بروزترین پروژه های ایرانی داک
خانه » پروژه، مقاله، تحقیق » دانلود پروژه بررسی نقش ویژگی های روانشناختي كارآفرينان بر فرآيند كارآفريني مستقل
دانلود پروژه بررسی نقش ویژگی های روانشناختي كارآفرينان بر فرآيند كارآفريني مستقل

دانلود پروژه بررسی نقش ویژگی های روانشناختي كارآفرينان بر فرآيند كارآفريني مستقل

شرح مختصر :

1- مقدمه

كارآفريني، خلاقيت و كسب‌ و كارهاي خطر پذیر به عنوان سوخت موتور اقتصاد مدرن در نظر گرفته شده‌اند. کارآفرینان، همواره نقش مهمي در پيشرفت جوامع داشته­اند. آنها در رأس كسب‌وكارها قرار گرفته، در جستجوي فرصت ها بوده و خلاقيت نيز ابزاري براي موفقيت آنها تلقي مي‌شود. كارآفرينان، تغيير را يك پديده معمولي می­دانند، هميشه در جستجوي آن هستند، به آن واكنش نشان داده و از آن به عنوان يك فرصت استفاده مي‌كنند(Dunphy, 1994, 1). کارآفرینان پیشگامان موفقيت های تجاری در جامعه هستند. آنها از نظر رهبری، مدیریت، نوآوری، کارایی، ایجاد شغل، رقابت، بهره وری و تشکیل شرکت های جدید، سهم مهمی در رشد اقتصادی دارند. برخی معتقدند در جوامع امروزین، لازم است که انقلاب کارآفرینی رخ دهد. این انقلاب در قرن حاضر اهمیتی به مراتب بیشتر از اهمیت انقلاب صنعتی دارد
Kuratko & Hodgetts, 1989, 76 ). افراد كارآفرين نقش مهمي در حركت چرخ‌هاي توسعه اقتصادي برعهده دارند و منشاء تحولات بزرگ در زمينه‌هاي صنعتي، توليدي و خدماتي در سطح سازمان‌ها محسوب می شوند (Duane, 2000, 236). سه دليل مهم توجه به موضوع كارآفريني، توليد ثروت، توسعه تكنولوژي و اشتغال مولد است. از مهم ترين محاسن راه‌اندازي شركت هاي كارآفرينانه ايجاد اشتغال مولد است. زيرا به موجب يك اصل در مديريت، اگر يك نفر مستقيماً به كاري مولد گمارده شود، به صورت غير مستقيم براي حداقل سه نفر ديگر شغل ايجاد كرده است. ايجاد اشتغال مولد نیازمند شناسايي، خلق و استفاده از فرصت هاي كارآفريني و اشتغال موجود در جامعه می باشد و از دلایل مهم توجه به کارآفرینی محسوب می گردد.كارآفريني فرآيند اشتغال زایی و كسب سود از تركيب ارزشمند منابع می باشد. اصطلاح كارآفرين به كسي اطلاق مي شود كه متعهد شود مخاطره هاي يك فعاليت اقتصادي را سازمان دهي، اداره و تقبل كند (Kuratko & Hodgetts, 2001, 163). در حالي وارد قرن بيست و يكم شده‌ايم كه اقتصاد كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه با نيروي حيات آفرين کارآفرینی، از نو زنده شده است. کارآفرینی تبدیل به حرفه بسیار مهمی شده ­است و ما نیازمند هستیم نقش آن را در توسعه ظرفیت های انسانی درک کنیم (Shan et al., 2003). کارآفرینی حاصل برخورد ویژگی های فردی کارآفرینان با محیطی است که در آن نشو و نما یافته­اند (Postigu, 2002).

تاكنون مطالعات مختلفي در مورد تأسيس شركت هاي كارآفرينانه (Reynolds et al., 1993)، عوامل مؤثر بر موفقيت و شكست فرآيند كارآفريني  (Buame, 1996, Trulsson, 1997, Mead & Leitdolm, 1998; King & McGrath, 1999)، وراثتي بودن كارآفريني(Levie,1999)، ويژگي­هاي شخصي كارآفرينان (Wagner & Sternberg, 2004)، ويژگي هاي جمعيت‌شناختي سن، جنسيت، وضعيت تأهل، موقعيت اجتماعي، تحصيلات، تجربه، نژاد، و ويژگي هاي روانشناختي توفيق‌طلبي، خطرپذيري، اعتماد به نفس، عمل‌گرا بودن، استقلال، كانون كنترل دروني و فرآيند كارآفريني (Kiggundo, 2002) و غيره انجام شده است، اما تأثير ويژگي­هاي روانشناختی بر فرآیند کارآفرینی موضوعي است كه هنوز نيازمند كار و مطالعه بيش تر است. بر این اساس، هدف از اجراي تحقیق حاضر، تعيين و تبيين نقش شش متغیر ویژگی­های روانشناختی کارآفرینان شامل اراده و پشتكار، خلاقيت و نوآوري، خطرپذيري، استقلال در كار، كنترل دروني، و روحيه يادگيري بر فرآیند کارآفرینی مستقل در سطح استان مازندران است.

2- پیشینه و فرضيات

كارآفريني موتور محرك توسعه و پيشرفت اقتصادي و ايجاد شغل و اصلاح اجتماع محسوب مي‌شود(Gurol & Astan, 2006).کارآفرینان، افراد، گروه­ها و یا مردمی هستند که کسب و کار جدیدی را تأسیس و اداره می­کنند به گونه­ای که حداقل برای بیش از یک نفر ایجاد اشتغال کنند(Kirkwood, 2007). یک کارآفرین با توجه به نیاز توفیق­طلبی و با هدف بهبود عملکرد(رشد، سود و غیره) خود تحت شرایط چالشی و رقابتی، به تأسیس و اداره کردن یک کسب­وکار اقدام می­کند(Hansemark, 1998; Utsch & Rauch, 2000; Murray, 1938). این خصوصیت منحصر به فردی است که کارآفرینان را در راستای موفقیت در کار و تعالی، به سوی چالشی رودررو در کار برمی­انگیزاند (Atkinson & Raynor, 1974; Grote & James, 1991). كارآفريني با ايده‌هاي كسب و كار جديد كه ممكن است موجب تغييراتي در ماهيت بازار شود مرتبط است. كارآفريني عبارت است از جستجوي فرصت­ها و توانايي شناسايي شكاف­هاي موجود در بازار است. رويكرد كارآفرين محوري، رويكردي است كه روي نوآوري بازار و محصول، و طرح های خطرپذیر تأكيد داشته و با تمايل به پيشگامي در نوآوري، به دنبال كسب برتري بر رقباست(Miller, 1983). نوآوري به عنوان يكي از مؤلفه­های كارآفريني، يك ضرورت اجتناب‌ناپذير همه سازمان ها تلقي مي‌شود. بنابراين سازمان ها بايد برای موفقيت در عملكرد خود و دستيابي به مزيت­هاي رقابتي پايدار، از طريق نوآوري، همواره به دنبال كشف فرصت­هاي جديد باشند(Tajeddini, 2006). كارآفريني نيروي محركي است كه نقش آن يافتن فرصت­هاي استفاده نشده در بازار بوده و به دنبال ايجاد تعادل جديدي در بازار مي‌باشد(Elenurm et al., 2007). خطرپذیری از جمله ویژگـــی­های کــارآفرینانه است که بر آن تأکید زیادی شده است (Cunningham & Lischeron, 1991; Morris & Trotter, 1990). فرد خطر­پذیر کسی است که تمایل زیادی دارد تا در موقعیت­های تصمیم­گیری عدم اطمینان کار کند (Ho & Koh, 1992). از منظر کارآفرینی، کارآفرینان همواره در جستجوی خطر هستند(Agarwal & Prasad, 1998). و کارآفرینان کسانی هستند که تمایل دارند تا منابع­شان را در فرصت­هایی مورد استفاده قرار دهند که احتمال شکست در آن­ها زیاد است. مک­کله لند معتقد است کارآفرینان با ویژگی­های داشتن اعتماد به نفس، توانایی پذیرش خطر محاسبه شده، نیاز به بررسی محیط، و تمایل به داشتن بازخورد از عملکردشان شناخته می­شوند (McClelland, 1965, 38). توفیق­طلبی شخصی یک کارآفرین می­تواند بر اداراک وی از خطر و چگونگی مدیریت بر آن تأثیر بگذارد(Kliem & Ludin, 2000, 28). در يكي از مهم­ترين تقسيم‌بندي­ها، كارآفريني را سه نوع دانسته‌اند: كارآفرینی فردی یا مستقل، کارآفرینی درون­سازمانی و کارآفرینی سازمانی. در كارآفريني مستقل(GEM, 2008)، شرکت و سازمان(کسب ­وکار) جدیدی تأسیس می‌شود تا کالا و خدمت جدیدی به جامعه عرضه گردد. در كارآفريني درون‌سازماني، نوعي نوآوري در درون سازمان­ها و شركت­هاي موجود شكل مي‌گيرد تا کالا و خدمت جدیدی به جامعه عرضه شود و در كارآفريني ‌سازماني، شرایط مدیریتی داخل سازمان­ها مورد بررسی و آسیب‌شناختی مدیریتی قرار می‌گیرد تا بستر و شرایط لازم برای نوآوری و بالندگی سازمانی فراهم شود(Cornwall & Perlman, 1990).

تاكنون مطالعات مختلفي در مورد فرآیند كارآفريني، تأسيس شركت­هاي كارآفرينانه و عملكرد آن­ها در كسب و كارهاي مختلفي مانند توليدي، تكنولوژي­هاي پيشرفته و كسب و كارهاي كوچك(Banks, 1991; Reynolds, Miller & Maki, 1993, 347; Aydalot, 1986) و نيز عوامل مؤثر بر موفقيت و شكست فرآيند كارآفريني انجام شده است (Buame, 1996, Trulsson, 1997, Mead & Leitdolm, 1998; King & McGrath, 1999;). اگر چه تا مدت­ها تصور غالب اين بود كه كارآفريني يك خصوصيت ويژه فردي بوده و بر وراثتي بودن صرف آن تأکید داشتند(Levie, 1999). اما تمامي اين عوامل را مي‌توان در يكي از سه گروه كلي ويژگي­هاي زندگينامه‌اي شخصي و روانشناختي فرد كارآفرين، شركت كارآفرينانه، و محيط بيروني تقسيم‌بندي كرد(Kiggundo, 2002). لرنر و هابر عوامل مؤثر بر فرآیند كارآفريني و موفقيت شركت­هاي كارآفرينانه را به چهار گروه ويژگي­هاي شخصی و روانشناختي كارآفرينان، حمايت­هاي مالي و مشورتي دولتي، جذابيت­هاي محيطي محل فعاليت شركت، و تنوع خدمات قابل ارائه تقسيم كرده‌اند (Lerners & Haber, 2000). واگنر و استرنبرگ عوامل مؤثر بر فرآيند كارآفريني و تأسيس شركت­هاي جديد را به سه گروه عوامل كلان، خرد و ويژگي­هاي شخصي كارآفرينان تقسيم كرده، و نتيجه گرفته‌اند كه در سطح منطقه‌اي، ملي و بين‌المللي، هر كدام آن­ها و متغيرهاي فرعي مربوط به آن­ها اثرگذاري مختلفي بر فرآيند كارآفريني داشته‌اند (Wagner & Sternberg, 2004). عامل ويژگي­هاي شخصيتي فرد كارآفرين را كه بر موفقيت و شكست فرآيند كارآفريني مؤثر هستند مي‌توان به چهار زيرگروه شامل ويژگي­هاي جمعيت‌شناختي( با متغيرهاي سن(+)، جنسيت(+)، وضعيت تأهل(+)، موقعيت اجتماعي(+)، تحصيلات(+)، تجربه(-)، نژاد(+/-)،)، ويژگي­هاي روانشناختي(با متغيرهاي توفيق‌طلبي(+)، خطر‌پذيري(+)، اعتماد به نفس(+)، عمل‌گرا بودن(+)، استقلال(+)، كانون كنترل دروني(+))، ويژگي­هاي رفتاركاري(با متغيرهاي سخت‌كوشي(+)، پرانرژي بودن(+)، پشتكار داشتن(+)، رهبر بودن و در ديگران نفوذ داشتن(+/-)، استراتژيك عمل كردن(+))، و شايستگي­هاي اساسي(با متغيرهاي مهارت­هاي فني(+)، هنري(+)، سياسي(+)، اجتماعي(+)، روابط انساني(+)، تيزهوشي و شم تجاري(+)، خلاقيت و نوآوري(+)، وظايف هفت‌گانه مديريتي (+))، تقسيم كرد. هر كدام از اين متغيرها بر حسب دو محدوديت زمان و مكان، داراي اثرات مثبت(+)، منفي(+) و مثبت/منفي(+/-) توأمان بر موفقيت و شكست فرآيند كارآفريني هستند (Kiggundo, 2002). كارآفرينی از طريق ارزيابي و بهره‌برداري از فرصت­ها و كسب موفقيت در بازار، به مناسب بودن ویژگی­های روانشناختی كارآفرينان شامل خوديابي، فرصت‌شناسي، استقلال در كار، داشتن سرمايه انساني و مهارت­هاي اجتماعي بستگي دارد (Markman & Baron, 2003). بين ويژگي­هاي فردي سطح تحصيلات، سن، و وضعيت تأهل با فرآيند كارآفريني، رابطه معنادار وجود دارد(Nazem & Abbasi, 2005). زالي در ارزيابي ویژگی­های روانشناختی كارآفرينانه دانشجويان دانشگاه مازندران نتيجه‌گيري كرده است كه هيچ­كدام از گروه­های مورد مطالعه دارای این ویژگی­ها نيستند(Zali, 2006, 112). کارآفرينی با سابقه کار، جنسيت و پست سازماني رابطه معنی­دار نداشته(Jahangiri et al., 2009) ، در حالی­که بین روحيه کارآفريني و ویژگی­های زندگینامه­ای رابطه مثبت و معني­داري وجود دارد (Azizi, 2003). مستند به مرور ادبیات موضوعی بالا، در تحقیق حاضر فرضیه زیر مورد بررسی و آزمون قرار خواهد گرفت:

فهرست مطالب

  • چکیده
  • 1- مقدمه
  • 2- پیشینه و فرضيات
  • فرضيات
  • 3- روش‌شناسي
  • 3-1: نمونه
  • 3-2- داده­ها و مقیاس اندازه­ گیری
  • 3-3- اعتبار
  • 3-4- پایایی
  • 4- يافته‌ها
  • 4-1- آزمون فرضیه‌هاي ششگانه عوامل روانشناختي مؤثر بر فرآيند كارآفريني مستقل
  • 4-3- مدل ‌رگرسيون ‌تحليل مسير(معادلات ساختاري)
  • 4-2- همبستگي، آماره‌ها و پايايي
  • 5- بحث، نتیجه­ گیری و ارائه پیشنهادها
  • منابع و مآخذ
  • عنوان پروژه : بررسی نقش ویژگی های روانشناختي كارآفرينان بر فرآيند كارآفريني مستقل
  • قالب: word و قابل ویرایش
  • تعداد صفحات: 35 صفحه
  • قیمت: 12000 تومان   9000 تومان

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .

توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.

بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

راهنمای دانلود :

  1. ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ” خرید که به رنگ آبی است “  کلیک کنید.
  2. سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛  بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک  فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.

جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید

banksLogo1

نام شما (الزامی)

ایمیل شما (الزامی)

موضوع

پیام شما

درباره‌ی ایرانی داک

avatar
ایرانی داک پایگاه علمی سالم در زمینه پروپوزال، پایان نامه، مقاله، پروژه و تحقیقات دانشجویی در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای می باشد؛ با افتخار به اینکه عملکرد تخصصی، پژوهشگری ، احاطه بر موضوع ، توجه به اصول، ضوابط و معیار های علمی ، دانش روز ، توانمندی حرفه ای، آن تایم بودن و پذیرش مسئولیت کامل مشاوره پروژه ها و تحقیقات متقاضی از ویژگی های عملکردی متخصصین کارآزموده این مجموعه علمی ـ فرهنگی است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


هشت × = 64