شرح مختصر :
1- مقدمه
سود از جمله اطلاعات با اهميت در تصميمات اقتصادي بشمار مي رود. مطالعات و پژوهشهاي انجام شده دربارهي سود يكي از پرحجم ترين و بيشترين تلاشهاي پژوهشي را در تاريخ حسابداري تشكيل ميدهد. سود به عنوان راهنماي پرداخت سود تقسيمي، ابزارسنجش اثربخشي مديريت، و وسيله پيشبيني وارزيابي تصميمگيريها، همواره مورد استفادهی سرمايهگذاران، مديران و تحليلگران مالی بوده است (ثقفی،1373). بر همین اساس، محققان بسیاری سعی کردند عوامل موثر بر سودآوری شرکتها را شناسایی کنند.
2. پیشینه تحقیق
وانگ و هونگ (2006) در تحقیقی به این نتیجه رسیدند شرکتهایی که محصولات خود را از طریق اینترنت و تحویل در محل مشتری، عرضه میکنند، سود آوری روبه رشدی داشتهاند. کارجالینن (2007) با انجام تحقیقی در کشورهای استرالیا، کانادا، آلمان، فنلاند، فرانسه، ژاپن، سوئد، هلند و انگلستان به این نتیجه رسید که بین مخارج تحقیق و توسعه و سود دورهی جاری رابطهی معناداری وجود ندارد امّا، بین مخارج تحقیق و توسعه و سودآوری آینده رابطهی مثبت وجود دارد. و ربیک و دبیکر (2006) نیز در تحقیق مشابهی به این نتیجه رسید که شرکتهای آمریکایی با انجام هزینههای تحقیق و توسعه، سودآوری آیندهی خود را افزایش میدهند.
برنوتس (2005) در تحقیق خود نشان داد که بین ساختار مالکیت و حاکمیت شرکتی و سودآوری رابطه معنا داری وجود دارد. لين و رووِ (2005)، سودآوري شركتـهاي چيني را بـررسي كردند. آنان با در نظر گرفتن عواملي مانند ميـزان رشد شركتهاي غيربورسي، داراييهاي راكد، نسبت بدهي و تجارت بينالمللي به اين نتيجه رسيدند كه رشد شركتهاي غير بورسي با سودآوري شركتهاي بورسي رابطهي مثبت دارد و سودآوري در مناطقی كه شركتهاي غير بورسي بيشتر بوده، بالاتر از مناطقی است كه شركتهاي غيربورسي كم بوده است. تجارت آزاد كه با سهم صادرات اندازهگيري شده بود، بر سودآوري تأثير مثبت داشته است. نسبت داراييهاي راكد نسبت به جمع داراييها تأثير منفي بر سودآوري دارد. ارتباط بين نسبت بدهي و سودآوري بستگي به معيار اندازه گيري سود بستگی دارد اما، در مجموع تجزيه و تحليل نشان داد كه نسبت بدهي بالا بر سودآوري، تأثير منفي دارد.
جفرسون و راوسكي (1994) در تحقیقات خود نشان دادند سودآوري شركتهاي بورسي در مناطقي كه بازدهی شركتهاي غيربورسي رشد كرده است، كاهش يافته است. رايسر (1997)، با استفاده از اطلاعات سال (1985-1982 و 1992-1990) نتيجه گرفت رشد شركتهاي غير بورسي موجب كاهش سودآوري شرکتهای بورسی شده است.
اجينگتون (2000) در تحقیقی تحت عنوان ” راز بقاي شركت ها”، به مطالعهي عوامل موثر بر سودآوري100 شركت توليدي صنعتي در آمريكا پرداخت. وي نقش متغيرهايي مانند ميزان فروش، مديريت كارآمد، كيفيت نيروي كار و مكان استقرار صحيح واحد توليدي را در افزايش سود شركتها بررسی كرده و نتیجه گرفت كه كشش تقاضا که بازار براي كالاها، وسعت بازار و نحوهی قيمتگذاري كالاها و به طور خلاصه ميزان فروش كالاها در بازار، داراي تاثير معنيداري بر سود شركتها هستند.
فيني (2000) در پژوهشی با عنوان “عوامل موثر بر سود آوري صنايع” به بررسي عوامل موثر بر سودآوری 142 شرکت استراليایی پرداخت کرده است. مطالعه وي به صورت داده هاي مقطعي و بر اساس ميانگيني از سه سال در دورهي زماني 1997-1994بوده است. وي با برآورد اثر عواملي مانند اندازهی شرکت، موجودي سرمايه، ميزان فروش ، مديريت و كيفيت نيروي كار بر روي سود، شدت اثر سرمايه بر سود شركتهاي مورد مطالعه را بررسی کرد و در نهايت نتیجه گرفت كه شدت اثر سرمايههاي مورد مطالعه بر سود فعاليتهاي مختلف صنعتي متفاوت است. همچنين، بين نوع فعاليتهاي صنعتي و عوامل موثر بر سودآوري آنها رابطه معني داري وجود دارد.
ريتولد و شيپر (1995)، عوامل موثر بر رشد صنايع نيشكر، كاشي، ريختهگري فلزي، ماشينآلات، مبلمان و پارچه بافي در شش شهر ايالت جاوه مركزي کشور اندونزي را بررسی کردند. آنان 193 شرکت از صنايع كوچك مزبور را انتخاب كرده و تاثير متغيرهايي مانند ميزان فروش (اندازه)، تعداد كاركنان، موجودي سرمايه، ميزان تحصيلات كاركنان، عمر شركت و برخورداري از حمايتهاي دولت را بر رشد سود صنايع مزبور با استفاده مدل هاي معمولي و لاجيت برآورد نموده و با هم مقايسه کردند و نتیجه گرفتند كه در بين متغير هاي مزبور، اثر حمايت هاي دولت بر رشد صنايع مورد مطالعه، معنيدارتر بوده است.
كومونن (2000) در تحقیقی با عنوان “عوامل موثر بر سودآوري شرکت های توليدي” به مطالعهي اثر عواملي مانند ميزان فروش (اندازه)، تعداد نيروي كار، مواد اوليه، میزان سرمايه و هزينهی نگهداري ساير عوامل بر سود شرکت های توليدي کرده است. نتايج مطالعهی وي حاكي از این بود كه ميزان فروش و هزينهی نيروي كار داراي تاثير بيشتري از ساير متغيرها بر سود شرکت های توليدي است.
نظر به این که در این تحقیق پارامترهایی مانند نوع صنعت، اندازهی شرکت، عمر، نسبت سرمایه به دارایی، نسبت بدهی به دارایی و هزینهی تبلیغات شرکت به عنوان عوامل موثر بر سودآوری بررسی شدهاند. اینک تحقیقات مربوط به هر یک از پارامترهای مزبور به اختصار بیان میشوند.
1. نوع صنعت
اکاه و چی (2007) در تحقیق خود به این نتیجه رسیدند که نوع صنعت و عوامل داخلی شرکت مانند تواناییهای مدیریت و منابع انسانی بر سودآوری شرکت تأثیر دارند اما، تأثیر عوامل داخلی بیشتر است.
اولوریتا و فرید من (2007) تأثیر سه عامل نوع صنعت، عوامل داخلی (اختراعات و ابتداعات، نام تجاری و سابفهی شرکت) و شرایط بازار (رونق، رکورد) را بر سود آوری شرکت بررسی کردند. نتایج تحقیق آنان نشان داد اختراعات و ابتداعات تأثیر بسزایی در سود آوری دارند، شرایط بازار نیز در سود آوری تأثیر دارد اما، نوع صنعت تأثیر چندانی ندارد.
بازل و گالي (1987) معتقدند رشد یک صنعت بر عملكرد تك تك شركتهاي عضو آن صنعت تأثيرگذار است. همچنین، شرر و روس (1990) نیز معتقدند اتحاديههاي صنايع نيز به دليل تعيين ميزان عرضهی محصول به بازار و سياست قيمتگذاري محصول، بر سودآوري شرکت ها تأثيرگذار هستند.
شمالينسي (1985) با انتخاب شركتهای داراي بيشتر از 500 میلیون دلار دارايي، و مك گاهان و پورتر (1997) با انتخاب شركتهای دارای بيشتر از 10 ميليون دلار فروش، در تحقيقات خود به این نتیجه رسیدند كه نوع صنعت نقش مهمي در سودآوري شرکتها دارد.
در صورتي كه هانسين و ورنفليت (1989)، رومیلت (1991)، و مايوري و مايكلز (1998)، نتیجه گرفتند كه تاثير منابع و متغیرهای شركت نقش مهمتری نسبت به نوع صنعت، بر سودآوری دارد.
کلاور و دیگران (2002) در تحقيق خود در مورد شركتهاي اسپانيايي به این نتیجه رسیدند كه تآْثير منابع شركت براي هر اندازه شركت (كوچك، متوسط و بزرگ)، بيشتر از تاْثير نوع صنعت است.
رومليت (1991) تلاش کرد تا با بسط دادن اطلاعات استفاده شده در تحقیق شمالینسی (1985)، تحقیق دقیقتری انجام دهد. اما، نکتهی مهمتر این كه اطلاعات دورهي زمانی 4 سال را برای آزمون تأثیر منابع شرکت بررسی کرده و تأثیر نوع صنعت را به اجزای پایدار و زودگذر تقسیم کرد. نتیجه تحقیق وی نشان داد تأثیر منابع شرکت برسودآوری بسیار مهمتر از تأثیر نوع صنعت است و نوع صنعت تأثیر چندانی بر سودآوری ندارد.
ورنرفلت و مونتومیری (1988) با استفاده از ضریب توبین q شواهدی یافتند که نشان میداد تأثیر عواملی مانند نوع صنعت، منابع و متغیرهای شرکت بر سودآوری مهم است.
کوبین و گروسکی (1987) نتیجه گرفتند تغییرات سود حدود نیمی از شرکتها همسو با تغییرات میانگین سود صنعت نبوده است. بنابراين، نوع صنعت بر سودآوري شركت تأثير دارد.
روکیوبرت و دیگران (1996) شرکتهای تولیدی را بررسی کردند. نتایج تحقیق آنان نشان داد تأثیر منابع شرکت سه برابر تأثیر نوع صنعت است.
مک هاگان و پورتر (1997)، مدل روملیت (1991) را برای 14 دورهی مالی( 94-1981) بررسی کردند، نتایج تحقیق آنان نشان داد مشابهی تحقیق روکیوبرت و دیگران (1996)، تأثیر منابع و متغیرهای داخلی شرکت سه مرتبه بیشتر از تأثیر نوع صنعت است. آنان نتیجه گرفتند که افزایش تنوع صنایع در اقتصاد موجب افزایش اهمیت تأثیر نوع صنعت میشود.
مایوری و مایکلز (1998)، تأثير نوع صنعت و منابع داخلی را بر سودآوري برای 5 دورهی مالی بين سالهاي 1992-1988 بررسي كردند. بر اساس نتایج تحقیق مزبور، منابع داخلی شرکت بر سودآوری تأثیرگذار است اما، نوع صنعت تأثیری بر سودآوری آن ندارد.
چونگ و سینگ (2000)، سهم فروش در بازار را به عنوان سودآوری، انتخاب نموده و واریانس تاثير متغیرهای مستقل را بر آن تجزیه و تحلیل كردند. دادههای تحقیق آنان براي سالهای 1989-1981 بوده و شرکتهای نمونه رابر اساس فروش به سه گروه بزرگ، متوسط وکوچک تقسیم کردند. برای شرکتهای بزرگ تأثیر منابع داخلی شرکت 6/47 درصد و تأثیر نوع صنعت 3/19 درصد، در شرکتهای متوسط تأثیر منابع شرکت 8/8 درصد و تأثیر نوع صنعت 6/40 درصد و در شرکتهای کوچک تأثیر منابع و متغیرهای داخلی شرکت 9/8 درصد و تأثیر نوع صنعت 2/54 درصد بود.
کلاور و دیگران (2002) در تحقیق خود در مورد شرکتهای تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ اسپانیایی (طبقهبندی بر اساس میزان فروش)، که برای 5 دورهی مالی بین سالهای 1998-1994انجام دادند،به این نتیجه رسیدند كه تأثیر منابع شرکت بر سودآوری، برای شرکتهای بزرگ 46 درصد، شرکتهای متوسط 32 درصد و شرکتهای کوچک 44 درصد بوده است. همچنین، تأثیر نوع صنعت بر سودآوری برای شرکتهای بزرگ 8 درصد، شرکتهای متوسط 11 درصد و شرکتهای کوچک کمتر از 2 درصد بوده است.
ایرکسن و نیدسن (2003)، در تحقیق خود داده های سال های 1998-1994را در مورد شرکتهای کوچک، متوسط و بزرگ دانمارکی ( طبقهبندی براساس تعداد کارکنان) بررسی کردند. نتايج تحقیق آنان نشان داد تأثير منابع شركت بيشتر از تاثير نوع صنعت است و نوع صنعت تأثیری بر سودآوری ندارد.
کالوقیرو و دیگران (2004)، شرکتهای کوچک، متوسط و بزرگ یونانی ( طبقهبندی براساس تعداد کارکنان) را برای 3 دورهی مالی بین سالهای 1996-1994 بررسی کردند. نتايج تحقيق آنان نشان داد كه هر دو عامل نوع صنعت و منابع داخلی شركت بر سودآوري آن تأثيرگذار است اما، تأثير منابع شركت بيشتر است. علاوه بر این، براي شركتهاي كوچك و متوسط تأثير نوع صنعت كمتر از شركتهاي بزرگ بوده است.
فهرست مطالب
- چکیده
- مقدمه
- 2.پیشینه تحقیق
- 1. نوع صنعت
- 2. اندازه ی شرکت
- 3. عمر شرکت
- 4. نسبت سرمایه به دارایی
- 2 . 5. نسبت بدهی به دارایی
- 2 . 6. هزینه ی تبلیغات
- فرضیه ها، جامعه آماری، نمونه تحقیق و نحوه آزمون فرضیه ها
- آزمون فرضیه ها
- 4 . آزمونهای مربوط به معیار اول سودآوری ( بازدهی دارایی)
- الف- آزمون کلموگروف- اسمیرنف
- ب- آزمون هم خطی دادهها
- آزمون اول
- آزمون دوم
- 4. آزمونهای مربوط به معیار دوم سودآوری ( بازدهی تعدیل شدهی دارایی)
- الف-آزمون کلموگروف- اسمیرنف
- آزمون اول
- آزمون دوم
- 4 . آزمونهای مربوط به معیار سوم سودآوری (بازدهی سرمایه)
- الف- آزمون کلموگروف- اسمیرنف
- آزمون اول
- آزمون دوم
- مقایسه ی آزمون ها و نتیجه گیری
- نتایج برای معیار اول و دوم سودآوری (بازدهی دارایی و بازدهی تعدیل شدهی دارایی)
- فرضیه ی اول: نوع صنعت
- فرضیه ی دوم: اندازه ی شرکت
- فرضیه ی سوم: عمر شرکت
- فرضیه ی چهارم: نسبت سرمایه به دارایی
- فرضیه ی پنجم: نسبت بدهی به دارایی
- فرضیه ی ششم: هزینه ی تبلیغات
- 5. نتایج برای معیار سوم سودآوری (بازدهی سرمایه)
- فرضیه ی اول: نوع صنعت
- فرضیه ی دوم: اندازهی شرکت
- فرضیه ی سوم: عمر شرکت
- فرضیه ی چهارم: نسبت سرمایه به دارایی
- فرضیه ی پنجم: نسبت بدهی به دارایی
- فرضیه ی ششم: هزینهی تبلیغات
- پیشنهادها
- محدوديتهاي تحقيق
- پيشنهاد براي تحقيقات آينده
- منابع
- منابع فارسی
- منابع انگلیسی
- عنوان پروژه : بررسی مهمترین عوامل تاثیرگذار بر سودآوری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
- قالب: word و قابل ویرایش
- تعداد صفحات: 44 صفحه
- قیمت:
12000 تومان9000 تومان
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
- ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ” خرید که به رنگ آبی است “ کلیک کنید.
- سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.