بروزترین پروژه های ایرانی داک
خانه » پایان نامه » پایان نامه بررسی پارامترهای لرزه ای میراگر ساقدار با شرایط طراحی یکسان و مشخصات فیزیکی متفاوت
پایان نامه بررسی پارامترهای لرزه ای میراگر ساقدار با شرایط طراحی یکسان و مشخصات فیزیکی متفاوت

پایان نامه بررسی پارامترهای لرزه ای میراگر ساقدار با شرایط طراحی یکسان و مشخصات فیزیکی متفاوت

شرح مختصر

سیستم قاب خمشی فولادی از جمله سیستم­های محبوب سازه­ای در نظر معماران و مهندسان سازه است. این سیستم به دلیل فراهم آوردن فضای معماری مناسب جهت ایجاد بازشوهای درب و پنجره در بین مهندسان معمار دارای محبوبیت ویژه است. همچنین این سیستم به دلیل خاصیت شکل­پذیری بالا در مقابل سایر سیستم­های باربر جانبی و ضریب رفتار بیشتر در طراحی نیروی زلزله در بین مهندسان سازه دارای محبوبیت خاص است.

اما به این مساله باید اشاره کرد که برپاسازی این سیستم سازه­ای نیازمند ایجاد شرایط و طراحی خاص در مقابل نیروی زلزله است که بتواند عملکرد مناسبی در زمان وقوع زلزله از خود نشان دهد. این شرایط خاص طراحی در مبحث دهم از مقررات ملی ساختمان با عنوان “ضوابط ویژه­ی لرزه­ای” مطرح شده است. با توجه به این فصل از آیین­نامه این نکته قابل درک است که تاکید ویژه­ی آن بر افزایش ظرفیت دورانی اتصالات صلب و حصول اطمینان از عدم تشکیل مفصل پلاستیک در ستون می­باشد]1[.

با افزایش ظرفیت دورانی اتصال صلب در قاب­های خمشی می­توان از خرابی نابه­هنگام اتصال در هنگام وقوع زلزله جلوگیری به عمل آورد. اصلی­ترین مساله که در طراحی سازه­های فولادی با اتصال صلب (خمشی، به اختصار MRFs) در نظر گرفته می­شود این است که اتصال تیر به ستون فولادی علاوه بر داشتن صلبیت بالا، دارای ظرفیت دورانی و شکل­پذیری بالا نیز باشد. لذا اتصال صلب (rigid connections) شکل­پذیر باید قادر به تامین مقاومت و ظرفیت دورانی کافی باشد[2]. لذا طراحی اتصال با فرض ایجاد مفصل پلاستیک در انتهای تیر صورت میگیرد. با وجود اینکه طراحی سازه­های مرسوم قاب خمشی فولادی (MRFs) به گونه­ای است که تغییر شکل­های بزرگ غیر الاستیک در اثر زلزله­های شدید در اعضای اصلی سازه رخ می­دهد[3]، مهمترین مساله در اتصال این نوع سیستم سازه­ای، ظرفیت کم دورانی در مقایسه با مقاومت بالای آن می­باشد[2]. این ظرفیت کم دورانی اتصال در مقایسه با مقاومت خمشی بالا باعث ایجاد شکست زودهنکام اتصال پیش از رسیدن تیر به ظرفیت مورد نظر می­شود که با ایجاد این پدیده، سازه قادر به بروز رفتار مناسب در مقابل زلزله نخواهد بود. به عبارت دیگر ظرفیت کم دورانی یک اتصال باعث شکست نا به هنگام محل اتصال بال تیر به ستون فولادی، قبل از تشکیل مفصل پلاستیک در تیر می­شود[2].

در طی زلزله­های Northridge (1994) و Kobe (1995)، اگرچه بسیاری از ساختمان­هایی که در مقابل فروریزش (collapse) طراحی شده بودند جان بسیاری از انسان­ها را نجات دادند[4و5]، تعداد زیادی از سازه­های فولادی در عناصر سازه­ای (structural functions) خود دچار خرابی شدند که این آسیب­ها اغلب در جوش محل اتصال تیر به ستون متمرکز بوده که ناشی از شکست ترد جوش بوده است[6].

پس از زلزله­های یاد شده، در امریکا و ژاپن مطالعات زیادی در مورد اتصال مناسب تیر به ستون صورت گرفت[6]. این اتصالات که به اتصالات پسانورتریدج (post Northridge) معروف شده اند به شرح زیر هستند:

1) تیر با مقطع کاهش یافته (RBS) [7-10]

2) Cover Plate و یا Haunch [11 و 12]

3) عدم سوراخ دسترسی جوش no weld access hole [8 و 13 و 14]

4) سوراخ دسترسی جوش اصلاح شده [15 و 16]

5) Upstanding Ribs [17]

6) Side Plates [18]

7) bolted brackets [19 و 20]

اتصال تیر با مقطع کاهش یافته و Haunch در شکل­های 1-1 و 1-2 نشان داده شده است. المان­های نام­برده برای نگهداری محل اتصال تیر به ستون در حالت الاستیک تا زمان ایجاد مفصل پلاستیک در تیر به کار برده می­شوندکه منبع اصلی جهت افزایش ظرفیت استهلاک انرژی در روش­های یاد شده، انتهای اتصال تیر به ستون می­باشد[2]. از آنجا که طراحی لرزه­ای این اتصالات بر اساس ظرفیت دوران پلاستیک اتصال صورت می­گیرد، پس از وقوع زلزله، تعمیر و مرمت این گونه اتصالات به راحتی قابل اجرا نمی­باشد[6].

عنوان : پایان نامه بررسی پارامترهای لرزه ای میراگر ساقدار با شرایط طراحی یکسان و مشخصات فیزیکی متفاوت
تعداد صفحات:  63 صفحه
قالب:   word و قابل ویرایش
قیمت: فقط  99000 تومان

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .

ایرانی داک مرجع تخصصی دانلود پایان نامه، پروپوزال و  تحقیقات دانشجویی در ایران است. شما می توانید جدید ترین پایان نامه، پروپوزال ، پرسشنامه و  تحقیقات دانشجویی ایرانی داک را در این باره مطالعه کنید.

توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل علاوه بر نمایش بعد از پرداخت، به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.

بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

راهنمای دانلود :

ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید “  کلیک کنید.

سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛  بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک  فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.

جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید

banksLogo1

 

درباره‌ی ایرانی داک

avatar
ایرانی داک پایگاه علمی سالم در زمینه پروپوزال، پایان نامه، مقاله، پروژه و تحقیقات دانشجویی در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای می باشد؛ با افتخار به اینکه عملکرد تخصصی، پژوهشگری ، احاطه بر موضوع ، توجه به اصول، ضوابط و معیار های علمی ، دانش روز ، توانمندی حرفه ای، آن تایم بودن و پذیرش مسئولیت کامل مشاوره پروژه ها و تحقیقات متقاضی از ویژگی های عملکردی متخصصین کارآزموده این مجموعه علمی ـ فرهنگی است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


9 + = شانزده