شرح مختصر :
1- مقدمه
كارآفريني، خلاقيت و كسب و كارهاي خطر پذیر به عنوان سوخت موتور اقتصاد مدرن در نظر گرفته شدهاند. کارآفرینان، همواره نقش مهمي در پيشرفت جوامع داشتهاند. آنها در رأس كسبوكارها قرار گرفته، در جستجوي فرصت ها بوده و خلاقيت نيز ابزاري براي موفقيت آنها تلقي ميشود. كارآفرينان، تغيير را يك پديده معمولي میدانند، هميشه در جستجوي آن هستند، به آن واكنش نشان داده و از آن به عنوان يك فرصت استفاده ميكنند(Dunphy, 1994, 1). کارآفرینان پیشگامان موفقيت های تجاری در جامعه هستند. آنها از نظر رهبری، مدیریت، نوآوری، کارایی، ایجاد شغل، رقابت، بهره وری و تشکیل شرکت های جدید، سهم مهمی در رشد اقتصادی دارند. برخی معتقدند در جوامع امروزین، لازم است که انقلاب کارآفرینی رخ دهد. این انقلاب در قرن حاضر اهمیتی به مراتب بیشتر از اهمیت انقلاب صنعتی دارد
Kuratko & Hodgetts, 1989, 76 ). افراد كارآفرين نقش مهمي در حركت چرخهاي توسعه اقتصادي برعهده دارند و منشاء تحولات بزرگ در زمينههاي صنعتي، توليدي و خدماتي در سطح سازمانها محسوب می شوند (Duane, 2000, 236). سه دليل مهم توجه به موضوع كارآفريني، توليد ثروت، توسعه تكنولوژي و اشتغال مولد است. از مهم ترين محاسن راهاندازي شركت هاي كارآفرينانه ايجاد اشتغال مولد است. زيرا به موجب يك اصل در مديريت، اگر يك نفر مستقيماً به كاري مولد گمارده شود، به صورت غير مستقيم براي حداقل سه نفر ديگر شغل ايجاد كرده است. ايجاد اشتغال مولد نیازمند شناسايي، خلق و استفاده از فرصت هاي كارآفريني و اشتغال موجود در جامعه می باشد و از دلایل مهم توجه به کارآفرینی محسوب می گردد.كارآفريني فرآيند اشتغال زایی و كسب سود از تركيب ارزشمند منابع می باشد. اصطلاح كارآفرين به كسي اطلاق مي شود كه متعهد شود مخاطره هاي يك فعاليت اقتصادي را سازمان دهي، اداره و تقبل كند (Kuratko & Hodgetts, 2001, 163). در حالي وارد قرن بيست و يكم شدهايم كه اقتصاد كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه با نيروي حيات آفرين کارآفرینی، از نو زنده شده است. کارآفرینی تبدیل به حرفه بسیار مهمی شده است و ما نیازمند هستیم نقش آن را در توسعه ظرفیت های انسانی درک کنیم (Shan et al., 2003). کارآفرینی حاصل برخورد ویژگی های فردی کارآفرینان با محیطی است که در آن نشو و نما یافتهاند (Postigu, 2002).
تاكنون مطالعات مختلفي در مورد تأسيس شركت هاي كارآفرينانه (Reynolds et al., 1993)، عوامل مؤثر بر موفقيت و شكست فرآيند كارآفريني (Buame, 1996, Trulsson, 1997, Mead & Leitdolm, 1998; King & McGrath, 1999)، وراثتي بودن كارآفريني(Levie,1999)، ويژگيهاي شخصي كارآفرينان (Wagner & Sternberg, 2004)، ويژگي هاي جمعيتشناختي سن، جنسيت، وضعيت تأهل، موقعيت اجتماعي، تحصيلات، تجربه، نژاد، و ويژگي هاي روانشناختي توفيقطلبي، خطرپذيري، اعتماد به نفس، عملگرا بودن، استقلال، كانون كنترل دروني و فرآيند كارآفريني (Kiggundo, 2002) و غيره انجام شده است، اما تأثير ويژگيهاي روانشناختی بر فرآیند کارآفرینی موضوعي است كه هنوز نيازمند كار و مطالعه بيش تر است. بر این اساس، هدف از اجراي تحقیق حاضر، تعيين و تبيين نقش شش متغیر ویژگیهای روانشناختی کارآفرینان شامل اراده و پشتكار، خلاقيت و نوآوري، خطرپذيري، استقلال در كار، كنترل دروني، و روحيه يادگيري بر فرآیند کارآفرینی مستقل در سطح استان مازندران است.
2- پیشینه و فرضيات
كارآفريني موتور محرك توسعه و پيشرفت اقتصادي و ايجاد شغل و اصلاح اجتماع محسوب ميشود(Gurol & Astan, 2006).کارآفرینان، افراد، گروهها و یا مردمی هستند که کسب و کار جدیدی را تأسیس و اداره میکنند به گونهای که حداقل برای بیش از یک نفر ایجاد اشتغال کنند(Kirkwood, 2007). یک کارآفرین با توجه به نیاز توفیقطلبی و با هدف بهبود عملکرد(رشد، سود و غیره) خود تحت شرایط چالشی و رقابتی، به تأسیس و اداره کردن یک کسبوکار اقدام میکند(Hansemark, 1998; Utsch & Rauch, 2000; Murray, 1938). این خصوصیت منحصر به فردی است که کارآفرینان را در راستای موفقیت در کار و تعالی، به سوی چالشی رودررو در کار برمیانگیزاند (Atkinson & Raynor, 1974; Grote & James, 1991). كارآفريني با ايدههاي كسب و كار جديد كه ممكن است موجب تغييراتي در ماهيت بازار شود مرتبط است. كارآفريني عبارت است از جستجوي فرصتها و توانايي شناسايي شكافهاي موجود در بازار است. رويكرد كارآفرين محوري، رويكردي است كه روي نوآوري بازار و محصول، و طرح های خطرپذیر تأكيد داشته و با تمايل به پيشگامي در نوآوري، به دنبال كسب برتري بر رقباست(Miller, 1983). نوآوري به عنوان يكي از مؤلفههای كارآفريني، يك ضرورت اجتنابناپذير همه سازمان ها تلقي ميشود. بنابراين سازمان ها بايد برای موفقيت در عملكرد خود و دستيابي به مزيتهاي رقابتي پايدار، از طريق نوآوري، همواره به دنبال كشف فرصتهاي جديد باشند(Tajeddini, 2006). كارآفريني نيروي محركي است كه نقش آن يافتن فرصتهاي استفاده نشده در بازار بوده و به دنبال ايجاد تعادل جديدي در بازار ميباشد(Elenurm et al., 2007). خطرپذیری از جمله ویژگـــیهای کــارآفرینانه است که بر آن تأکید زیادی شده است (Cunningham & Lischeron, 1991; Morris & Trotter, 1990). فرد خطرپذیر کسی است که تمایل زیادی دارد تا در موقعیتهای تصمیمگیری عدم اطمینان کار کند (Ho & Koh, 1992). از منظر کارآفرینی، کارآفرینان همواره در جستجوی خطر هستند(Agarwal & Prasad, 1998). و کارآفرینان کسانی هستند که تمایل دارند تا منابعشان را در فرصتهایی مورد استفاده قرار دهند که احتمال شکست در آنها زیاد است. مککله لند معتقد است کارآفرینان با ویژگیهای داشتن اعتماد به نفس، توانایی پذیرش خطر محاسبه شده، نیاز به بررسی محیط، و تمایل به داشتن بازخورد از عملکردشان شناخته میشوند (McClelland, 1965, 38). توفیقطلبی شخصی یک کارآفرین میتواند بر اداراک وی از خطر و چگونگی مدیریت بر آن تأثیر بگذارد(Kliem & Ludin, 2000, 28). در يكي از مهمترين تقسيمبنديها، كارآفريني را سه نوع دانستهاند: كارآفرینی فردی یا مستقل، کارآفرینی درونسازمانی و کارآفرینی سازمانی. در كارآفريني مستقل(GEM, 2008)، شرکت و سازمان(کسب وکار) جدیدی تأسیس میشود تا کالا و خدمت جدیدی به جامعه عرضه گردد. در كارآفريني درونسازماني، نوعي نوآوري در درون سازمانها و شركتهاي موجود شكل ميگيرد تا کالا و خدمت جدیدی به جامعه عرضه شود و در كارآفريني سازماني، شرایط مدیریتی داخل سازمانها مورد بررسی و آسیبشناختی مدیریتی قرار میگیرد تا بستر و شرایط لازم برای نوآوری و بالندگی سازمانی فراهم شود(Cornwall & Perlman, 1990).
تاكنون مطالعات مختلفي در مورد فرآیند كارآفريني، تأسيس شركتهاي كارآفرينانه و عملكرد آنها در كسب و كارهاي مختلفي مانند توليدي، تكنولوژيهاي پيشرفته و كسب و كارهاي كوچك(Banks, 1991; Reynolds, Miller & Maki, 1993, 347; Aydalot, 1986) و نيز عوامل مؤثر بر موفقيت و شكست فرآيند كارآفريني انجام شده است (Buame, 1996, Trulsson, 1997, Mead & Leitdolm, 1998; King & McGrath, 1999;). اگر چه تا مدتها تصور غالب اين بود كه كارآفريني يك خصوصيت ويژه فردي بوده و بر وراثتي بودن صرف آن تأکید داشتند(Levie, 1999). اما تمامي اين عوامل را ميتوان در يكي از سه گروه كلي ويژگيهاي زندگينامهاي شخصي و روانشناختي فرد كارآفرين، شركت كارآفرينانه، و محيط بيروني تقسيمبندي كرد(Kiggundo, 2002). لرنر و هابر عوامل مؤثر بر فرآیند كارآفريني و موفقيت شركتهاي كارآفرينانه را به چهار گروه ويژگيهاي شخصی و روانشناختي كارآفرينان، حمايتهاي مالي و مشورتي دولتي، جذابيتهاي محيطي محل فعاليت شركت، و تنوع خدمات قابل ارائه تقسيم كردهاند (Lerners & Haber, 2000). واگنر و استرنبرگ عوامل مؤثر بر فرآيند كارآفريني و تأسيس شركتهاي جديد را به سه گروه عوامل كلان، خرد و ويژگيهاي شخصي كارآفرينان تقسيم كرده، و نتيجه گرفتهاند كه در سطح منطقهاي، ملي و بينالمللي، هر كدام آنها و متغيرهاي فرعي مربوط به آنها اثرگذاري مختلفي بر فرآيند كارآفريني داشتهاند (Wagner & Sternberg, 2004). عامل ويژگيهاي شخصيتي فرد كارآفرين را كه بر موفقيت و شكست فرآيند كارآفريني مؤثر هستند ميتوان به چهار زيرگروه شامل ويژگيهاي جمعيتشناختي( با متغيرهاي سن(+)، جنسيت(+)، وضعيت تأهل(+)، موقعيت اجتماعي(+)، تحصيلات(+)، تجربه(-)، نژاد(+/-)،)، ويژگيهاي روانشناختي(با متغيرهاي توفيقطلبي(+)، خطرپذيري(+)، اعتماد به نفس(+)، عملگرا بودن(+)، استقلال(+)، كانون كنترل دروني(+))، ويژگيهاي رفتاركاري(با متغيرهاي سختكوشي(+)، پرانرژي بودن(+)، پشتكار داشتن(+)، رهبر بودن و در ديگران نفوذ داشتن(+/-)، استراتژيك عمل كردن(+))، و شايستگيهاي اساسي(با متغيرهاي مهارتهاي فني(+)، هنري(+)، سياسي(+)، اجتماعي(+)، روابط انساني(+)، تيزهوشي و شم تجاري(+)، خلاقيت و نوآوري(+)، وظايف هفتگانه مديريتي (+))، تقسيم كرد. هر كدام از اين متغيرها بر حسب دو محدوديت زمان و مكان، داراي اثرات مثبت(+)، منفي(+) و مثبت/منفي(+/-) توأمان بر موفقيت و شكست فرآيند كارآفريني هستند (Kiggundo, 2002). كارآفرينی از طريق ارزيابي و بهرهبرداري از فرصتها و كسب موفقيت در بازار، به مناسب بودن ویژگیهای روانشناختی كارآفرينان شامل خوديابي، فرصتشناسي، استقلال در كار، داشتن سرمايه انساني و مهارتهاي اجتماعي بستگي دارد (Markman & Baron, 2003). بين ويژگيهاي فردي سطح تحصيلات، سن، و وضعيت تأهل با فرآيند كارآفريني، رابطه معنادار وجود دارد(Nazem & Abbasi, 2005). زالي در ارزيابي ویژگیهای روانشناختی كارآفرينانه دانشجويان دانشگاه مازندران نتيجهگيري كرده است كه هيچكدام از گروههای مورد مطالعه دارای این ویژگیها نيستند(Zali, 2006, 112). کارآفرينی با سابقه کار، جنسيت و پست سازماني رابطه معنیدار نداشته(Jahangiri et al., 2009) ، در حالیکه بین روحيه کارآفريني و ویژگیهای زندگینامهای رابطه مثبت و معنيداري وجود دارد (Azizi, 2003). مستند به مرور ادبیات موضوعی بالا، در تحقیق حاضر فرضیه زیر مورد بررسی و آزمون قرار خواهد گرفت:
فهرست مطالب
- چکیده
- 1- مقدمه
- 2- پیشینه و فرضيات
- فرضيات
- 3- روششناسي
- 3-1: نمونه
- 3-2- دادهها و مقیاس اندازه گیری
- 3-3- اعتبار
- 3-4- پایایی
- 4- يافتهها
- 4-1- آزمون فرضیههاي ششگانه عوامل روانشناختي مؤثر بر فرآيند كارآفريني مستقل
- 4-3- مدل رگرسيون تحليل مسير(معادلات ساختاري)
- 4-2- همبستگي، آمارهها و پايايي
- 5- بحث، نتیجه گیری و ارائه پیشنهادها
- منابع و مآخذ
- عنوان پروژه : بررسی نقش ویژگی های روانشناختي كارآفرينان بر فرآيند كارآفريني مستقل
- قالب: word و قابل ویرایش
- تعداد صفحات: 35 صفحه
- قیمت:
12000 تومان9000 تومان
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
- ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ” خرید که به رنگ آبی است “ کلیک کنید.
- سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.
جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید