شرح مختصر:
از آنجایی که بعضی از افراد و کارکنان در مواقعی میتوانند به گونهای فرصت طلبانه رفتار نموده و به دنبال منافع شخصی [1] خویشتن باشند، بنابراین این موضوع میتواند به نوعی به رفتار ملامتآمیز[2] منجر گردد. یکی از ابزارهای مهم در جلوگیری، نظارت و مراقبت از این اقدامات همسویی اهداف فردی و سازمانی میباشد که میتواند به عنوان مهم ترین تدبیر و وسیله ظاهر گردد. وقتی اهداف به صورت مناسب و مرتبط و نیز به طور دست یافتنی برای کارکنان مشخص گردیده شده باشند، این امر میتواند به همسویی اهداف و نیز افزایش سطح موفقیت استراتژی های سازمان بینجامد.(سید جوادین و پورولی، 1388).
امروزه، چگونگی ارتباط و همسوسازی بین اهداف فردی و سازمانی و توجه به افراد و کارمندان به عنوان یک موجود انسانی با نیازهای مختلف و استعدادهای گوناگون در مطالعات سازمانی مطرح میباشد. اما انسان موجودی است که دارای خصوصیات منحصر به فردی میباشد. او کار را میسنجد و همچنین بر اساس هدفی که در جهت آن متمایل گردیده کارش را انتخاب مینماید.
انسان موجودی است که هدف را انتخاب نموده و مقدمات کار خویش را به گونهای میچیند که در جهت ارضای نیازها و انگیزشهایش باشد و در همین راستا، او احساس میکند که من این کار را انجام میدهم تا به این نتیجه و هدف برسم .
آنچه که مطرح است، این است که ما به دنبال این هستیم تا این انسان را در چهارچوب یک ساختار و سازمان مطرح سازیم. عامل مؤثر بر کارکرد هر نظام اجتماعی و سازمانی مستلزم داشتن یک سری قوانین و قواعد خاص خود و نیز رعایت آن قوانین و مقررات از جانب همگان میباشد، چرا که در غیر این صورت فلسفه وجودی هر سازمانی که همانا کاهش هزینه مبادلات میباشد، زیر سؤال خواهد رفت. ذکر این نکته حایز اهمیت میباشد که افراد بر اساس عضویت در سازمان و گروه، بخشی از استقلال عمل خود را از دست میدهند و خود را تسلیم محدودیتهای سازمان و گروه مینماید. این امر میتواند نوعی تنش اساسی بین تلاشهای افراد برای تحقق فردیت خود و تلاشهای سازمان برای تحقق قانون و فرمانبرداری ایجاد نماید (همان).
مفهوم همسویی اهداف فردی و سازمانی یک موضوع محوری در حیطه مدیریت میباشد که توجه به آن بسیار حایز اهمیت است. لازمه این همسویی نیز رسیدن به یک فهم مشترک از اهداف سازمانی میباشد و این کار میتواند در سطوح متفاوت سازمانی صورت پذیرد. آنچه قابل ذکر است، طرح این موضوع میباشد که هدف از این پژوهش طرح مدلی کامل از کلیه روابط افراد و سازمان نیست، بلکه بیان این مطلب است که روابط و وابستگیهای متقابل کارکنان و سازمان چگونه میتواند بستری مناسب برای همسویی اهداف فردی و سازمانی را فراهم سازد.
فهرست مطالب
- چكيده 1
- فصل اول: کلیات تحقیق
- 1-کلیات تحقیق.. 3
- 1-1- مقدمه. 3
- 1-2- بیان مسئله. 5
- 1-3- اهمیت و ضرورت.. 6
- 1-4- اهداف پژوهش… 7
- 1-4-1- هدف اصلی.. 7
- 1-4-2- اهداف فرعی.. 7
- 1-5- سؤالات تحقیق.. 8
- 1-5-1- سوال اصلی.. 8
- 1-5-2- سوالات فرعی.. 8
- 1-6- فرضيههاي تحقیق.. 9
- 1-6-1- فرضیه اصلی.. 9
- 1-6-2- فرضیه های فرعی.. 9
- 1-7- تعريف واژهها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی) 10
- 1-7-1- تعاریف مفهومی.. 10
- 1-7-2- تعریف عملیاتی.. 12
- فصل دوم:مبانی نظری تحقیق
- 2- مبانی نظری تحقیق.. 15
- 2-1- مقدمه. 15
- 2-2- هدف.. 15
- 2-2-1- هدف گذاری.. 17
- 2-2-2- افزایش انگیزش از طریق هدفگذاری مؤثر. 20
- 2-2-3- اهداف فردی.. 21
- 2-2-4- اهداف سازمانی.. 24
- 2-2-5- اهداف اجتماعی.. 27
- 2-3- مدیریت بر مبنای ارزش… 30
- 2-4- معنویت در محیط کاری.. 32
- 2-5- شفافیت.. 33
- 2-6- نظام انگیزشی پرداخت.. 35
- 2-7- نظارت و کنترل در راستای اعتماد سازی.. 35
- 2-8- مدیریت مشارکتی.. 38
- 2-9- پیشینه پژوهش… 39
- 2-9-1- پیشینه داخلی.. 39
- 2-9-2- پیشینه خارجی.. 40
- 2-10- چهارچوب نظری تحقیق.. 42
- فصل سوم:روش شناسی تحقیق
- 3- روش شناسی تحقیق.. 45
- 3-1- مقدمه. 45
- 3-2- روش شناسی تحقیق.. 45
- 3-3- ابزار گردآوري دادهها 46
- 3-4- ویژگی فنی ابزارِ تحقیق (پایایی و روایی) 47
- 3-5- جامعه آماري، روش نمونهگيري و حجم نمونه. 48
- 3-6- روشها و ابزار تجزيه و تحليل دادهها 49
- فصل چهارم:یافته های تحقیق
- 4- یافته های تحقیق.. 51
- 4-2- یافته های پژوهش… 51
- 4-2-1- یافته های توصیفی جنسیت.. 51
- 4-2-2- یافته های توصیفی وضعیت تأهل.. 53
- 4-2-3- یافته های توصیفی وضعیت سن.. 54
- 4-2-4- یافته های توصیفی تحصیلات.. 55
- 4-2-5- یافته های توصیفی سابقه خدمت.. 56
- 4-2-6- یافته های توصیفی وضعیت استخدامی.. 57
- 4-2-7- شاخصهای آمار توصیفی متغيرهاي پژوهش… 58
- 4-2-8- ماتریس همبستگی متغيرهاي پژوهش… 59
- 4-3-فرضیه اصلی پژوهش… 61
- 4-3-1- بین مدیریت بر مبنای ارزش با هم سویی نسبی اهداف فردی و سازمانی رابطه معنادار وجود دارد. 62
- 4-3-2- بین معنویت در محیط کاری با هم سویی نسبی اهداف فردی و سازمانی رابطه معنادار وجود دارد. 62
- 4-3-3- بین شفافیت با هم سویی نسبی اهداف فردی و سازمانی رابطه معنادار وجود دارد. 63
- 4-3-4- بین نظام انگیزشی پرداخت با هم سویی نسبی اهداف فردی و سازمانی رابطه معنادار وجود دارد. 64
- 4-3-5- بین نظارت و کنترل با هم سویی نسبی اهداف فردی و سازمانی رابطه معنادار وجود دارد. 64
- 4-3-6- بین عدم اطمینان محیطی با هم سویی نسبی اهداف فردی و سازمانی رابطه معنادار وجود دارد. 65
- 4-3-7- بین مدیریت مشارکتی با هم سویی نسبی اهداف فردی و سازمانی رابطه معنادار وجود دارد. 66
- 4-4- یافته های جنبی پژوهش… 66
- 4-4-1- بین جنسیت و نظر آنان در مورد هم سویی نسبی اهداف فردی و سازمانی تفاوت معناداری وجود دارد. 66
- 4-4-2- بین سن کارکنان و هم سویی نسبی اهداف فردی و سازمانی تفاوت معناداری وجود دارد. 67
- 4-4-3- بین سابقه کارکنان و نظر آنها در مورد هم سویی نسبی اهداف فردی و سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. 68
- 4-4-4- بین وضعیت تحصیلی کارکنان و نظر آنها در مورد هم سویی نسبی اهداف فردی و سازمانی تفاوت معناداری وجود دارد. 69
- 4-4-5- بین وضعیت تاهل کارکنان و نظر آنها در مورد هم سویی نسبی اهداف فردی و سازمانی تفاوت معناداری وجود دارد. 70
- 4-4-6- بین وضعیت استخدامی کارکنان و نظر آنها در مورد هم سویی نسبی اهداف فردی و سازمانی تفاوت معناداری وجود دارد. 70
- فصل پنجم:نتیجه گیری و بحث
- 5- نتیجه گیری و بحث.. 73
- 5-1- مقدمه. 73
- 5-2- نتیجه گیری و بحث.. 73
- 5-2-1- سوال اول. 73
- 5-2-2- سوال دوم. 74
- 5-2-3- سوال سوم. 74
- 5-2-4- سوال چهارم. 75
- 5-2-5- سوال پنجم. 75
- 5-2-6- سوال ششم. 75
- 5-2-7- سوال هفتم. 76
- 5-2-8- یافته های جنبی پژوهش… 76
- 5-3- موانع و محدودیتهای پژوهش… 79
- 5-4- پیشنهادها 80
- 5-4-1- پیشنهادهای کاربردی.. 80
- 5-4-2- پیشنهادهای پژوهشی.. 81
- فهرست منابع
عنوان : | پایان نامه بررسی عوامل مؤثر بر همسویی اهداف فردی و سازمانی |
تعداد صفحات: | 91 صفحه |
قالب: | word و قابل ویرایش |
قیمت: | فقط 12000 تومان |
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید محصول“ کلیک کنید.
سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.
جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید