شرح مختصر:
تحولات و پیچیدگیهای عصرحاضر نياز دولتها را جهت اعمال تدابيري منطقي بهخصوص اقدام به برنامهريزي صحيح، تصمیمگیری و مديريت علمي و ايجاد هماهنگي در امور مربوط به نيازمنديهاي جوامع مطرح ساخته است. استفاده از روشهاي نوين بودجهبندی علاوه بر اینکه از كندي كار دستگاههای دولتي و اسراف اموال عمومي جلوگيري ميكند، در پيشبرد مقاصد اجتماعي و اقتصادي نيز بسيار مؤثر بوده و دولتها از اين طريق ميتوانند منابع ملي را به نحو عادلانه و مطلوب در بين اهداف مطلوب جامعه توزيع مينمايند.
بودجه شاهرگ حياتي دولت است، زيرا دولت تمام فعاليتهاي مالي خود اعم از كسب درآمد و پرداخت هزينهها براي اجراي برنامههاي متعدد و متنوع خود را در چهارچوب قانون بودجه انجام ميدهد. بنابراين بودجه آيينه تمام نماي همه برنامهها و فعاليتهاي دولت بوده و نقش بسيار مهمي در توسعه اقتصاد ملي ايفا مینماید.
روند متداول بودجهريزي در كشور، اطلاعات كافي در خصوص نتايج هزينه كرد اعتبارات و ميزان اثر يخشي و كارايي برنامه به دست نميدهد و همچنين داراي افق برنامهريزي کوتاهمدت بوده و محدوديت اقتدار مديريت در كنترل هزينهها و نظارت بر اجراي هر واحد را موجب ميشود.
ازآنجاکه در سيستم بودجهريزي سنتي عوامل مهمي چون اثربخشي، كارايي، صرفهجویی و بازدهي در قبال صرف منابع ناديده گرفته ميشوند، لذا از منابع بهدرستی استفادهنشده و حتي به هدر ميروند. از طرفي افزايش يا كاهش بودجه دستگاهها تابع تصميمات سياسي و اعمالنفوذ اشخاص و قدرت چانهزنی آنها بوده و میزان پاسخگويي مديران و سنجش ميزان مسئولیتپذیری آنان كمرنگ ميباشد. علاوه بر این در کشور ما بودجه با مسائل اقتصاد كلان مانند رشد اقتصادي، بيكاري، اشتغال و تورم و بهطورکلی رونق و رکود اقتصادي در ارتباط است و از سوی ديگر در اکثر سالها با كسري بودجه مواجه است.
با توجه به مزاياي بودجه عملياتي و نقايص و كاستيهاي بودجهريزي سنتي موجود كشور، لزوم اجراي بودجه عملياتي بهعنوان يك روش نوين در بودجهريزي سنتي بهشدت احساس ميگردد. با توجه به اهميت موضوع، اين پژوهش در پي آن است كه بودجه عملياتي را در مرحله اجراي بودجه موردبررسی قرار دهد. بهاینترتیب که ابتدا مروري بر مطالعات انجامشده صورت خواهد گرفت. سپس با مروري بر سير تحولات بودجه و قانون محاسبات عمومي كشور، به بررسی زمینههای نظارت قانون محاسبات عمومي کشور بر بودجه عملياتي پرداخته ميشود. درنهایت نيز مدلي مفهومي براي بودجهريزي عملياتي ارائه ميگردد.
بهکارگیری بودجه سنتي مستلزم رعايت قوانين مندرج در قانون محاسبات عمومي است لذا اشارهای گذرا به سير تطور قانون محاسبات عمومي ضروري است. اگرچه در حدود يك قرن از تصويب قانون محاسبات عمومي كشور ميگذرد و در چهار مرحله تغيير نموده است شاکله قانون محاسبات عمومي در اين چهار مرحله با تغییر اساسی مواجه نبوده و حتي برخي از مواد با اندکي تغيير به تصويب رسيده است (سيف، 1386).
فهرست مطالب
- چکیده 1
- فصل اول کلیات تحقیق
- 1-1-مقدمه3
- 1-2- بیان مسأله. 3
- 1-3- اهمیت موضوع. 7
- 1-5- اهداف… 11
- 1-7- قلمرو پژوهش…. 12
- فصل دوم: مروری بر ادبیات وپیشینه تحقیق
- 2-1- مقدمه. 14
- 2-2- تأمین اجتماعي در برنامههاي توسعه. 15
- 2-3- فلسفه بودجه. 15
- 2-4- تاریخچه بودجه. 16
- 2-4-1- تاریخچه بودجه در جهان.. 16
- 2-4-2- تاریخچه بودجه در ایران.. 16
- 2-5-بودجهریزی و انواع آن.. 16
- 2-5-1-تعاریف بودجه. 16
- 2-5-2- مبانی بودجهریزی.. 17
- 2-5-3- وظایف بودجهریزی.. 17
- 2-5-4- ویژگیهای بودجهریزی مطلوب… 17
- 2-6- روشهای بودجهریزی.. 18
- 2-6-1-بودجهریزی متداول (سنتی). 18
- 2-6-2- بودجهریزی افزایشی.. 19
- 2-6-3-بودجه برنامهای.. 19
- 2-7-سیستم برنامهریزی – طرحریزی.. 20
- 2-10-بودجه عملیاتی.. 22
- 2-10-1-مفاهیم بودجهریزی عملیاتی.. 23
- 2-10-2- ویژگیهای بودجهریزی عملیاتی.. 24
- 2-10-3-اهداف بودجهریزی عملیاتی.. 24
- 2-10-4- فرآیند بودجهریزی عملیاتی.. 25
- 2-10-5-مزایای بودجهریزی عملیاتی.. 26
- 2-10-6- الزامات بودجهبندی عملیاتی.. 27
- 2-10-7- چالشهای عمده در پیادهسازی بودجهریزی عملیاتی.. 29
- 2-10-8- روشهای تعیین بهای تمامشده فعالیتها در بودجهریزی عملیاتی.. 30
- 2-10-9- اصول بودجهریزی عملیاتی.. 31
- 2-10-10- موانع استقرار بودجهریزی عملیاتی.. 36
- 2-11- تاریخچه تأمین اجتماعی در ایران از ابتدا تاکنون.. 37
- 2-12- پیشینه پژوهش…. 39
- 2-12-1-تحقیقات انجامشده داخلی.. 39
- 2-13-2- پژوهشهای انجامشده خارجی.. 46
- فصل سوم: روش تحقیق
- 3-1- مقدمه. 53
- 3-2- روش پژوهش…. 53
- 3-2-1- نوع پژوهش…. 54
- 3-2-2- جامعه آماری پژوهش…. 54
- 3-2-3 نمونه آماری.. 54
- 3-2-4-ابزار جمعآوری دادهها 54
- 3-2-5-روایی و پایایی پرسشنامه. 55
- 3-2- 6- روشهای تجزیهوتحلیل اطلاعات… 56
- فصل چهارم : تجزیه و تحلیل دادها
- 4-1- مقدمه. 59
- 4-2 -توصيف شاخصهاي جمعيت شناختي.. 59
- 4-3-تجزیهوتحلیل توصيفي متغيرها 61
- 4-4- تحليل عاملي موانع اجرایی استقرار بودجهریزی عملیاتی.. 62
- فصل پنجم: نتیجه گیری پیشنهادات
- نتیجهگیری و پیشنهادها 66
- 5-1- مقدمه. 67
- 5-2- نتیجهگیری.. 67
- 5-2-1- یافتههای توصیفی.. 67
- 5-2-2- استنباطی.. 68
- 5-3-پیشنهادها 70
- 5-3-1-پیشنهادهای کاربردی.. 70
- 5-3-2-پیشنهادهای پژوهشی.. 70
- 5-4- محدودیتهای تحقیق.. 71
- منابع و مآخذ
عنوان : | پایان نامه بررسی موانع اجرایی در استقرار نظام بودجه ریزی عملیاتی |
تعداد صفحات: | 90 صفحه |
قالب: | word و قابل ویرایش |
قیمت: | فقط 18000 تومان |
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید محصول“ کلیک کنید.
سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.
جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید