شرح مختصر :
مسئوليت اجتماعي شركتها موضوع جدال قابل توجهي در ايالات متحده در طول اين چند دهه بودهاست. در يك طرف افرادي قرار دارند كه استدلال ميكنند هدف تجارت كسب سود و افزايش ارزش سهام است و بهبود وضع رفاه و سلامت اجتماع به طور كلي وظيفه عوامل مذهبي، اجتماعي و حكومتي است. مقاله كلاسيك ميلتون فريدمن (1970) با عنوان «مسئوليت اجتماعي تجارت فقط افزايش سود است» به روشني اين ديدگاه را تشريح ميكند و در پاسخ كساني كه مدعي بودند تجارت تا حد زيادي نسبت به امور رفاهي جامعه متعهد است، داده شد. البته طرفداران فريدمن به طور كلي منكر درگير شدن شركت در فعاليتهاي اجتماعي نيستند بلكه آنها ميگويند كه هدف و نتيجه اقدامات بايد كسب سود براي سازمان باشد. براي مثال اين كاملا درست است كه يك شركت در بهبود وضعيت محلي مشاركت كند اگر اين امر باعث بازگشت سود و بازده شود. در طرف ديگر اين جدال كساني هستند كه استدلال ميكنند، كه تجارت داراي يك دين اجتماعي، مدني يا اخلاقي براي انجام فعاليتهاي اجتماعي به منظور بهبود رفاه عمومي به وسيله منافعش است. طرفداران اين ديدگاه منكر اهميت سود براي تجار نيستند براي آنها سود براي اموري چون، ايجاد اشتغال، دستمزدهاي عادلانه، توليدات مفيد، ماليات محلي و ساير همكاريهاي اجتماعي بسيار مهم و اساسي است. با اين وجود معتقدند كه بايد شركتها نقش اجتماعي وسيعي در ايجاد رفاه عمومي از طريق تاثيرگذاري روي برنامههاي اجتماعي داشتهباشند. اين بدان معني است كه بايد از محدوده تنگ منافع خودخواهانه بيرون آمده و سعي كنيم منافعمان موضوعات اجتماعي را نيز در بگيرد و در راستاي اهدافي چون افزايش سطح سواد، برچيدن بيگارخانهها، گفتگوهاي سازنده و ارتقاء سطح اجتماعي عمل كنيم. علاوه بر اين در قبول اين ديدگاه، فعالان اجتماعي استدلال ميكنند كه درگير شدن تجارت در ارتقاي سطح اجتماعي يك تعهد اخلاقي و مدني واضحي است و لازم است بدون در نظر گرفتن عواقب مادي چنين فعاليتهايي براي شركت؛ آنها را انجام داد. بررسي تاثير به كارگيري مسئوليت اجتماعي براي بالا بردن سود شركت ميتواند دستكاري شده، باشد.
اخيراً به طرز عجيبي اين جدال دچار چرخش جالبي و متناقضي شدهاست. اين چرخش به نفع فعالان اجتماعي كه درصدد ربط دادن سود مالي به مسئوليت اجتماعي هستند، ميباشد. بسياري از اين استدلالات در صدد تشجيع بازرگانان و شركتها براي «مفيد بودن» است. همچنين معتقدند كه اين فعاليتها داراي سودهاي مستقيم يا غيرمستقيم مالي فراواني براي شركت هستند. علاوه بر اين يك تلاش پژوهشي منسجم به منظور بررسي رابطه بين فعاليتهاي مسئوليت اجتماعي شركتي با سنجش عملكرد مالي شركتها (مانند بازگشت سرمايه و سود) روز به روز بيشتر ميشود. برمن و همكارانش (1999) اين گونه تحقيقات را مرور كردند. نتايج متفاوتي به دست آمده بعضي از يافتههاي تحقيقاتي حاكي از وجود رابطه مذكور (عملكرد مالي خوب و مسئوليت اجتماعي شركتي) بودند و بعضي ديگر منكر وجود چنين همبستگياي بودند. گروهي ديگر از مطالعات در حال ظهور هستند كه ميتوانند به عنوان مدركي در مورد وجود رابطه علي بين مسئوليت اجتماعي و عواقب مالي استفاده شوند. بر عكس مواردي كه در بالا ذكر شد، قصد اين مطالعات جستجو براي يافتن عواملي بودهاست كه موفقيت مالي شركت را به همراه دارند. اين گونه مطالعات از زمانهاي بسيار دورتر در حال انجام هستند. براي مثال، كولينز و پوراس (1994) در مقايسهاي بين شركتهاي با سابقه و شركتهاي با عملكرد مالي ضعيف به اين نتيجه رسيدند كه شركتهاي قديمي داراي يك هسته ارزشي قومي هستند و هدف آنها صرفاً كسب نفع اقتصادي به هر قيمتي نيست. كاتر و هيسكيت (1992) در مطالعهاي ديگر كه به مقايسه بين شركتهاي با فرهنگ قوي و شركتهاي داراي فرهنگ ضعيف پرداختند، به اين نتيجه رسيدند كه شركتهاي داراي فرهنگ قوي كه در خطمشي آنها جهتگيريهايي به نفع مشتريان و كاركنان به چشم ميخورند بسيار بهتر از شركتهاي با فرهنگ ضعيف از لحاظ مالي عمل كردهاند. اين دادهها تا حدودي به ما اجازه ميدهند كه استدلال كنيم: حداقل ابعاد مشخصي از عملکرد اجتماعي ميتوانند منجر به بهبود عملكرد مالي شركتها شوند.
فهرست مطالب
- چکیده
- فصل اول: کليات تحقيق
- مقدمه
- بيان مسأله (تعريف موضوع تحقيق)
- اهمیت و ضرورت تحقیق
- اهداف تحقیق
- چارچوب نظری و مدل تحقیق
- ویژگیهای شرکت
- اندازه ی شرکت
- سود شركت
- افق برنامه ریزی و تصمیمات مدیریت
- ریسك سیتماتیك
- عوامل ضمنی عمومی
- عوامل زمینهای داخلی
- بهبود عملكرد و افزایش ارزش شرکت
- عملکرد اجتماعی(CSP)
- عملکرد مالی (FP)
- متغیرهای کنترل
- فرضیه تحقیق
- روش تحقیق
- قلمرو تحقیق
- قلمرو مکانی تحقیق
- قلمرو زمانی تحقیق
- ابزار گردآوري اطلاعات
- جامعه آماري و روش نمونهگيري
- روش تحليل دادهها
- شرح واژهها و اصطلاحات به کار رفته در تحقیق (تعریف عملیاتی)
- فصل دوم : ادبیات موضوع تحقیق
- مقدمه
- مبانی نظری و پیشینه تحقیق
- بخش اول: مسئولیت اجتماعی
- ویژگیهای محوری مسئولیت اجتماعی شرکتها
- انواع مسئولیت اجتماعی شرکتها
- اهمیت و ضرورت مسئولیت اجتماعی شرکتها
- سياستگذاري حكومت در ترويج مسئوليت اجتماعي شركتها و اثرات آن
- مدلهای مطرح در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتها
- مدل مسئولیت اجتماعی کارول
- مدل مسئولیت اجتماعی لانتوس
- مدل SAC
- مدل مفهومی پنج بعدی رویکرد استراتژیک به مسئولیت اجتماعی
- استانداردهای بين المللي مسئوليت اجتماعي
- استاندارد بين المللي مسئوليت اجتماعي ISO 26000
- كميته سياستگذاري سازمان ISO براي مصرف كننده
- تشکیل گروه مشاورین استراتژی
- هيئت مديره فني سازمان
- بخش دوم: ارزيابي عملکرد
- مبانی ارزيابي عملکرد
- مدلهاي ارزيابي عملکرد
- مدلهاي حسابداري ارزيابي عملکرد
- معيارهاي مبتني بر اطلاعات حسابداري
- سود
- سود هر سهم
- نرخ رشد سود
- سود تقسيمي
- جريانهاي نقدي آزاد (FCF)
- نرخ بازده حقوق صاحبان سهام (ROE)
- نرخ بازده داراييها (ROA)
- معيارهاي مبتني بر اطلاعات حسابداري و اطلاعات بازار
- نسبت قيمت به سود (P/E)
- نسبت ارزش بازار به ارزش دفتري سهام
- نسبت Q توبين
- تجزيه و تحليل صورتهاي مالي
- تجزيه و تحليل نسبتهاي مالي
- اصل بهاي تمام شده تاريخي
- اختيار مديريت براي استفاده از روشهاي مختلف حسابداري با توجه به شرايط و قضاوتها:
- برآوردها
- مدلهاي اقتصادي ارزيابي عملکرد
- ارزش افزوده بازار
- ارزش افزوده اقتصادي
- ارزش افزوده اقتصادي تعديل شده (REVA)
- معيارهاي اندازهگيري عملکرد از ديدگاه استفادهکنندگان
- ديدگاه مديران
- – تجزيه و تحليل عملياتي
- ديدگاه سهامداران
- ديدگاه اعتباردهندگان
- بخش سوم: پیشینه تحقیق
- پیشینه داخلی تحقیق
- پیشینه بینالمللی تحقیق
- فصل سوم : روششناسی تحقیق
- مقدمه
- روششناسی تحقیق
- مدل پژوهشی
- قلمرو تحقیق
- جامعه آماري، نمونه آماري و روش نمونهگيري تحقيق
- ابزار گردآوري دادههاي تحقيق
- مقياس ابزار اندازهگيري تحقيق
- ويژگيهاي ابزار اندازهگيري
- اعتبار ابزار اندازهگيري تحقيق
- روايي ابزار اندازهگيري تحقيق
- متغیرهای پژوهش و نحوه محاسبه متغیرها
- روش تحليل دادهها
- علیت گرانجر
- تحلیل همبستگی
- رگرسيون چند متغيره
- ضريب تعيين و ضريب تعيين تصحيح شده
- مدل رگرسيون
- آزمون معنادار بودن در الگوي رگرسيون
- آزمون معنادار بودن معادله رگرسيون
- آزمون معنادار بودن ضرايب
- عدم خود همبستگي
- قاعده تصميمگيري در مورد آزمون فرضيههاي تحقيق
- خلاصه فصل سوم
- فصل چهارم : تحليل داده ها
- مقدمه
- توصيف و تحليل دادههاي تحقيق
- توصيف و تحليل ويژگيهاي اعضاي نمونه آماري
- تجزيه و تحليل و توصيف متغيرهاي تحقيق
- توصيف متغير بازده دارائيها
- توصيف متغير تسهیلات اعطایی قرضالحسنه
- تحليل ماهيت متغيرها و مفروضههاي آزمون
- آزمون ريشه واحد دیکی فولر متغيرهاي تحقيق (Unit Root Tests)
- بررسي مدل مفهومي و آزمون فرضيههاي تحقيق
- نتايج آزمون فرضيههاي تحقيق
- ساير يافتههاي تحقيق
- نتايج آزمون فرضيههاي تحقيق
- فصل پنجم : نتيجهگيري و پيشنهادها
- مقدمه
- مرور موضوع تحقيق
- نتايج آزمونهاي مرتبط با فرضيههاي تحقيق
- نتايج آزمونهاي مرتبط با ساير يافتههاي تحقيق
- – نتيجه گيري كلي
- محدوديتهاي تحقيق
- پيشنهادهاي كاربردي مرتبط با يافتههاي تحقيق
- پيشنهاد به تحقيقات آتي
- فهرست منابع و مآخذ
- منابع فارسی
- منابع لاتین
- عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد: بررسی رابطه بین عملکرد مالی و عملکرد اجتماعی
- قالب: word و قابل ویرایش
- تعداد صفحات: 156 صفحه
- قیمت:
89000 تومان69000 تومان
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا علاوه بر دانلود فایل، یک نسخه از آن نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
- ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ” خرید که به رنگ آبی است “ کلیک کنید.
- سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه، بلافاصله لینک دانلود فایل مورد نظر برای شما نمایش داده می شود و یک نسخه از آن نیز به ایمیل شما ارسال می گردد.