در فضای غیر قابل پیش بینی و متغییر عصر کنونی، برتری در رقابت هدف اصلی هر سازمانی است. در چنین شرایطی، کوچکترین لغزش گاه میتواند منجر به زوال یک سازمان شود. امروزه در محیط کاری تغییرات غیر قابل پیشبینی، مستمر، بی نظیر و بی سابقه حاکم است..
برخی سازمانها به سختی به فعالیت خود ادامه میدهند یا گاهی شکست میخورند، زیرا قابلیتهای سازمانی آنها پاسخگوی تغییرات محیطی نیست. تغییرات در محیط خارجی، سازمانها را وادار به نشان دادن واکنش و اعمال تغییر مینماید و تلاشهای فراوانی به منظور افزایش سرعت و انعطاف پذیری سازمانی صورت میگیرد. مهندسی مجدد فرایندها، اجرای برنامههای تقویت کارکنان، حرکت به سوی سازمانهای مجازی، افزایش توانایی پاسخگویی مؤثر به نیازهای مشتریان و تحلیل بازار پاسخ اثرگذار به تغییرات از جمله فعالیتهایی هستند که در این راستا انجام میگیرند.در دنیای پر رقابت امروزی که همه چیز با شتاب دستخوش تغییر است؛ به منظور رویارویی با تغییرات جدیدی که در دنیای رقابت امروزی رخ میدهند، سازمانها باید به فراتر از سازگاری با تغییرات بیاندیشند و بدنبال بهرهگیری از فرصتهای بالقوه باشند. یکی از پارادمهایی که به منظور افزایش انعطافپذیری، سرعت و کیفیت مطرح میگردد، چابکی سازمانی است. چابکی سازمانی به مفهوم قابلیت انطباق پذیری بالا بدون نیاز به انجام تغییرات است. در واقع سازمان میتواند ظرفیتی را در ساختار و روشهای عملیاتی خود بوجود آورد که انعطاف پذیری، تغییر و تطبیق با شرایط متغییر را بدون نیاز به انجام یک سری تغییرات دائمی، اجباری و بنیانی ایجاد نماید.
دانشگاههای کشور و به تبع آن دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم نیز با توجه به وظیفه و رسالت خطیر آنها در آموزش و پرورش و تربیت نیروی کارآمد جامعه مانند سایر سازمانها برای پاسخگویی به این تغییرات باید چابک باشند. بدین معنا که باید قدرت تحلیل شرایط و موقعیتهای فعلی و آتی خود را داشته باشند تا بتوانند برای آینده مبهم و ناشناخته تصمیمگیری به موقع و درست داشته باشند. همچنین یکی از اهداف سازمان چابک ایجاد رضایت شغلی است. رضایت عبارت است از حدی از احساسات و نگرشهای مثبت افراد نسبت به شغل خود دارا میباشند. رضایت شغلی کارکنان از این جهت حائز اهمیت میباشد که موجب افزایش اثر بخشی و کارایی سازمان میشود. اما آنچه در سازمانهای امروزی دیده میشود بیانگر این است که کارکنان سازمانها از محیط کاری خود راضی نیستند و این نارضایتی دلایل مختلفی دارد که یکی از آنها عدم سرعت و روند کار و پاسخگویی کند به تغییرات است. چابکی و سرعت سازمان بر رضایت شغلی کارکنان و نگرش آنان تأثیر گذار است. معمولاً ساختار سازمانها بدلیل وجود قوانین و مقررات، چندان جوابگوی سرعت و چابکی سازمانی نیستند و رضایت شغلی کارکنان را تحت شعاع قرار میدهند( مقیمی، 1380). از آنجایی که مهمترین سرمایه در هر سازمانی، سرمایه انسانی آن سازمان است از این رو چابکی سازمانی میتواند نقش مهمی در ایجاد رضایت شغلی ایفا نماید. از آنجائیکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع قم به دلیل حجم بالای دانشجویان و کندی امور آموزش، اداری و فرهنگی به حالت دانشگاهی ایستا درآمده است و این موضوع کاملامشهود و محسوس است لذا محقق بر آن شد که مساله اصلی این پدیده را بررسی نماید از این رو مسأله اصلی این پژوهش بررسی تأثیر چابکی سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامي واحد جامع قم می باشد.
- چکیده 1
- فصل اول: کلیّات
- 1-1- مقدمه …… …3
- 1-2- بیان مسئله ..4
- 1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق .5
- 1-4- گزاره های تحقیق ..6
- 1-5- روش شناسی تحقیق ….7
- 1-6- جامعه آماری، نمونه و روش نمونه گیری .9
- 1-7- قلمرو تحقیق .9
- 1-8- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 9
- 1-9- مدل مفهومی تحقیق .10
- 1-10- تعاریف عملیاتی واژهها 10
- فصل دوم: ادبیات تحقیق
- بخش اول: مفاهیم، تعاریف و کارکردهای چابکی سازمانی
- 2-1- مفهوم چابکی ..13
- 2-2- سیر ظهور و پیدایش مفهوم چابکی 16
- 2-3- ویژگیهای سازمان چابک 18
- 2-4- جایگاه و موقعیت چالاک ..20
- 2-5- ابعاد چابکی 20
- 2-6- مدلهای چابکی سازمانی .21
- 2-7- ارزیابی عملکرد ….34
- 2-8- مدلهای پیشنهادی چابکی ..35
- 2-9- ویژگیهای کارکنان چابک ….40
- 2-10- نقش فعالیتهای منابع انسانی در چابکی سازمانی .41
- 2-11- مدل جامع نقش مدیریت منابع انسانی در چابکی سازمانی 46
- 2-12- مقایسه چابکی و انعطافپذیری 47
- 2-13- شاخص چابکی به عنوان نماد پیچیدگی سیستم سازمانی .48
- 2-14- قابلیتهای چابکی در سازمان ..49
- 2-15- بهبود قابلیتهای چابکی در سازمان … .50
- 2-16- مدل بهبود قابلیتهای چابکی(فردوس و دی میر 1990) .50
- 2-17- مضامین کلیدی در مفهوم چابکی 51
- 2-18- قابلیت تجدید ساختار .53
- 2-19- سازمان دانش محور 54
- 2-20- نقش فنآوری اینترنت در چابکی سازمانی ….54
- بخش دوم: مفاهیم رضایت شغلی
- 2-2-1- تعریف شغل …60
- 2-2-2- تعریف رضایت شغلی .60
- 2-2-3- مفهوم رضایت شغلی ..61
- 2-2-4- عوامل مؤثر بر رضایت شغلی …62
- 2-2-5- عوامل انتخاب شغل …64
- 2-2-6- عوامل رضایت شغلی ..66
- 2-2-7- آثار وجود رضایت شغلی ..68
- 2-2-8- روشهای ارزیابی رضایت شغلی ..69
- 2-2-9- تعاریف و نظریههای رضایت شغلی از دیدگاه صاحبنظران .73
- بخش سوم: پیشینه تحقیق
- الف) تحقیقات انجام شده در خارج از کشور ….84
- ب) تحقیقات انجام شده در داخل کشور .87
- بخش چهارم: چارچوب نظری تحقیق
- سرعت و تأثیر آن بر رضایت شغلی .90
- پاسخگویی و تأثیر آن بر رضایت شغلی ….90
- شایستگی و تأثیر آن بر رضایت شغلی ..90
- انعطافپذیری و تأثیر آن بر رضایت شغلی 91
- فصل سوم: روش شناسی تحقیق
- 3-1- مقدمه …93
- 3-2- روش شناسی تحقیق .93
- 3-3- متغیرهای تحقیق 94
- 3-4- روش جمع آوری دادهها 94
- 3-5- ابزار اندازهگیری تحقیق .95
- 3-6- اعتبار و پایایی ابزار تحقیق ….96
- 3-7- جامع آماری 97
- 3-8- نمونه و روش نمونه گیری 98
- 3-9- قلمرو تحقیق …99
- 3-10- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات 99
- فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافتهها
- 4-1- مقدمه 103
- 4-2- آمار توصیفی ….103
- 4-2-1- سن …103
- 4-2-2- جنسیت ..104
- 4-2-3- وضعیت تأهل .105
- 4-2-4- تعداد افراد خانوار 106
- 4-2-5- سطح تحصیلات ..107
- 4-2-6- میزان درآمد .108
- 4-2-7- سابقه کاری ..109
- 4-2-8- نوع استخدام .110
- 4-3- آمار استنباطی .111
- 4-3-1- بررسی وضعیت متغیرهای تحقیق در دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع قم ..113
- 4-3-1- آزمون فرضیات تحقیق با استفاده از ضرایب همبستگی .114
- 4-3-1-1- آزمون فرضیات تحقیق اصلی با استفاده از ضرایب همبستگی اسپیرمن …114
- 4-3-1-2- آزمون یافتههای جانبی تحقیق ..118
- 4-3-1-2-2- تأثیر جنسی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع قم بر رضایت شغلی آنان ….118
- 4-3-1-2-3- تأثیر سطح تحصیلات .119
- 4-3-1-2-4- تأثیر میزان درآمد .119
- 4-3-1-2-5- تأثیر سابقه کاری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع قم بر رضایت شغلی .120
- 4-3-1-2-3- تأثیر نوع استخدام کارکنان …121
- 4-3-1-3- تحلیل رگرسیون به شیوه گام به گام ..122
- فصل پنجم: خلاصه نتیجهگیری و پیشنهادها
- 5-1- مقدمه 134
- 5-2- خلاصه ….134
- 5-3- نتیجهگیری …136
- 5-4- بحث …142
- 5-5- پیشنهادهای اجرایی ….143
- 5-6- پیشنهادها برای تحقیقات آتی 144
- 5-7- محدودیتهای تحقیق .144
- فهرست منابع
عنوان : | پایان نامه تأثیر چابکی سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع قم |
تعداد صفحات: | 155 صفحه |
قالب: | word و قابل ویرایش |
قیمت: | فقط 29000 تومان |
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید محصول“ کلیک کنید.
سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.
جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید