بروزترین پروژه های ایرانی داک
خانه » پایان نامه » پایان نامه رابطه خودکارآمدی و بلوغ حرفه ای با انگیزش تحصیلی در دانش آموزان
پایان نامه رابطه خودکارآمدی و بلوغ حرفه ای با انگیزش تحصیلی در دانش آموزان

پایان نامه رابطه خودکارآمدی و بلوغ حرفه ای با انگیزش تحصیلی در دانش آموزان

شرح مختصر

خودکارآمدي مفهومی است که از یک نظریۀ گسترده به نام نظریۀ شناختی – اجتماعی استخراج شده است که بر طبق آن پیشرفت آدمی متأثر از رفتار خود، شرایط محیطی و ویژگی­هاي درونی همچون تفکرات و باورهاي خود اوست (لو و همکاران[1]، 2010). خودکارآمدي تأثیرات بسیار قوي روي اسناد تحصیلی دارد (فلدمن و کوباتا[2]، 2015). آگاهی یادگیرندگان از خودکارآمدي تحصیلی­شان موجب افزایش انگیزه و در نتیجه بهبود و استمرار فعالیت­هاي درسی آنان می­شود (مسیلوری و همکاران[3]، 2015). با توجه به نظر سانگ و هوی و لاو[4] (2012)، خودكارآمدي به باور فرد در مورد توانايي هاي خود براي انجام موفقيت آميز يك تكليف يا كار گفته می­شود. از آن جایي كه در مسأله خودكارآمدي معلم نقش كلیدي و اساسي در امر تعلیم و تربیت و افزایش نگرش، انگیزش و پیشرفت تحصیلي دانش­آموزان ایفا مي­كند، این مهم ما را بیشتر متوجه وظیفه خطیر معلمي مي­نماید. چرا كه معلم خودكارآمد مي­تواند گام مهمي جهت ارتقاي كمي و كیفي مطالب یادگرفته شده توسط فراگیران داشته باشد (زوفیان و همکاران[5]، 2013).

با توجه به اینکه تحصیل مقدمه اشتغال و ورود دانش­آموزان به بازار کار است ارتباط تنگاتنگی بین تحصیل و اشتغال بخصوص در دوران دبیرستان وجود دارد. در واقع مشاوران مدارس دو وظیفه هدایت شغلی و تحصیلی دانش­آموزان را همزمان به عهده دارند. بنابراین مشاوران علاوه بر به رهگیری از نظریه­های مشاوره و روان­درمانی می­توانند از نظریه­های شغلی نیز برای اثرگذاری روی دانش­آموزان در زمینه­های مختلف استفاده کنند (رنجبر و فکری، 1394). در واقع مشاوره شغلی بر اساس نظریه­های رشدی ضمن ایجاد مهارت در زمینه طرح­ریزی برای تصمیم­گیری و انتخاب مسیر شغلی در جهت رشد حرفه­ای دانش آموزان، با تشویق دانش­آموزان به انجام فعالیت­هایی که موجب پیشرفت و موفقیت تحصیلی آنان می­گردد می­تواند انگیزش در مسیر پیشرفت تحصیلی را نیز تحت تأثیر قرار دهد (لطفی­عظیمی و ابراهیمی­قوام، 1394).

انگیزش نیز از مباحثی است که همیشه و برای همه روان­شناسان و حتی فیلسوفان مطرح بوده و هست. سالهاست که اهمیت انگیزش تحصیلی به­عنوان کلیدی­ترین اصل در یادگیری دانش­آموزان مدارس مورد توجه صاحب­نظران قرارگرفته است. به حدی که مشکل می­توان کتاب یا مجله­ای را در زمینه تعلیم و تربیت و مدرسه یافت که بخشی از آن به مسئله انگیزش تحصیلی و یادگیری دانش­آموزان اختصاص نیافته باشد. روانشناسان انگیزش را فرایندی درونی تعریف کرده­اند که رفتار را در طول زمان فعال، هدایت و حفظ می­کند و در واقع علت و دلیل رفتار هست (خديوي و وكيلي­مفاخري، 1390). انگيزه داراي نظريه­هاي متعددي است. يكي از نظريه­ها كه به تفاوت انگيزه دانش­آموزان براي پيشرفت در مدرسه توجه مي­كند انگيزش تحصیلی ناميده مي­شود (رشید و همکاران، 1391). محققان انگيزشي عقيده دارند كه انگيزه پيشرفت، يك تعامل بين متغيرهاي موقعيتي و انگيزه مربوط به فرد براي رسيدن به موفقيت است. اين دو به طور مستقيم در پيش­بيني رفتار، درگير دو نوع انگيزه ضمني و صريح هستند. انگيزه­هاي ضمني، خود به خود عمل مي­كنند و از آن به انجام وظيفه نيز نام برده مي­شود و از طريق مشوق­هاي ذاتي براي انجام كار تحريك مي­شوند. اما انگيزه­هاي صريح از طريق انتخاب عمدي و اغلب براي دلايل بيروني تحريك مي­شوند (برونزتين و ماير[6]، 2005).

انگيزش متغيري فرضي است كه روانشناسان تربيتي بود و نبود و درجات آن را در دانش­آموزان از راه مشاهده­ي رفتار در محيط­هاي آموزشگاهي يا نمرات درسي اخذ شده استنباط مي­كنند (زوفیان و همکاران[7]، 2013). بنابراين، داشتن انگيزش تحصیلی بالا موجب مي­شود كه فرد از حداكثر توان خود براي رسيدن به هدف استفاده كند و در ادامه، به سطح بالايي از خودكارآمدي دست يابد. بديهي است كه بين زيرمجموعه­هاي خودكارآمدي و انگيزه­ي پيشرفت نيز چنين تعامل پويايي وجود دارد. هنگامي كه فرد از شكست نمي­هراسد (خود تهییجی) و براي رسيدن به هدف برنامه­ريزي مي­كند، در تنظيم برنامه­ها توان خود را در نظر مي­گيرد (خود سنجی) و با توجه به مقدمات تنظيم شده­ي قبلي به موفقيت خود اميدوار است (خود باوری) و در نهايت، با كنترل گام به گام رفتار خود در رسيدن به هدف نهاده شده خود را رهبري مي­كند، همواره از انگيزه پيشرفت بالايي نيز برخوردار است؛ چرا كه عوامل ياد شده ارتباط مستقيمي با كسب موفقيت دارند و تجارب موفقيت­آميز زمينه­ساز انگيزه­ي پيشرفت­اند (عباسیان­فرد و همکاران، 1389).

 

عنوان : پایان نامه رابطه خودکارآمدی و بلوغ حرفه ای با انگیزش تحصیلی در دانش آموزان
تعداد صفحات:  91 صفحه
قالب:   word و قابل ویرایش
قیمت: فقط  99000 تومان

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .

ایرانی داک مرجع تخصصی دانلود پایان نامه، پروپوزال و  تحقیقات دانشجویی در ایران است. شما می توانید جدید ترین پایان نامه، پروپوزال ، پرسشنامه و  تحقیقات دانشجویی ایرانی داک را در این باره مطالعه کنید.

توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل علاوه بر نمایش بعد از پرداخت، به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.

بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

راهنمای دانلود :

ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید “  کلیک کنید.

سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛  بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک  فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.

جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید

banksLogo1

 

درباره‌ی ایرانی داک

avatar
ایرانی داک پایگاه علمی سالم در زمینه پروپوزال، پایان نامه، مقاله، پروژه و تحقیقات دانشجویی در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای می باشد؛ با افتخار به اینکه عملکرد تخصصی، پژوهشگری ، احاطه بر موضوع ، توجه به اصول، ضوابط و معیار های علمی ، دانش روز ، توانمندی حرفه ای، آن تایم بودن و پذیرش مسئولیت کامل مشاوره پروژه ها و تحقیقات متقاضی از ویژگی های عملکردی متخصصین کارآزموده این مجموعه علمی ـ فرهنگی است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


× 1 = هشت