شرح مختصر:
گسترش فناوریها و افزایش حجم و سرعت دانایی و آگاهی در سازمانها، مدیریت دانش با تأکید بر خلق ارزشها، به افزایش تواناییها برای خلق دانش جدید و نوآوریها میپردازد مدیریت دانش فرآیندی است که به سازمانها یاری میدهد تا اطلاعات مهم را یافته، گزینش، سازماندهی و منتشر کنند. مدیریت دانش تخصصی است که برای فعالیتهایی چون حل مشکلات، آموختن پویا، برنامهریزی راهبردی و تصمیمگیری ضروری است (ایرانشاهی، 1387). مدیریت منابع انسانی به عنوان سیستمی برای استفاده صحیح و شایسته از نیروی انسانی در جهت نیل به اهداف از پیش تعیین شده در یک سازمان تعریف میشود. منابع انسانی به عنوان سیاستها، فعالیتها و سیستمهایی تعریف میکنند که رفتارها، نگرشها و عملکرد کارکنان را تحت تأثیر قرار میدهند (لی[1]، 2010). مشارکتدادن کارکنان سازمان در اظهارنظر، تصمیمگیری و اجرای نظرات آنها فضایی را در سازمان بوجود میآورد که موجب توسعه نیروی انسانی میگردد، امروزه سازمانها برای ایجاد هرگونه توسعهای اعم از فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نخست به توسعه نیروی انسانی نیازمندند. در سازمانی که در سال، پیشنهادهای زیادی از طرف کارکنان و مشتریان ارائه و مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و درصدی از آنها نیز به اجرا در میاید، این امر موجب توسعه خودجوش کارکنان خواهد شد، زیرا برای انجام این فعالیتها نیاز به مطالعه، مشورت با متخصصین، مراجعه به استاد فنی سازمان، بررسی مکانیزم دستگاهها می باشد که این امر موجب افزایش مستمر اطلاعات و کیفیت نیروی انسانی گردیده و پایههای توسعه سازمان را محکم میکند. نظام پیشنهاداتی که از ابزارهای کارآمد در پرورش مغزهاست. در آینده مزیت رقابت پایدار بیشتر بر تکنولوژیهای نوین فرایند تولید متکی خواهد بود تا بر تکنولوژی تولید، صنایع نوین آینده بر قدرت مغزی انسان تکیه خواهند داشت (مودی، 1982).
همگام با چرخش از اقتصاد مبتنی بر صنعت به اقتصاد مبتنی بر دانش، سازمانها نیز خود را بر آن داشتهاند تا با تکیه بر دانش و اطلاعات و استفاده از آن در فرایند کسب و کار توان رقابتی خود را افزایش دهند. به طور کلی سازمانها به دو دسته داراییها (سرمایه) تکیه میکنند: داراییهای ملموس و داراییهای ناملموس. آنچه تاچندی پیش اهم توجه سازمانها را به خود جلب کرده بود کسب و بهینهسازی داراییهای ملموس مانند ماشینآلات و تجهیزات بوده است. اما امروزه سازمانها دریافتهاند که داراییهای نا ملموس مانند سرمایه فکری، تجربیات، دانش و شایستگیهای نیروی انسانی، نوآوری، روابط با مشتری، فرهنگ سازمانی، سیستمها، ساختار، ارتباطات سازمانی و اطلاعات موجب موفقیت و بقای آنها میشود (هادوی نژاد و همکاران، 1389).
یکی از قابلیتهای مهم سازمانی که میتواند به سازمانها در خلق و تسهیم دانش کمک بسیار کند و برای آنها در مقایسه با سازمانهای دیگر مزیت سازمانی پایدار ایجاد کند، مشارکت کارکنان در امور است. دانش به سرعت در حال تبدیل شدن به مهمترین مزیت رقابتی پایدار برای سازمانها است. پیشرفتهای اخیر در فناوری اطلاعات، هزینههای مدیریت داده را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. این پیشرفتها مفاهیم سازمان یادگیرنده، سازمانهای دانشی و مدیریت دانش را وارد ادبیات مدیریت و سازمان کرده است. سازمانها با بکارگیری استراتژیهای مدیریت دانش امکان نوآوری در فرایندها، فعالیتها، محصولات و خدمات خویش را فراهم آوردهاند و در نتیجه موقعیت رقابتی خویش را بهبود میبخشند. در محیط پویا، چالشی و رقابتی کسب و کار امروز حرکت سازمانهای یادگیرنده از الزامات موفقیت در چنین محیطی است. امروزه سازمانها باید بتوانند دانش مورد نیاز برای نوآوری در محصولات و خدمات خود و بهبود فرایندهایشان را کسب کنند، میان کارکنانشان نشر دهند و در تمامی فعالیتهای روزانه خود به کار گیرند. تنها از این طریق است که میتوانند به الزامات محیط رقابتی و نیازهای به شدت متغیر مشتریان پاسخ گویند.
شناخت عوامل اثرگذار بر مدیریت دانش سازمانی از جمله اقدامات اولیه در بکارگیری اثربخش سرمایههای فکری سازمان است. این پژوهش با توجه به اهمیت مدیریت دانش در سازمانها در پی دستیابی به شناخت بیشتر از عوامل مؤثر بر اجرای مناسب این راهبرد است. در همین راستا با توجه به تعاریف و ابعاد مدیریت دانش و نیز مشارکت کارکنان که در هر دو بر ارتباطات و تعاملات میان افراد تأکید میشود، نگارنده تلاش میکند تا چگونگی ارتباط میان مدیریت دانش و مشارکت کارکنان با شش فعالیت اصلی مدیریت دانش شامل خلق دانش، جذب دانش، سازماندهی دانش، ذخیره دانش، انتشار دانش و کاربرد دانش را جستجو کند.
فهرست مطالب
- چکیده 1
- فصل اول:کليات تحقيق
- مقدمه. 3
- 1-1- بيان مسئله. 4
- 1-2- ضرورت و اهميت تحقيق.. 6
- 1-3- اهداف تحقيق.. 7
- 1-4- فرضیات تحقیق.. 7
- 1-5- متغيرهاي تحقيق.. 8
- 1-6- تعاريف نظری و عملياتي واژهها 8
- 1-6-1- تعاریف نظری.. 8
- 1-7- قلمرو تحقيق.. 10
- 1-7-1- قلمرو موضوعي.. 10
- 1-7-2- قلمرو مکانی.. 10
- 1-7-3- قلمرو زماني.. 10
- فصل دوم:مروری بر ادبیات و پيشينه تحقيق
- مقدمه. 12
- 2-1- مدیریت دانش…. 13
- 2-1-1- تعریف مدیریت دانش…. 13
- 2-1-2- اکتساب دانش…. 14
- 2-1-3- تسهیل و انتقال دانش…. 15
- 2-1-4- کاربری دانش…. 15
- 2-1-5- ذخیره (انباشت) دانش…. 15
- 2-1-6- اهمیت و مزایای مدیریت دانش در سازمانهای دولتی.. 16
- 2-1-7- مشکلات پیادهسازی مدیریت دانش در سازمانهای دولتی.. 17
- 2-1-8- راهکارهای غلبه بر مشکلات پیادهسازی مدیریت دانش…. 18
- 2-1-9- ابعاد مدیریت دانش…. 19
- 2-1-10- ماهیت دانش سازمانی.. 20
- 2-1-11- چالشهای مدیریت دانش…. 20
- 2-1-12- مؤلفههای مدیریت دانش…. 21
- 2-1-13- عناصر مدیریت دانش…. 21
- 2-1-14- مراحل عملیاتی کردن مدیریت دانش در سازمان (مراحل پیادهسازی) 22
- 2-1-15- عوامل موفقیت مدیریت دانش…. 24
- 2-2- مشارکت… 25
- 2-2-1-پیشینه مدیریت مشارکتی.. 25
- 2-2-2- تعریف مدیریت مشارکتی.. 26
- 2-2-3- مفهوم مدیریت مشارکتی.. 30
- 2-2-4- اهداف مشارکت در سازمان.. 32
- 2-2-5- مشارکت مدیر با کارکنان.. 34
- 2-2-6- راههای مشارکت و همکاری.. 34
- 2-2-7- روشهای مشارکت دادن افراد. 35
- 2-2-7-1- تقسیم اطلاعات… 35
- 2-2-7-2- بازخورد بررسی.. 35
- 2-2-7-3- سیستمهای پیشنهاد. 36
- 2-2-7-4- روش گروهی اسمی.. 36
- 2-2-8- پیامدهای مثبت مدیریت مشارکتی.. 37
- 2-2- 9- مدیریت مشارکت و فرهنگ ساختار سازمانی.. 38
- 2-2-10- مدیریت منابع انسانی استراتژیک و مشارکت و درگیری کارکنان از نظر لاولر. 38
- 2-2-11- رهنمودهایی برای به کارگیری مدیریت مشارکتی.. 40
- 2-2-12- افزایش مسئولیت تصمیمگیری کارکنان: 41
- 2-2-13- افزایش دانش و آگاهی کارکنان.. 41
- 2-2-14- توسعه حرفهای کارکنان (رشد حرفهای) 42
- 2-3- پیشینه تحقیق.. 43
- 2-3-1-پیشینه داخلی.. 43
- 2-3-2- تحقیقات خارجی.. 49
- 2-4-تاریخچه اداره امور مالیاتی.. 51
- 2-4-1- تشكيل سازمان امورمالياتي.. 58
- 2-5- چارچوب نظری تحقیق.. 59
- 2-6- مدل تحقیق.. 61
- فصل سوم: روش شناسی تحقیق
- مقدمه. 63
- 3-1- روش پژوهش…. 63
- 3-2- جامعه آماری و تعیین حجم نمونه. 63
- 3-3- روش نمونهگیری.. 63
- 3-4- روش جمعآوري دادهها و اطلاعات… 64
- 3-4-1- روش کتابخانهاي.. 64
- 3-4-2- روش میدانی.. 64
- 3-5- روايي وپايايي.. 65
- 3-5-1- روایی ابزار سنجش…. 65
- 3-5-2- پایایی ابزار سنجش…. 65
- 3-6- روش تجزیه و تحلیل دادهها 65
- فصل چهارم: تجزيه و تحليل دادهها
- مقدمه. 67
- 4-1- آمار توصیفی.. 68
- 4-1-1- توزیع فراوانی بر حسب جنسیت… 68
- 4-1-2- توزیع فراوانی بر حسب سن.. 68
- 4-1-3- توزیع فراوانی بر حسب تحصیلات… 69
- 4-1-4- توزیع فراوانی بر حسب سابقه کار 69
- 4-1-5- توزیع فراوانی بر حسب سابقه مدیریت… 69
- 4-1-6- توزیع فراوانی بر حسب سمت سازمانی.. 70
- 4-2- تجزیه و تحلیل توصیفی متغیرها 70
- 4-2-1- توصیف متغیرهای ششگانه مدیریت دانش و متغیر جلب مشارکت کارکنان.. 71
- 4-2-2- آزمون نرماليتي متغیرهای تحقیق.. 71
- 4-3- آمار استنباطی.. 72
- 4-3-1- فرضیات تحقیق.. 72
- فصل پنجم :بحث و نتیجه گیری
- مقدمه. 80
- 5-1- نتیجهگیری کلی.. 81
- 5-1-1- آمار توصیفی.. 81
- 5-1-2- آمار استنباطی.. 81
- 5-2- بحث… 83
- 5-3- پیشنهادات کاربردی.. 84
- 5-4-پیشنهادهای پژوهشی برای تحقیقات آینده 86
- 5-5- محدودیتهای پژوهش…. 86
- منابع و مآخذ. 87
- ضمائم
عنوان : | پایان نامه بررسی رابطه بین مدیریت دانش و جلب مشارکت کارکنان |
تعداد صفحات: | 113 صفحه |
قالب: | word و قابل ویرایش |
قیمت: | فقط 9000 تومان |
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
- ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید محصول“ کلیک کنید.
- سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.
جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید