شرح مختصر
معلمی به عنوان یکی از مشاغل با اهمیت، رسالت اصلی در پیشبرد و تحقق بخشیدن به اهداف نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی در هر کشور را به عهده دارد. اغلب صاحب نظران و متفکران مسائل تربیتی بر این نظرند که معلمان، بزرگترین و مهمترین عامل مؤثر در جریان تعلیم و تربیت هستند. بنابراین بی راه نیست اگر گفته شود که شالوده و اساس یک نظام آموزشی موفق را معلمان تشکیل میدهند(هاشمی، 1398).
در میان برنامههای آموزشی مدارس، درس تربیت بدنی یکی از دروس مهم و سازنده به شمار میآید. توجه به درس تربیت بدنی در مدارس تا آنجا اهمیت دارد که منشور یونسکو تربیت بدنی را حق بنیادی تمام کودکان و نوجوانان می داند و مؤسسات آموزش و پرورش هر کشور را برای بهبود و توسعۀ تربیت بدنی موظف می کند. به این ترتیب نقش معلمان تربیت بدنی در اجرای درس تربیت بدنی و رشد و شکوفایی دانش آموزان بسیار با اهمیت است(اسپرینگلر و همکاران، 2019).
در نظام آموزشی موفق معلمان نقش حیاتی دارند و اعتقاد بر این است که عملکرد خوب دانش آموزان به اثربخشی نحوه تدریس معلمان آنها وابسته است. عملکرد شغلی معلمان یکی از مهم ترین عوامل در تسهیل یادگیری دانش آموزان است. عملکرد شغلی معلمان نیز به صورت وظایفی تعریف شده است که توسط معلم در یک دوره زمانی خاص و در یک مدرسه برای دست یابی به اهداف سازمانی انجام می گیرد. عملکرد شغلی بالا بیانگر اثربخشی و کیفیت تدریس و آموزش در یک مدرسه است(موسودزا و همکاران، 2020).
تسانگاریدو[1](2017) معتقد است معلمان با مشکلات، کمبودها و محدودیتهای مربوط به منابع آموزشی مواجهاند و به برنامه های توسعه مهارتهای حرفهای نیاز دارند جایگاه تربیت بدنی در مدارس تا حد زیادی ضعیف است و به عنوان یک موضوع حاشیه ای به آن نگاه می شود.
به جهت اهمیت غیر قابل انکار آموزش و پرورش و ارتباط آن با انواع توسعه در جوامع انسانی و ماهیت اهداف آموزش و پرورش، جامعه توجه و حساسیت خاصی نسبت به مدرسه و نحوهی اداره آن نشان میدهد و همواره فعالیتها و عملکرد مدارس را تحت نظارت و ارزشیابی مستقیم و غیرمستقیم قرار داده و در مورد آنها قضاوت میشود(سوتو-پرز، سانچز-گارسیا و نونز-ریوز[2]، 2020).
اثربخشي معلمان، به مجموعهی آنچه مرتبط با ارزشیابی تدریس یا کارکرد آموزشی معلمان است اشاره دارد، این واژه میتواند فضای مفهومی گستردهای را در برگیرد. بنابراین، سنجش و ارزیابی اثربخشي آموزشی، کاری پیچیده و گسترده است و می تواند روشها و رویکردهای زیادی داشته باشد (مارولکو و بوزکوس[3]، 2017).
سازمانهای آموزشی ما به علت ناتوانی در استفاده بهینه از توان بالقوه کارکنان با معضلاتی از قبیل پایین بودن روحیه، عزت نفس، رضایت شغلی کارکنان رو به رو هستند که پیامد آن میتواند کاهش اثربخشی فردی و سازمانی باشد، و در این راستا سازمانهاي آموزشی میتوانند راهبردهای متنوعی را برای رفع این معضلات به کار گیرند (محمودی و درخشانی، 1396). متداولترین راه برای برطرف ساختن چنین معضلاتی شناسایی عوامل مرتبط و مؤثر بر اثربخشی معلمان تربیت بدنی میباشد که به عنوان یک مسأله اساسی در آموزش و پرورش به شمار میآید.
از طرف دیگر، اولیای دانش آموزان نیز به سبب حساسیت و اهمیت کیفیت آموزش و پرورش و تأثیر آن بر سرنوشت آتی فرزندانشان، به شدت تمایل دارند که فرزندان خود را به دست مدارسی بسپارند که طبق تحقیقات آنها معلمان با عملکرد خوب و اثربخش دارند. این تمایل تا آنجا پیش میرود که هزینه و مشکلات جابهجایی و حمل و نقل بین مناطق را به جان میخرند تا از خدمات مدرسهای خاص استفاده کنند. موفقیت مدارس به تحقق هدفهای آموزش و پرورش بستگی دارد (دارابی، مهدیزاده، طاهری و شرفی، 1396). بنابراین، اثربخشی و عملکرد معلمان، و به ویژه معلمان تربیت بدنی، هم از بعد نظری و هم از بعد کاربردی به یک مسألهی اساسی برای آموزش و پرورش کشور تبدیل شده است.
بهبود عملكرد شغلي معلمان، به عنوان مجريان برنامه آموزشی و درسی، یکی از مهمترین وظایف مدیران آموزش و پرورش است و هرچه عملكرد معلمان از کیفیت بالاتری برخوردار شود، احتمال پيشرفت تحصيلي دانش آموزان بیشتر خواهد شد (وولوماسی، آسالوئی و ورانگ[4]، 2019). امروزه، بحث در مورد عملکرد شغلی معلمان و پایین بودن عملکرد شغلی آنان به یکی از مهمترین مسائل و مشکلات نظام آموزشی کشور تبدیل شده است.
بنابراين، یکی از وظایف مهم نظام آموزش و پرورش كشور در جهت ارتقاء عملكرد شغلي معلمان، شناخت عوامل مؤثر بر عملكرد شغلي آنان مي باشد. از عوامل مهمي كه به نظر ميرسد تأثير زيادي بر اثربخشی و عملكرد شغلي معلمان تربیت بدنی داشته باشد، مدیریت آموزش الکترونیکی می باشد. وانگ، بارس، دیویس، وندرزی، هوبن و پاس[5](2019) معتقدند که امروزه، گسترش استفاده از آموزشهای الکترونیکی و استفاده از رسانه در آموزش، یکی از راههای برون رفت از آموزش سنتی به سمت آموزش مدرن است و همین عامل هر روز بر نیاز گسترده مراکز آموزشی به استفاده از رسانه آموزشی میافزاید.
آموزش الکترونیکي، استفاده از منابع اينترنت محور در آموزش است. آموزش الکترونیکي، رايجترين شکل آموزش از راه دور است و مزايای استفاده از اين نظام آموزشي، هم ترازی رشد برنامههای آموزشي برای فراگیران از رشتههای مختلف است(شریف زاده، نوری و سالمی شکوري، 1395).
گاوينداسامی(2002؛ به نقل از پان[6]، 2020) در تعريفي وسیع بیان ميدارد که، آموزش الکترونیکي به آموزشهايي اطلاق ميشود که مباحث علمي از طريق وسايل ارتباط الکترونیکي همچون، اينترنت، اکسترانت و هايپرتکست به فراگیران انتقال مي يابد. همچنین، آموزش الکترونیکي شامل هرگونه استفاده از فناوریهای وب و اينترنت به منظور خلق تجربههای يادگیری است.
آموزش الکترونیکي زيرمجموعه و فصل مشترك فناوری اطلاعات و فناوری آموزشي است؛ به عبارتي، ظهور قرن فناوری اطلاعات و رهاوردهای آن، تغییرات سريع در ساختار آموزشي از جمله مرز گستری و انجام آموزش در خارج از مکان و زمان را در برداشته است(وولوماسی و همکاران، 2019). از این رو معلمان تربیت بدنی نیز مانند سایر شاغلان امروزی نیازمند تطبیق وظایف شغلی خود با محیط، شرایط و تواناییها و محدودیتها هستند. کار معلمان تربیت بدنی باتوجه به انتظارات متعدد از یک سو و شرح وظایف شغلی از سوی دیگر دشوارتر هم شده است.
بدون تردید معلمان از مهم ترین متخصصان برای آینده جامعه به شمار می روند و بدون وجود آنها نظام آموزشی از کار می افتد. بنابراین، با توجه به اهمیت اثربخشی و عملکرد معلمان تربیت بدنی در پیشبرد اهداف نظام آموزشی در جهت تربیت جسمانی و روانی دانشآموزان در مدارس، شناسایی و مطالعهی عواملی که میتوانند نقش مهمی در اثربخشی و عملکرد معلمان تربیت بدنی داشته باشند، یکی از مسائل اساسی آموزش و پرورش کشور محسوب میشود. بنابراین، این پژوهش درصدد پاسخگويي به اين سؤال است كه آیا مدیریت آموزش الکترونیکی تربیت بدنی بر اثربخشی و عملکرد شغلی دبیران تربیت بدنی تأثیر دارد؟
[1] – Tsangaridou
[2] – Soto-Pérez, Sánchez-García and Núñez-Ríos
[3] – Marulcu and Bozkuş
[4] – Wolomasi, Asaloei and Werang
[5] – Wong, Baars, Davis, Van Der Zee, Houben and Paas
[6] – Phan
عنوان : | پایان نامه بررسی تأثیر مدیریت آموزش الکترونیکی تربیت بدنی بر اثربخشی و عملکرد شغلی |
تعداد صفحات: | 75 صفحه |
قالب: | word و قابل ویرایش |
قیمت: | فقط 99000 تومان |
قوانين و مقررات سايت مي باشد . کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش |
ایرانی داک مرجع تخصصی دانلود پایان نامه، پروپوزال و تحقیقات دانشجویی در ایران است. شما می توانید جدید ترین پایان نامه، پروپوزال ، پرسشنامه و تحقیقات دانشجویی ایرانی داک را در این باره مطالعه کنید. |
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل علاوه بر نمایش بعد از پرداخت، به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید “ کلیک کنید.
سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.
جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید