شرح مختصر:
یکی از وظایف مدیریت، ایفای نقش مؤثر در رهبری سازمان است این موضوع در جوامع صنعتی زمینه پژوهش فراوانی را به دنبال داشته و به دست آوردها یا کاربردهای مفیدی منجر شده است. در ارتباط با رهبری مطالب نسبتاً زیادی وجود دارد لیکن در خصوص روشهای تشخیص رفتار رهبری از طریق ابزارهای کاربردی، کاستیهای زیادی احساس میشود (تنعمی، 1378). چندین مطالعه به شیوههای گوناگونی در مورد سبک رهبری با مدیریت انجام گرفته است که نتایج نشان دهندهی آن است که سبک رهبری میتواند بر فرایند تصمیم گیری و در نتیجه بر اثربخشی سازمان تاثیر داشته باشد (هریز، 2000).
توانایی رهبر بستگی به قدرت تطبیق وی دارد رهبری که بتواند شخصیت و توانایی خود را با توانایی کارکنان و شرایط محیطی تطبیق دهد و تعدیل کند و فرآیند نفوذ در فعالیتهای فرد یا گروه زیردست را جهت رسیدن به هدفی در موقعیتی مشخص را که رهبری اعمال میکند سبک رهبری نام دارد که از جمله عوامل مؤثر در انتخاب یک شیوه رهبری خاص توسط مدیر جهت نیل به اهداف سازمان و گروه است (تنعمی، 1382). با وجود اینکه تغییر و تحولات فزاینده و بیپیشینه محیطی، سازمانها را در برابر دو راه خلاق بودن و یا از بین رفتن قرار داده، اغلب خلاقیت کارکنان را سرکوب میکنند تا اینکه زمینههای ظهور و بروز و ارتقای آن را فراهم نمایند. در واقع مدیران درک درستی از مفهوم خلاقیت و عوامل مؤثر بر آن نداشته و بیشتر افراد نمیدانند که چگونه میتوانند خلاقیت خود را افزایش دهند (سرایی، 1387).
از که آنجا بسیاری از سازمانها دستخوش تغییر شده و هرگونه تغییر نیازمند کارکنان و مدیران انطباق پذیری است که بتواند با تغییر سازگار شوند. در این میان تعاملات اجتماعی به شیوهای شایسته و ثمربخش برای بیشتر مدیران و رهبران به عنوان کلیدی در مدیریت تغییرات سازمانی اهمیت فزایندهای یافته است. سازمانهایی میتوانند در این عصر ادامه حیات دهند که تحت سرپرستی مدیران و رهبران شایسته قرار گیرند به طوری که مدیران در سازمانها تغییر و تحول جدید ایجاد نمایند. با توجه به اهمیت موضوع، یکی از عوامل مهمی که منجر به انجام تحقیقات گسترده در زمینه رهبری شده جذابیتهای ناشی از مفهوم رهبری است (بیک زاده و همکاران، 1389).
رهبران تحول آفرین به آن دسته از رهبرانی اطلاق میشود که درصددند تا با خلق ایدهها و چشماندازهای جدید، مسیر تازهای از رشد و شکوفایی را فرا روی سازمانها قرار دهند و با ایجاد تعهد و اشتیاق وافر در بین مدیران و کارکنان، اعضای سازمانی را برای ایجاد تغییرات بنیادی و تحول در ارکان و شالوده سازمان به منظور کسب آمادگیها و توانمندهای لازم جهت حرکت در مسیر جدید و فتح قلههای بالاتری از عملکرد آرمانی بسیج نمایند (سنجقی، 1389). همسو ساختن منافع سازمان و اعضای آن وظیفه رهبری تحول آفرین است. در مقابل رهبر تبادلی که عوامل تقویت کننده اقتضایی پیروان را به کار میگیرد، رهبر تحول آفرین الهام بخش است. در حالی که رهبران تحول آفرین خلاقیت، انگیزه و معنویات پیروان خود را بالا میبرند، رهبران تبادلی به منافع شخصی و آتی پیروان خود میپردازند. رهبران تحول آفرین بر این تأکید دارند که شما چه کاری میتوانید برای کشور خود انجام دهید، در حالیکه رهبران تبادلی تأکیدشان این است که کشور شما چه کاری میتواند برای شما انجام دهد (ازگلی، 1383). رهبر تبادلی در محیط موجود عمل میکند و اجتناب از ریسک را ترجیح میدهد و بر کارآیی و قابل پیشبینی بودن به جای تغییر و خلاقیت تمرکز میکند (بلاک، 2003). برخلاف رهبران تبادلی که در چارچوب موجود عمل میکنند، رهبران تحول آفرین قادر به ترسیم مسیرهای ضروری برای سازمانهای جدیدند، زیرا آنها منشا تغییراتند، بر تغییرات حاکم بر سازمان اشراف دارند و بر موج تغییرات سوارند (موغلی، 1382).
فهرست مطالب
- چکیده: 1
- فصل اول: کلیات تحقیق
- 1-1- مقدمه: 2
- 1-2- بیان مسأله: 2
- 1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق: 4
- 1-4- اهداف تحقیق: 5
- 1-4-1- هدف اصلی: 5
- 1-4-2- اهداف فرعی: 5
- 1-5- سؤالات تحقیق: 6
- 1-5-1- سؤال اصلی: 6
- 1-5-2- سؤالات فرعی: 6
- 1-6- اصطلاحات و واژههای تحقیق: 6
- 1-6-1- تعاریف مفهومی: 6
- 1-6-2- تعاریف عملیاتی: 7
- 1-7- قلمرو تحقیق: 7
- 1-7-1- قلمرو موضوعی: 7
- 1-7-2- قلمرو زمانی: 7
- 1-7-3- قلمرو مکانی: 7
- فصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق
- 2-1- مقدمه: 9
- 2-2- مبانی نظری: 9
- 2-2-1- تعاریف رهبری: 9
- 2-2-2- با نگاهی به نمونه تعاریف ارائه شده رهبری توسط دانشمندان مدیریت، چند مفهوم کلیدی جلب توجه میکند: 10
- 2-2-3- اهمیت رهبری: 11
- 2-2-4- تفاوت مدیریت و رهبری: 12
- 2-2-5- مهارتهای مدیریت و رهبری: 13
- 2-2-6- مهارت یا شایستگی کلی در کار رهبری: 14
- 2-2-7- سبک رهبری: 14
- 2-2-8- نظریهها یا مدلهای رهبری: 14
- 2-2-8-1- رهبر هدفگرا یا پیشرفت مدار: 14
- 2-2-8-2- نظریه رهبری موقعیتی هرسی و بلانچارد: 15
- 2-2-8-2-1- مراحل رشد نظریه مبتنی بر واقعیت: 15
- 2-2-9- نظریههای نوین رهبری: 17
- 2-2-10- نظریه رهبری فرهمند: 18
- 2-2-11- مدلهای رهبری مراودهای (تعاملی) و تحول گرا: 18
- 2-2-11-1- نگرشهای مختلف در مطالعات رهبری: 19
- 2-2-11-2-نگرش ابر مرد: 19
- 2-2-11-3-نگرش صفات شخصی: 19
- 2-2-11-4- نگرش رفتاری: 21
- 2-2-11-5- نگرش موقعیتی یا اقتضایی: 21
- 2-2-12- نوع شناسی تئوریهای رهبری: 22
- 2-2-12-1- ویژگیهای سبکهای مدیریتی (آمرانه و مشارکتی): 25
- 2-2-12-2- وظایف سبکهای مدیریتی (آمرانه و مشارکتی): 26
- 2-13- خلاقیت : 27
- 2-14- تعاریف خلاقیت: 28
- 2-15- تغببرات محیطی، سازمانها و خلاقیت: 29
- 2-16- خاستگاه خلاقیت: 30
- 2-17- مفهوم شناسی خلاقیت: 32
- 2-18- فراگرد خلاقیت: 34
- 2-19- خلاقیت در مکاتب مختلف: 37
- 2-19-1- مکتب روانکاوي: 37
- 2-19-2- مکتب انسان گرایی: 38
- 2-19-3- مکتب عصب شناسی: 38
- 2-20- نظریههاي خلاقیت: 39
- 2-21- انواع خلاقیت و نوآوري: 41
- 2-22- ویژگیهای افراد خلاق: 42
- 2-23- دیدگاهها در مورد افراد خلاق: 43
- 2-24- ابعاد خلاقیت: 44
- 2-24-1- دیدگاه محتوایی: 44
- 2-24-2- دیدگاه فرایندي: 46
- 2-25- تکنیکهاي خلاقیت: 47
- 2-25-1- طوفان مغزي: 48
- 2-25-2- الگوبرداري از طبیعت: 49
- 2-25-3- تکنیک گروه اسمی : 49
- 2-25-4- صورت تطبیقی اسکمپر یا سئوالات ایده برانگیز: 49
- 2-25-5- تفکر موازي: 50
- 2-25-6- تکنیک دلفی : 50
- 2-26- عوامل بازدارنده خلاقیت: 51
- 2-27- عوامل تشدیدکننده خلاقیت: 51
- 2-27-1- انگیزهها: 51
- 2-27-2- انگیزههاي بیرونی: 51
- 2-28-پیشینه تحقیق: 52
- 2-29- چارچوب نظری تحقیق: 58
- 2-30- مدل مفهومی تحقیق: 58
- 2-31- فرضیههای تحقیق: 59
- 1-31-1- فرضیه اصلی: 59
- 1-31-2- فرضیات فرعی: 59
- فصل سوم: روش شناسی تحقیق
- 3-1- مقدمه: 61
- 3-2- روش پژوهش: 61
- 3-3- جامعه آماری: 61
- 3-4- روش نمونه گیری: 61
- 3-5- ابزار گردآوری اطلاعات: 61
- 3-6- روايي و پايايي: 62
- 3-6-1- روایی ابزار سنجش: 63
- 3-6-2- پایایی ابزار سنجش: 63
- 3-7-روش تجزیه و تحلیل دادهها: 63
- فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
- 4-1- مقدمه: 65
- 4-2- آمار توصیفی: 65
- 4-2-1- توزیع فراوانی بر حسب جنسیت: 65
- 4-2-2- توزیع فراوانی بر حسب سن: 66
- 4-2-3- توزیع فراوانی بر حسب تحصیلات: 67
- 4-2-4- توزیع فراوانی بر حسب سابقه خدمت: 68
- 4-3- تجزیه و تحلیل توصیفی متغیرها: 69
- 4-3-1- توصیف متغیر ترغیب ذهنی: 69
- 4-3-2- توصیف متغیر نفوذ آرمانی: 69
- 4-3-3- توصیف متغیر انگیزش الهام بخش: 69
- 4-3-4- توصیف متغیر ملاحضات فردی: 70
- 4-3-5 – توصیف متغیر خلاقیت فردی: 70
- 4-4- آمار استنباطی: 70
- 4-4-1- فرضیات تحقیق: 70
- 4-5-پیش بینی خلاقیت فردی کارکنان اداره کل پست استان کهگیلویه و بویراحمد توسط ویژگیهای سبک رهبری تحول آفرین: 73
- فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
- 5-1- مقدمه: 75
- 5-2- نتیجه گیری: 76
- 5-2-1- آمار توصیفی.. 76
- 5-2-2- آمار استنباطی: 76
- 5-3- بحث: 77
- 5-4- پیشنهادات کاربردی پژوهشگر در ارتباط نتایج حاصل از این پژوهش: 78
- 5-5-پیشنهادات پژوهشی: 79
- 5-6- محدودیتهای پژوهش: 80
- منابع و مآخذ:
عنوان : | پایان نامه بررسی رابطه بین ویژگی های سبک رهبری تحول آفرین با خلاقیت فردی کارکنان |
تعداد صفحات: | 115 صفحه |
قالب: | word و قابل ویرایش |
قیمت: | فقط 9000 تومان |
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
- ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید محصول“ کلیک کنید.
- سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.
جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید