بروزترین پروژه های ایرانی داک
خانه » پایان نامه » پایان نامه سرمایه فکری و یادگیری سازمانی
پایان نامه سرمایه فکری و یادگیری سازمانی

پایان نامه سرمایه فکری و یادگیری سازمانی

شرح مختصر:

امروزه با رشد و پیشرفت تکنولوژي اطلاعات و دانشی شدن اقتصاد جهانی، سازمان ها در محیطی قرار گرفته اند که ناگریز براي بقاي خود و پیروز شدن در دنیاي رقابت دانایی محور، به دارایی هاي ناملموس خود اهتمام ورزند. اقتصاد نوین نقش مهمی در افزایش چشمگیر اهمیت سرمایه فکري داشته است(بیک زاده و پورمحمدي، 1389). در واقع امروزه سازمان ها با محیطی روربه رو هستند که مشخصه آن افزایش پیچیدگی و جهانی شدن و پویایی است، لذا، سازمان ها براي استمرار و استقرار خود با چالش هاي نوینی مواجه هستند که برون رفت از این چالش ها مستلزم توجه بیشتر به توسعه و تقویت مهارت ها و توانایی هاي درونی است که این کار از طریق مبانی دانش سازمانی و سرمایه فکري صورت می گیرد که سازمان ها از آنها براي رسیدن به عملکرد بهتر در دنیاي کسب وکار استفاده می کنند. دانش و سرمایه هاي فکري به عنوان استراتژي هاي پایدار براي حصول و نگهداري مزیت رقابتی سازمان ها تشخیص داده شده است(دراکر، 1988؛ به نقل از پهلوانیان، 1391).

دراکر معتقد بود، ما در حال وارد شدن به يك جامعه دانشي هستيم كه در آن منابع مهم اقتصادي ديگر سرمايه مالي، منابع طبيعي، نيروي كار و…، نيستند و منبع اصلي اقتصادي، دانش خواهد بود. قرن ۲۱، قرن اقتصاد دانشي است. در اقتصاد دانشي، دانش يا سرمايه فكري به عنوان يك عامل توليد ثروت در مقايسه با ساير دارايي هاي مشهود و فيزيكي، ارجحيت بيشتري پيدا مي كند(بونتیس[1]، 1998). در این اقتصاد، دارايي هاي فكري و به خصوص سرمايه هاي انساني، جزو مهمترين دارايي هاي سازماني محسوب مي شوند و موفقيت بالقوه سازمان ها، ريشه در قابليت هاي فكري آن ها دارد(سکارا[2]، 2006).

در واقع می توان گفت که دارایی هاي دانشی در سازمان هاي دانش محور زیادي، به عنوان منابع اولیه مزیت رقابتی به حساب می آیند(لیو، 2001؛ لو 2000؛ بونیتس و همکاران، 2000). محیط کسب وکار مبتنی بر دانش، نیازمند رویکردي است که دارائی ها ناملموس جدید سازمانی مثل دانش و شایستگی هاي منابع انسانی، نوآوري، روابط با مشتري، فرهنگ سازمانی، نظام ها، ساختار سازمانی وغیره را در برگیرد.

دراین میان، نظریه سرمایه فکري توجه روزافزون محققان دانشگاهی و دست اندرکاران سازمانی را به خود جلب کرده است(بونتیس، 1999). از طرف دیگر در اقتصاد دانش محور حال حاضر، سرمایه فکري بخش مهمی از ارزش شرکت ها محسوب می شود. توانایی براي مدیریت و کنترل سرمایه فکري مستلزم این است که شرکت ها بتوانند سرمایه فکري را شناسایی، اندازه گیري و گزارش کنند(کویسترا و دیگران[3]، 2001: 451).

همچنین سازمان هاي امروزي براي آنکه بتوانند در پارادیم جدید رقابت میان سازمان ها،که فضاي کاملاً رقابتی و دانش محور می باشد، به حیات خود ادامه دهند باید به یادگیری سازمانی به عنوان یک استراتژي ضروري در عصر کنونی نگاه کنند و ضمن شناخت تغییر و تحولات محیطی، براي رویاروي با آنها، شاخص هاي سازمانی تأثیر گذار بر نوآوري سازمانی را شناسایی کنند و به این تغییرات مناسب ترین پاسخ ها را بدهند. در محیط متغیر و دانش محور امروزي، نوآوري به علت تغییر الگوهاي رقابت سازمانی و ضرورت سازگاري با تغییرات سریع، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است به همین دلیل، یکی از مسائلی که مدیران سازمان ها با آن مواجه می شوند این مسئله می باشد که چه اقداماتی را براي توسعه و بهبود یادگیری در سازمان باید انجام دهند(زرین سبب، 1390).

توان يادگيري يكي از ويژگي هاي مهم عامل انساني است و افراد قبل از ورود به سازمان نيز ياد مي گيرند، اما بحث بر سر دانش ها و مهارت هايي است كه كاركنان پس از ورود به سازمان فرا مي گيرند و از آن به عنوان يادگيري سازماني ياد مي شود . موضوع يادگيري سازماني عموماً با فرآيندهايي سر و كار دارد كه طي آن اطلاعات و دانش كاربردي به وجود مي آيد؛ به اشتراك گذاشته مي شود؛ تعبير و تفسير مي شود و در سازمان نهادينه مي گردد(قرباني زاده، 1387).

با توجه به اینکه عصر امروز، عصر تغییرات شتاب زا و عدم اطمینان نسبت به آینده و کمبود اطلاعات کافی جهت تصمیم گیری مدیران است. تغییراتی که اگر سازمان ها خود را با آن وفق ندهند، چه بسا سازمان به ورطه نابودی کشانده شود. امروزه عمده ترین خطر این است که رقبا در صدد دگرگون ساختن بازی قواعد صنعت برآیند، در این صورت اگر سازمانی براساس قواعد خو گرفته خود عمل نماید، بی شک رقبا منافع رقابتی چنین سازمانی را از بین خواهند برد. در مواجهه با چنین خطری مهمترین واکنشی که برای یک سازمان متصور است، تغییر و تطبیق مداوم می باشد. ساختن محیطی یادگیرنده و افزایش شایستگی و قابلیت منابع انسانی لازمه ایجاد هر سازمان یادگیرنده ای بوده که هر عضو آن هر لحظه به دنبال یافتن اطلاع از نیاز به تغییر و کسب اطلاعات و دانش لازم، برآورده کردن این نیازها و بکارگیری دانش فراگرفته شده در عمل برای تطبیق دادن خود و سازمان با تغییرات ایجاد شده در محیط خارجی خواهد بود. با عنایت به افزایش پیچیدگی و سرعت تغییرات محیطی و عدم اطمینان در محیط سازمان ها، نیاز روز افزون به اتخاذ راهبردی بلندمدت و تفهیم آن به مجموعه، ایجاد تفکر سیستمی و بینش مشترک در سازمان و همچنین برقراری یادگیری سازمانی و تبدیل یادگیری فردی به سازمانی احساس می گردد. از این رو اگر بتوان مجموعه ای از عناصر از قبیل ساختارها، روش ها، راهبردها، فرایندها و منابع انسانی را با الگوی مطلوب یادگیری سازمانی تطابق و سازگاری داد، بهتر می توان در مقابل رقابت ها و تهدیدات بازار جهانی پرتلاطم از خود واکنش نشان داد. در چنین فضایی سازمان ها سودمندی خود را به دلیل عدم پاسخگویی سریع به تغییرات شتاب زا از دست می دهند. بدیهی است سازمان ها باید در صدد تحول خود به سمت سازمان های یادگیرنده باشند(فتحی، 1391).

فهرست مطالب

  • چکیده: 1
  • فصل اول کلیات تحقيق
  • 1-1- مقدمه. 3
  • 1-2- بيان مسئله تحقیق.. 4
  • 1-3- اهمیت و ضرورت انجام تحقيق.. 7
  • 1-4- اهداف تحقيق.. 8
  • 1-5- سؤالات تحقیق.. 9
  • 1-6- تعريف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق.. 9
  • 1-7- قلمرو تحقیق.. 11
  • فصل دوم مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق
  • 2-1- مقدمه. 13
  • 2-2- بخش اول؛ مفاهیم نظری.. 13
  • 2-2-1- اقتصاد دانش محور 13
  • 2-2-2- مدیریت دانش…. 15
  • 2-2-2-1- سرمایه انسانی ویژه 21
  • 2-2-2-2- سرمایه انسانی بومی عادی.. 21
  • 2-2-2-3- سرمایه انسان محوری.. 22
  • 2-2-2-4- سرمایه انسانی الزامی.. 23
  • 2-2-3- سرمایه فکری.. 24
  • 2-2-3-1- اجزای سرمايه فكري.. 25
  • 2-2-4- یادگیری سازمانی.. 37
  • 2-2-5- جایگاه و اهمیت یادگیری سازمانی.. 39
  • 2-2-6- انواع یادگیری.. 40
  • 2-2-7- سطوح یادگیری.. 41
  • 2-2-8- اندازه گیری سطح يادگيري سازماني.. 43
  • 2-2-9- کسب دانش…. 45
  • 2-2-10- انتشار اطلاعات… 45
  • 2-2-11- تفسیر اطلاعات… 46
  • 2-2-12- حافظه سازمانی.. 46
  • 2-2-13- نظرات دانشمندان در زمینه يادگيري سازماني.. 47
  • 2-2-14- مهارت هاي يادگيري.. 48
  • 2-2-14-1- تفكر سيستمی.. 48
  • 2-2-14-2- مدل هاي ذهنی.. 49
  • 2-2-14-3- تسلط (قابليت هاي) فردی.. 49
  • 2-2-14-4- خوديادگيری: 50
  • 2-2-14-5- گفتگو. 50
  • 2-3- بخش دوم؛ آشنایی اجمالی با سازمان تأمین اجتماعی.. 50
  • 2-3-1- معرفی سازمان.. 50
  • 2-3-2- اساسنامه سازمان تأمين اجتماعي.. 51
  • 2-3-3- اركان سازمان به شرح زير است… 52
  • 2-3-4- تشکیلات، وظایف، تعهدات  و حمایت های سازمان تأمین اجتماعی.. 52
  • 2-3-5- ستاد مركزي سازمان.. 53
  • 2-3-6- اداره كل تأمين اجتماعي استان.. 53
  • 2-4-7- تعهدات و حمايت هاي سازمان.. 54
  • 2-3-8- چگونگي انجام وظايف در واحدهاي اجرايي بيمه اي.. 56
  • 2-4- بخش سوم؛ چارچوب نظری تحقیق.. 56
  • 2-4-1- تحقیقات داخلی.. 57
  • 2-4-2- تحقیقات خارجی.. 58
  • 2-4-3- مدل تحلیلی تحقیق.. 60
  • 2-4-4- فرضیه های تحقیق.. 60
  • 2-4-4-1- فرضیه اصلی.. 60
  • 2-4-4-2- فرضیات فرعی.. 61
  • فصل سوم روش تحقيق
  • 3-1- مقدمه. 63
  • 3-2- روش تحقیق.. 63
  • 3-3- جامعه آماري.. 64
  • 3-3-1- روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه. 64
  • 3-4- روش ها و شیوه های گردآوري داده های تحقیق.. 65
  • 3-4-1- نحوه تنظيم سؤالات پرسشنامه. 65
  • 3-5- روایی تحقیق.. 67
  • 3-6- پایایی ابزار اندازه‏ گيري.. 68
  • 3-7- روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها 69
  • فصل چهارم یافته های تحقيق
  • 4-1- مقدمه. 72
  • 4-2- بخش اول؛ توصیف دادهها 72
  • 4-2-1- توزیع فراوانی پاسخ دهندگان برحسب جنسیت… 73
  • 4-2-2- توزیع فراوانی پاسخ دهندگان برحسب سن.. 73
  • 4-2-3- توزیع فراوانی پاسخ دهندگان برحسب سابقه خدمت… 74
  • 4-2-5- آزمون توزیع نرمال.. 77
  • 4-3- بخش دوم؛ آمار استنباطی.. 78
  • 4-3-1- نتایج آزمون فرضیه های تحقیق.. 78
  • 4-3-2- رتبه بندی متغیرهای تحقیق.. 82
  • فصل پنجم نتایج و ارائه پیشنهادات تحقيق
  • 5- 1- مقدمه. 85
  • 5-2- نتایج پژوهش…. 85
  • 5-2-1- نتایج توصیفی پژوهش…. 85
  • 5-2-2- نتایج استنباطی پژوهش…. 85
  • 5-2-3- نتیجه گیری کلی.. 88
  • 5-3- پیشنهادات کاربردی تحقیق.. 89
  • 3-5-2- پیشنهاد پژوهشی.. 92
  • 5-4- محدودیت های تحقیق.. 93
  • فهرست منابع وماخذ:
عنوان : پایان نامه سرمایه فکری و یادگیری سازمانی
تعداد صفحات: 105 صفحه
قالب:   word و قابل ویرایش
قیمت: فقط  18000 تومان

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .

توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.

بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

راهنمای دانلود :

ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید محصول“  کلیک کنید.

سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛  بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک  فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.

جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید

banksLogo1

 

درباره‌ی ایرانی داک

avatar
ایرانی داک پایگاه علمی سالم در زمینه پروپوزال، پایان نامه، مقاله، پروژه و تحقیقات دانشجویی در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای می باشد؛ با افتخار به اینکه عملکرد تخصصی، پژوهشگری ، احاطه بر موضوع ، توجه به اصول، ضوابط و معیار های علمی ، دانش روز ، توانمندی حرفه ای، آن تایم بودن و پذیرش مسئولیت کامل مشاوره پروژه ها و تحقیقات متقاضی از ویژگی های عملکردی متخصصین کارآزموده این مجموعه علمی ـ فرهنگی است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


× پنج = 5