بروزترین پروژه های ایرانی داک
خانه » پایان نامه » پایان نامه تبیین شاخصه های آمادگی مدیریت دانش جهت پیاده‌سازی در‌ شرکت
پایان نامه تبیین شاخصه های آمادگی مدیریت دانش جهت پیاده‌سازی در‌ شرکت

پایان نامه تبیین شاخصه های آمادگی مدیریت دانش جهت پیاده‌سازی در‌ شرکت

شرح مختصر:

امروزه به دلیل تشدید فضای رقابتی،کشورها ونیز بنگاهها در تصمیم گیری و اتخاذ استراتژی رقابتی خود تنها به منابع محدود درون سازمانی ویا اطلاعات تصادفی کسب شده از فضای پیرامون اکتفا نمی کنند و در حقیقت داشتن اطلاعات صحیح، تأثیرگذار و به روز از فضای اطراف یکی از ابزارهای قدرت در سطح ملی و بنگاهی محسوب می شود.از این رو سازمان ها تلاش می کنند به بهترین منابع اطلاعاتی در مورد محیط کسب و کار و فعالیت خود دست یابندو از آنها به طور موثر در برنامه ریزی های راهبردی خود بهره گیرند(كلارك[1]، 2004:38). این که دانش یکی از مهمترین دارایی های سازمان در نظر گرفته می شود غیر قابل انکار است و به طور فزاینده ای برای حفظ مزیت رقابتی سازمان مدیریت می‌شود (چانگ ايت ال، 2009: 564)[2].               

در این دوران روش های قدیمی اداره سازمان ها پاسخگوی تغییرات سریع محیط اطراف نیستند. رشته مدیریت در سراسر دنیا شاهد تغییرات پر دامنه و زیربنایی شده است و از شیوه‌های سنتی بیرون آمده،متحول شده و همه اعضای سازمان را در امور جاری شرکت داده است.این تغییر باعث شده است که شکلهای جدیدی از سازمان های مجازی، سازمان تخصصی، و سازمان افقی و… به وجود آیند. دو روند این تغییر مدیریت را تشدید کرده است:نخست نرخ فزاینده تغییرات که در سایه رقابت جهانی به وجود آمده است.سازمان ها برای اینکه کارها را به شیوه عالی انجام دهند باید با سرعت بیشتری خود را با شرایط محیط وفق دهند. روند دوم، تغییر زیربنایی است که در فن آوری سازمانی رخ می دهد. سازمان های جدید مبتنی بر دانش نوین هستند و این به آن معناست که آنها به گونه ای طراحی می شوند که بتوانند از عقاید و اطلاعات جدید استفاده کنند و کارکنان در رشته های اصولی متخصص شوند.هر عضو سازمان به جای اینکه فقط جهت افزایش کارایی تلاش کنند باید پیوسته مطالب جدیدی بیاموزند و بتوانند در حوزه قلمرو خود مسائل را شناسایی و حل کنند(اخوان و دیگران، 1385: 42). بنابراین مدیریت سازمان ها باید با تکیه بر دانش برتر امکان اتخاذ تصمیمات معقول تر در موضوعات مهم و بهبود عملکرد های مبتنی بر دانش را پیدا کنند. از این رو مدیریت دانش مقوله ای مهمتر از خود دانش محسوب می شود که در سازمان ها به دنبال آن است تا نحوه چگونگی تبدیل اطلاعات و دانسته های فرد و سازمان را به دانش و مهارت های فردی و گروهی تبیین و روشن نماید(پروست[3]،2000: 163). از این رو سازمان ها باید محیطی برای اشتراک، انتقال و تقابل دانش در میان اعضاء خود به وجود آورند و افراد را در جهت با مفهوم کردن معاملاتشان آموزش دهند (نانوکا[4]، 1995: 20).

بنابراین مدیریت دانش، فرایندی است که کمک می­کند تا سازمان­ها، انتخاب، سازماندهی، پخش دانش و تجربه را برای کسب مزیت رقابتی دنبال کنند. سازمان­های بخش عمومی در سراسر دنیا در پیاده­سازی مدیریت دانش جلوتر هستند. درگیری و مشارکت شهروندان، همکاری با آن­ها، این سازمان­ها را به جلو سوق داده تا فعالیتهایی در جهت استفاده بهتر از دانش را بپذیرد.در سراسر دنیا، بسیاری از بخش­های حکومتی راه­هایی برای استفاده از منابع دانشی برای بهبود عملکرد عملیات­شان را بررسی کرده­اند.

امروزه اگر سازمان­ها تصمیم به پذیرش یک استراتژی رقابتی داشته باشند باید ظرفیت­هایی برای بهره­برداری از دانش و قابلیت­های یادگیری بهتر از رقیبان را داشته باشد. این قابلیت­ها بستگی به ابزارهای مدیریت دانش و ساختاری سازمانی دارد و بنابراین اهمیت دارد که بررسی کنیم چگونه سازمان و کارمندانش از ابزار تکنولوژیکی برای ارتباطات، آسان­تر و کم هزینه­تر استفاده کنند(ماسي، 2004)[5].

اکنون ما در نیمه انتقال اقتصاد از عصر مزیت رقابتی بر مبنای اطلاعات بر عصر مزیت رقابتی بر مبنای خلق دانش هستیم(لانگ[6]، 2001).

جهان عصر دانش را تجربه می­کند که در آن دانش یک کالای اساسی است و جریان­های دانش به عنوان مهم­ترین عامل در اقتصاد مورد توجه قرار گرفته­اند .یعنی ارزش افزوده در سیستم کسب با توجه به کارهای امروزی در شکل دانش مطرح است نه کالا (لانگ، 2001).

 با توجه به این زمینه توانایی شرکت­ها برای بهره­برداری از دارایی­های ناملموس نسبت به توانایی سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی فیزیکی بیشتر شده است(سايمن و همكاران[7]، 2004).

دراکر[8] (1993) به طور مستقیم اشاره کرده است که با ارزش­ترین دارایی های قرن 21، سازمان‌های دانشی و کارگران دانشی می­باشد. اکنون فاکتورهای کلاسیک تولید یعنی زمین، نیروی کار و سرمایه، نسبت به دانش در درجه­ی دوم قرار دارد و دانش منبع اصلی برای اقتصاد جدید است.

از آن­جایی که خلاقیت­های تکنولوژی به سرعت شکاف بین شرکت­های رقابتی را پر می­کند، باعث به وجود آمدن یک روندی در صنعتی شدن دانش جمعی کارکنان به عنوان فاکتور اصلی و اساسی در تولید محصولات رقابتی نوآور مورد توجه قرار گرفته شده است(سوناس و سوار[9]، 2003).

دانش سازمانی به عنوان یک منبع کلیدی شناخته شده است و توانایی منظم کردن دانش پراکنده­ی سراسر سازمان، یک منبع مهم برای مزیت سازمانی است. بیشتر مدیران اعتقاد دارند دارایی­های اساسی که سازمان آن­ها را از دیگر رقبا جدا می­سازد، دارایی دانشی یا سرمایه فکری کارمندانش است که جزئی از دانش سازمانی است و همچنین کمیاب و منحصر به فرد است (ليبوتيز، 2000)[10].

با توجه به این (زك[11]، 1999) یکی از مشکلاتی که سازمان ها با آن مواجه می شوند هنگام معرفی کردن مدیریت دانش است زیرا که این معرفی به کارکنان کمک می‌کند تا فهم مشترکی راجع به دانش و مدیریت دانش داشته باشند. علیرغم بسیاری از دادسرایی های دیگر، دانش چیزی نیست که انسان بتواند آن را لمس کند یا آن را احساس کند و به همین دلیل جزء دارایی های ناملموس و نامشهود است. بعضی از دانش‌ها در خارج از ذهن انسان، درون فرمت‌های متنی قرار دارند، اما درصد عمده ای از دانش در مغز افراد وجود دارد. یکی دیگر از ویژگی های مشکل بودن درک دانش، این است که ارزش دانش تاحد زیادی زمینه‌ای است (اوانز[12]، 2003) دانش چیزی نیست که بتوان آن را جمع آوری کرد و یا زیر سقف یک شرکت زندانی کرد. در واقع بسیاری از فیلسوفان اعتقاد دارند که دانش یک ساختار انسانی است که نمی تواند خارج از ذهن یک فرد وجود داشته باشد(واتسون[13]، 2003). شامل تفکر در یک زمینه مملو از اطلاعات است همچنین می‌گویند دانستن، عملی انسانی است، یعنی اینکه دانش در انسانی وجود دارد که می داند(لانگ، 2004). دانش خیلی ذهنی است و به فاکتورهای متعددی از قبیل فرهنگ، اعتقاد، ارزش ها، بینش‌ها، نگرش ها و انگیزش افراد بستگی دارد. دانش در سراسر سازمان توزیع و به اشتراک گذاشته می شود و با استفاده از آن ارزش ­افزوده افزایش می­یابد

فهرست مطالب

  • چکیده 1
  • مقدمه 2
  • فصل اول:کلیات تحقیق
  • 1-1- بیان مسئله 5
  • 1-2- اهمیت و ضرورت تحقیق 9
  • 1-3- اهداف تحقیق 11
  • 1-4 – سوالات تحقیق 11
  • 1-5-  فرضیات تحقیق 11
  • 1-6- قلمرو تحقیق 12
  • 1-6-1- دوره زمانی تحقیق 12
  • 1-6-2- مکان تحقیق 12
  • 1-7- واژگان و اصطلاحات تخصصی تحقیق 12
  • 1-8- متغیرها 13
  • 1-8-1-متغیرهای مستقل 13
  • 1-8-2- متغیرهای وابسته  13
  • 1-8-3- متغیرهای کنترل 13
  • 1-8-4- متغیرهای میانجی 13
  • خلاصه فصل  14
  • فصل دوم:پیشینه و ادبیات تحقیق
  • مقدمه 15
  • 2-1- تاریخچه تحقیق و علل پیدایش مدیریت دانش 16
  • 2-2- پیشینه تحقیق 17
  • 2-3- تعریف دانش  20
  • 2-3-1- ويژگي‌هاي عملي دانش و اجزاي آن 21
  • 2-4- تئوری های دانش 23
  • 2-4-1-تئوری پیوند گرایی 23
  • 2-4-2- تئوری ساختن گرایی 24
  • 2-5- مدیریت دانش در محیط استراتژی کسب و کار 25
  • 2-6- مدیریت دانش 28
  • 2-7- دیدگاه محققین از تعاریف مدیریت دانش 29
  • 2-8- مقایسه و روابط داده ، اطلاعات و دانش 31
  • 2-8-1- روابط داده، اطلاعات و دانش 31
  • 2-8-2- مقایسه داده، اطلاعات و دانش 34
  • 2-8-3- تشخیص اطلاعات از داده 36
  • 2-8-4- تبدیل اطلاعات به دانش 36
  • 2-8-5-تبدیل داده به دانش و خرد  36
  • 2-9- انواع دانش 37
  • 2-9-1- دانش صریح 37
  • 2-9-2- دانش ضمنی 37
  • 2-10-منابع دانش سازمان 42
  • 2-10-1- انواع منابع دانش سازمان 43
  • 2-11- چه نوع دانشی را باید مدیریت کنیم؟ 44
  • 2-12- پیامدهای تشریح دانش 44
  • 2-13- سنجش عملکرد دانش 45
  • 2-14- دیدگاه­های مدیریت دانش 45
  • 2-15- استراتژی مدیریت دانش 46
  • 2-15-1- به رمز درآوردن استراتژی­های دانش  48
  •  2-16- عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش 52
  •  2-16-1- تعریف عوامل کلیدی موفقیت 52
  • 2-16-2- معیارهای تشخیص عوامل حیاتی موفقیت 54
  • 2-16-3- روش های تعیین عوامل کلیدی موفقیت 54
  • 2-16-4- گام های شناسایی عوامل حیاتی موفقیت 55
  • 2-16-5- طبقه بندی عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش 55
  • 2-16-6- رهبری در مدیریت دانش 56
  • 2-16-7- فرهنگ در مدیریت دانش 57
  • 2-16-8- فرآیندها در مدیریت دانش 58
  • 2-16-9- ساختار قوانین و مسئولیت ها 58
  • 2-16-10- کنترل دانش آشکار 59
  • 2-16-11- کشف دانش پنهان 59
  • 2-16-12- وجود کانون های دانش 60
  • 2-16-13- تقویت بازار دانش 60
  • 2-16-14- روش اندازه گیری 61
  • 2-16-15- افزایش تعداد افراد درگیر و مهارت های آنان 61
  • 2-16-16- زیر ساخت فناوری اطلاعات 62
  • 2-16-16-1- رویکرد 62
  • 2-16-16-2- محتوی 62
  • 2-16-16-3- برنامه های عمومی 62
  • 2-16-16-4- فناوری ساده 63
  • 2-16-16-5- آموزش کافی 63
  • 2-17- موانع موجود در شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران 63
  • 2-18- موانع خلق واستفاده دانش در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران 64
  • 2-19- عوامل كليدي موفقيت مديريت دانش در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران 65
  • 2-19-1- عوامل و طرحهاي موفقيت در مديريت دانش ساختار سازمان 66
  • 2-19-2- عوامل موثر در موفقيت استانداردسازي منابع انساني در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران 69
  • 2-20- ارائه مدل پژوهش در مديريت دانش 70
  • 2-20-1- فرهنگ 71
  • 2-20-2- توانايي نيروي انساني 72
  • 2-20-3- مديريت تغيير 72
  • 2-20-4- ساختارسازمانی 73
  • 2-20-5- زيرساخت­هاي فن­آوري اطلاعات 74
  • 2-21- معرفی مدیریت دانش سازمان 74
  • 2-22- شناسایی حوزه­های دانش و اولویت­بندی آن­ها 75
  • 2-23-  اجزاء سازمانی تشکیل دهنده مدیریت دانش 76
  • 2-24- اجزاء زیر ساخت مدیریت دانش 77
  • 2-25- زمینه مطالعات انجام شده برای مدیریت دانش 78
  • 2-26- مدیریت ارشد دانش 79
  • 2-27-  دلایل پیدایش مدیریت دانش 80
  • 2-28-  مزایای مدیریت دانش 80
  • 2-29- اهداف پروژه­های مدیریت دانش 81
  • 2-30- موانع استقرار مدیریت دانش در سازمان ها 82
  • 2-31- موانع اجراي مديريت دانش از ديد داونپورت 83
  • 2-32- روش­هاي اجراي مديريت دانش در سازمان­ها 84
  • 2-33- نمونه­ای از مراحل اجرایی مدیریت دانش 88
  • 2-34- دلایل عمده شکست پروژه­های مدیریت دانش 88
  • 2-35- فرآیند مدیریت دانش از یادگیری سازمانی تا حافظه سازمانی 91
  • 2-36- مدل­های مدیریت دانش 93
  • 2-36-1- مدل های سرمایه فکری 93
  • 2-36-2- ﻣﺪل ﻫﺎي ﺳﺎﺧﺘﺎر اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ 94
  • 2-36-3-ﻣﺪل ﻣﻔﻬﻮﻣﻲ ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﻪای 96
  • 2-36-4- ﻣﺪل ﻫﺎي ﭘﻴﺎده ﺳﺎزي ﻧﻈﺎم ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ 97
  • 2-36-5- مدل ﺗﻼش ﻫﺎي ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺑﺮاي ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ 98
  • 2-36-6- ﻣﺪﻟﻬﺎي ﺷﺒﻜﻪ اي و ﻣﺨﺰﻧﻲ 100
  • 2-36-7- ﻣﺪل اﻧﺘﺸﺎر ﻧﻈﺎم ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ 100
  • 2-36-8- ﻣﺪل ﻣﻔﻬﻮﻣﻲ ﻧﻈﺎم ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ(MATE ) 101
  • 2-36- 9- ﻣﺪل ﻣﺮﺟﻊ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ داﻧﺶ   101
  • 2-36-10- مدل عمومي دانش در سازمان  102
  • 2-36-11-  مدل سیمینوچ و سینکلر 104
  • 2-36-12- مدل تیلور و رایت 107
  • 2-36-13- مدل هولت 108
  • 2-36- 14- مدل حلزونی دانش 109
  • 2-36-15-مدل مشارکتی دریاددهی و یادگیری 110
  • 2-36-16- مدل بینش از اطلاعات به دانایی 110
  • 2-37- مدل پیشنهادی تحقیق 111
  • 2-38- تحقیقات انجام شده 112
  • 2-38-1- تحقیقات انجام شده در داخل 112
  • 2-38-2- تحقیقات انجام شده در خارج 113
  • خلاصه فصل 114
  •  
  • فصل سوم: روش شناسی تحقیق
  • مقدمه 115
  • 3-1- روش تحقیق 116
  • 3-2- مراحل تحقیق 117
  • 3-3- جامعه آماری 117
  • 3-4- روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه 117
  • 3-5- ابزار جمع آوری داده ها 118
  • 3-6- روایی و پایایی ابزار جمع آوری داده ها 119
  • 3-7- روش جمع آوری داده ها 120
  • 3-8- روش تجزیه و تحلیل داده ها 120
  • خلاصه فصل 121
  • فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده­ها
  • مقدمه 122
  • 4-1- تجزیه و تحلیل توصیفی 123
  • 4-2- تجزیه و تحلیل استنباطی 133
  • خلاصه فصل 137
  • فصل پنجم: نتیجه گیری
  • مقدمه 138
  • 5-1- بحث و نتیجه گیری در خصوص سوال اول 139
  • 5-2- بحث و نتیجه گیری در خصوص سوال دوم 140
  • 5-3- بحث و نتیجه گیری در خصوص سوال سوم 140
  • 5-4- بحث و نتیجه گیری در خصوص سوال چهارم 141
  • 5-5- بحث و نتیجه گیری در خصوص سوال پنجم 142
  • 5-6- مدل پیشنهادی پیاده سازی مدیریت دانش 143
  • 5-7- پیشنهادهای تحقیق 145
  • 5-8- محدودیت های تحقیق 147
  • خلاصه فصل 148
  • منابع و مآخذ
عنوان : پایان نامه تبیین شاخصه های آمادگی مدیریت دانش جهت پیاده‌سازی در‌ شرکت
تعداد صفحات: 175 صفحه
قالب:   word و قابل ویرایش
قیمت: فقط  79000 تومان

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .

توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.

بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

راهنمای دانلود :

ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید محصول“  کلیک کنید.

سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛  بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک  فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.

جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید

banksLogo1

 

درباره‌ی ایرانی داک

avatar
ایرانی داک پایگاه علمی سالم در زمینه پروپوزال، پایان نامه، مقاله، پروژه و تحقیقات دانشجویی در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای می باشد؛ با افتخار به اینکه عملکرد تخصصی، پژوهشگری ، احاطه بر موضوع ، توجه به اصول، ضوابط و معیار های علمی ، دانش روز ، توانمندی حرفه ای، آن تایم بودن و پذیرش مسئولیت کامل مشاوره پروژه ها و تحقیقات متقاضی از ویژگی های عملکردی متخصصین کارآزموده این مجموعه علمی ـ فرهنگی است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


5 + = یازده