شرح مختصر:
نظام بانكي با توجه به رسالت سنگين مالي و اقتصادي كه در جامعه دارد عملا در بسياري از زمينههاي گردش چرخ اقتصادي مملكت به نوع تفكر و نگرشي وابسته است كه در امر بانكداري و نظام پولي مملكت شكل ميگيرد. آنچه ميتواند در سامان بخشي اقتصادي و جلب رضايت مشتريان و توسعه نظام مالي مفيد و موثر واقع شود نوع تفكر و نگرش مثبتي است كه عاملين و دست اندركاران اين سازمان مالي و معاملاتي نسبت به مجموعه خود داشته تا بتوانند هم به اهداف سازماني خود برسند و هم در جلب رضايت مشتريان پيشگام باشند. در جهت اين مهم و ايجاد نوعي نگرش و تفكر مثبت نسبت به سازمان وجود ارتباطات موثر سازماني در بين مجموعه بانكي يكي از مهمترين عوامل بوده تا كاركنان با توجه به هدايت و تعهداتي كه از بعد ديني و معنوي نسبت به خود ، سازمان و ديگران دارند به وظايف سازماني خود نائل آيند.
مشخصا در راستاي انجام اين تعهدات وجود برنامههاي هدفمند و هدفگذاري كوتاه مدت و بلند مدت در بين عوامل اين مجموعه مزيد بر علت بوده تا آنان براساس اهداف از پيش تعيين شده برنامه ريزيهاي لازم را به عمل آورده و نسبت به استحقاق بخشيدن به اهداف سازماني با نگرشي مثبت و جامع و تفكري خلاق كمر همت ببندند. تجربه نشان داده است كه هرگاه نگرش افراد مثبت و زاويه نگاه آنان به گونهاي باشد كه بتوانند تصويري مثبت از يك پديده را دروني كنند تواناييهاي آنان افزايش و زماني كه افراد نتوانند تصويري صحيح و تفكري مثبت را دروني نمايند دچار عجز و ناتواني خواهند شد. حتي در بحث روانشناسي اجتماعي اريك فروم معتقد است تفكرات انسان زائيده پديده هاي محيطي است، در صورتي كه نگرش انسان به محيط اطراف به گونه اي باشد كه تصاوير منفي را دروني كند افسرده و در صورتي كه از محركهاي بيروني تصاوير مثبت را دروني كند نگرش او مثبت و روحيه شاد و با نشاط خواهد داشت. يكي از اين محيطهاي اطراف فضاي سازماني و جو سازماني ميباشد كه ميتواند در جهت ترويج تفكر مثبت متاثر از مسائلي چند باشند كه از جمله اين عوامل ميتوان به مسائل باوري و اعتقادي اشاره كرد كه روح معنويت را در وجود فرد خواهد دميد تا با خداترسي و نصب العين قرار دادن ابعاد مذهبي نگاهي جامع و تفكر مثبت نسبت به انجام امورات سازمان داشته باشد.
اگر نگاهی موشکافانه به سیر شکلگیری علم روانشناسی و به تبع آن رفتار سازمانی بیاندازیم، دو نوع نگرش مثبت و منفی در این سیر ملاحظه میکنیم. نگرش مثبت هدف خود را یافتن راههایی برای پربار کردن زندگی آدمیان و کشف و پرورش توانمندیهای ذاتی آنان قلمداد میکند و نگرش منفی هم و غم خود را صرف درمان بیماریها و آسیبشناسی و رفع کاستیها و کژکاری رفتاری انسانها مینماید(الوانی، 1391).
بدون شک با توجه به مطالب مشروحه میتوان نتیجهگیری نمود که ایجاد نگرش مثبت در کارکنان میتواند به عنوان هستة مرکزی و محور هدایت فعالیتهای رفتاری کارکنان در تمام زمینهها قرار گیرد.
نگرش مثبت عبارتست از روش نسبتاً ثابت در فکر، احساس و رفتار نسبت به افراد، گروهها و موضوعات اجتماعی و هر گونه حادثهای در محیط فرد با رویکرد خوشبینانه و مثبت.
عوامل فردی مؤثری که میتوانند موجب ایجاد نگرش مثبت در کارکنان شوند عبارتند از: هدایت معنوی: که علامه طباطبایی،(1387) معنویت را رابط میان اعمال و افعال انسانی و میان حالات و ملکاتی که در نفس او به وجود میآورند تعریف نمودهاند، همچنین رابطه میان این حالات و ملکات و میان مقامات و مدارج باطنی که انسان سیر میکند میداند (نقل از سرلک و همکاران، 1391). ارتباطات مؤثر عبارت است از: انتقال اطلاعات از فرستنده به دریافت کننده، به طوری که اطلاعات برای فرستنده و گیرنده قابل درک باشد (نقل از رضائیان، 1387). اعتماد به نفس: که تعریفی که باری ال. ریس و روندابرانت از اعتماد به نفس ارائه دادهاند عبارتست از: آنچه که درباره خود میاندیشید و احساسی که درباره خود دارید و آن برآیند اطمینان به خود و احترام به خویشتن است (اسلامی، 1383). هدفگذاری: که منظور از هدفگذاری، تفکیک مأموریتهای دور برد و کلان به اهداف کمی و کیفی کوتاه میباشد، که برای یک واحد و سرانجام برای یک فرد شاغل قابل اجرا میباشد(سید جوادین، 1382). باورها و اعتقادات: باورها یا عقیدهها، اندیشههایی هستند که فرد به درستی و حقانیت آنها اعتقاد دارد(نقل از همدانی و دیگران 1391). اندیشه خلاق: خلاقیت عبارتست از بکارگیری توانائیهای ذهنی برای ایجاد یک فکر یا مفهوم جدید (نقل از رضائیان، 1387). واقعبینی: که از نظر سهیلی،(1391) واقع بینی یعنی مشاهده وقایع همانگونه که هستند، بیآنکه خودرا در ورطه خوش بینی ساده لوحانه یا بدبینی نابجا بیندازیم.
- چکیده 1
- فصل اول: كليات.. 2
- 1-1- مقدمه. 3
- 1-2- بيان مسأله. 5
- 1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقيق.. 7
- 1-4- اهداف.. 9
- 1-5- سؤالات تحقیق.. 9
- 1-6- فرضیات پژوهش… 10
- 1-6-1-فرضیه اصلی : 10
- 1-6-2-فرضیه های فرهی: 10
- 1-7- تعريف واژهها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عصادراتاتی): 10
- 1-7-1-تعاریف مفهومی: 10
- 1-7-2- تعاریف عصادراتاتی: 11
- فصل دوم: مباني نظري و ادبيات تحقيق.. 13
- 2-1- مفاهیم و تعاریف نگرش مثبت: 14
- 2-1-1-نگرش مثبت از دیدگاه روانشناسان: 18
- 2-1-2-نگرش مثبت از منظر علمای دین: 20
- 2-1-3-نگرش مثبت از نظر صاحب نظران علم مدیریت: 20
- 2-1-4-فرآیند نگرش: 21
- 2-1-5-نحوه شکلگیری نگرش مثبت: 22
- 2-1-6-روشهای تغییر نگرش کارکنان: 22
- 2-1-7-تأثیر نگرش براثربخشی، کارآیی و بهرهوری: 23
- 2-2-ارتباطات مؤثر. 24
- 2-2-1-تعاریف و مفاهیم: 24
- 2-2-2-دیدگاه صاحبنظران علم مدیریت: 26
- 2-3-فرآیند ارتباط: 26
- 2-3-1-موانع برقرای ارتباط مؤثر: 27
- 2-4-اندیشه خلاق. 29
- 2-4-1-تعاریف و مفاهیم: 29
- 2-4-2-دیدگاه روانشناسان: 30
- 2-4-3-دیدگاه جامعهشناسان: 30
- 2-4-4-دیدگاه صاحبنظران علم مدیریت: 30
- 2-5-فرآیند شکل گیری خلاقیت: 31
- 2-5-1-نحوه شکل گیری خلاقیت : 32
- 2-5-2-خصوصیات متفکران خلاق: 32
- 2-5-3-عوامل مؤثر بر اندیشه خلاق: 33
- 2-5-4-تأثیر اندیشه خلاق بر اثربخشی ،کارآیی و بهرهوری: 34
- 2-6-هدفگذاری.. 35
- 2-6-1-مفاهیم و تعاریف: 35
- 2-6-2-دیدگاه روانشناسان: 37
- 2-6-3-دیدگاه صاحبنظران مدیریت: 37
- 2-6-4-دیدگاه علمای دین: 38
- 2-7-انواع هدف : 38
- 2-7-1-خصوصیات اهداف مناسب و شایسته : 38
- 2-7-2-عوامل مؤثر بر هدفگذاری: 39
- 2-7-3-تأثیر هدفگذاری بر کارآیی، اثربخشی و بهره وری: 39
- 2-8-هدایت معنوی.. 40
- 2-8-1- مفاهیم و تعاریف: 40
- 2-8-2- دیدگاه روانشناسان : 41
- 2-8-2-1- نظريه ميسياك: 41
- 2-8-2-2-نظریه لوین: 41
- 2-8-3- دیدگاه صاحبنظران علم مدیریت: 42
- 2-8-4- نظريه كاركرد شناختي والريت و لاري: 42
- 2-9- باورها و اعتقادات.. 43
- 2-9-1- مفاهیم و تعاریف: 43
- 2-9-2-دیدگاه روانشناسان: 45
- 2-10-خصوصیات باورهای منطقی و باورهای غیرمنطقی: 46
- 2-10-1-نحوه شکلگیری باورها : 47
- 2-11-واقعبینی.. 47
- 2-11-1-مفاهیم و تعاریف: 47
- 2-12-اعتماد به نفس… 49
- 2-12-1-مفاهیم و تعاریف: 49
- 2-12-2-دیدگاه روانشناسان : 50
- 2-13-ادبيات تحقيق.. 51
- 2-13-1-تحقیقات انجام شده در داخل كشور: 51
- 2-13-2-تحقیقات انجام شده در خارج از كشور: 52
- 2-14- مدل مفهومی پژوهش… 56
- فصل سوم: روش تحقیق.. 57
- 3-1-روش تحقيق: 58
- 3-2-جامعه آماری.. 58
- 3-2-1-محاسبه حجم نمونه. 58
- 3-2-2-روش نمونه گیری.. 59
- 3-3-روش جمع آوری اطلاعات.. 59
- 3-4-روایی و پایایی ابزار اندازه گیری.. 60
- 3-4-1-روایی (اعتبار) : 60
- 3-4-2-پایایی (اعتماد): 60
- 3-5-روش آماری تجزیه و تحلیل داده ها 61
- 3-5-1-آمار توصیفی.. 61
- 3-5-2-آمار استنباطی.. 61
- فصل چهارم: تجزيه و تحليل داده ها 63
- 4-1- مقدمه : 64
- 4-2-فرضیه اصلی.. 65
- فصل پنجم: نتيجه گيري.. 73
- 5-1-نتيجه گيري.. 74
- 5-1-1-نتيجه گيري براساس جداول تحليلي.. 74
- 5-10-پیشنهادات کاربردی : 89
- 5-11-پیشنهادات پژوهشی: 90
- 5-12-محدوديتهاي تحقيق.. 90
- منابع
عنوان : | پایان نامه عوامل موثر بر نگرش مثبت کارکنان نسبت به سازمان در بانک صادرات |
تعداد صفحات: | 95 صفحه |
قالب: | word و قابل ویرایش |
قیمت: | فقط 29000 تومان |
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید محصول“ کلیک کنید.
سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.
جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید