بروزترین پروژه های ایرانی داک
خانه » پروژه، مقاله، تحقیق » دانلود پروژه جامع بررسی ارز و یکسان سازی نرخ آن
دانلود پروژه جامع بررسی ارز و یکسان سازی نرخ آن

دانلود پروژه جامع بررسی ارز و یکسان سازی نرخ آن

شرح مختصر:

جهاني شدن – واژه رايج دهه 1990 ميلادي – يكي از مناقشه آميزترين موضوعات در علوم اجتماعي است كه هرچند در مورد آن بحث هاي زيادي صورت گرفته است ولي هنوز تعريفي جامع و فراگير – كه دربردارنده كليه جوانب اين پديده باشد – ارائه نشده است و همچنان پيرامون تعريف آن مشاجرات و ابهامات فراواني مشاهده مي شود. برخي نويسندگان جهاني شدن را “”مرحله اي از سرمايه داري””و يا “” مدرنيته اخير”” خوانده و برخي آن را””يك راه جديد تفكر “” معرفي كرده اند . در عين حال گاه با تعاريفي نسبتا”” دقيق مواجه مي شويم كه آنها نيز نمي توانند ابهامات پيرامون اين كلمه را كاملا”” بزدايند و ضمنا عليرغم برخي همپوشاني ها ، بسيار متفاوت و مختلفند.[1]

“پراتون ، جهاني شدن رافرايندي از تحول مي داندكه مرزهاي سياسي واقتصادي را كمرنگ كرده ، ارتباطات راگسترش داده و تعامل فرهنگها را افزون مي نمايد . به نظر وي جهاني شدن پديده اي چند بعدي است كه آثار آن قابل تسري به فعاليتهاي اجتماعي ، اقتصادي ، سياسي ، حقوقي ، فرهنگي ، نظامي و فنآوري است و همچنين فعاليتهاي اجتماعي   همچون محيط زيست را متاثر مي كند[2] و به نظر”” مالكوم واترز”” جهاني شدن فرايندي اجتماعي است كه در آن قيد و بندهاي جغرافيايي كه بر روابط اجتماعي و فرهنگي سايه افكنده است از بين مي رود و مردم به طور فزاينده از كاهش اين قيد وبندها آگاه مي گردند[3] . برخي ديگرجهاني شدن را معادل “” غربي سازي “” يا “” تجدد”” بويژه در شكل آمريكايي آن دانسته اند . در اين معنا جهاني شدن پويشي است كه طي آن ساختارهاي اجتماعي مدرنيته ( سرمايه داري ، عقلگرايي ، صنعتي شدن ، ديوانسالاري و … )در سرتا سر جهان گسترش مي يابد و فرهنگهاي قديمي و پايبستهاي بومي نابودمي گردند. در اين معنا است كه گاهي جهاني شدن را امپرياليسم “” مك دونالد “” ، “”هاليوود”” و” سي ان ان “” نام نهاده ا ند . البته اين تعابير بيشتر در مباحث مربوط به امپرياليسم استعماري مطرح مي گردد كه در اين زمينه جهاني شدن را با فرايند همگون سازي مرتبط ميدانند. “”مارتين خور”” معتقد است كه جهاني شدن در اين معنا ، همان چيزي است كه چندين قرن در جهان سوم “” مستعمره سازي “” خوانده مي شد . [4]

الف ) جهاني شدن اقتصاد :

يكي از پديدهاي بسيار قابل توجه دهه هاي اخير در اقتصاد جهاني ، در هم آميزي و ادغام متزايد اقتصادهاي ملي در اقتصاد جهاني است كه آثار آن را مي توان در افزايش بازرگاني بين المللي ، جهاني شدن توليد و جريان سرمايه گذاري مستقيم خارجي (FDI ) ملاحظه كرد. در نيمه دوم دهه 1980 متوسط رشد سالانه مبادله كالا در سطح جهان دو برابر رشد توليد جهاني بوده كه اين نسبت در نيمه اول دهه 1990 به سه برابر افزايش يافته است.سرمايه گذاري مستقيم خارجي نيز شاهدرشدي چشمگير بوده است و در سال 1997 به 400 ميليارد دلار بالغ گرديده كه هفت برابر ميزان آن در دهه 1970 است. انتقالات پرتفو وديگر اشكال كوتاه مدت سرمايه نيز از رشدي اساسي برخوردار گرديده و هم اكنون ميزان ناخالص اين جريانات سرمايه اي به بيش از 2 تريليون دلار در سال رسيده است كه تقريبا 3 برابر مقدار آن در دهه 1980 مي باشد[5]. متعاقب مقررات زدايي در بازارهاي مالي در سراسر جهان و تحول رو به گسترش تكنولوژي اطلاعات، بازارهاي مالي نيز به سرعت آزادسازي شده اند و با بين المللي شدن روز افزون خدماتي چون بانكداري، بيمه ، تبليغات ، حسابداري، ارتباطات و رسانه هاي همگاني الگوهاي مصرف و تقاضا در سراسر جهان دگرگون گشته و با حضور گسترده شركتهاي چند مليتي وسايل ادغام هر چه بيشتر در اقتصاد جهاني فراهم گرديده است.[6]

در اين قسمت به برجسته ترين بعد جهاني شدن يعني مفهوم جهاني شدن اقتصاد مي پردازيم .در باره اين مفهوم نيز همانند جهاني شدن ، به تعاريف وبرداشت هاي گوناگوني بر مي خوريم . اولين برداشت معمول از جهاني شدن اقتصاد، معنايي مترادف با “” بين المللي شدن”” است كه رشدمبادلات وتعاملات بين المللي را مد نظر قرار مي دهد [7] . در دومين كاربرد ، جهاني شدن ( اقتصاد ) معادل “” آزادسازي “” ملاحظه شده است . در اين نگرش ، جهاني شدن به “” فرايند حذف محدوديتهاي تحميل شده از ناحيه دولت بر روابط خارجي كشورها به منظور دستيابي به يك اقتصاد جهاني باز وبدون مرز اشاره دارد .به عبارتي ديگر ، در اين كاربرد ، منظور از جهاني شدن فرايند ادغام در اقتصاد بين الملل مي باشد . شواهدي از چنين جهاني شدن در دهه هاي اخير را مي توان در كاهش گسترده يا حتي حذف كامل موانع بر سر راه تجارت ، محدوديتهاي ارزهاي خارجي ، كنترل سرمايه و نيز حذف رواديد براي شهروندان برخي كشورها مشاهده نمود . [8]

صندوق بين المللي پول (I M F ) ، جهاني شدن را “” رشد وابستگي متقابل اقتصادي كشورها در سراسر جهان از طريق افزايش حجم و تنوع مبادلات كالا و خدمات و جريان سرمايه در ماوراء مرزها و همچنين از طريق پخش گسترده تر و سريعتر تكنولوژي “” مي داند [9] . با توجه با تعاريف پيش گفته ، جهاني شدن اقتصاد را مي توان فرايندي در نظرگرفت كه در آن مرزهاي اقتصادي ميان كشورها هر روز كمرنگتر مي شود و تحرك روز افزون منابع ، تكنولوژي ، كالا ، خدمات، سرمايه و حتي نيروي انساني در ماوراء مرزها سهل تر صورت مي گيرد و در نتيجه به افزايش توليد و مصرف در كشورها مي انجامد[10] و نهايتا”” تعريف ذيل را مي توان تعريفي نسبتا”” جامع و رسا از جهاني شدن اقتصاد در نظر گرفت . جهاني شدن اقتصاد ، فرايند ادغام اقتصادهاي ملي در يك اقنصاد فراگير جهاني است كه در آن عوامل توليد( نيروي كارو سرمايه ) ، تكنولوژي و اطلاعات ، آزادانه از مرزهاي جغرافيايي عبور مي كند و محصولات توليدي ( اعم از كالا ها و خدمات)نيز آزادانه به بازارهاي كشورها مختلف وارد مي شود . از مشخصه هاي اصلي اين فرايند اتكا بيشتر به نظام بازار وخصوصي سازي و آزاد سازي در ابعاد مختلف آن اعم از آزادسازي تجاري ، بازارهاي مالي و سرمايه گذاري مستقيم خارجي مي باشد .

ب) شاخصهاي جهاني شدن :  

جهاني شدن مفهومي است چند بعدي كه ابعاد مختلف حيات انساني از جمله ابعاد اقتصادي، فرهنگي ، سياسي و زيست محيطي را شامل مي شود. بنابراين در يك معناي كلي مي توان جهاني شدن را افزايش وابستگي متقابل اجزاء دور از هم ( اعم از انسانها ، كشورها ، شركتها و غيره ) دانست . اما چگونه مي توان اين سطوح وابستگي متقابل را اندازه گيري كرد و پيامدهاي گوناگون آن را مورد ارزيابي قرار داد ؟ ميزان مشاركت يك كشور خاص از جنبه هاي مختلف در فرايند جهاني شدن چگونه مشخص مي شود ؟ و از چه راهي مي توان مطمئن شد كه جهاني شدن پديده اي است واقعي ودر حال وقوع و نه انگاره اي ذهني وافسانه اي ؟ و بالاخره چگونه مي توان دريافت كه آيا در دنياي واقعي، جهاني شدن در حال گسترش وپيشرفت است يا بر عكس . بدون ترديد، ارائه پاسخ منطقي به اينگونه سوالات مستلزم در اختيار داشتن شاخص مناسب از جهاني شدن مي باشد. البته همانگونه كه در مفهوم جهاني شدن گذشت،جهاني شدن اقتصاد تنهابه تجارت، سرمايه گذاري و ماليه بين الملل منحصر نمي شود بلكه شامل جريانات خدمات ، تكنولوژي ، و انديشه ها در ماوراء مرزهاي ملي نيز مي گردد. بنابراين منطقي است كه شاخصهاي مختلفي از جهاني شدن وجود داشته باشد كه هر يك ابعاد مختلفي از اين فرايند را پوشش دهد . از طرفي ديديم جهاني شدن اقتصاد را مي توان مترادف با آزادسازي اقتصادي در سطوح ملي وبين المللي دانست . منظور از آزادسازي ملي ، خصوصي سازي ، كاهش مداخله دولت در اقتصاد و حركت به سوي بازار آزاد است و مراد از آزادسازي بين المللي كاهش موانع بر سر راه تجارت كالاها و خدمات ، جريانات سرمايه و انتقال تكنولوژي مي باشد.   بااين تعريف از جهاني شدن ، تمامي شاخصها ي آزادي اقتصادي ونيز شاخصهاي باز بودن تجاري و مالي در شمار شاخصهاي جهاني شدن قرار مي گيرند . تاكنون شاخصهاي زيادي از جهاني شدن و آزادسازي تعريف و ارائه گرديده است كه برخي نسبتا جامع و مركب از چندين شاخص فرعي و برخي ديگر شاخصهايي ساده مي با شند . در بخش بعد ، شاخصهايي از جهاني شدن كه در ادبيات تجربي اقتصادي شيوع وكاربرد فراوان دارد ، در دو طبقه بندي كلي با نامهاي شاخصهاي تركيبي وشاخصهاي غير تركيبي ارائه مي گردد .

فهرست مطالب

  • چكيده
  • بخش اول : مقدمه و طرح موضوع
  • الف ) جهاني شدن اقتصاد
  • ب) شاخصهاي جهاني شدن
  • بخش دوم : شاخصهاي تركيبي
  • بخش سوم : شاخص هاي غير تركيبي
  • الف ) شاخصهاي “” باز بودن تجاري””
  • گروه اول ) شاخصهاي وقوعي
  • گروه دوم) شاخصهاي پيامدي
  • ب ) شاخصهاي باز بودن مالي
  • بخش چهارم :فرايند جهاني شدن در آئينه شاخصها
  • ايران و فرايند جهاني شدن اقتصاد
  • نتيجه گيري
  • پا نوشتها
  • منابع و مأخذ
  • عنوان : پروژه جامع بررسی ارز و یکسان سازی نرخ آن
  • قالب بندی: word و قابل ویرایش
  • تعداد صفحات: 40 صفحه
  • قیمت: 12000 تومان   9000 تومان
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .

توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.

بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

راهنمای دانلود :

  1. ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ” خرید که به رنگ ابی است “  کلیک کنید.
  2. سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛  بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک  فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.

جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید

banksLogo1

نام شما (الزامی)

ایمیل شما (الزامی)

موضوع

پیام شما

درباره‌ی ایرانی داک

avatar
ایرانی داک پایگاه علمی سالم در زمینه پروپوزال، پایان نامه، مقاله، پروژه و تحقیقات دانشجویی در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای می باشد؛ با افتخار به اینکه عملکرد تخصصی، پژوهشگری ، احاطه بر موضوع ، توجه به اصول، ضوابط و معیار های علمی ، دانش روز ، توانمندی حرفه ای، آن تایم بودن و پذیرش مسئولیت کامل مشاوره پروژه ها و تحقیقات متقاضی از ویژگی های عملکردی متخصصین کارآزموده این مجموعه علمی ـ فرهنگی است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


پنج − = 1