شرح مختصر:
بحث كيفيت براي دانشگاه و آموزش عالي در جهان، به يك جهت از نيمه دوم قرن بيستم بويژه حوالي دهه 80 شدت گرفته است. چرا كه علت وجودي دانشگاه و آموزش عالي (بر اثر عواملي مانند شرايط رقابتي، بازتعريف نقش دولت، جهاني شدن ظهور اقتصاد و دانش و ….) عميقاً در حال تحول بود و ميبايستي اهداف خود را (بويژه با توجه به تحولات علمي در عصر فناوري اطلاعات و ارتباطات و تقاضاهاي نوپديد جهان كار)، از نو تعريف بكند و جور بودن عملكردش را با اين اهداف، به طور مداوم پايش و ارزيابي بكند. اما از يك جهت، نگراني كيفيت در دانشگاه و آموزش عالي به معناي عامّ آن، قدمتي به درازاي خود دانشگاه دارد. چرا كه آموزش عالي بنابر سرشت آن، فعاليتي پيچيده و انتقادي است و كيفيت تحقيق، تدريس، زندگي علمي، موفقيت دانشجو، قابليتهاي دانشآموخته و … در آن پيوسته مورد سؤال بود و به انحاي مختلف در معرض ارزشيابي قرار ميگرفت. به همين جهت دانشگاهها داراي سنتهاي ارزشيابي خاص خود بودند.
- عنوان: بررسی كيفيت نظام آموزش عالي در ايران
- قالب: Word و قابل ویرایش
- تعداد صفحات: 39 صفحه
- قیمت:
12000 تومان9000 تومان
فهرست
- چکیده
- مقدمه
- ادوار سهگانة دانشگاه و آموزش عالي ايران
- 1. دورة اول: كوششهاي نافرجام دانشگاه براي پايش كيفيت خود
- 2. دورة دوم؛ غلبة الگوي ايدئولوژيك و نظارت ديوانسالار
- 3. دوره سوم؛ كيفيت دانشگاه در ايران، موانعِ ساختاري و چالشهاي ناتمام
- 3-1. ظهور رويكرد علمي به ارزيابي دروني و بيروني آموزش عالي و چالش آن با رويكرد نظارت ديوانسالار
- 3-2. فعاليتهاي پراكندة درون دولت
- الف. آييننامه ارتقا
- ب. آييننامه قطبهاي علمي
- ج. شاخصهاي آموزش عالي
- د. رتبهبندي
- ه – تعاملات بينالمللي در زمينه تضمين كيفيت
- 4. نتيجهگيري نهايي
- 1. سایه دستگاه دولت بر ارزشیابی و پروژه ناتمام ایجاد نهادهای واسط
- 2. رویکرد علمی و تخصصی به ارزشیابی؛ و موانع ساختاری پيش روي آن
- 3. میل پیوستة مترصد در سيستم دولت برای بازگشت به کنترل بیرونی و دیوانسالار
- 4. سایه عوامل سیاسی – ایدئولوژیک بر نظام حرفهای – علمی و تخصصی
- 5. مغفول ماندن شاخصهاي بروندادي كيفيت آموزش عالي به دلیل تمایل دولتی بر کنترل فرایندها و تحت تأثیر اقتصادِ سیاسیِ نفتی
- 6. گرایش دولت به پیوند ارزشیابی با اختیارات مرکزی
- 7. ارزشیابی دانشجویان از کلاس درس و ابهام در رویهها، شیوهها و ابزارها
- 8. فقدان نظام اطلاعات آموزش عالی
- 9. ارزیابی درونی؛ طرحی ناتمام
- 10. فقدان ارزیابی بیرونی توسط همتایان علمی
- 11. عدم توسعه و مشارکت نهادهای غیردولتی حرفهای
- 12. تمرکزگرایی، تصدیگری و تعدد متولیان دولتی
- 13. فقدان آزمونهای استاندارد نظام حرفهای
- 14. فقدان نشانگرها، شاخصها و استانداردهای مورد توافق و معتبر
- 15. کژتابیهای رتبهبندی
- 16. استقلال دانشگاهی، خود – ارزیابی و خودحسابرسی در چالش با رویکردهای کنترل بیرونی دولتی
- منابع مورد استفاده
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
- ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ” خرید که به رنگ ابی است “ کلیک کنید.
- سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.
جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کند
توجه ، توجه : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.