بروزترین پروژه های ایرانی داک
خانه » پایان نامه » پایان نامه بررسی نقش توانمندسازی بر بهره وری کارکنان
پایان نامه بررسی نقش توانمندسازی بر بهره وری کارکنان

پایان نامه بررسی نقش توانمندسازی بر بهره وری کارکنان

شرح مختصر:

با توجه به اينكه تغييرات محيطي و افزايش رقابت جهاني موضوع توانمندسازي و بهره‌وري كاركنان را در كانون توجه مديران قرار داده است توانمندسازي كاركنان را به چهار عامل آموزش، تعهد سازماني، خلاقيت و انگيزش دسته بندي مي‌كنيم كه به نظر مي‌رسد اين عوامل بر افزايش بهره‌وري تأثير محسوسي دارند. براي اثبات اين مدعا رابطه بهره‌وري نيروي انساني را با مولفه‌هاي توانمندسازي كاركنان بررسي مي‌كنيم.

عوامل اساسي و تعيين كننده در دنياي كنوني خصايص ويژه انساني مانند خلاقيت، انعطاف پذيري و ميزان دسترسي به اطلاعات مي‌باشد. اين مسائل به اندازه‌اي مهم است كه تودارو يكي از مهمترين نظريه پردازان توسعه اقتصادي عنوان مي‌كند «كشوري كه نتواند مهارت ها و دانش مردمش را توسعه دهد قادر نيست هيچ چيز ديگري را توسعه دهد (تودارو[1]، 1985).

امروزه دنياي سازماني را دنياي مديريت مي‌نامند. ليكن براي غلبه بر مسائل و شرايط نامطمئن سازمان‌ها تنها راهي كه پيش روي مديران قرار دارد بهره ور نمودن كاركنان است. بهره‌وري در فرهنگ ها و ملل مختلف تعاريف گوناگوني دارد. بهره‌وري را معادل مفاهيمي چون كارايي، اثربخشي، وجدان كاري و تعهد مي‌دانند. بهره‌وري در سطح كاركنان كه به شناسايي، تبيين، توصيف، اندازه گيري و بهبود بهره‌وري نيروي انساني مي‌پردازد (بلقيسي، 1373).

بهره‌وري نيروي انساني يكي از اساسي‌ترين پيش‌فرض هاي بهره‌وري سازماني محسوب مي‌شود و هرگونه سعي و تلاش در بهره‌وري سازمان بدون وجود بهره‌وري كاركنان بي‌معناست. سازمان بهره‌وري ملي ايران بهره‌وري را يك نگرش براي عقلاني كردن فعاليت‌ها، جلوگيري از كارهاي لغو و بيهوده، مصرف كردن صحيح، استفاده درست از عمر براي زندگي بهتر، بهره‌برداري از مواهب طبيعي، ايجاد محيطي دلپذير و شاداب در حد امكان و هماهنگ كردن كيفيت و كميت در رقابت می داند (سازمان بهره‌وري ملي ايران، 1375).

در دهه‌هاي اخير در جهان تحولاتي رخ داده و در حال تداوم و تكميل، اين دگرگونيها، محيط فعاليت سازمان‌ها را براي بقا و رشد، با چالش‌هاي جديدي مواجه كرده است. نيروي كار به دنبال چالشي بودن و حل مسائل جديد است و مي‌خواهد آزادتر باشد تا كشف كند، ريسك كند، نوآوري كند و خلاق باشد. آنان به انعطاف پذيري، پاسخگويي و مسئوليت پذيري نياز دارند.

فهرست مطالب

  • چكيده………………………………………………………………………………………………………………………………………… 1
  • فصل اول: كليات تحقيق
  • 1-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………….. 2
  • 1-2- بيان مسأله………………………………………………………………………………………………………………………. 3
  • 1-3- اهميت و ضرورت انجام تحقيق…………………………………………………………………………………….. 4
  • 1-4- اهداف تحقيق…………………………………………………………………………………………………………………. 5
  • 1-5- سوالات تحقيق……………………………………………………………………………………………………………….. 5
  • 1-6- متغيرهاي تحقيق ………………………………………………………………………………………………………….. 6
  • 1-6-1- متغير مستقل……………………………………………………………………………………………………………… 6
  • 1-6-2- متغير وابسته………………………………………………………………………………………………………………. 6
  • 1-7- تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها…………………………………………………………………………………. 6
  • 1-7-1- تعاریف نظري متغیرها………………………………………………………………………………………………. 7
  • 1-7-2-تعاریف عملیاتی متغیرها……………………………………………………………………………………………. 7
  • 1-8- قلمرو تحقيق…………………………………………………………………………………………………………………… 7
  • فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق
  • 2-1- مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………. 8
  • 2-2- تاریخچه توانمندسازی……………………………………………………………………………………………………. 8
  • 2-2-1- تعاریف توانمند سازی……………………………………………………………………………………………….. 9
  • 2-2-2- ابعاد توانمند سازی……………………………………………………………………………………………………. 9
  • 2-2-2-1- مؤثر بودن……………………………………………………………………………………………………………. 10
  • 2-2-2-2- شایستگی……………………………………………………………………………………………………………. 10
  • 2-2-2-3- معناداری……………………………………………………………………………………………………………… 10
  • 2-2-2-4- حق انتخاب…………………………………………………………………………………………………………. 10
  • 2-2-3-  الگوی توانمند­سازی………………………………………………………………………………………………. 11
  • 2-2-4- دیدگاه­های توانمند سازی………………………………………………………………………………………. 12
  • 2-2-4-1-توانمند سازی از دیدگاه عقلانی…………………………………………………………………………. 12
  • 2-2-4-2-توانمند سازی از دیدگاه انگیزش……………………………………………………………………….. 12
  • 2-2-4-3-توانمند سازی از دیدگاه فوق انگیزشی……………………………………………………………… 12
  • 2-2-4-4-توانمندسازی از دیدگاه روان سیاسی…………………………………………………………………. 13
  • 2-2-4-5- توانمند سازی از دیدگاه روان نمادین………………………………………………………………. 13
  • 2-2-5- نقش توانمند سازی کارکنان در اثر بخشی و کارایی سازمانی…………………………….. 14
  • 2-2-6- اهمیت توانمند سازی کارکنان در سازمان­ها………………………………………………………… 14
  • 2-2-7- عوامل موثر در فرآیند توانمند سازی کارکنان……………………………………………………… 15
  • 2-2-8- دلایل توانمندسازی کارکنان…………………………………………………………………………………… 16
  • 2-2-9- مراحل توانمندسازی کارکنان………………………………………………………………………………… 17
  • 2-2-10- راهکارهای پیشنهادی توانمند سازی کارکنان……………………………………………………. 17
  • 2-2-11- مزایای توانمندسازی…………………………………………………………………………………………….. 18
  • 2-2-12- موانع موجود در سازمان­ها برای اجرای توانمندسازی……………………………………….. 19
  • 2-3- آموزش………………………………………………………………………………………………………………………….. 20
  • 2-3-1- مزایای آموزش…………………………………………………………………………………………………………. 20
  • 2-3-2- آموزش و توانمندسازی…………………………………………………………………………………………… 21
  • 2-3-3- رویکردها و دیدگاهای مختلف در مورد آموزش……………………………………………………. 21
  • 2-3-4- فرآیند یا مراحل آموزش کارکنان………………………………………………………………………….. 22
  • 2-4- تعهد سازمانی……………………………………………………………………………………………………………….. 24
  • 2-4-1- ابعاد تعهد سازمانی………………………………………………………………………………………………….. 24
  • 2-4-1-1-تهعد عاطفی…………………………………………………………………………………………………………. 24
  • 2-4-1-2-تعهد مستمر…………………………………………………………………………………………………………. 25
  • 2-4-1-3-تعهد هنجاری………………………………………………………………………………………………………. 25
  • 2-5- خلاقیت شغلی……………………………………………………………………………………………………………… 26
  • 2-5-1- عوامل باز دارنده خلاقیت……………………………………………………………………………………….. 26
  • 2-5-1-1-عوامل فردی…………………………………………………………………………………………………………. 26
  • 2-5-1-1-1- نداشتن انگیزه برای بروز خلاقیت………………………………………………………………… 26
  • 2-5-1-1-2- عدم توانایی در متمرکز کردن ذهن…………………………………………………………….. 27
  • 2-5-1-2- عوامل پیرامونی…………………………………………………………………………………………………… 29
  • 2-5-1-2-1- عدم پذیرش افراد خلاق توسط همکاران ومدیران…………………………………….. 29
  • 2-5-1-2-2- عدم وجود آزادی روانی و ذهنی………………………………………………………………….. 29
  • 2-5-1-2-3- فشار برای انجام کار………………………………………………………………………………………. 29
  • 2-5-1-2-4- به تمسخر گرفتن ایده­های غیر معمول………………………………………………………. 29
  • 2-5-1-2-5- عدم وجود انگیزه…………………………………………………………………………………………… 29
  • 2-5-2- عوامل پیش­برنده­ی خلاقیت………………………………………………………………………………….. 30
  • 2-5-2-1-عوامل فردی…………………………………………………………………………………………………………. 30
  • 2-5-2-1-1- علاقمند بودن به کار…………………………………………………………………………………….. 31
  • 2-5-2-1-2- صبر و شکیبایی…………………………………………………………………………………………….. 31
  • 2-5-2-1-3-توانایی مقابله با ناکامی و ابهام……………………………………………………………………….. 31
  • 2-5-2-1-4- انعطاف­پذیری…………………………………………………………………………………………………. 31
  • 2-5-2-1-5- دانش عمیق و چند رشته­ای………………………………………………………………………… 32
  • 2-5-2-1-6-توانایی استفاده از تفکر همگرا و تفکر واگرا………………………………………………….. 32
  • 2-5-2-1-7- خود پنداره مثبت………………………………………………………………………………………….. 32
  • 2-5-2-1-8-صداقت در عمل……………………………………………………………………………………………… 32
  • 2-5-2-1-9- دوستی با همکاران و همفکران…………………………………………………………………….. 33
  • 2-5-2-2- عوامل پیرامونی…………………………………………………………………………………………………… 33
  • 2-6- تعاریف انگیزش……………………………………………………………………………………………………………. 35
  • 2-6-1- نظریه های انگیزش…………………………………………………………………………………………………. 36
  • 2-6-2-1- نظریه های نخستین انگیزش…………………………………………………………………………….. 36
  • 2-6-2-1-1- مدل سنتی…………………………………………………………………………………………………….. 37
  • 2-6-2-1-2- مدل روابط انسانی………………………………………………………………………………………….. 37
  • 2-6-2-1-3- مدل منابع انسانی………………………………………………………………………………………….. 37
  • 2-6-2-2- نظریه های معاصر انگیزش………………………………………………………………………………… 38
  • 2-6-2-2- 1- نظریه‌های محتوایي………………………………………………………………………………………. 38
  • 2-6-2-2-1-1- نظریه سلسه مراتب نیازها………………………………………………………………………… 38
  • 2-6-2-2-1-2- نظریه انگیزش و بهداشت رواني………………………………………………………………. 39
  • 2-6-2-2-1-3- نظریه دو ساحتی انسان، نظریه X و Y ……………………………………………….. 40
  • 2-6-2-2-1-4- نظریه نیازهای سه گانه ملک کللند ……………………………………………………….. 41
  • 2-6-2-2-1-5-نظریه نیازهای زیستی، تعلق و رشد…………………………………………………………. 41
  • 2-6-2-2- 2-  نظریه های فرایندي……………………………………………………………………………………. 41
  • 2-6-2-2- 2- 1- نظریه انتظار……………………………………………………………………………………………. 42
  • 2-6-2-2- 2- 2- تئوری انتظار و عدالت……………………………………………………………………………. 42
  • 2-6-2-2- 2- 3- نظریه برابري…………………………………………………………………………………………… 42
  • 2-6-2-2- 2- 4- نظریه اسناد…………………………………………………………………………………………….. 43
  • 2-6-2-2- 2- 5- نظریه هدفگذاري……………………………………………………………………………………. 43
  • 2-6-2-2- 2- 6- نظریه های تقویت یا شرطی کردن عامل……………………………………………… 43
  • 2-6-2-  بکارگیری نظریات انگیزش……………………………………………………………………………………. 44
  • 2-6-3- فنون انگیزش و کاربرد آنها در سازمان………………………………………………………………….. 44
  • 2-6-3-1- پاداش مالی و پولی…………………………………………………………………………………………….. 44
  • 2-6-3-2- انگیزش از طریق طراحی شغل…………………………………………………………………………. 45
  • 2-6-3-2-1- اغتنای شغلی…………………………………………………………………………………………………. 45
  • 2-6-3-2-2-گسترش شغلی………………………………………………………………………………………………… 45
  • 2-6-3-2-3-گردش شغلی…………………………………………………………………………………………………… 45
  • 2-6-3-2-4- مدل خصوصیات ویژه شغل…………………………………………………………………………… 45
  • 2-6-3-2-5- مهندسی شغل……………………………………………………………………………………………….. 46
  • 2-6-3-3- تعدیل کار هفتگی………………………………………………………………………………………………. 46
  • 2-6-3-4- شناور ساختن ساعات کار………………………………………………………………………………….. 46
  • 2-6-3-5-هدف گذاری…………………………………………………………………………………………………………. 46
  • 2-6-3-6- اشتراک مساعی…………………………………………………………………………………………………… 46
  • 2-6-3-7- اصلاح رفتار ……………………………………………………………………………………………………….. 47
  • 2-6-3-8- عدالت در پرداختها…………………………………………………………………………………………….. 47
  • 2-6-4- انگیزه و بهره­وری…………………………………………………………………………………………………….. 47
  • 2-6-5- خصوصیات افراد با انگیزه……………………………………………………………………………………….. 47
  • 2-7- بهره ­وری………………………………………………………………………………………………………………………. 48
  • 2-7-1 – تعاریف بهره ­وری…………………………………………………………………………………………………… 49
  • 2-7- 2- اهمیت بهره ­وری…………………………………………………………………………………………………… 49
  • 2-7- 3- دیدگاه­های مختلف در مورد بهره ­وری…………………………………………………………………. 51
  • 2-7-4- علل پایین بودن سطوح بهره­وری در سازمان­های دولتی……………………………………… 52
  • 2-7- 5- عوامل مؤثر بربهره­وری…………………………………………………………………………………………… 52
  • 2-7-6- عوامل مؤثر بر افزایش بهره­وری نیروی انسانی……………………………………………………… 54
  • 2-7-7- مهمترین عوامل مؤثر در کاهش بهره­وری نیروی انسانی…………………………………….. 55
  • 2-8- پیشینه تحقیق در داخل کشور…………………………………………………………………………………… 56
  • 2-9- پیشینه تحقیق در خارج از کشور………………………………………………………………………………. 58
  • 2-10- مدل مفهومی تحقیق………………………………………………………………………………………………… 59
  • 2-11- چارچوب نظری تحقیق…………………………………………………………………………………………….. 60
  • 2-12- فرضیات تحقیق………………………………………………………………………………………………………….. 60
  • فصل سوم: روش تحقیق و جمع­آوری اطلاعات
  • 3-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………. 61
  • 3-2- روش تحقیق…………………………………………………………………………………………………………………. 61
  • 3-3- جامعه آماري و روش نمونه‌گيري……………………………………………………………………………….. 62
  • 3-4- توصيف داده‌هاي پژوهشي…………………………………………………………………………………………… 63
  • 3-4-1- بررسی توزیع فراوانی میزان تحصیلات پاسخگویان………………………………………………. 64
  • 3-4-2- بررسی توزیع فراوانی سابقه کار پاسخگویان………………………………………………………….. 64
  • 3-4-3- بررسی توزیع فراوانی سن پاسخگویان …………………………………………………………………. 65
  • 3-4-4) بررسی توزیع فراوانی وضعیت استخدامی پاسخگویان………………………………………….. 66
  • 3-5- حجم نمونه …………………………………………………………………………………………………………………. 67
  • 3-5-1- محاسبه حجم نمونه از فرمول كوكران………………………………………………………………….. 68
  • 3-5-2- جدول مورگان………………………………………………………………………………………………………….. 69
  • 3-6- ابزارگردآوري داده‌ها……………………………………………………………………………………………………… 69
  • 3-7-  مقياس و طيف ابزار اندازه گيري پژوهش…………………………………………………………………. 70
  • 3-8-  روایی ابزار اندازه گیری……………………………………………………………………………………………… 71
  • 3-9- سنجش پایایی(قابلیت اعتماد) ابزار اندازه‌گيري………………………………………………………… 71
  • 3-10- مراحل اجراي پژوهش و روش تجزيه و تحليل داده‌ها…………………………………………… 72
  • 3-10-1- آمار توصيفي…………………………………………………………………………………………………………. 72
  • 3-10-2- آمار استنباطي………………………………………………………………………………………………………. 72
  • فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادها و اطلاعات
  • 4-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………. 73
  • 4-2- آمار توصیقی ……………………………………………………………………………………………………………….. 73
  • 4-2-1- تجزيه و تحليل داده‌ها…………………………………………………………………………………………….. 73
  • 4-2- ماتریس همبستگی …………………………………………………………………………………………………….. 81
  • 4-2-1- آزمون فرضیات تحقیق…………………………………………………………………………………………… 81
  • فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
  • 5-1- مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………. 86
  • 5-2- یافته ها و بحث در مورد آنها………………………………………………………………………………………. 86
  • 5-2-1- فرضیه شماره1: مولفه آموزش رابطه معنا داری با بهره­وری نیروی …………………… 86
  • 5-2-2- فرضیه شماره 2: مولفه­ تعهد سازمانی رابطه معنا داری با بهره­وری نیروی……….. 87
  • 5-2-3- فرضیه شماره 3: مولفه خلاقیت رابطه معنا داری با بهره­وری نیروی ……………….. 88
  • 5-2-4- فرضیه شماره 4: مولفه انگیزش رابطه معنا داری با بهره­وری نیروی انسانی……… 88
  • 5-2-5- فرضیه شماره 5: توانمند سازی رابطه معنا داری با بهره­وری نیروی انسانی……… 89
  • 5-3- پیشنهادهای کاربردی………………………………………………………………………………………………….. 90
  • 5-4- پیشنهادات برای تحقیقات آتی…………………………………………………………………………………… 91
  • 5-5- موانع و محدودیت­های تحقیق……………………………………………………………………………………. 92
  • منابع و مأخذ
عنوان : پایان نامه بررسی نقش توانمندسازی بر بهره وری کارکنان
تعداد صفحات: 115 صفحه
قالب:   word و قابل ویرایش
قیمت: فقط  12000 تومان

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .

توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.

بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

راهنمای دانلود :

ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید محصول“  کلیک کنید.

سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛  بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک  فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.

جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید

banksLogo1

 

درباره‌ی ایرانی داک

avatar
ایرانی داک پایگاه علمی سالم در زمینه پروپوزال، پایان نامه، مقاله، پروژه و تحقیقات دانشجویی در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای می باشد؛ با افتخار به اینکه عملکرد تخصصی، پژوهشگری ، احاطه بر موضوع ، توجه به اصول، ضوابط و معیار های علمی ، دانش روز ، توانمندی حرفه ای، آن تایم بودن و پذیرش مسئولیت کامل مشاوره پروژه ها و تحقیقات متقاضی از ویژگی های عملکردی متخصصین کارآزموده این مجموعه علمی ـ فرهنگی است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


6 + = چهارده