بروزترین پروژه های ایرانی داک
خانه » پایان نامه » دانلود پایان نامه بررسی تنوع زیستی گیاهی در زاگرس
دانلود پایان نامه بررسی تنوع زیستی گیاهی در زاگرس

دانلود پایان نامه بررسی تنوع زیستی گیاهی در زاگرس

شرح مختصر:

تنو­ع ­زیستی به عنوان بحث اصلی در محافل مختلف مانند نشست ریودوژانیرو در سال 1992 مطرح بوده است تنوع زیستی به معنای گوناگونی بین موجودات زنده در کلیه شکل­های آن اعم از موجودات زنده خشکی، دریایی و سایر موجودات زنده بوم­سازگان یا بوم نظام­های آبی و مجموعه بوم شناختی که این موجودات بخشی از آن سیستم قلمداد می­ شوند. تنوع زیستی داری معنای گسترده­ای است و از تنوع ژنتیکی تا تنوع اکوسیستم­ ها راشامل می­شود که تنوع گونه­ای از مهم­ترین مولفه­های آن می­ باشد در واقع هارپر واژه­های تنوع ژنتیکی را به جای تنوع درون­گونه­ای، تنوع گونه­ای را به جای تنوع بین­گونه­ای و تنوع بوم شناختی را به جای تنوع بوم­سازگان معرفی نمود. پی­بردن به تنوع­زیستی یک منطقه امکان درک وضعیت کنونی آن منطقه را می­دهد. حفظ تنوع­زیستی نقش بسیار ارزنده­ای در پایداری اکوسیستم دارد. تنوع گونه­ای بالاتر باعث می­گردد تا گیاهان یک ساختار پیچیده­تری در بین خود به­وجود آورند، بدین­ترتیب در برابر تغییرات و دخالت­ها بهتر و با ثبات­تر از خود پاسخ نشان می­دهند، پس تنوع بالاتر پایداری بیشتر را نیز در پی خواهد داشت (جنکینز و پارکر، 1998) و در واقع معنای تنوع زیستی با ثبات و پایداری جنگل با همدیگر گره ­خورده است. اسميت (1996) بیان کرد که حفظ تنوع زيستي را می­توان به عنوان يکي از مهمترين اهداف در مديريت رويش‌هاي طبيعي قلمداد کرد.

تنوع زيستي نیز جهت ادامه حيات بشر از لحاظ مسائل اقتصادي، پايداري و عملكرد اكوسيستم امري ضروري به ­نظر مي‌رسد (سينگ، 2002)، زیرا از آنجایی­که نرخ انقراض گونه‌ها به دليل فعاليت انساني به شكل چشمگيري افزايش يافته است، حساسيت‌ هاي علمي و سياسي برروي مسئله تنوع زيستي وجود دارد (ارليك و همكاران، 1991). عموماً تنوع زيستي بالاتر در اكوسيستم‌ها نشان­ دهنده پايداري بيشتر آن اكوسيستم‌­ها می­باشد (جنكينز و پارکر، 1998)، بنابراین با توجه به حساسيت و درك اهميت تنوع­زيستي، اندازه‌گيري تنوع زيستي در جوامع گياهی مورد توجه می‌باشد. ازطرفی دیگر، شناخت تنوع زیستی و جامعه گیاهی یک رویشگاه اطلاعات زیادی در مورد شرایط اقلیمی، توپوگرافی، خاکی و حتی دخالت­های انسانی به ما می­دهد و در نتیجه با دانستن و اطلاع از این موضوع می­توان وضعیت گذشته، کنونی و آینده هر رویشگاه را مطالعه و پیش­بینی کرد. در ضمن پی بردن به تنوع زیستی و جوامع گیاهی هر رویشگاه می­تواند یک چشم ­انداز برای آینده را برای ما ترسیم کرده و در نهایت با کمک آن ما می­ توانیم یک برنامه مدیریتی صحیح برای جنگل تدوین نماییم تا بتوانیم از ظرفیت­های جنگل حداکثر استفاده ممکن را ببریم. بنابراین مطالعه در مورد تنوع زیستی و جوامع گیاهی جهت مدیریت جنگل­ها امری ضروری به­نظر می­رسد.

خصوصیات رویشگاه به شکلی مناسب در پوشش گیاهی منعکس می­ شود و شاخص­های کیفیت رویشگاه را می­توان در پوشش گیاهی یافت. به مجموعه‌اي از گونه‌هاي گياهي که زندگي مشترکي دارند گروه گونه اکولوژيک گويند. گیاهانی که به­ طور مکرر با همدیگر در نواحی با ترکیب مشابهی از رطوبت، خاک، مواد غذایی، نور و دیگر عوامل حضور می ­یابند، فرض می­شود که دارای نیازهای اکولوژیک مشابهی می­باشند و تحت گروهی دسته­ بندی می­ شوند، این گروه­ها را گروه گونه­ های اکولوژیک می­ نامند (بارنس، 1998 و پرگیتزرو بارنس، 1984). به عبارت ديگر گروه گونه‌هاي اکولوژيک ارتباط بين جوامع گياهي و محيط رويشگاهي را نشان مي‌دهند. گروه گونه‌هاي اکولوژيک بر اساس فراواني چندين گونه از يک گروه ايجاد مي‌شود. این گروه گونه­ها جهت شناسایی انواع اکوسیستم­ها در جنگل­های مختلف مورد استفاده قرار می­گیرند. کاربرد گروه گونه­ ای اکولوژیک در طبقه­ بندی اکولوژیک مطرح است و از طریق به­ کارگیری توام عوامل محیطی با گروه گونه­ های اکولوژیک واحد­های را تفکیک می­کنند که بارنز و همکاران (1982) نام آنها را واحد­های اکوسیستمی قرار داده­اند .

یکی از مهم­ترین جنبه­ های اکولوژی گیاهی، مطالعه جوامع گیاهی یا فیتوسوسیولوژی می­باشد. بدیهی است که گونه­ های گیاهی به صورت انفرادی در رویشگاه­ های مختلف حضور پیدا نمی­ کنند، بلکه هرکدام از آنها همراه گونه­ های دیگری در یک منطقه حضور می­ یابند. به مجموعه‌اي از گونه‌هاي گياهي که در يک جاي به­خصوص با يکديگر زندگي مي‌کنند و يک قرابت با همديگر داشته و يا يک اجتماع واضحي را نشان مي‌دهند، جامعه گیاهی می­ گويند (مصداقي، 1384). جامعه­شناسی گیاهی یا فیتوسوسیولوژی شاخه­ای از علم اکولوژی است که اجتماعات گیاهی را از نظر ترکیب گونه­ای اکولوژی و پراکنش جغرافیایی و دینامیک مورد مطالعه قرار می­دهد . در واقع این علم اشاره به گونه­های معینی دارد که با هم در محل­ معینی رشدکرده و وقوع آنها با همدیگر چیزی بیشتر از شانس و تصادف است (اسماعیل­زاده و همکاران، 1386). جامعه گیاهی به عنوان بحث داغ قرن بیستم در بین اکولوژیست­های دنیا به خصوص کلمنتز و گلیسون بوده است.کلمنتز با ارایه نظریه ارگانیزمیک، از هر جامعه گیاهی به مانند یک موجود زنده یاد کرد که هر قسمت عضو یک پیکر می­باشد و با سایر اعضا در ارتباط است و این موجود نمی­تواند بدون حضور همه قسمت­های جسمش کار کند و زنده بماند. او همچنين بيان کرد که پوشش گياهي در نواحي مختلف به صورت منظم تکرار مي­شود. اما گلیسون اعتقاد داشت که گونه­های گیاهی به صورت پیوسته، پراکنش دارند و به صورت انفرادی به فاکتورهای محیطی پاسخ می­دهند. این در حالی است که امروزه عقيده بر اين است که توزيع پوشش گياهي به صورت موزاييکي است . مکتب­های زیادی توسط بسیاری از اکولوژیست­ها برای شناخت و تفکیک جوامع گیاهی به­وجود آمده­اند که از مهم­ترین آن­ها می­توان به مکتب زوریخ- مونپلیه که در سال 1928 توسط بروان- بلانکه پیشنهاد گردید را نام برد

جنگل­های زاگرس به طول بیش از هزار کیلومتر و عرض 50 تا 100 کیلومتر غرب کشور را پوشش داده است (مروی مهاجر، 1385). كه از سردشت واقع در استان آذربايجان غربي تا فسا واقع در استان فارس گسترش داشته و شامل استانهاي آذربايجان غربي، کردستان، لرستان، کرمانشاه، ايلام، خوزستان، اصفهان، چهارمحال و بختياري، کهگيلويه و بويراحمد و فارس مي‌باشد. جنگل‌هاي زاگرس که از مهم­ترین جنگل­های کشور محسوب می­شود، طي سال­هاي متمادي به دليل عوامل اقليمي و انساني مورد تخريب شديد قرار گرفته­اند. این جنگل­ها دارای تنوع گونه­ای بالایی می­باشند، به ­طوری که تنها جنگل­های زاگرس میانی حدود64 درصد تیره­ها، 51 درصد جنس­ها و 31 درصد گونه­های ایران را در خود جا داده است (جعفری، 1389). تیپ­های بلوط، بلوط- بنه، بلوط- کیکم، بلوط-خنجک، بلوط- ارژن، بلوط-زبان­گنجشک، بلوط-گلابی، بلوط- زالزالک، بلوط- پلاخور، بنه، بنه- بلوط، بنه- کیکم، گلابی، گلابی- کیکم، کیکم- بلوط و کیکم- بنه تیپ­های موجود در جنگل­های زاگرس می­باشد (جزیره­ای و ابراهیمی رستاقی، 1382).

  • عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد : بررسی تنوع زیستی گیاهی در زاگرس
  • قالب بندی: word و قابل ویرایش
  • تعداد صفحات: 160 صفحه
  • قیمت: 49000 تومان

فهرست مطالب

فصل اول: مقدمه و کليات

  • 1-1-مقدمه
  • 1-1-1- اهداف
  • 1-1-2- فرضيه
  • 1-2-1- فلور
  • 1-2-1-1- اشکال زیستی
  • 1-2-1-2- کوروتیپ
  • 1-2-2- تنوع زیستی
  • 1-2-2-1- انواع تنوع
  • 1-2-2-2- اجزای تنوع­گونه­ای
  • 1-2-2-2-1- غنای گونه­ای
  • 1-2-2-2-2- یکنواختی
  • 1-2-2-3-شاخص­ها و نمایه­های ریاضی برای اندازه­گیری تنوع
  • 1-2-3-1-شاخص­های تنوع گونه­ای
  • 1-2-2-3-2-شاخص­های یکنواختی گونه­ای
  • 1-2-3- مفهوم جامعه گیاهی و جامعه شناسی گیاهی
  • 1-2-3-1- گروه گونه­های اکولوژیک
  • 1-2-3-2- تجزیه و تحلیل دوطرفه گونه­های شاخص
  • 1-2-3-3- تحليل مولفه‌هاي اصلي
  • 1-2-3-4- تحليل تطبيقي غير جهت‌دار
  • 1-2-3-5- تحليل تطبيقي متعارف
  • 1-2-4- توپوگرافی

فصل دوم: مروري بر پژوهش‌هاي انجام شده

  • 2-1- مطالعات صورت گرفته در زمينه فلور
  • 2-2- مطالعات صورت­گرفته در زمينه تنوع زیستی
  • 2-3- مطالعات صورت گرفته در زمينه جوامع گیاهی

فصل سوم: مواد و روش­ها

  • 3-1- منطقه مورد مطالعه
  • 3-2- روش جمع‌آوري داده‌ها
  • 3-2-1- روش پیاده کردن پلات­ها
  • 3-2-2- برداشت پارامترهای فیزیوگرافیکی
  • 3-2-3- روش نمونه‌برداري از پوشش گياهي
  • 3-2-4- نمونه‌برداري از خاک
  • 3-3-1- اندازه­گیری شيميايي و فيزيکي خاک
  • 3-3-1-1- اندازه گيري اسیدیته خاک(PH) خاک
  • 3-3-1-2- اندازه گيري هدايت الکتريکيEC خاک
  • 3-3-1-3- اندازه‌گيري نيتروژن كل خاك
  • 3-3-2-4- اندازه‌گيري فسفر قابل جذب خاک
  • 3-3-2-5- اندازه گيري کربن آلي (مواد آلي خاک)
  • 3-3-2-6- اندازه گيري ميزان آهک خاک
  • 3-3-2-7- اندازه‌گيري پتاسيم قابل جذب
  • 3-3-2-8- اندازه گيري سديم خاک
  • 3-3-2-9- تعيين بافت خاک به روش هيدرومتر
  • 3-4- مطالعه فلور
  • 3-5- اندازه­ گیری تنوع زیستی
  • 3-6- روش تحليل گروه گونه اکولوژيک
  • 3-6-1- روش تعيين گونه‌هاي شاخص
  • 3-6-2- روش بررسی ارتباط عوامل محیطی با گروه­های اکولوژیک
  • 3-7- روش تعیین شاخص حفاظتی رویشگاه

فصل چهارم: نتایج و بحث

  • 4-1- پوشش گیاهی
  • 4-1-1- نتایج پوشش گیاهی
  • 4-1-2- بحث پوشش گیاهی
  • 4-2- فلور   36
  • 4-2-1- نتایج فلور
  • 4-2-1-1- نتایج فلور در کل منطقه
  • 4-2-1-2- نتایج گونه­های در معرض خطر
  • 4-2-1-3- نتایج شکل زیستی در رویشگاه­های مختلف
  • 4-2-1-4- نتایج شاخص حفاظتی رویشگاه­های مختلف
  • 4-2-2- بحث فلور
  • 4-3-تنوع زیستی
  • 4-3-1- نتایج تنوع زیستی
  • 4-3-1- 1- نتایج تنوع گاما و بتا
  • 4-3-1-2- نتایج تنوع زیستی آلفای گونه­های علفی
  • 4-3-1-3- نتایج تنوع زیستی آلفای گونه­های درختی
  • 4-3-2- بحث تنوع زیستی
  • 4-4- گروه گونه­های اکولوژیک
  • 4-4-1- نتایج گروه گونه­های اکولوژیک
  • 4-4-1-1- تعیین گروه­های اکولوژیک و گونه­های شاخص
  • 4-4-1-2- ارتباط بین عوامل محیطی با گروه گونه­های اکولوژیک
  • 4-4-1-3- نتایج آنالیز تابع تشخیص
  • 4-4-1-4- نتایج شکل زیستی، تنوع زیستی بتا و شاخص حفاظتی در گروه­های اکولوژیک مختلف
  • 4-4-1-4-1-نتایج شکل زیستی در گروه­های مختلف
  • 4-4-1-4-2- نتایج ارزش حفاظتی در گروه­های مختلف
  • 4-4-1-4-3- نتایج تنوع زیستی گروه­های مختلف
  • 4-4-2- بحث گروه­های اکولوژیک
  • 4-5- نتیجه­ گیری کلی
  • 4-6- پیشنهادات
  • منابع مورد استفاده
  • پيوست   
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .

توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.

بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

راهنمای دانلود :

  1. ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ” خرید که به رنگ ابی است “  کلیک کنید.
  2. سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛  بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک  فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.

جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید

Bank_Logos (1)

نام شما (الزامی)

ایمیل شما (الزامی)

موضوع

پیام شما

درباره‌ی ایرانی داک

avatar
ایرانی داک پایگاه علمی سالم در زمینه پروپوزال، پایان نامه، مقاله، پروژه و تحقیقات دانشجویی در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای می باشد؛ با افتخار به اینکه عملکرد تخصصی، پژوهشگری ، احاطه بر موضوع ، توجه به اصول، ضوابط و معیار های علمی ، دانش روز ، توانمندی حرفه ای، آن تایم بودن و پذیرش مسئولیت کامل مشاوره پروژه ها و تحقیقات متقاضی از ویژگی های عملکردی متخصصین کارآزموده این مجموعه علمی ـ فرهنگی است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


7 × پنج =