شرح مختصر:
با گذر از بوروکراسی و نظام سلسله مراتبی و رسیدن به نظامهای دموکراتیک و ارزشهای انسانی، توجه به افراد سازمان همانند شهروندان یک جامعه ضرورتی جدی به خود گرفته است و شهروندان به عنوان یکی از منابع بسیار با اهمیت تلقی میشوند. سازمانهای امروز به خصوص در کشورهای در حال توسعه تأکیدشان بیشتر بر نقش کارکنان در حیطه شرح وظایف محوله میباشد و کمتر به رفتار فرا نقشی کارکنان توجه دارند. کارکنان همان چیزی که قوانین و مقررات و در شرح شغل مشخص نموده است و مدیران سازمانها گفتهاند و انتظار دارند را انجام میدهند و رفتارهای فراتر از نقش مورد انتظار را انجام نمیدهند و این امر موجب گردیده رفتار شهروندی سازمانی محدود شود: بنابراین، یکی از مشکلات اصلی سازمانها در دنیای متحول و متغیر امروز نگاه محدود به نقش سازمانی کارکنان میباشد و کمتر به رفتار فرا نقشی کارکنان توجه دارند. در تعاملات مدیر با کارکنان در سازمانها، بیشتر به موارد مطرح شده در شرح شغل اشاره دارد و به لحاظ محافظهکاری و پیروی از قوانین و مقررات خشک اداری هیچگونه انتظاری از رفتار فرا نقشی کارکنان ندارند که در این حالت است که کارکنان هیچگونه انگیزهای از خود برای بروز رفتار شهروندی نشان نمیدهند. ولی امروزه با توجه به تحقیقات انجام شده، بر افزایش رفتار شهروندی سازمانی تأکید دارند و کارکنان سازمانها را به انجام اموری فراتر از نقش سازمانیشان تشویق نمودهاند، اما سازمانهای امروزی به لحاظ حضور در صحنههای جهانی رقابت، نیاز به انعطافپذیری و مدیریت تغییر دارند، رفتار شهروندی سازمانی است که ضمن ایجاد منافعی از قبیل بهرهوری بیشتر، بهبود کیفیت زندگی کاری، میتواند در جهت ایجاد این مزیت گامی مهم و اساسی بر دارد. (عزیزی، 1390)
رفتار شهروندی سازمانی”مجموعهای از رفتارهای داوطلبانه و اختیاری که بخشی از وظایف رسمی فرد نیست، اما با وجود این توسط وی انجام و باعث بهبود مؤثر وظایف و نقشهای سازمان میشوند”(اپل بام[1]و همکاران،2004: 38). به عنوان مثال یک کارمند ممکن است نیازی به اضافهکاری و تا دیر وقت در محل کار ماندن نداشته باشد، اما با وجود این برای بهبود
امور جاری و تسهیل جریان کاری سازمان، بیشتر از ساعت کاری رسمی خود در سازمان میماند و به دیگران کمک میکند (کروپانزانو[2]و بیرن[3]، 2000: 13).
رفتار شهروندی سازمانی برای هر سازمانی مطلوب است، چرا که با متغیرهای سازمانی مهمی همچون رضایت شغلی، تعهد سازمانی، عدالت سازمانی، نگهداری سیستم و بهرهوری سازمانی ارتباط دارد. نتایج مطالعات نشان میدهد که مدیران میتوانند رفتار شهروندی سازمانی را با ایجاد یا بهبود محیط کاری مثبت پرورش دهند، به جای آنکه متوسل به زور و اجبار شوند، به فرایندهای انتخاب یا استخدام یا جامعهپذیری اتکا نمایند تا این رفتارها را ایجاد نمایند.
فهرست مطالب
- چكيده 1
- فصل اول: کلیات تحقیق.. 2
- 1-1- مقدمه. 3
- 1-2- بيان و تشریح مسأله پژوهش… 4
- 1-3- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش… 8
- 1-4- اهداف پژوهش… 10
- 1-4-1-هدف کلی: 10
- 1-4-2-اهداف اختصاصی. 10
- 1-5- فرضيات پژوهش… 10
- 1-6- جنبه جدید بودن و نوآوری در پژوهش… 11
- 1-7- تعریف مفهومی و عملیاتی واژهها و اصطلاحات پژوهش… 11
- 1-7-1- تعاریف به صورت مفهومی: 11
- 2-8-2- تعاریف به صورت عملیاتی. 11
- فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق.. 14
- 1-2- مقدمه. 15
- 2-2- پیشینه و مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی. 16
- 2-2-1- تئوری مبادله اجتماعی و رفتار شهروندی سازمانی. 17
- 2-2-2- رفتار شهروندی سازمانی چیست؟ 18
- 2-2-3- ابعاد رفتار شهروندی سازمانی. 19
- 2-2-4-انواع تحقیقات در زمینه رفتار شهروندی سازمانی. 22
- 2-2-5- عوامل تأثیرگذار بر رفتار شهروندی سازمانی. 22
- 2-2-6- ویژگیهای رفتارهای شهروندی سازمانی. 24
- 2-2-7- طبقات دوگانه مدلهای اصلی رفتار شهروندی سازمانی. 26
- 2-2-8 رفتار شهروندی و انصاف در زمینههای خدمات مشتری. 26
- 2-2-9-سایر پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی. 29
- 2-3- پیشینه و مبانی نظری عدالت سازمانی. 30
- 2-3-1- عدالت سازمانی چیست؟ 31
- 2-3-1- انواع تحقیقات در زمینه عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی. 41
- 2-4-1- نقد تحقیقات داخلی. 43
- 2-5- بررسی پژوهش های انجام شده در خارج از ایران. 43
- 2-5-1- نقد تحقیقات خارج از ایران. 44
- 2-6- مدل مفهومی یا چارچوب نظری پژوهش… 44
- 2-7- معرفی سازمان حفاظت محیطزیست.. 45
- تعريف اصطلاحات.. 47
- 2-7-3- گستره فعالیتهای اداره کل حفاظت محیطزیست استان. 49
- 2-7-4- ساختار و تشکیلات اداره کل حفاظت محیطزیست استان. 50
- فصل سوم: روش تحقیق.. 51
- 3-1- مقدمه. 52
- 3-2- نوع و روش پژوهش… 52
- 3-3- جامعه آماری و پژوهش… 53
- 3-4- ابزار پژوهش و روش گردآوری دادهها 53
- 3-5- تعيين روايي و پايايي ابزار پژوهش… 55
- 3-6- روش تجزيه و تحلیل دادهها 57
- فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها 58
- فصل پنجم: تحلیل و نتیجهگیری.. 74
- 5-1- مقدمه. 75
- 5-2- تحلیل یافتههای پژوهش در ارتباط با اهداف و فرضیههای پژوهش… 75
- 5-2-1- نتیجهگیری از فرضيه اصلي. 75
- 5-3- پیشنهادات پژوهشگر در ارتباط با نتایج حاصل از پژوهش به سازمانها 78
- 5-4- پیشنهادات پژوهشگر برای پژوهشهای بعدی به محققان آتی. 79
- منابع
عنوان : | پایان نامه عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی |
تعداد صفحات: | 90 صفحه |
قالب: | word و قابل ویرایش |
قیمت: | فقط 18000 تومان |
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید محصول“ کلیک کنید.
سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.
جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید