بروزترین پروژه های ایرانی داک
خانه » پایان نامه » پایان نامه بررسی تطبیقی جرم هواپیماربایی در نظام های حقوقی
پایان نامه بررسی تطبیقی جرم هواپیماربایی در نظام های حقوقی

پایان نامه بررسی تطبیقی جرم هواپیماربایی در نظام های حقوقی

شرح مختصر

هواپیماربایی یکی از جرائم نوین عصر تکنولوژی محسوب می­شود و به یک سری اعمال قهرآمیز جهت در اختیار گرفتن هواپیمای درحال پرواز توسط افراد خصوصی گفته می­شود. و به عملی اطلاق می­گردد که طی آن یک هواپیما براساس نوع اهداف شخصی ، تلافی­جویانه و از همه مهم­تر سیاسی توسط یک فرد یا گروه دزدیده می­شود.

فراگیری آن به نیمه دوم قرن بیستم باز می­گردد. هواپیما وسیله­ای است که از پیشتازترین فناوری­های علوم و فنون روز بهره جسته و نسبت به تغییرات محیطی بسیار حساس بوده و در صورت مواجه شدن با هرگونه آسیب و ضربه، واکنش­های سریع و غیرقابل پیش­بینی و بعضا مرگبار نشان می­دهد. در یک طبقه­بندی ساده، هواپیما را می­توان به سه دسته تقسیم نمود. الف) هواپیمای مسافرتی، باربری و تدارکاتی(تجاری)، ب) هواپیمای نظامی، ج) هواپیمای شخصی. هرچند که انجام یک کودتا در نیروی هوایی به نوعی هواپیماربایی محسوب می­شود. ولی وجه غالب در این پژوهش مربوط به هواپیماهای تجاری است.(منصوری، 1377) .

امروزه یکی از بهترین و سریع­ترین شیوه­های حمل و نقل بار و مسافر، حمل و نقل هوایی است. حمل و نقل هوایی از حیث حاشیه امنیت یکی از امن­ترین روش­ها محسوب می­شود. سرعت و دقت در این روش حمل و نقل موجب گردید تا هر روزه بر شمار و درصد بهره­برداران از این وسیله افزوده شود، به همین دلیل همه کشورها با وضع قوانین و مقررات خاصی، حداکثر تلاش خود را در جهت برقراری امنیت حمل و نقل هوایی مصروف داشته­اند و شرکت­ها و سهام­داران این بخش با اعتماد به حمایت دولت­ها و قوانین و مقررات پشتیبان اقدام به سرمایه­گذاری در این حوزه می­نمایند، با این وجود هزینه­های سرمایه­گذاری در بخش هوایی بسیار زیاد و غیرقابل تصور می­باشد. هزینه­های انسانی و مخاطرات جانبی و خسارات روانی، عاطفی، اجتماعی و جامعه­شناسی ناشی از هواپیماربایی و آثار تخریبی متعددی که برای جامعه انسانی، دولت­ها و نظام­های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و… دربردارد، جامعه بین­المللی در سال 1944 میلادی با کنوانسیون هواپیمایی کشوری بین­المللی شیکاگو، در سال 1963 میلادی با کنوانسیون توکیو، در سال 1970 با کنوانسیون هواپیماربایی لاهه و در سال 1971 میلادی با کنوانسیون مونترآل اقدام به وضع قوانین و مقررات لازم در جهت پیشگیری و مقابله با جرم هواپیماربایی نموده است.(صارمی شاد باد، 1392: ص47)

خرابکاری در وسایل ناوبری هوایی نیز در حیطه فعالیت کنوانسیون قرار دارد.کلیه کشورهای امضاءکننده کنوانسیون موظف به تنظیم سیستم قضایی خود با مفاد کنوانسیون هستند . مقررات کنوانسیون در موارد دیگری همچون تعرض در قلمرو کشور یا در داخل هواپیمای ثبت شده در آن کشور با وقتی که هواپیمای مورد تعرض حامل متعرض در آن کشور فرود آمده باشد یا تعرض برعلیه هواپیما یا در داخل هواپیمایی که از طرف دولتی بدون خدمه اجازه داده شده باشد در صورتی که مقر اصلی فعالیت­های تجاری هواپیما یا مقر دائمی آن در کشور مذکور باشد به اجراء درمی­آید.(ولیدی، 1371)

یکی از مهم­ترین جنبه­های تحقیق و پژوهش نوسازی و توسعه علوم در زمینه­های مختلف است و تحقیق پیرامون نظام­های حقوقی از این امر مستثنی نیست، بعلاوه آنکه پیچیده­تر شدن متغیرهای محیطی بر درجه و شدت این ضرورت می­افزاید. همچنین آگاهی از نظام­های حقوقی سایر کشورها راهبردی مؤثر و یکی از میان­برهای سودمند در توسعه و تقویت و اصلاح رژیم­های حقوقی بشمار می­رود.

مطالعه تطبیقی نظام­های حقوقی جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا به دلیل برجستگی­ها و قابلیت­های افزون­تر ایالات متحده آمریکا در صنعت هوانوردی نویدبخش کسب تولید اطلاعات روزآمد در این زمینه است.

ایالات متحده آمریکا با بیش از چند هزار سورتی پرواز روزانه داخلی و خارجی بزرگترین ترمینال حمل و نقل هوایی جهان است و یقیناً برای مدیرت این حجم از ترافیک هوایی یکی از جامع­ترین نظام­های حقوقی را طرح­ریزی کرده است که مطالعه دقیق آن می­تواند به عنوان درسنامه­ای حقوقی مورد توجه قرار گیرد.(نجفی ابرند آبادی: 1377)

متأسفانه پدیده­ی تروریسم از نیمه دوم قرن بیستم به بعد به صنعت هوایی جهان راه یافته است و امروزه تروریسم هوایی تحت عنوان هواپیماربایی یکی از مشکلات پیچیده صنعت هوانوردی به شمار می­آید.

جرم هواپیماربایی نقض فاحش اصل صلاحیت سرزمینی کشورها به شمار می­آید، بنابراین کشورهای جهان به منظور حفظ استقلال و تمامیت ارضی خود باید بررسی این جرم را از اهم امور خود قرار دهند.(پوربافرانی: 1395)

 

عنوان : پایان نامه بررسی تطبیقی جرم هواپیماربایی در نظام های حقوقی
تعداد صفحات:  153 صفحه
قالب:   word و قابل ویرایش
قیمت: فقط  99000 تومان

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .

ایرانی داک مرجع تخصصی دانلود پایان نامه، پروپوزال و  تحقیقات دانشجویی در ایران است. شما می توانید جدید ترین پایان نامه، پروپوزال ، پرسشنامه و  تحقیقات دانشجویی ایرانی داک را در این باره مطالعه کنید.

توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل علاوه بر نمایش بعد از پرداخت، به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.

بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

راهنمای دانلود :

ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید “  کلیک کنید.

سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛  بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک  فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.

جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید

banksLogo1

 

درباره‌ی ایرانی داک

avatar
ایرانی داک پایگاه علمی سالم در زمینه پروپوزال، پایان نامه، مقاله، پروژه و تحقیقات دانشجویی در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای می باشد؛ با افتخار به اینکه عملکرد تخصصی، پژوهشگری ، احاطه بر موضوع ، توجه به اصول، ضوابط و معیار های علمی ، دانش روز ، توانمندی حرفه ای، آن تایم بودن و پذیرش مسئولیت کامل مشاوره پروژه ها و تحقیقات متقاضی از ویژگی های عملکردی متخصصین کارآزموده این مجموعه علمی ـ فرهنگی است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


8 × = سی دو