شرح مختصر:
در دهه اخیر مفهوم و مدیریت درگیری شغلی مورد توجه بسیاری از متخصصان حوزه روان شناسی صنعتی، سازمانی و مدیریت بوده است. درگیری شغلی، بعنوان یک نگرش، متغییر مهمی است که به افزایش اثر بخشی سازمان کمک میکند. فرض رایج این است که درگیری شغلی بالا یک ویژگی ذاتاً مطلوب کارکنان است. در واقع افراد دارای درگیری شغلی بالا ظاهرا از شغل خود رضایت دارند، روحیه مثبتی در کار نشان می دهند و نسبت به سازمان و همکاران خود تعهد بالایی ابراز می کنند (فلستید و گالی[1]،2004). علاوه بر این، کارکنان با درگیری شغلی بالا برای شغل اهمیت بیشتری قائل هستند.و به ندرت از دست کشیدن از شغل خود می اندیشند و انتظار می رود تا آینده ای پیش بینی پذیر برای سازمان متبوع خود کار کنند (کاننگو[2]،1986).)
یکی از راه های بالا بردن درگیری یا دلبستگی شغلی کارکنان مدیریت تفاوت های فردی کارکنان است، مدیریت تفاوت های فردی یک استراتژی و هدف بلند مدت است. تفاوت های فردی بطور کلی شامل تفاوت های فیزیکی از قبیل توانایی ها و مهارت های جسمانی و تفاوت های روانی از قبیل شخصیت، نگرش، یادگیری و خلاقیت می شود (گنجی،1382).
مديران ادارات، روساي كارخانه ها و…، و به طور كلي همه كساني كه مسوليت اداره تعدادي از كارگران يا كارمندان را بر عهده دارند، باید از وجود تفاوت هاي رفتاري آن ها بخوبي آگاه باشند، همچنين آن ها باید بدانند كه حتي، بين كارمندان يا كارگران كه با وسيله معين و ماشين آلات كاملا يكساني كار مي كنند از نظر توليد، تفاوت هاي آشكار و غير قابل چشم پوشي وجود دارد. اين تفاوت ها، در عملكرد شغلي، اهميت بنيادي دارند زيرا نحوه ي كار و رفتار فرد را مستقيما تعيين مي كنند. (سکلتون[3] ،1381).
آگاهي از تفاوت هاي فردي مي تواند مديران ادارات و كارخانه ها را در حل بسياري از دشواري ها ياري دهد. وقتي آن ها قبول كردند كه انسان ها از نظر توانايي هاي ذاتي و اكتسابي تفاوت دارند در پي آن نخواهد بود كه از همه كارگران و كارمندان رفتارهاي يكساني انتظار داشته باشند (رابینز[4]،1383).
در این راستا مدیریت تفاوت های فردی و برنامه ریزی راهبردی، بهترین ابزار برای تمام سازمان هایی است که درصدد هستند بدون تسلیم در برابر تغییرات، حضوری آگاهانه در جامعه داشته باشند زیرا به آن ها این امکان را می دهد که با شیوه ای خلاق و نوآورانه عمل کنند و برای شکل دادن به آینده ی خود منفعل نباشند(ریگز[5]،2008). تاثیر برنامهریزی راهبردی در سازمان های امروزی برکسی پوشیده نیست، برنامهریزی راهبردی را کوششی نظامیافته برای اجرای استراتژیهای اصلی سازمان و بکارگیری آن در جهت تحقق مقاصد سازمان میدانند. برنامهریزی استراتژیک اهداف سازمان را باتوجه به رسالت آن تعیین و ازطریق مطالعات محیطی و فرصت ها و تهدیدها و نقاط قوت و ضعف سازمان را شناسایی کرده تا از این طریق هدف های واقعبینانهتری را تعیین و به اجرا درآورد. بکارگیری برنامهریزی استراتژیک توسط مدیران میتواند در درازمدت ثمرات مثبتی برای سازمان ها به بار آورد
فهرست مطالب
- چکیده 1
- فصل اول :کلیات پژوهش
- 1-1- مقدمه 3
- 1-2- بیان مسئله 4
- 1-3- اهمیت و ضرورت 5
- 1-4- اهداف پژوهش 7
- 1-4-1- هدف اصلی 7
- 1-4-2- اهداف فرعی 7
- 1-5- سؤال های تحقیق 8
- 1-6- فرضيههاي تحقیق 8
- 1-7- تعريف مفهومی و عملیاتی متغیرها 8
- 1-7-1- مدیریت تفاوت های فردی 8
- 1-7-2- برنامه ریزی راهبردی 9
- 1-7-3- درگیری شغلی 9
- 1-8- قلمرو زمانی،مکانی و موضوعی تحقیق 10
- 1-8-1- قلمرو زمانی تحقیق 10
- 1-8-2- قلمرو مکانی تحقیق 10
- 1-8-3- قلمرو موضوعی تحقیق 10
- فصل دوم :مبانی نظری پژوهش
- 2-1- تفاوت های فردی 12
- 2-1-1- مفهوم تفاوت های فردی 12
- 2-1-2- تاريخچه تفاوت های فردی 12
- 2-1-3- عوامل مؤثر در تفاوت هاي فردي 14
- 2-1-4- تفاوت های روانی زن و مرد 15
- 2-1-5- بررسی تفاوت زن و مرد در روان شناسی 17
- 2-1-6- رابطه هوش با جنسیت 19
- 2-1-7- ويژگيهاي مهم شخصيتي افراد 22
- 2-1-8- كاربرد یافتههای مربوط به بحث تفاوتهای فردی در سازمان 27
- 2-2- برنامه ریزی راهبردی 28
- 2-2-1- مفهوم برنامه ریزی 28
- 2-2-2- اهمیت و ضرورت برنامه ریزی 29
- 2-2-3- مراحل عمده برنامه ریزی 29
- 2-2-4- اهداف برنامه ریزی 30
- 2-2-5- ابعاد برنامه ریزی سازمانی 30
- 2-2-6- محاسن برنامهریزی 31
- 2-2-7- محدودیت های برنامهریزی(محدودیت ها و معایب) 32
- 2-2-8- انواع برنامه ریزی 32
- 2-2-9- برنامهریزی تخصصی 32
- 2-2-10- برنامه ریزی عملیاتی (اجرایی) 33
- 2-2-11- برنامه ریزی راهبردی(استراتژیک) 33
- 2-2-12- تعریف برنامهریزی استراتژیک 33
- 2-2-13- ویژگی های برنامهریزی استراتژیک 35
- 2-2-14- رویکرد برنامهریزی استراتژیک 36
- 2-2-15- مراحل مختلف فرایند برنامهریزی راهبردی 37
- 2-2-16- مزایای برنامهریزی استراتژیک 41
- 2-2-17- محدودیت ها 42
- 2-2-18- مدل های برنامه ریزی استراتژیک 43
- 2-2-19- دلایل عدم اجرای استراتژیهای تدوین شده در سازمان 54
- 2-3- درگیری(دلبستگی شغلی) 55
- 2-3-1- تعاریف درگیری شغلی 55
- 2-3-2- رویكردهای نظری دلبستگی شغلی 56
- 2-3-3- عوامل شخصی و اجتماعی مؤثر در دلبستگی شغلی 58
- 2-3-4- روش های پرورش دلبستگی شغلی 59
- 2-4- پیشینه تحقیق 61
- 2-4-1- تحقیقات داخلی 61
- 2-4-2- تحقیقات خارجی 63
- 2-5- مدل مفهومی پژوهش 65
- فصل سوم :روش شناسی پژوهش
- 3-1- مقدمه 67
- 3-2- روش شناسی تحقیق 67
- 3-3- جامعه آماري 67
- 3-4- ابزار گردآوري دادهها 67
- 3-4-1- پرسشنامه ی مدیریت تفاوت های فردی 67
- 3-4-2- پرسشنامهی برنامه ریزی راهبردی 68
- 3-4-3- پرسشنامه درگیری شغلی کارکنان 69
- 3-5- روشها و ابزار تجزيه و تحليل دادهها 70
- فصل چهارم (یافتههای پژوهش)
- 4-1- مقدمه 72
- 4-1-1- اطلاعات دموگرافیک کارکنان 73
- 4-1-2- میانگین و انحراف معیار متغیرهای مورد مطالعه 78
- 4-2- فرضیه های پژوهش 84
- 4-2-1- بین مدیریت تفاوت های فردی و درگیری شغلی رابطه معناداری وجود دارد 84
- 4-2-2- مولفه های مدیریت تفاوت های فردی قدرت پیش بینی درگیری شغلی را دارا هستند. 85
- 4-2-3- برنامه ریزی راهبردی قدرت پیش بینی درگیری شغلی را دارا است. 86
- 4-2-4- آیا بین وضعیت تأهل کارکنان و درگیری شغلی آنها تفاوت معناداری وجود دارد ؟ 87
- 4-2-5- آیا بین کارکنان رسمی و پیمانی از لحاظ درگیری شغلی آنها تفاوت معناداری وجود دارد ؟ 88
- 4-2-6- آیا بین سابقه کار کارکنان و درگیری شغلی آنها تفاوت معناداری وجود دارد ؟ 88
- 4-2-7- آیا بین سطح تحصیلی کارکنان و درگیری شغلی آنان تفاوت معناداری وجود دارد ؟ 89
- فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
- 5-1- مقدمه 91
- 5-2- نتیجه گیری 91
- 5-3- پیشنهادها 97
- 5-3-1- پیشنهاد کاربردی 97
- 5-3-2- پیشنهاد جهت تحقیقات آتی 97
- 5-4- محدودیت های پژوهش 98
- فهرست منابع و مأخذ
عنوان : | پایان نامه تاثیر مدیریت تفاوت های فردی و برنامه ریزی راهبردی بر درگیری شغلی کارکنان |
تعداد صفحات: | 112 صفحه |
قالب: | word و قابل ویرایش |
قیمت: | فقط 39000 تومان |
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید محصول“ کلیک کنید.
سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.
جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید