بروزترین پروژه های ایرانی داک
خانه » پایان نامه » پایان نامه بررسی اوقات فراغت مبتنی بر فعالیت های بدنی و عوامل اجتماعي مؤثر بر آن
پایان نامه بررسی اوقات فراغت مبتنی بر فعالیت های بدنی و عوامل اجتماعي مؤثر بر آن
Basic RGB

پایان نامه بررسی اوقات فراغت مبتنی بر فعالیت های بدنی و عوامل اجتماعي مؤثر بر آن

شرح مختصر

فراغت در لغت به معنای «آسودگی و آسایش» است و معمولاً در تقابل با اشتغالات و درگیریهای روزمره که نوعاً موجب خستگی می­شود بکار می­رود. اما فراغت از نگاه علمی به این استنباط عام محدود نمی‌گرددوتبیین آن عملاً به گشایش باب ویژه‌ای از حوزه این علم تحت عنوان«جامعه­شناسی فراغت» انجامیده است.

وجود اوقات فراغت در جوامع گذشته (به رغم وجود بیکاری­های فصلی و پنهان در آن جوامع) مورد تردید است، لیکن در نتیجه پیشرفت صنعت در جهان، خصوصاً در کشوهای توسعه­یافته از نیمه قرن بیستم، بشر از رفاه بیشتری نسبت به قرون گذشته برخوردار شده و باعث شده که بسیاری از مردم برای تأمین زندگی خویش کمتر مجبور به انجام کارهای سخت و سنگین باشند و مدت کار روزانه آنها نیز کمتر شده است به طوری که در اکثر کشورهای صنعتی یک روز تعطیل هفتگی به دو و حتی سه روز در هفته افزایش یافته و بدین ترتیب اکثر مردم این کشورها اشتغال به کار اقتصادی­شان، نسبت به صد سال قبل، کاهش یافته است. تغییراتی هم در روابط اجتماعی در ارتباط با خانواده کلیسا، فامیل، محله و … اتفاق افتاده و فردگرایی رواج تام یافته است.

همچنین به میزان زیادی از تعهدات اجتماعی اشخاص کاهش یافته است. این نوع تغییرات اقتصادی و اجتماعی برای انسان غربی «وقت فراغت» تولید کرده و یا آنرا افزایش داده است و این امر، تحولی است که در میزان وقت فراغت در جوامع صنعتی به وجود آورده است (اورعی، ۱۳۷۵، ص ۶۱-۵۹).

در کشورهای در حال توسعه نیز تحولاتی در « اوقات فراغت» حاصل شده است. پیدایش شهرهای بزرگ در کشورها، مبدأ این تحول بوده، به طوریکه گسترش ادارات دولتی و تعداد کارکنان آن، گسترش کارخانجات و تصویب قانون کار، مهاجرت تعداد زیادی از مردم روستاها، بخشها و شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ و کاهش ارتباطات اجتماعی سنتی همگی به ایجاد «وقت فراغت» و یا افزایش آن دامن زده است. البته مشکلات اقتصادی و پیدایش پدیده اقتصادی «کار دوم» و «اضافه کار» از این موضوع می­کاهد ولی برای تعدادی از مردم و برخی دسته­های اجتماعی مثل کودکان، نوجوانان و جوانان و … «وقت فراغت» وجود دارد. در روستاها نیز با افزایش جمعیت و کمبود زمین زیر کشت و استفاده از وسایل مکانیکی جدید مانند تراکتور و … «وقت فراغت» کمابیش قابل مشاهده است.

موضوع فراغت از دیر باز مورد توجه بشر بوده است به طوریکه پیوسته در این باره در پی چاره جویی بوده است. در حال حاضر نیز این توجه و حساسیت نه تنها کاهش نیافته بلکه اهمیت آن افزایش نیز یافته است تا جای که امروزه در بسیار جوامع اوقات فراغت بخش مهمی از زندگی افراد را تشکیل می‌دهد و در حال تبدیل شدن به پدیده ای اصل در زندگی انسان است. فراغت و تمایل به تفریح و داشتن وقت آزاد از نیاز های طبیعی هر انسان است به طوری که بعضی از دانشمندان حسن گذراندن اوقات فراغت را ضامن سلامت و بهداشت روان انسان می دانند (سوقندی،1388).

بنابراين، فراغت پديدهاي است كه با تمدن صنعتي پيوند دارد. در چنين تمدني، دو شرط لازم براي پيدايش فراغت تحقق يافته است: نخست، كار از شكل اجبار فرهنگي و اجتماعي به در آمده، شكل مسؤوليت آزاد فرد را دارد. شرط دوم، جدا شدن كار از فعاليتهاي ديگر انسان است. سازمان يافتگي كاربه شكلي است كه چه از لحاظ عملي و چه از جنبه ي نظري از وقت آزاد، جدا شده است. از نظر دومازيه اين دو شرط ضروري، تنها در زندگي اجتماعي تمدنهاي صنعتي و پس از صنعت وجود دارد و نبود آنها در تمدنهاي باستاني سنتي به معناي نبود فراغت است (ساروخانی 1370) دسته بندي هاي مختلف و جالب توجهي از فعاليتهاي فراغتي انجام شده است. براي مثال، فلچر و همكارانش فعاليتهاي فراغتي را در دو گروه ساخت يافته و ساخت نيافته تقسيم بندي كرده اند. ليونگ و لي، فعاليتهاي فراغتي را به دو دسته ي مردم محور و مكان محور  تقسيم كرده اند (فيضي،1386) در اين مقاله فراغت به دو بعد فعال و غير فعال تقسيم شده است. فعاليتهاي اوقات فراغت فعال، فعاليتهايي هستند كه شامل صرف انرژي فيزيكي و ذهني ميشوند؛ مثل پياده روي، فوتبال، بازي شطرنج و ….. .فعاليتهاي اوقات فراغت غير فعال آنهايي هستند كه فرد هيچ انرژي ذهني يا فيزيكي اعمال نميكند؛ مثل رفتن به سينما،تماشاي تلويزيون و … (نيولينگر،1981).

امروزه فراغت در كشورهاي در حال توسعه نيز تا اندازه ي زيادي به فراغت در جوامع صنعتي مانند شده است و از آنجا كه گاه در اين نوع جوامع نيز همچون جوامع صنعتي خصوصيات عمده ي فراغت)فاصله گرفتن از اجبارهاي اجتماعي- فرهنگي و جدا شدن آن از ساير فعاليتها( و همچنين، عواملي چون افزايش يافتن اين اوقات به علت ممنوعيت كار كودكان، آموزش اجباري و رايگان و افزايش تدريجي سالهاي تحصيل و تأخير انداختن هرچه بيشتر سن متوسط ورود به بازار كار، افزايش اميد زندگي،افزايش سن ازدواج و بهبود زندگي به چشم ميخورد، در نتيجه، براي افراد اين جوامع نيز وقت فراغت ايجاد شده است؛ حتي در جوامع روستايي وكشاورزي كه به سمت شيوه هاي صنعتي شدن و ارزشهاي شهري گرايش پيدا كرده اند، نيز وقت فراغت به وجود آمده است. با توجه به آنچه گفته شد در كشورهايي نظير ايران – كه كشوري در حال توسعه است – و نيز شهرهاي مختلف آن، چون یاسوج زمان فراغت به چشم ميخورد كه خود موضوع مهمي در مطالعات پژوهشي است.

عواملي كه بر نوع انتخاب افراد از چگونگي صرف وقت در هنگام فراغت تأثير ميگذارند، بسيارند. دسته ي اول اين عوامل به خود فرد ارتباط دارند: اينكه فرد در چه مرحله اي از زندگي قرار دارد، نيازهايش كدامند، داراي چه علايقي است، نگرشهايش كدامند، چه تواناييهايي دارد، شرايط رشدش چگونه بوده است و چه شخصيتي دارد؛ دسته ي دوم اين عوامل به محيط و شرايطي مرتبط ميشود كه فرد در آنها قرار دارد: بافت اجتماعي كه فرد نيز جزئي از آن است، زماني كه در اختيار دارد، و نيز شغل و درآمدش. كه توركيلدسن از آن با عنوان عوامل اجتماعي و محيطي ياد ميكند؛ دسته ي سوم اين عوامل نيز به موقعيتها و خدماتي كه در اختيار فرد قرار دارند؛ از جمله منابع، تسهيلات، برنامه ها، فعاليتها و نحوه ي مديريت آنها مربوط مي شود

عنوان : پایان نامه بررسی اوقات فراغت مبتنی بر فعالیت های بدنی و عوامل اجتماعي مؤثر بر آن
تعداد صفحات:  77 صفحه
قالب:   word و قابل ویرایش
قیمت: فقط  99000 تومان

 

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .
ایرانی داک مرجع تخصصی دانلود پایان نامه، پروپوزال و  تحقیقات دانشجویی در ایران است. شما می توانید جدید ترین پایان نامه، پروپوزال ، پرسشنامه و  تحقیقات دانشجویی ایرانی داک را در این باره مطالعه کنید.

توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل علاوه بر نمایش بعد از پرداخت، به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.

بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

راهنمای دانلود :

ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید “  کلیک کنید.

سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛  بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک  فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.

جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید

banksLogo1

 

درباره‌ی ایرانی داک

avatar
ایرانی داک پایگاه علمی سالم در زمینه پروپوزال، پایان نامه، مقاله، پروژه و تحقیقات دانشجویی در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای می باشد؛ با افتخار به اینکه عملکرد تخصصی، پژوهشگری ، احاطه بر موضوع ، توجه به اصول، ضوابط و معیار های علمی ، دانش روز ، توانمندی حرفه ای، آن تایم بودن و پذیرش مسئولیت کامل مشاوره پروژه ها و تحقیقات متقاضی از ویژگی های عملکردی متخصصین کارآزموده این مجموعه علمی ـ فرهنگی است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


− 2 = هفت