-1- عوامل سازماني.. 45
- 2-4-3-2- عوامل فردي.. 46
- 2-4-3-3- عوامل درون فردي.. 46
- 2-4-3-4- نظریه هایی راجع به عملکرد شغلی.. 46
- 2-4-3-5- عملكرد شغلي و رابطة آن با استرس…. 48
- 2-5- پیشینه تحقیق.. 49
- 2-5-1- پیشینه داخلی.. 49
- 2-5-2- پیشینه خارجی.. 54
- 2-7- فرضیههای تحقیق.. 58
- فصل سوم:روش شناسی تحقیق
- 3-1- مقدمه. 60
- 3-2- روش پژوهش…. 60
- 3-3- جامعه آماری، نمونه و روش نمونهگیری.. 60
- 3-4- ابزار جمع آوری اطلاعات… 62
- 3-5- نمرهگذاری.. 63
- فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
- 4-1- مقدمه. 65
- 4-2 -توصيف شاخصهاي جمعيت شناختي.. 66
- 4-3-تجزيه و تحليل توصيفي متغيرها 75
- 4-3-1- توصیف ابعاد سطح وظیفه. 75
- 4-3-2- توصیف ابعاد سطح سازمانی – اجتماعی.. 75
- 4-3-3- توصیف ابعاد سطح فردی.. 76
- 4-3-3- توصیف ابعاد عملکرد شغلی.. 76
- 4-4- آمار استنباطي.. 77
- 4-5- بررسی تأثیر متغیرهای مستقل بر عملکرد شغلی کارکنان.. 80
- فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها
- 5-1- مقدمه. 83
- 5-2- بحث و نتیجه گیری.. 83
- 5-2-1- بحث توصیفی.. 83
- 5-2-2- بحث استنباطی.. 84
- 5-4-پیشنهادها 86
- 5-5- محدودیتها 87
- منابع..
عنوان : | پایان نامه بررسی ارتباط عوامل استرس زای روانی- اجتماعی کار با عملکرد شغلی در بین کارکنان بانک های خصوصی |
تعداد صفحات: | 100 صفحه |
قالب: | word و قابل ویرایش |
قیمت: | فقط 12000 تومان |
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید محصول“ کلیک کنید.
سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.
جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید