بروزترین پروژه های ایرانی داک
خانه » پروژه، مقاله، تحقیق » دانلود پروژه بررسی مهمترین عوامل تاثیرگذار بر سودآوری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
دانلود پروژه بررسی مهمترین عوامل تاثیرگذار بر سودآوری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

دانلود پروژه بررسی مهمترین عوامل تاثیرگذار بر سودآوری شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

شرح مختصر :

1- مقدمه

سود از جمله اطلاعات با اهميت در تصميمات اقتصادي بشمار مي رود. مطالعات و پژوهش­هاي انجام شده درباره­ي سود يكي از پرحجم ترين و بيشترين تلاش­هاي پژوهشي را در تاريخ حسابداري تشكيل مي­دهد. سود به عنوان راهنماي پرداخت سود تقسيمي، ابزارسنجش اثربخشي مديريت، و وسيله پيش­بيني وارزيابي تصميم­گيري­ها، همواره مورد استفاده­ی سرمايه­گذاران، مديران و تحليل­گران مالی بوده است (ثقفی،1373). بر همین اساس، محققان بسیاری سعی کردند عوامل موثر بر سودآوری شرکت­ها را شناسایی کنند.

2. پیشینه تحقیق

وانگ و هونگ (2006) در تحقیقی به این نتیجه رسیدند شرکت­هایی که محصولات خود را از طریق اینترنت و تحویل در محل مشتری، عرضه می­کنند، سود آوری روبه رشدی داشته­اند. کارجالینن (2007) با انجام تحقیقی در کشورهای استرالیا، کانادا، آلمان، فنلاند، فرانسه، ژاپن، سوئد، هلند و انگلستان به این نتیجه رسید که بین مخارج تحقیق و توسعه و سود دوره­ی جاری رابطه­ی معناداری وجود ندارد امّا، بین مخارج تحقیق و توسعه و سودآوری آینده رابطه­ی مثبت وجود دارد. و ربیک و دبیکر (2006) نیز در تحقیق مشابهی به این نتیجه رسید که شرکت­های آمریکایی با انجام هزینه­های تحقیق و توسعه، سودآوری آینده­ی خود را افزایش می­دهند.

برنوتس (2005) در تحقیق خود نشان داد که بین ساختار مالکیت و حاکمیت شرکتی و سودآوری رابطه معنا داری         وجود دارد. لين و رووِ (2005)، سودآوري شركتـهاي چيني را بـررسي كردند. آنان با در نظر گرفتن عواملي مانند ميـزان رشد شركت­هاي غيربورسي، دارايي­هاي راكد، نسبت بدهي و تجارت بين­المللي به اين نتيجه رسيدند كه رشد شركت­هاي غير بورسي با سودآوري شركت­هاي بورسي رابطه­ي مثبت دارد و سودآوري در مناطقی كه شركت­هاي غير بورسي بيشتر بوده، بالاتر از مناطقی است كه شركت­هاي غيربورسي كم بوده است. تجارت آزاد كه با سهم صادرات اندازه­گيري شده بود، بر سودآوري تأثير مثبت داشته است. نسبت دارايي‌هاي راكد نسبت به جمع دارايي­ها تأثير منفي بر سودآوري دارد. ارتباط بين نسبت بدهي و سودآوري بستگي به معيار اندازه گيري سود بستگی دارد اما، در مجموع تجزيه و تحليل نشان داد كه نسبت بدهي بالا بر سودآوري، تأثير منفي دارد.

جفرسون و راوسكي (1994) در تحقیقات خود نشان دادند سودآوري شركتهاي بورسي در مناطقي كه بازده­ی شركتهاي غيربورسي رشد كرده است، كاهش يافته است. رايسر (1997)، با استفاده از اطلاعات سال (1985-1982 و 1992-1990) نتيجه گرفت رشد شركتهاي غير بورسي موجب كاهش سودآوري شرکت­های بورسی شده است.

اجينگتون (2000) در تحقیقی تحت عنوان ” راز بقاي شركت ها”، به مطالعه­ي عوامل موثر بر سودآوري100 شركت توليدي صنعتي در آمريكا پرداخت. وي نقش متغيرهايي مانند ميزان فروش، مديريت كارآمد، كيفيت نيروي كار و مكان استقرار صحيح واحد توليدي را در افزايش سود شركت­ها بررسی كرده و نتیجه گرفت كه كشش تقاضا که بازار براي كالاها، وسعت بازار و نحوه­ی   قيمت­گذاري كالاها و به طور خلاصه ميزان فروش كالاها در بازار، داراي تاثير معني­داري بر سود شركت­ها هستند.

فيني (2000) در پژوهشی با عنوان “عوامل موثر بر سود آوري صنايع” به بررسي عوامل موثر بر سودآوری 142 شرکت استراليایی پرداخت کرده است. مطالعه وي به صورت داده هاي مقطعي و بر اساس ميانگيني از سه سال در دوره­ي زماني 1997-1994بوده است. وي با برآورد اثر عواملي مانند اندازه­ی شرکت، موجودي سرمايه، ميزان فروش ، مديريت و كيفيت نيروي كار بر روي سود، شدت اثر سرمايه بر سود شركت­هاي مورد مطالعه را بررسی کرد و در نهايت نتیجه گرفت كه شدت اثر سرمايه­هاي مورد مطالعه بر سود فعاليت­هاي مختلف صنعتي متفاوت است. همچنين، بين نوع فعاليت­هاي صنعتي و عوامل موثر بر سودآوري آنها رابطه معني داري وجود دارد.

ريتولد و شيپر (1995)، عوامل موثر بر رشد صنايع نيشكر، كاشي، ريخته­گري فلزي، ماشين­آلات، مبلمان و پارچه بافي در شش شهر ايالت جاوه مركزي کشور اندونزي را بررسی کردند. آنان 193 شرکت از صنايع كوچك مزبور را انتخاب كرده و تاثير متغيرهايي مانند ميزان فروش (اندازه)، تعداد كاركنان، موجودي سرمايه، ميزان تحصيلات كاركنان، عمر شركت و برخورداري از حمايت­هاي دولت را بر رشد سود صنايع مزبور با استفاده مدل هاي معمولي و لاجيت برآورد نموده و با هم مقايسه کردند و نتیجه گرفتند كه در بين متغير هاي مزبور، اثر حمايت هاي دولت بر رشد صنايع مورد مطالعه، معني­دارتر بوده است.

كومونن (2000) در تحقیقی با عنوان “عوامل موثر بر سودآوري شرکت های توليدي” به مطالعه­ي اثر عواملي مانند ميزان فروش (اندازه)، تعداد نيروي كار، مواد اوليه، میزان سرمايه و هزينه­ی نگه­داري ساير عوامل بر سود شرکت های توليدي کرده است. نتايج مطالعه­ی وي حاكي از این بود كه ميزان فروش و هزينه­ی نيروي كار داراي تاثير بيشتري از ساير متغيرها بر سود شرکت های توليدي است.

نظر به این که در این تحقیق پارامترهایی مانند نوع صنعت، اندازه­ی شرکت، عمر، نسبت سرمایه به دارایی، نسبت بدهی به دارایی و هزینه­ی تبلیغات شرکت به عنوان عوامل موثر بر سودآوری بررسی شده­اند. اینک تحقیقات مربوط به هر یک از پارامترهای مزبور به اختصار بیان می­شوند.

 1. نوع صنعت

اکاه و چی (2007) در تحقیق خود به این نتیجه رسیدند که نوع صنعت و عوامل داخلی شرکت مانند توانایی­های مدیریت و منابع انسانی بر سودآوری شرکت تأثیر دارند اما، تأثیر عوامل داخلی بیشتر است.

اولوریتا و فرید من (2007) تأثیر سه عامل نوع صنعت، عوامل داخلی (اختراعات و ابتداعات، نام تجاری و سابفه­ی شرکت) و شرایط بازار (رونق، رکورد) را بر سود آوری شرکت بررسی کردند. نتایج تحقیق آنان نشان داد اختراعات و ابتداعات تأثیر بسزایی در سود آوری دارند، شرایط بازار نیز در سود آوری تأثیر دارد اما، نوع صنعت تأثیر چندانی ندارد.

بازل و گالي (1987) معتقدند رشد یک صنعت بر عملكرد تك تك شركت­هاي عضو آن صنعت تأثيرگذار است. همچنین، شرر و روس (1990) نیز معتقدند اتحاديه­هاي صنايع نيز به دليل تعيين ميزان عرضه­ی محصول به بازار و سياست قيمت­گذاري محصول، بر سودآوري شرکت ها تأثيرگذار هستند.

شمالينسي (1985) با انتخاب شركت­های داراي بيشتر از 500 میلیون دلار دارايي، و مك گاهان و پورتر (1997) با انتخاب شركت­های دارای بيشتر از 10 ميليون دلار فروش، در تحقيقات خود به این نتیجه رسیدند كه نوع صنعت نقش مهمي در سودآوري شرکت­ها دارد.

در صورتي كه هانسين و ورنفليت (1989)، رومیلت (1991)، و مايوري و مايكلز (1998)، نتیجه گرفتند كه تاثير منابع و متغیرهای شركت نقش مهم­تری نسبت به نوع صنعت، بر سودآوری دارد.

کلاور و دیگران (2002) در تحقيق خود در مورد شركتهاي اسپانيايي به این نتیجه رسیدند كه تآْثير منابع شركت براي هر اندازه شركت (كوچك، متوسط و بزرگ)، بيشتر از تاْثير نوع صنعت است.

رومليت (1991) تلاش کرد تا با بسط دادن اطلاعات استفاده شده در تحقیق شمالینسی (1985)، تحقیق دقیق­تری انجام دهد. اما، نکته­ی مهم­تر این كه اطلاعات دوره­ي زمانی 4 سال را برای آزمون تأثیر منابع شرکت بررسی کرده و تأثیر نوع صنعت را به اجزای پایدار و زودگذر تقسیم کرد. نتیجه تحقیق وی نشان داد تأثیر منابع شرکت برسودآوری بسیار مهم­تر از تأثیر نوع صنعت است و نوع صنعت تأثیر چندانی بر سودآوری ندارد.

ورنرفلت و مونتومیری (1988) با استفاده از ضریب توبین q شواهدی یافتند که نشان می­داد تأثیر عواملی مانند نوع صنعت، منابع و متغیرهای شرکت بر سودآوری مهم است.

کوبین و گروسکی (1987) نتیجه گرفتند تغییرات سود حدود نیمی از شرکت­ها همسو با تغییرات میانگین سود صنعت نبوده است. بنابراين، نوع صنعت بر سودآوري شركت تأثير دارد.

  روکیوبرت و دیگران (1996) شرکت­های تولیدی را بررسی کردند. نتایج تحقیق آنان نشان داد تأثیر منابع شرکت سه برابر تأثیر نوع صنعت است.

مک هاگان و پورتر (1997)، مدل روملیت (1991) را برای 14 دوره­ی مالی( 94-1981) بررسی کردند، نتایج تحقیق آنان نشان ­داد مشابه­ی تحقیق روکیوبرت و دیگران (1996)، تأثیر منابع و متغیرهای داخلی شرکت سه مرتبه بیشتر از تأثیر نوع صنعت است. آنان نتیجه گرفتند که افزایش تنوع صنایع در اقتصاد موجب افزایش اهمیت تأثیر نوع صنعت می­شود.

مایوری و مایکلز (1998)، تأثير نوع صنعت و منابع داخلی را بر سودآوري برای 5 دوره­ی مالی بين سال­هاي 1992-1988 بررسي كردند. بر اساس نتایج تحقیق مزبور، منابع داخلی شرکت بر سودآوری تأثیرگذار است اما، نوع صنعت تأثیری بر سودآوری آن ندارد.

چونگ و سینگ (2000)، سهم فروش در بازار را به عنوان سودآوری، انتخاب نموده و واریانس تاثير متغیرهای مستقل را بر آن تجزیه و تحلیل كردند. داده­های تحقیق آنان براي سال­های 1989-1981 بوده و شرکت­های نمونه رابر اساس فروش به سه گروه بزرگ، متوسط وکوچک تقسیم کردند. برای شرکتهای بزرگ تأثیر منابع داخلی شرکت 6/47 درصد و تأثیر نوع صنعت 3/19 درصد، در شرکتهای متوسط تأثیر منابع شرکت 8/8 درصد و تأثیر نوع صنعت 6/40 درصد و در شرکتهای کوچک تأثیر منابع و متغیرهای داخلی شرکت 9/8 درصد و تأثیر نوع صنعت 2/54 درصد بود.

کلاور و دیگران (2002) در تحقیق خود در مورد شرکتهای تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ اسپانیایی (طبقه­بندی بر اساس میزان فروش)، که برای 5 دوره­ی مالی بین سالهای 1998-1994انجام دادند،به این نتیجه رسیدند كه تأثیر منابع شرکت بر سودآوری، برای شرکتهای بزرگ 46 درصد، شرکتهای متوسط 32 درصد و شرکتهای کوچک 44 درصد بوده است. همچنین، تأثیر نوع صنعت بر سودآوری برای شرکتهای بزرگ 8 درصد، شرکتهای متوسط 11 درصد و شرکتهای کوچک کمتر از 2 درصد بوده است.

ایرکسن و نیدسن (2003)، در تحقیق خود داده های سال های 1998-1994را در مورد شرکت­های کوچک، متوسط و بزرگ دانمارکی ( طبقه­بندی براساس تعداد کارکنان) بررسی کردند. نتايج تحقیق آنان نشان داد تأثير منابع شركت بيشتر از تاثير نوع صنعت است و نوع صنعت تأثیری بر سودآوری ندارد.

کالوقیرو و دیگران (2004)، شرکت­های کوچک، متوسط و بزرگ یونانی ( طبقه­بندی براساس تعداد کارکنان) را برای 3 دوره­ی مالی بین سالهای 1996-1994 بررسی کردند. نتايج تحقيق آنان نشان داد كه هر دو عامل نوع صنعت و منابع داخلی شركت بر سودآوري آن تأثيرگذار است اما، تأثير منابع شركت بيشتر است. علاوه بر این، براي شركت­هاي كوچك و متوسط تأثير نوع صنعت كمتر از شركت­هاي بزرگ بوده است.

فهرست مطالب

  • چکیده
  • مقدمه
  • 2.پیشینه تحقیق
  • 1. نوع صنعت
  • 2. اندازه­ ی شرکت
  • 3. عمر شرکت
  • 4. نسبت سرمایه به دارایی
  • 2 . 5. نسبت بدهی به دارایی
  • 2 . 6. هزینه ­ی تبلیغات
  • فرضیه­ ها، جامعه آماری، نمونه تحقیق و نحوه آزمون فرضیه­ ها
  • آزمون فرضیه ­ها
  • 4 . آزمون­های مربوط به معیار اول سودآوری ( بازده­ی دارایی)
  • الف- آزمون کلموگروف- اسمیرنف
  • ب- آزمون هم­ خطی داده­ها
  • آزمون اول
  • آزمون دوم
  • 4. آزمون­های مربوط به معیار دوم سودآوری ( بازده­ی تعدیل شده­ی دارایی)
  • الف-آزمون کلموگروف- اسمیرنف
  • آزمون اول
  • آزمون دوم
  • 4 . آزمون­های مربوط به معیار سوم سودآوری (بازده­ی سرمایه)
  • الف- آزمون کلموگروف- اسمیرنف
  • آزمون اول
  • آزمون دوم
  • مقایسه­ ی آزمون ها و نتیجه­ گیری
  • نتایج برای معیار اول و دوم سودآوری (بازده­ی دارایی و بازده­ی تعدیل شده­ی دارایی)
  • فرضیه­ ی اول: نوع صنعت
  • فرضیه­ ی دوم: اندازه­ ی شرکت
  • فرضیه­ ی سوم: عمر شرکت
  • فرضیه­ ی چهارم: نسبت سرمایه به دارایی
  • فرضیه­ ی پنجم: نسبت بدهی به دارایی
  • فرضیه­ ی ششم: هزینه­ ی تبلیغات
  • 5. نتایج برای معیار سوم سودآوری (بازده­ی سرمایه)
  • فرضیه­ ی اول: نوع صنعت
  • فرضیه­ ی دوم: اندازه­ی شرکت
  • فرضیه­ ی سوم: عمر شرکت
  • فرضیه­ ی چهارم: نسبت سرمایه به دارایی
  • فرضیه­ ی پنجم: نسبت بدهی به دارایی
  • فرضیه ­ی ششم: هزینه­ی تبلیغات
  • پیشنهادها
  • محدوديت­هاي تحقيق
  • پيشنهاد براي تحقيقات آينده
  • منابع
  • منابع فارسی
  • منابع انگلیسی
  • عنوان پروژه : بررسی مهمترین عوامل تاثیرگذار بر سودآوری شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
  • قالب: word و قابل ویرایش
  • تعداد صفحات: 44 صفحه
  • قیمت: 12000 تومان   9000 تومان

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .

توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.

بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

راهنمای دانلود :

  1. ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ” خرید که به رنگ آبی است “  کلیک کنید.
  2. سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛  بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک  فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.

جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید

banksLogo1

نام شما (الزامی)

ایمیل شما (الزامی)

موضوع

پیام شما

درباره‌ی ایرانی داک

avatar
ایرانی داک پایگاه علمی سالم در زمینه پروپوزال، پایان نامه، مقاله، پروژه و تحقیقات دانشجویی در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای می باشد؛ با افتخار به اینکه عملکرد تخصصی، پژوهشگری ، احاطه بر موضوع ، توجه به اصول، ضوابط و معیار های علمی ، دانش روز ، توانمندی حرفه ای، آن تایم بودن و پذیرش مسئولیت کامل مشاوره پروژه ها و تحقیقات متقاضی از ویژگی های عملکردی متخصصین کارآزموده این مجموعه علمی ـ فرهنگی است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


− یک = 2