شرح مختصر
خودکارآمدي مفهومی است که از یک نظریۀ گسترده به نام نظریۀ شناختی – اجتماعی استخراج شده است که بر طبق آن پیشرفت آدمی متأثر از رفتار خود، شرایط محیطی و ویژگیهاي درونی همچون تفکرات و باورهاي خود اوست (لو و همکاران[1]، 2010). خودکارآمدي تأثیرات بسیار قوي روي اسناد تحصیلی دارد (فلدمن و کوباتا[2]، 2015). آگاهی یادگیرندگان از خودکارآمدي تحصیلیشان موجب افزایش انگیزه و در نتیجه بهبود و استمرار فعالیتهاي درسی آنان میشود (مسیلوری و همکاران[3]، 2015). با توجه به نظر سانگ و هوی و لاو[4] (2012)، خودكارآمدي به باور فرد در مورد توانايي هاي خود براي انجام موفقيت آميز يك تكليف يا كار گفته میشود. از آن جایي كه در مسأله خودكارآمدي معلم نقش كلیدي و اساسي در امر تعلیم و تربیت و افزایش نگرش، انگیزش و پیشرفت تحصیلي دانشآموزان ایفا ميكند، این مهم ما را بیشتر متوجه وظیفه خطیر معلمي مينماید. چرا كه معلم خودكارآمد ميتواند گام مهمي جهت ارتقاي كمي و كیفي مطالب یادگرفته شده توسط فراگیران داشته باشد (زوفیان و همکاران[5]، 2013).
با توجه به اینکه تحصیل مقدمه اشتغال و ورود دانشآموزان به بازار کار است ارتباط تنگاتنگی بین تحصیل و اشتغال بخصوص در دوران دبیرستان وجود دارد. در واقع مشاوران مدارس دو وظیفه هدایت شغلی و تحصیلی دانشآموزان را همزمان به عهده دارند. بنابراین مشاوران علاوه بر به رهگیری از نظریههای مشاوره و رواندرمانی میتوانند از نظریههای شغلی نیز برای اثرگذاری روی دانشآموزان در زمینههای مختلف استفاده کنند (رنجبر و فکری، 1394). در واقع مشاوره شغلی بر اساس نظریههای رشدی ضمن ایجاد مهارت در زمینه طرحریزی برای تصمیمگیری و انتخاب مسیر شغلی در جهت رشد حرفهای دانش آموزان، با تشویق دانشآموزان به انجام فعالیتهایی که موجب پیشرفت و موفقیت تحصیلی آنان میگردد میتواند انگیزش در مسیر پیشرفت تحصیلی را نیز تحت تأثیر قرار دهد (لطفیعظیمی و ابراهیمیقوام، 1394).
انگیزش نیز از مباحثی است که همیشه و برای همه روانشناسان و حتی فیلسوفان مطرح بوده و هست. سالهاست که اهمیت انگیزش تحصیلی بهعنوان کلیدیترین اصل در یادگیری دانشآموزان مدارس مورد توجه صاحبنظران قرارگرفته است. به حدی که مشکل میتوان کتاب یا مجلهای را در زمینه تعلیم و تربیت و مدرسه یافت که بخشی از آن به مسئله انگیزش تحصیلی و یادگیری دانشآموزان اختصاص نیافته باشد. روانشناسان انگیزش را فرایندی درونی تعریف کردهاند که رفتار را در طول زمان فعال، هدایت و حفظ میکند و در واقع علت و دلیل رفتار هست (خديوي و وكيليمفاخري، 1390). انگيزه داراي نظريههاي متعددي است. يكي از نظريهها كه به تفاوت انگيزه دانشآموزان براي پيشرفت در مدرسه توجه ميكند انگيزش تحصیلی ناميده ميشود (رشید و همکاران، 1391). محققان انگيزشي عقيده دارند كه انگيزه پيشرفت، يك تعامل بين متغيرهاي موقعيتي و انگيزه مربوط به فرد براي رسيدن به موفقيت است. اين دو به طور مستقيم در پيشبيني رفتار، درگير دو نوع انگيزه ضمني و صريح هستند. انگيزههاي ضمني، خود به خود عمل ميكنند و از آن به انجام وظيفه نيز نام برده ميشود و از طريق مشوقهاي ذاتي براي انجام كار تحريك ميشوند. اما انگيزههاي صريح از طريق انتخاب عمدي و اغلب براي دلايل بيروني تحريك ميشوند (برونزتين و ماير[6]، 2005).
انگيزش متغيري فرضي است كه روانشناسان تربيتي بود و نبود و درجات آن را در دانشآموزان از راه مشاهدهي رفتار در محيطهاي آموزشگاهي يا نمرات درسي اخذ شده استنباط ميكنند (زوفیان و همکاران[7]، 2013). بنابراين، داشتن انگيزش تحصیلی بالا موجب ميشود كه فرد از حداكثر توان خود براي رسيدن به هدف استفاده كند و در ادامه، به سطح بالايي از خودكارآمدي دست يابد. بديهي است كه بين زيرمجموعههاي خودكارآمدي و انگيزهي پيشرفت نيز چنين تعامل پويايي وجود دارد. هنگامي كه فرد از شكست نميهراسد (خود تهییجی) و براي رسيدن به هدف برنامهريزي ميكند، در تنظيم برنامهها توان خود را در نظر ميگيرد (خود سنجی) و با توجه به مقدمات تنظيم شدهي قبلي به موفقيت خود اميدوار است (خود باوری) و در نهايت، با كنترل گام به گام رفتار خود در رسيدن به هدف نهاده شده خود را رهبري ميكند، همواره از انگيزه پيشرفت بالايي نيز برخوردار است؛ چرا كه عوامل ياد شده ارتباط مستقيمي با كسب موفقيت دارند و تجارب موفقيتآميز زمينهساز انگيزهي پيشرفتاند (عباسیانفرد و همکاران، 1389).
عنوان : | پایان نامه رابطه خودکارآمدی و بلوغ حرفه ای با انگیزش تحصیلی در دانش آموزان |
تعداد صفحات: | 91 صفحه |
قالب: | word و قابل ویرایش |
قیمت: | فقط 99000 تومان |
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
ایرانی داک مرجع تخصصی دانلود پایان نامه، پروپوزال و تحقیقات دانشجویی در ایران است. شما می توانید جدید ترین پایان نامه، پروپوزال ، پرسشنامه و تحقیقات دانشجویی ایرانی داک را در این باره مطالعه کنید. |
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل علاوه بر نمایش بعد از پرداخت، به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید “ کلیک کنید.
سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.
جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید