شرح مختصر
حضور ذهن (ذهن آگاهی) به معنای هوشیاری و آگاهی کامل در هر لحظه از زندگی است. همانگونه که حافظ میفرماید: «حضوری گر همی خواهی ز خود غافل مشو حافظ». غفلت از خود موجب از بین رفتن هوشیاری وآگاهی است. زمانی که فرد دچار غفلت میشود و در واقع تماس خود را با جهان اطراف از دست میدهد به تدریج دچار افسردگی میشود و نمی تواند از زندگی لذت ببرد. از نظر روانشناسی نیز یکی از ریشههای افسردگی، قطع تماس با دنیای اطراف و در نتیجه عدم لذت بردن از تجارب زندگی است. تکنیک حضور ذهن موجب میشود که فرد بتواند با تجارب زندگی در تماس باشد و از آنها لذت ببرد. به همین علت امروزه در دنیای غرب برای درمان افسردکی از تکنیک شناخت درمانی برمبنای حضور ذهن MBCT[1] استفاده میشود (عیوضی، 1387).
ذهن آگاهي
ذهن آگاهي، هشياري غيرقضاوتي، غيرقابل توصيف و مبتني بر زمان حال نسبت به تجربهاي ست كه در يك لحظهی خاص در محدودهی توجه يك فرد قرار دارد؛ علاوه بر آن، اين مفهوم اعتراف به تجربه ياد شده و پذيرش آنرا نيز شامل ميشود (جانوسكي و لوكجان[2]، 2010). بنابراین ذهن آگاهی اصطلاحی در روانشناسی و خودشناسی است به معنی توجه کردنِ عمدی و تمرکزی پذیرا و بدون قضاوت، به رخدادن افکار، هیجان¬ها و احساسات در زمان حال. ذهن آگاهي به افراد کمک میکند تا اين نكته را درك كنند كه هیجانهای منفي ممكن است رخ دهد، اما آنها جزء ثابت و دائمي شخصيت نيستند. همچنين به فرد اين امكان را میدهد تا به جای آن كه به رويدادها به طور غيرارادي و بدون تأمل پاسخ دهد، با تفكر و تأمل پاسخ دهد (امانوئل و همكاران[3]،2010). علاوه بر این فرد با مشاهده دقیق واقعیت درونی خود درمییابد که خوشحالی یا غم کیفیتهایی نیستند که وابسته به عناصر بیرونی و تغییرات دنیای بیرون باشند و زمانی اتفاق میافتند که فرد وابستگی به افکار، موضع گرفتن و برنامههای ذهنی از پیش تعیینشده را رها کند و در نتیجه رفتارهای خودکاری را که برای رسیدن به موقعیتهای لذتآور یا فرار از موقعیتهای دردناک انجام میدهد، کنار بگذارد و به رهایی برسد.
سبک های دلبستگی
از طرف دیگر در خصوص سبک های دلبستگی باید گفت روابط انسانی شامل عوامل ساختاری رشد و شکل های دلبستگی سالم میباشند که هسته این ارتباطات را تشکیل میدهند. پیدایش و رشد دلبستگی مبتنی بر تعامل ماهیت بیولوژیکی و پرورش تجربی است. زمینه ذاتی (بیولوژیکی) سیستم دلبستگی انگیزه و موتور حرکت در کودک برای جستجوی نزدیکی و ارتباط با والدین یا مراقبانش میباشد. سبکهایی از دلبستگی رشد کودک را حمایت، پرورش و هدایت کرده و نشانههایی را در جهت ارتقاء دلبستگی ایمن فراهم میسازد (مواردی از قبیل لبخند، تماس چشمی، عاطفی مثبت، لمس، در آغوش گرفتن و تکان دادن). رفتارهای خاص دلبستگی در اوج واکنش متقابل و مداوم بین کودک و مراقبانش یاد گرفته میشود. کودکان میآموزند که به مراقبان ایمن و قابل اعتماد خود که عقش محدودیتها، نیازها و دلگرمی را فراهم میآورند اطمینان داشته باشند. این فرایند تعامل و ارتباط، سیستم تنظیمی متقابل بین مراقب و کودک است که در طول زمان بر یکدیگر تأثیر میگذارند (ترونیک و وینبرگ[4]، 1997).
علاوه بر این؛ دلبستگی ایمن، اساس ایمنی را برای افراد مهیا می سازد که به واسطه آن افراد می توانند دنیایشان را کشف کرده و پاسخ های سازگارانه تری به محیط اطرافشان بدهند. وجود چنین اساس ایمنی افراد را به اکتشاف و گشودگی شناختی نسبت به اطلاعات جدید، تشویق می کند (میکالینسر، 1997). این اساس ایمن، اعتماد به نفس لازم را برای ریسک کردن، آموختن و به روز کردن مستمر مدل های خود، دیگران و دنیا فراهم می سازد. بنابراین، سازگاری فرد با بافت های جدید را تسهیل می کند. دلبستگی ایمن، توانایی به عقب برگشتن و واکنش نشان دادن به رفتار و وضعیت روانی دیگری را افزایش می دهد. هنگامی که در روابط، احساس امنیت وجود داشته باشد، افراد بهتر می توانند دست نیاز به سوی دیگران دراز کرده، از آنها حمایت کرده، از آنها حمایت کرده و با تعارض و استرس به گونه ای مثبت مواجهه شوند.
اینگونه روابط، شادتر، پایدارتر و رضایت بخش تر می باشند (جانسون و ویفن، 1388). زمانی که حوادث آسیب زایی چون جنبه های منفی زندگی روزمره مثل بیماری یا مورد تهاجم قرار گرفتن احساس امنیت، روابط دلبستگی افراد را مورد تهدید قرار می دهند؛ عاطفه قدرتمندی در آنها بر انگیخته می شود و نیاز های دلبستگی شان به آرامش و ارتباط به اصلی ترین و ضروری ترین نیاز ها تبدیلگشته و رفنتار های دلبستگی همچون مجاورت جویی در آنها فعال می شود. تمایل به ارتباط با شخص مورد علاقه، ابتدایی ترین میل عاطفی فرد است. دلبستگی به افراد کلیدی زندگی، مقابله ای ابتدایی با احساس درماندگی و پوچی است (مک لاف، راشال، ساندرز و همکاران[5]، 1998).
خودتنظیمی
از طرف دیگر در خودتنظیمی، فرد از رفتار خود ارزیابی به عمل آورده و چنانچه متناسب با استانداردهایش باشد، رفتارش خوب ارزیابی شده و باعث خوشحالی وی میشود و چنانچه این رفتار متناسب با استانداردها نباشد، سعی میکند با تغییر دادن رفتار به استانداردها دست یابد، سپس مجدداً ارزیابی به عمل میآورد تا بداند آیا توانسته است فاصلهی رفتار از استانداردها را کمتر نموده و یا از بین ببرد. هنگامی که بین رفتار و استانداردها فاصلهای وجود نداشته باشد، آنگاه این فرایند را متوقف کرده و یا از ذهن خود بیرون میفرستند (باقری و بوالهدی، 1388؛ نقل طیبی، 1390). در نظریهی ویگوسکی زبان هم وسیلهی مهمی برای تعامل اجتماعی و هم وسیلهی تفکر و خودنظمدهی یا خود ساماندهی است. منظور از خودنظمدهی در این نظریه «تئانایی اندیشیدن و حل کردن مسائل بدون کمک دیگران است» (اسلاوین، 2006؛ نقل از سیف 1387).
ایجاد توانایی خودنظمدهی و تفکر مستقلانه شامل چند مرحله است: نخست کودک یاد میگیرد که اعمال و صداها دارای معنیاند. برای مثال کودک میآموزد که دست دراز کردن او به سوی یک شیء برای دیگران اینگونه معنی میدهد که او آن شیء را میخواهد. در رابطه با یادگیری زبان کودک میآموزد که صداها را با معانی آنها تداعی میکند. دومین مرحله برای رسیدن به خودنظم دهی انجام تمرین است. کودک حرکاتی را که باعث جلب توجه دیگران میشود تمرین میکند همچنین برای تسلط بر زبان با دیگران به گفتگو میپردازد. مرحله نهایی خودنظمدهی استفاده از علامت برای تفکر و حل مسأله بدون کمک دیگران است. «در این مرحله کودکان خود نظم دهنده یا خود سامانگر میشوند و نظام علامت درونی میشود» (اسلاوین، 2006؛ نقل از سیف، 1387).
عنوان : | پایان نامه بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی و خود تنظیمی با ذهن آگاهی |
تعداد صفحات: | 125 صفحه |
قالب: | word و قابل ویرایش |
قیمت: | فقط 99000 تومان |
قوانين و مقررات سايت مي باشد . کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش |
ایرانی داک مرجع تخصصی دانلود پایان نامه، پروپوزال و تحقیقات دانشجویی در ایران است. شما می توانید جدید ترین پایان نامه، پروپوزال ، پرسشنامه و تحقیقات دانشجویی ایرانی داک را در این باره مطالعه کنید. |
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل علاوه بر نمایش بعد از پرداخت، به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید “ کلیک کنید.
سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.
جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید