بروزترین پروژه های ایرانی داک
خانه » پایان نامه » پایان نامه نقش سبک رهبری تحول آفرین در فراموشی سازمانی هدفمند مدیران ادارات
پایان نامه نقش سبک رهبری تحول آفرین در فراموشی سازمانی هدفمند مدیران ادارات

پایان نامه نقش سبک رهبری تحول آفرین در فراموشی سازمانی هدفمند مدیران ادارات

شرح مختصر:

در دهه های اخیر با ظهور عصر اطلاعات و بروز پدیده های  نظیر انفجار اطلاعات جامع جهانی پا به دوره ای نوین  گذاشته است که در آن زندگی سازمانی و محیط اطراف سازمان با چالش های فراوانی روبه رو شده است. محیط ساز مانی های دولتی نیز به تبعیت از تغییرات سریع فناوری فرهنگی و اجتماعی دچار تغیرات فراوان شده است. این سازمان ها جهت ارائه خدمات با کیفیت مطلوب نیازمند یادگیری -دانش ها فناوری ها و شیوه های جدید می باشند. اما قبل از این که سازمان ها بخواهند یاد بگیرند باید آنچه را که برای سازمان غیر مفید است را فراموش کنند. بتیس و براهالد (1995) شکست در فراموشی رویه های سابق و قدیمی را یکی از مهم ترین دلایل دشواری تغییر سازمانی در هنگام تغییر محیط می دانند. بنابراین سازمان باید نخست دارای شایستگی باشد که بتواند دانش موجود خود را تحت کنترل در آورده و در صورت لزوم آن را اصلاح نما ید که از آن به عنوان فراموشی سازمانی هدفمند یاد می شود. از این رو فراموشی سازمانی یک بخش اساسی و ضروری یادگیری سازمان است. به طور کلی فراموشی سازمان یعنی پایان برخی فعالیت ها یا شکل ساختار سازمانی (گریو[1]، 1995). بر این اساس به مجموعه ی اقداماتی که یک سازمان انجام می دهد تا فراموشی داده های غیر ضروری را تسهیل کرده و از نابودی داده های غیر مفید جلو گیری نماید مدیریت فراموشی سازمانی می گویند. فراموشی سازمانی پیامد مجموعه اقدامات درون سازمانی و برون سازمانی است که در آن یک سازمان را از دست می دهد. در صورتی که فراموشی درون سازمان به شیوه ی آگاهانه انجام گیری فراموشی سازمانی هدفمند[2] می باشد.

بر اساس تعریف فراموشی سازمان هدفمند مدیریت فراموشی سازمانی به “مجموعه اقداماتی که یک سازمان انجام می دهد تا فراموشی داده های غیر ضروری را تسهیل کرده و از نابودی داده های مفید جلوگیری نماید. این مجموعه اقدامات در سه حوزه برنامه ریزی اجرا و ارزیابی صورت می پذیرد”.

مهمترین چیزی که سازمان را به سمت فراموشی سوق می دهد ناتوانی در کسب و انتشار یادگیری در سازمان می باشد. عدم بکار گیری دانش حاصل از یادگیری ناتوانی شرکت در کد گذاری و مستند سازی و نداشتن انگیزش برای تسهیل مهمترین عوامل فراموشی دانش در شرکت ها بوده است. سبک رهبری  مدیران یکی از عوامل مؤثر در افزایش کارایی اثر بخشی و در نهایت بهره وری سازمان هاست.الگوی رفتاری مناسب مدیر در هر سازمان باعث به وجود آمدن روحیه و انگیزش قوی در کارکنان و افزایش میزان رضایت آنان از شغل وحرفه خود  می شود (به نقل از مشبکی و همکاران، 1390، ص 44) .

طبقه بندی های گوناگونی از سبک های رهبری توسط پژوهشگران متعدد انجام گرفته است. در یک طبقه بندی جدید رهبران را برحسب شیوه عملکرد در دو گروه قرار می دهند: گروه اول گروه مبادله ای یا وظیفه گرا است که زیر دستان خود را به منظور اهداف تعیین شده بر می انگیزانند و به نیاز های پایه آنان توجه دارند:گروه دوم نیز تحول گرا یا تبدیلی نام دارد که در باورها و ارزش ها و اهداف زیر دستان خود نفوذ می کنند و با تحریک ذهنی بر تغیرات ادراکی آن ها برای نوآوری و خلاقیت و افزایش انگیزه اثر می گذارند.

رهبری تحول گرا[3] بخشی از پارامتر های جدید رهبری است و بیانگر فرآیندی است که افراد را متحول و متغیر می کند و با ارزش ها خصیصه های اخلاقی و اهداف بلند مدت در ارتباط است. رهبری تحول گرا برای عملی شدن به چهار مؤلفه یا عامل نیاز دارد که به عنوان عناصر تشکیل دهنده این نظریه نیز شناخته شده اند. این عوامل عبارت اند از: اندیشمندان سازمانی از شیوه های مختلفی جهت مدیریت فراموشی سازمانی یاد کرده اند که یکی از آنها تغییر در سبک های رهبری مدیران عالی است. سبک رهبری مدیران یکی از عوامل مهم موثر در افزایش کار ایی اثر بخشی و در نهایت بهره وری سازمان هاست. الگوی رفتاری مناسب مدیر در هر سازمان باعث به وجود آمدن روحیه و انگیزش قوی در کارکنان و افزایش میزان رضایت آنان از شغل و حرفه خود می شود (دوهرتی و چاک[4]، 1996).

 با توجه به تغیرات پی در پی درون سازمان و محیطی ایجاد شده در سازمان های دولتی یکی از سبک های رهبری که می تواند مفید و مؤثر باشد سبک رهبری تحول گرا ست. رهبری تحول گرا بخشی از پارادایم جدید رهبری است و بنیانگر فرایندی است که افراد را متحول می کند و با ارزش ها خصیصه های اخلاقی و اهداف بلند مدت در ارتباط است. ارزیابی محرک های مؤثر بر پیروان ارضای نیاز آن ها و رفتار کردن با آن ها به عنوان افرادی کامل از جمله کارکرد های این نوع رهبری است. رهبری تحول آفرین برای عملی شدن به چهار مؤلفه یا عامل نیاز دارد که به عنوان عناصر تشکیل دهنده این نظریه شناخته می شوند.  این عامل عبارت اند از:                              

  • ملاحظه فردی: رهبر به عنوان یک مربی و تعلیم دهنده با پیروان و زیر مجموعه خود رفتار می کند آنها را تفویض اختیار می کند و بر حسب شایستگی که دارند با آنها بر خورد می کند.

2- برانگیختگی ذهنی: رهبر توانایی پیروان جهت تفکر درباره مسائل قدیمی به شیوه جدید را توسعه  می دهد. رهبر فضای فکر کردن را تشویق می کند و افراد را قبل از هر اقدام به تفکر و استدلال وا می دارد.

 3- انگیزش الهام بخش: رهبر در زیر مجموعه خود ایجاد امید می کند چشم انداز آتی را روشن و دست یافتنی معرفی کرده و افراد را ترغیب می کند که انتظارات خود را بالا ببرند.

4- نفوذ ایده آل: رهبر از خود فداکاری نشان می دهد و مسئول اقدامات خویش است: این بعد به دو ویژگی رفتار های آرمانی و ویژگی های آرمانی تقسیم می شود. بنا براین با توجه به محیط متغیر سازمان های دولتی تحقیق حاضر با تمرکز به ادارات کل سازمان های دولتی استان کهگیلویه و بویراحمد به دنبال پاسخ گویی به این سؤال است که سبک رهبری تحول آفرین مدیران تا چه اندازه می تواند در فراموشی سازمانی هدفمند سازمان های دولتی استان کهگیلویه و بویراحمد مؤثر باشد ؟ 

فهرست مطالب

  •  چکیده 1
  • فصل اول : کلیات تحقیق
  • 1-1-مقدمه. 3
  • 1-2-بیان مسأله: 3
  • 1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق: 6
  • 1-4- اهداف کلی تحقیق: 7
  • 1-5-اهداف فرعی: 8
  • 1-6- فرضیه های اصلی: 8
  • 1-7-فرضیه های فرعی: 8
  • 1-8-تعریف نظری  متغیر های تحقیق.. 9
  • 1-9-تعریف عملیاتی متغیر های تحقیق: 10
  • فصل دوم : مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق
  • 2-1-مقدمه. 13
  • 2-2-ماهیت رهبری: 13
  • 2-3- نظریه های رهبری: 15
  • 2-3-1- نظریه های صفات مشخصه رهبری.. 15
  • 2-3-2-نظریه های سبک های رفتاری.. 15
  • 2-3-3- نظریه های اقتضایی.. 15
  • 2-3-4- نظریه رهبری تحول آفرین.. 16
  • 2-4-رهبری تحول آفرین.. 16
  • 2-5-فراموشي سازماني.. 24
  • 2-5-1- طبقه بندي فراموشي سازماني.. 25
  • 2-6-تحقیقات داخلی.. 33
  • 2-7-تحقیقات خارجی: 37
  • 2-8-نتیجه گیري از تحقیقات پیشین: 42
  • فصل سوم : روش شناسی تحقیق
  • 3-1-مقدمه. 46
  • 3-2-روش شناسی تحقیق: 46
  • 3-3- جامعه آماری.. 47
  • 3-4- روش نمونه گیری و حجم نمونه: 47
  • 3-5-روایی و پایایی: 48
  • 3-6- ابزار گرد آوری اطلاعات: 48
  • 3-7-نحوه اجرای مقیاس: 49
  • 3-8- مراحل تحلیل داده ها: 49
  • 3-9- روشها و آزمون های آماری به کار گرفته شده در این تحقیق.. 49
  • فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
  • 4-1- یافته‌های توصیفی.. 52
  • 4-1-1- اطلاعات جمعیت شناختی.. 52
  • 4-1-2- میانگین و انحراف معیار متغیرهای موردمطالعه. 55
  • 4-1-3- بررسی نرمال بودن داده‌ها 57
  • 4-2- یافته‌های استنباطی.. 58
  • 4-2-1- فرضیه‌های اصلی.. 58
  • 4-2-2-فرضیه‌های فرعی: 60
  • 4-3-تجزیه و تحلیل نتایج.. 66
  • فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
  • 5-1-یافته های تو صیفی : 68
  • 5-2-یافته های استنباطی : 69
  • 5-3- پیشنهادات: 71
  • 5-3-1-پیشنهادات بر مبنای یافته های تحقیق : 71
  • 5-3-2- پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 71
  • 5-3-3- پیشنهادات کاربردی.. 72
  • 5-4- محدودیت های تحقیق.. 72
  • منابع.. 73
  • پیوست
عنوان : پایان نامه نقش سبک رهبری تحول آفرین در فراموشی سازمانی هدفمند مدیران ادارات
تعداد صفحات: 70 صفحه
قالب:   word و قابل ویرایش
قیمت: فقط 9000 تومان

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .

توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.

بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

راهنمای دانلود :

  1. ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید محصول“  کلیک کنید.
  2. سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛  بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک  فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.

جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید

banksLogo1

 

درباره‌ی ایرانی داک

avatar
ایرانی داک پایگاه علمی سالم در زمینه پروپوزال، پایان نامه، مقاله، پروژه و تحقیقات دانشجویی در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای می باشد؛ با افتخار به اینکه عملکرد تخصصی، پژوهشگری ، احاطه بر موضوع ، توجه به اصول، ضوابط و معیار های علمی ، دانش روز ، توانمندی حرفه ای، آن تایم بودن و پذیرش مسئولیت کامل مشاوره پروژه ها و تحقیقات متقاضی از ویژگی های عملکردی متخصصین کارآزموده این مجموعه علمی ـ فرهنگی است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


× 2 = هجده