شرح مختصر
سیستم قاب خمشی فولادی از جمله سیستمهای محبوب سازهای در نظر معماران و مهندسان سازه است. این سیستم به دلیل فراهم آوردن فضای معماری مناسب جهت ایجاد بازشوهای درب و پنجره در بین مهندسان معمار دارای محبوبیت ویژه است. همچنین این سیستم به دلیل خاصیت شکلپذیری بالا در مقابل سایر سیستمهای باربر جانبی و ضریب رفتار بیشتر در طراحی نیروی زلزله در بین مهندسان سازه دارای محبوبیت خاص است.
اما به این مساله باید اشاره کرد که برپاسازی این سیستم سازهای نیازمند ایجاد شرایط و طراحی خاص در مقابل نیروی زلزله است که بتواند عملکرد مناسبی در زمان وقوع زلزله از خود نشان دهد. این شرایط خاص طراحی در مبحث دهم از مقررات ملی ساختمان با عنوان “ضوابط ویژهی لرزهای” مطرح شده است. با توجه به این فصل از آییننامه این نکته قابل درک است که تاکید ویژهی آن بر افزایش ظرفیت دورانی اتصالات صلب و حصول اطمینان از عدم تشکیل مفصل پلاستیک در ستون میباشد]1[.
با افزایش ظرفیت دورانی اتصال صلب در قابهای خمشی میتوان از خرابی نابههنگام اتصال در هنگام وقوع زلزله جلوگیری به عمل آورد. اصلیترین مساله که در طراحی سازههای فولادی با اتصال صلب (خمشی، به اختصار MRFs) در نظر گرفته میشود این است که اتصال تیر به ستون فولادی علاوه بر داشتن صلبیت بالا، دارای ظرفیت دورانی و شکلپذیری بالا نیز باشد. لذا اتصال صلب (rigid connections) شکلپذیر باید قادر به تامین مقاومت و ظرفیت دورانی کافی باشد[2]. لذا طراحی اتصال با فرض ایجاد مفصل پلاستیک در انتهای تیر صورت میگیرد. با وجود اینکه طراحی سازههای مرسوم قاب خمشی فولادی (MRFs) به گونهای است که تغییر شکلهای بزرگ غیر الاستیک در اثر زلزلههای شدید در اعضای اصلی سازه رخ میدهد[3]، مهمترین مساله در اتصال این نوع سیستم سازهای، ظرفیت کم دورانی در مقایسه با مقاومت بالای آن میباشد[2]. این ظرفیت کم دورانی اتصال در مقایسه با مقاومت خمشی بالا باعث ایجاد شکست زودهنکام اتصال پیش از رسیدن تیر به ظرفیت مورد نظر میشود که با ایجاد این پدیده، سازه قادر به بروز رفتار مناسب در مقابل زلزله نخواهد بود. به عبارت دیگر ظرفیت کم دورانی یک اتصال باعث شکست نا به هنگام محل اتصال بال تیر به ستون فولادی، قبل از تشکیل مفصل پلاستیک در تیر میشود[2].
در طی زلزلههای Northridge (1994) و Kobe (1995)، اگرچه بسیاری از ساختمانهایی که در مقابل فروریزش (collapse) طراحی شده بودند جان بسیاری از انسانها را نجات دادند[4و5]، تعداد زیادی از سازههای فولادی در عناصر سازهای (structural functions) خود دچار خرابی شدند که این آسیبها اغلب در جوش محل اتصال تیر به ستون متمرکز بوده که ناشی از شکست ترد جوش بوده است[6].
پس از زلزلههای یاد شده، در امریکا و ژاپن مطالعات زیادی در مورد اتصال مناسب تیر به ستون صورت گرفت[6]. این اتصالات که به اتصالات پسانورتریدج (post Northridge) معروف شده اند به شرح زیر هستند:
1) تیر با مقطع کاهش یافته (RBS) [7-10]
2) Cover Plate و یا Haunch [11 و 12]
3) عدم سوراخ دسترسی جوش no weld access hole [8 و 13 و 14]
4) سوراخ دسترسی جوش اصلاح شده [15 و 16]
5) Upstanding Ribs [17]
6) Side Plates [18]
7) bolted brackets [19 و 20]
اتصال تیر با مقطع کاهش یافته و Haunch در شکلهای 1-1 و 1-2 نشان داده شده است. المانهای نامبرده برای نگهداری محل اتصال تیر به ستون در حالت الاستیک تا زمان ایجاد مفصل پلاستیک در تیر به کار برده میشوندکه منبع اصلی جهت افزایش ظرفیت استهلاک انرژی در روشهای یاد شده، انتهای اتصال تیر به ستون میباشد[2]. از آنجا که طراحی لرزهای این اتصالات بر اساس ظرفیت دوران پلاستیک اتصال صورت میگیرد، پس از وقوع زلزله، تعمیر و مرمت این گونه اتصالات به راحتی قابل اجرا نمیباشد[6].
عنوان : | پایان نامه بررسی پارامترهای لرزه ای میراگر ساقدار با شرایط طراحی یکسان و مشخصات فیزیکی متفاوت |
تعداد صفحات: | 63 صفحه |
قالب: | word و قابل ویرایش |
قیمت: | فقط 99000 تومان |
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
ایرانی داک مرجع تخصصی دانلود پایان نامه، پروپوزال و تحقیقات دانشجویی در ایران است. شما می توانید جدید ترین پایان نامه، پروپوزال ، پرسشنامه و تحقیقات دانشجویی ایرانی داک را در این باره مطالعه کنید. |
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل علاوه بر نمایش بعد از پرداخت، به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید “ کلیک کنید.
سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.
جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید