شرح مختصر
حسابرسی بخش عمومی شاخه مهمی از حسابرسی است که پیچیده و نسبتاً ناشناخته میباشد (های و کوردی[1]، 2018). همچنین، از دیدگاه رادکلیفه[2] (2012) ترکیب دو موضوع بخش عمومی و حسابرسی نیز ناشناخته بوده و به ندرت در پژوهشهای پیشین مورد مطالعه قرار گرفته است. در جوامع مردم سالاری که مسئولان براساس رأی مردم انتخاب میشوند و قدرت تبلور مردم است، مقامات منتخب به عنوان پاسخگو، ملزم به ادای مسئولیت پاسخگویی در مورد مصرف منابع و وضعیت مالی کشور میباشند (حبشی،1392).
حسابرسی و اظهارنظر نسبت به گزارشهای ارائه شده بهوسیله دولت و نهادهای بزرگ بخش عمومی، جزء اساسی فرآیند کنترل و پاسخگویی است و به نوعی حلقه انتهایی پاسخگویی در بخش عمومی میباشد. حسابرسی از طریق جمعآوری و ارزیابی بیطرفانه شواهد و مدارک سبب میشود تا اطلاعات گزارش شده بهوسیله مدیریت و یا دریافت شده از مدیریت، قابل اتکا باشد. اهمیت و ماهیت حسابرسی، مسئولیت خاصی را بر دوش مقامات بخش عمومی یا سایر اشخاص عهدهدار منابع دولتی قرار میدهد. این مسئولیت آنها را ملزم میکند تا دامنه عملیات حسابرسی را تا اندازهای گسترش دهند که نیازهای منطقی استفادهکنندگان از گزارشهای حسابرسی را مرتفع کند (کمیته تدوین استاندارد حسابداری عملیاتی، 1392). امروزه بسیاری از عوامل در محیط حسابرسی امروزی با سرعت فزاینده ای در حال تغییر است (صف آرا و کابارازاده قدیم، 1396).
در جوامع پیچیدۀ کنونی که انتظارات مردم از دولت بهطور روزافزونی متنوع شده و افزایش مییابد بدون تردید برخورداری از تشکیلات بزرگ و پیچیدۀ دولتی و یا به تعبیری بوروکراسی غیرقابل اجتناب است. همچنین اطمینان به دستگاههای دولتی، کارگزاران دولتی به شدت کاهش یافته است و نوعی سوء ظن در روابط شهروندان به این دستگاهها به وجود آمده است. برخی از صاحبنظران این افت اعتماد عمومی را ناشی از پارهای از فسادها و اعمال خلاف بهوسیله مدیران و احساس عدم کنترل شهروندان بر سازمانها میدانند و گروهی دیگر از اندیشمندان مسئلۀ عدم اعتماد را مرتبط با عدم توان پاسخگویی سازمانها دانستهاند. (محمودی و همکاران، 1397). هر عملکردی باید همراه با پاسخگویی باشد تا بتواند منجر به بهبود عملکرد شود. این پاسخگویی میتواند از ابعاد مختلفی باشد. یکی از این ابعاد، پاسخگویی اداری و مالی است. اگر عملکرد اداری و مالی مدیران همراه با پاسخگویی نباشد، انگیزهای برای اصلاح و بهبود عملکرد هم وجود نخواهد داشت. ( داودی و همکاران 1398).
نظر به تفکیک بخش عمومی و خصوصی در اقتصاد کشور، پاسخگویی در بخش عمومی مبتنی بر این فرض است که تصمیمات کارگزاران و رفتار آنها همواره تأثیر شدیدی بر جوامع میگذارد، بنابراین در چنین وضعیتی که شهروندان به شدت از رفتار آنان متأثر میشوند، میتوان تصمیمات و رفتار کارگزاران را برای تأمین منافع مردم هدایت کرد و اطمینان یافت که سازمانها و دستگاههای اجرایی دولت در راستای منافع عمومی گام برمیدارند. از اینرو باید با تقویت پاسخگویی در بخش عمومی، تضمین تأمین منافع عموم را حداکثر کرد، زیرا در هر جامعهای مردم تسهیلکننده و هدف توسعه هستند. لذا مدیران باید در مورد مصرف منابع عمومی به جامعه پاسخگو بوده و مردم را به طریقی مقتضی از جریان مصرف منابع آگاه نمایند (باباجانی، 1390). در این راستا میتوان عنوان کرد که گزارشگری مالی دولتی مرکز ثقل پاسخگویی دولت، به مردم و پاسخخواهی مردم از دولت است و مردم از طریق نظام گزارشگری مالی کارآمد، قادر خواهند بود از چگونگی ارائه خدمات، نحوه مصرف منابع، استفاده و نگهداری اموال و داراییها، مطلع شوند و عملکرد مسئولان را مورد ارزیابی قرار دهند (الماسی و غلامپور، 1388).
در ایران دستگاه های اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز مجموعه بزرگی از سازمانهای بخش عمومی را تشکیل میدهند که با در دست داشتن منابع مالی و غیرمالی عمومی، سالانه بودجه عظیمی را به خود اختصاص میدهند؛ با این حال، آنان نیز مشابه سایر سازمانهای بخش عمومی از پاسخگویی به مردم در برابر منابع تحت اختیار معاف نیستند. در این راستا، وزارت کشور نیز در دستورالعمل حسابرسی سازمانها، حسابرسی را شامل بررسی مدارک و اسناد و دفاتر مالی و صورتهای مالی و شواهد مؤید آنها به منظور ارزیابی عملیات حسابداری و امور مالی و سایر فعالیتهای دستگاه های اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد و تهیه گزارش برای سازمان یا سایر مقامات ذیربط میداند. بنابراین، از حسابرسان انتظار میرود که حسابرسی سازمانها را به گونهای برنامهریزی و اجرا کنند که حسابرسی مالی و عملیاتی را دربرگیرد. ضعف کنترل داخلی و حسابرسی باعث می گردد سازمان جهت تجدید ارائه صورت های مالی هزینه های مجدد متقبل شود که این مخارج از عملکرد دستگاه های اجرایی می کاهد.
حسابرسی بخش عمومی شاخه مهمی از حسابرسی است که پیچیده و نسبتاً ناشناخته میباشد (های و کوردی[1]، 2018). همچنین، از دیدگاه رادکلیفه[2] (2012) ترکیب دو موضوع بخش عمومی و حسابرسی نیز ناشناخته بوده و به ندرت در پژوهشهای پیشین مورد مطالعه قرار گرفته است. در جوامع مردم سالاری که مسئولان براساس رأی مردم انتخاب میشوند و قدرت تبلور مردم است، مقامات منتخب به عنوان پاسخگو، ملزم به ادای مسئولیت پاسخگویی در مورد مصرف منابع و وضعیت مالی کشور میباشند (حبشی،1392).
حسابرسی و اظهارنظر نسبت به گزارشهای ارائه شده بهوسیله دولت و نهادهای بزرگ بخش عمومی، جزء اساسی فرآیند کنترل و پاسخگویی است و به نوعی حلقه انتهایی پاسخگویی در بخش عمومی میباشد. حسابرسی از طریق جمعآوری و ارزیابی بیطرفانه شواهد و مدارک سبب میشود تا اطلاعات گزارش شده بهوسیله مدیریت و یا دریافت شده از مدیریت، قابل اتکا باشد. اهمیت و ماهیت حسابرسی، مسئولیت خاصی را بر دوش مقامات بخش عمومی یا سایر اشخاص عهدهدار منابع دولتی قرار میدهد. این مسئولیت آنها را ملزم میکند تا دامنه عملیات حسابرسی را تا اندازهای گسترش دهند که نیازهای منطقی استفادهکنندگان از گزارشهای حسابرسی را مرتفع کند (کمیته تدوین استاندارد حسابداری عملیاتی، 1392). امروزه بسیاری از عوامل در محیط حسابرسی امروزی با سرعت فزاینده ای در حال تغییر است (صف آرا و کابارازاده قدیم، 1396).
در جوامع پیچیدۀ کنونی که انتظارات مردم از دولت بهطور روزافزونی متنوع شده و افزایش مییابد بدون تردید برخورداری از تشکیلات بزرگ و پیچیدۀ دولتی و یا به تعبیری بوروکراسی غیرقابل اجتناب است. همچنین اطمینان به دستگاههای دولتی، کارگزاران دولتی به شدت کاهش یافته است و نوعی سوء ظن در روابط شهروندان به این دستگاهها به وجود آمده است. برخی از صاحبنظران این افت اعتماد عمومی را ناشی از پارهای از فسادها و اعمال خلاف بهوسیله مدیران و احساس عدم کنترل شهروندان بر سازمانها میدانند و گروهی دیگر از اندیشمندان مسئلۀ عدم اعتماد را مرتبط با عدم توان پاسخگویی سازمانها دانستهاند. (محمودی و همکاران، 1397). هر عملکردی باید همراه با پاسخگویی باشد تا بتواند منجر به بهبود عملکرد شود. این پاسخگویی میتواند از ابعاد مختلفی باشد. یکی از این ابعاد، پاسخگویی اداری و مالی است. اگر عملکرد اداری و مالی مدیران همراه با پاسخگویی نباشد، انگیزهای برای اصلاح و بهبود عملکرد هم وجود نخواهد داشت. ( داودی و همکاران 1398).
نظر به تفکیک بخش عمومی و خصوصی در اقتصاد کشور، پاسخگویی در بخش عمومی مبتنی بر این فرض است که تصمیمات کارگزاران و رفتار آنها همواره تأثیر شدیدی بر جوامع میگذارد، بنابراین در چنین وضعیتی که شهروندان به شدت از رفتار آنان متأثر میشوند، میتوان تصمیمات و رفتار کارگزاران را برای تأمین منافع مردم هدایت کرد و اطمینان یافت که سازمانها و دستگاههای اجرایی دولت در راستای منافع عمومی گام برمیدارند. از اینرو باید با تقویت پاسخگویی در بخش عمومی، تضمین تأمین منافع عموم را حداکثر کرد، زیرا در هر جامعهای مردم تسهیلکننده و هدف توسعه هستند. لذا مدیران باید در مورد مصرف منابع عمومی به جامعه پاسخگو بوده و مردم را به طریقی مقتضی از جریان مصرف منابع آگاه نمایند (باباجانی، 1390). در این راستا میتوان عنوان کرد که گزارشگری مالی دولتی مرکز ثقل پاسخگویی دولت، به مردم و پاسخخواهی مردم از دولت است و مردم از طریق نظام گزارشگری مالی کارآمد، قادر خواهند بود از چگونگی ارائه خدمات، نحوه مصرف منابع، استفاده و نگهداری اموال و داراییها، مطلع شوند و عملکرد مسئولان را مورد ارزیابی قرار دهند (الماسی و غلامپور، 1388).
در ایران دستگاه های اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز مجموعه بزرگی از سازمانهای بخش عمومی را تشکیل میدهند که با در دست داشتن منابع مالی و غیرمالی عمومی، سالانه بودجه عظیمی را به خود اختصاص میدهند؛ با این حال، آنان نیز مشابه سایر سازمانهای بخش عمومی از پاسخگویی به مردم در برابر منابع تحت اختیار معاف نیستند. در این راستا، وزارت کشور نیز در دستورالعمل حسابرسی سازمانها، حسابرسی را شامل بررسی مدارک و اسناد و دفاتر مالی و صورتهای مالی و شواهد مؤید آنها به منظور ارزیابی عملیات حسابداری و امور مالی و سایر فعالیتهای دستگاه های اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد و تهیه گزارش برای سازمان یا سایر مقامات ذیربط میداند. بنابراین، از حسابرسان انتظار میرود که حسابرسی سازمانها را به گونهای برنامهریزی و اجرا کنند که حسابرسی مالی و عملیاتی را دربرگیرد. ضعف کنترل داخلی و حسابرسی باعث می گردد سازمان جهت تجدید ارائه صورت های مالی هزینه های مجدد متقبل شود که این مخارج از عملکرد دستگاه های اجرایی می کاهد.
عنوان : | بررسی تاثیر حسابرسی مستقل در بخش عمومی بر پاسخگویی و بهبود عملکرد دستگاه های اجرایی |
تعداد صفحات: | 124 صفحه |
قالب: | word و قابل ویرایش |
قیمت: | فقط 99000 تومان |
قوانين و مقررات سايت مي باشد . کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش |
ایرانی داک مرجع تخصصی دانلود پایان نامه، پروپوزال و تحقیقات دانشجویی در ایران است. شما می توانید جدید ترین پایان نامه، پروپوزال ، پرسشنامه و تحقیقات دانشجویی ایرانی داک را در این باره مطالعه کنید. |
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل علاوه بر نمایش بعد از پرداخت، به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید “ کلیک کنید.
سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.
جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید