بروزترین پروژه های ایرانی داک
خانه » پایان نامه » دانلود پایان نامه مقایسه افسردگی بین مادران دارای کودکان بیش فعال و کاستی توجه و مادران فاقد این مشکل
دانلود پایان نامه مقایسه افسردگی بین مادران دارای کودکان بیش فعال و کاستی توجه و مادران فاقد این مشکل

دانلود پایان نامه مقایسه افسردگی بین مادران دارای کودکان بیش فعال و کاستی توجه و مادران فاقد این مشکل

شرح مختصر :

مقدمه

خانواده مکانی است که کودک با همه تجارب خویش به آن باز می گردد، برآلام و دردهایش مرهم می نهد و در آن، از افتخارات و موفقیتهایش سخن به میان می آید. خانواده، شبکه ای از ارتباطات است که در آن والدین وکودکان در فرآیندی دو سویه با یکدیگر تعامل دارند (نیچولی، 1978). در این مجموعه طرفین قادرند تاثیرات بس شگرفی بر یکدیگر داشته باشند. با تأمل در کیفیت روابط والدین و بخصوص روابط مادر وکودک و موشکافی در آن می توان به نقش حساس مادر در ارتباط با کودک پی برد. در دهه­های اخیر روانشناسان تاکید بسیاری بر روابط کودک با مراقبینش داشته­اند. آنها واکنشهای متقابل را، اساس رشد عاطفی و شناختی کودک ذکر کرده اند (فاربر، 2010 ؛ جوزف، 2002 ؛ رابرت، 2004)، برای بوجودآمدن شخصیتی متعادل در اطفال بر کیفیت رفتار مادر و ویژگیهای شخصیتی وی و نیز چگونگی ایفای نقش مادرانه تاکید دارد. او پیشنهاد می کند که رفتار اجتماعی و رشد شخصیت کودک، به طرز رفتار مادر و ساختمان منش او بستگی دارد ( ایمان زاده، 1377).

خانواد نخستین نهادی است که کودک بعنوان یک موجود اجتماعی با آن ارتباط برقرار می کند. بر اساس دیدگاه­های رشدی، کودک، خانواده را بعنوان یک محیط فیزیکی ـ اجتماعی و روانی، مدتها قبل از تولد خود شکل می­دهد و متقابلا توسط آن شکل می پذیرد و یک تعامل متقابل بین آنها بوجود می آید، از این رو خانواده اصلی­ترین و بنیادی­ترین نقش را در فرآیند رشد کودک دارد (بارکلی 1997).

مادر نزدیک ترین فرد به نوزاد از اوان تولد است. این تکیه­گاه پر قدرت که مهم­ترین منبع تامین کننده نیازهای جسمی و روانی کودک می­باشد، قادر است با دریای بیکران محبت­های خود زمینه ساز عشق و دوستی در فرزند خویش باشد. همانطوری که واکنش­های مادر قدرت اثرگذاری بسیاری بر کودک دارد، رفتارها و خلق و خوی کودک نیز می تواند بررفتار و عواطف مادر نسبت به فرزندش تاثیرفراوان داشته باشد. کودکان بیش فعال به دلیل مشکلاتی چون پر تحرکی، بی قراری وکم توجهی،تکانشگری تاثیرات عمیقی بر روابط خود با سایر اعضاء خانواده و فضای کلی حاکم بر این محیط می­گذارند. وجود این گونه رفتارها در کودک، به بروز واکنش­هایی چون پرخاشگری، تنبیهات جسمانی و احساس خصومت از جانب والدین (نسبت به کودک) می­انجامد. این عکس­العملها در نهایت منجر به حاد شدن مشکلات کودک می گردد و به این ترتیب چرخه معیوبی بوجود می آید، به شکلی که تدریجاً تشخیص دقیق علت و معلول بسیار بعید به نظر می رسد (ایمان زاده، 1377). نیازهای گوناگون کودک و چگونگی تامین آن از جانب خانواده در روند سلامت روانی و رشد تکامل جسمی و روحی کودک نقش تعیین کننده ای دارد.اگر شخصیت انسانی را بنایی در نظر بگیریم، باید پذیرفت که اسکلت فلزی آن در دوران کودکی بنا می شود و آنچه بعدها به آن افزوده می شود، حول محور این اسکلت فلزی یا ستونهای اصلی شکل می گیرد (علیزاده، 1383). به هر جهت، در محیط خانواده که به واقع جامعه­ای محدود است، کنش و واکنش­های میان اعضاء تاثیر بسزایی در افزایش یا کاهش مشکلات موجوددارد. لذا در چنین محیطی صحبت از تاثیر یک سویه افراد (چه والد و چه کودک) بر دیگری خطا است. نمی­توان صرفا از مشکلات کودک سخن راند حال آنکه روشن است او در یک سیستم تعاملی رشد می یابد. مطرح نمودن اختلالات شخصیتی و رفتاری مادر به عنوان علت مشکل کودک نیز ، نادرست است.واضح است که مادر از بابت کج خلقی ها، ناسازگاریها و سرکشی­های فرزندش بیشترین آسیب را متحمل می شود به خصوص در خانواده­هایی که دارای کودکان با اختلال کمبود توجه بیش فعالی هستند (آرون­تی، ترجمه: قراچه­داغی، 1369).

بیان مسئله

هر جامعه ای برای پیشرفت و رشد در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، هنری و سیاسی نیاز به افرادی دارد که از نظر روانی و جسمانی سالم باشند. با توجه به اینکه کودکان امروز، صاحبان بلافصل آینده جامعه هستند، سلامتی و بیماری آنان در سلامتی و بیماری جامعه فردا و نسلهای آینده اثراتی قابل توجه خواهد داشت. اختلال کمبود توجه بیش فعالی، اختلالی است که در آن پرتحرکی، بی­توجهی و رفتارهای ناگهانی بیشتر و شدیدتر از کودکان دیگر وجود دارد (تقدیسی، 1365). ۳ تا ۵ درصد کودکان به این اختلال مبتلا هستند و در پسرها شایع­تر است. ممکن است در بعضی بیشتر علائم پرتحرکی و رفتارهای ناگهانی و در گروهی علائم بی توجهی بیشتر دیده شود. علائم این بیماری قبل از ۷ سالگی شروع می شود ولی اغلب در دوران مدرسه مشکلات جدی ایجاد می­گردد.

این بیماری سالهاست که شناخته شده و عوامل متعددی در ایجاد آن نقش دارند. به نظر می رسد علت آن بیشتر نقص در تکامل سیستم اعصاب باشد. کودکان مبتلا احتمالاً در قسمت هایی از مغز که مسئول توجه، تمرکز و تنظیم فعالیت های حرکتی می­باشد دچار نقص جزئی هستند. توارث و ژنتیک در این اختلال نقش دارد. همچنین در بعضی موارد در جریان حاملگی یا زایمان یا پس از آن صدمات جزئی به ساختمان مغز وارد می شود که می تواند باعث این مشکل گردد. والدین باید این بیماری را به عنوان یک نقص خفیف در مراحل اولیه رشد مغز دانسته و به کودک خود به دید کودکی تنبل، نافرمان، شرور و فضول که اگر بخواهد می­تواند رفتاری طبیعی داشته باشد نگاه نکنند، بلکه او را کودکی بدانند که تلاش می­کند با ناتوانی خود که خارج از کنترلش است، کنار بیاید. والدین باید راههای دیگری برای تشویق، تقویت اعتماد به نفس و ایجاد احساس موفقیت در کودکشان بیابند. فعالیت ورزشی، هنری، فنی، اجتماعی می­تواند فرصت­هایی برای نمایان کردن توانائی های این کودکان ایجاد نماید. این فعالیت ها بالطبع تشویق بیشتری به دنبال داشته و می تواند آثار منفی حاصل از تجربه های بد قبلی را بکاهد و جایگزین آن گردد (پورسلطانی، 1380). البته والدین نباید تصور کنند که کودکانشان به دلیل این ناراحتی مسئول اعمال نامطلوب و خلاف خود نیستند، بلکه کودک می­باید اینگونه رفتارها را جبران کند. این اختلال در بر گیرنده کودکانی است که از دستورها اطاعت نمی کنند، از لحاظ هیجانی تحریک پذیر و خشن هستند، پیوسته از یک فعالیت به کار دیگری می­پردازند بدون اینکه هیچ یک را به سر انجام برسانند­، تمرکز و توجه در کارها و یا فعالیتها و بازیها در این کودکان پایدار نیست­، اغلب به نظر می­رسد که حواسشان جای دیگری است و یا گوش نمی­دهند و اینطور به نظر می رسد که آنچه را که گفته شده است نشنیده­اند­، اکثر این کودکان بد اخلاق­، ستیزه جو­، نافرمان و پرخاشگر هستند و با کودکان دیگر میانه خوبی ندارند و به طور کلی لجوج­، ریاست­طلب و بی­انضباط هستند­، رفتارهای غیر قابل پیش­بینی انجام می­دهند. ویژگی­های رفتاری کودک بیش فعال به گونه ای است که مستلزم صرف انرژی فراوان از طرف مادر است. پر تحرکی، بیقراری، بی توجهی به خطرات، ضعف تمرکز، ناتوانی در پیروی از دستورالعملها و نیز پیامدهایی چون لجبازی، نافرمانی، منفی کاری و غیره توانایی مادر را به مرور به تحلیل می برد. در چنین وضعیتی کمک به مادری درمانده و ناامید از طریق آموزش بسیار بدیهی و ضروری است. چرا که یاری و همدلی با او  و نهایتا کاستن بار روانی منفی و تامین سلامت عمومی مادر ودر نتیجه  تغییرات مثبت در روابط مجموع افراد وبویژه کمک به کودک است (ایمان زاده، 1377).

از طریق آموزش الگوهای فکری و رفتاری جدید به مادران کمک می کنیم تا دریابند که: مشکلات رفتاری کودک برخاسته از ضعف و ناتوانی او در تربیت و کنترل فرزند نیست بلکه ناشی از  ویژگیهای خاص و منحصر به فرد کودک آنان است وانجام برخی کارها اختلال رادر کودک کاهش داده و باعث تامین سلامت عمومی مادران می­شود. توجه به  این نکته ضروری است که هر چه این خدمات سریعتر ارائه شود، پیش از آنکه طیف مشکلات رفتاری کودک گسترده و متنوع گردد، نتایج آن ثمر بخش تر خواهد بودوسلامت عمومی مادر نیز کمتر به خطر می افتد که  این امر لزوم ملاحظات روان شناختی از جمله آموزش شناختی ـ رفتاری والدین را  نشان داده و حتمی می نماید.

اثر بخشی آموزش الگوهای فکری و رفتاری  جدید بر سلامت عمومی مادران کودکان اختلال کمبود توجه بیش فعالی روابط مادر و کودک به دلیل ویژگیهای منحصر به فرد آن همواره مورد توجه متخصصان بوده است. عمق و گستردگی این پیوند بصورتی است که هر یک از طرفین قادرند در کاستن یا افزودن مشکلات دیگری نقشی حیاتی ایفا کنند. بررسی­های متعدد در زمینه تعامل کودکان بیش فعال و مادران آنها، نشانگر مشکلات ارتباطی میان آنان و شیوه های تربیتی ترجیحا تنبیهی است نیچولی، (1978). گزارش  می­دهند که مادران کودکان بیش فعال دارای عزت نفس پایین­تر، احساس گناه فزاینده و احساس انزوای بیشتری نسبت به مادران کودکان عادی هستند.

وقتی کودک دارای اختلال باشد، به والدین بخصوص مادران فشار روانی زیادی وارد خواهد شد، چرا که بسیاری از انتظارات آنان درهم ریخته میشود و روشهای تربیتی مرسوم در  این کودکان تاثیر چندانی نخواهد داشت. در واقع تربیت فرزندان مسئولیت مهم و دشوار تلقی می شود. در این زمینه .  بارکلی، (1997) می نویسد: « در بین ابداعات بشر دو تا از بقیه مشکلتر است : هنر مملکت داری و حکومت و هنر تعلیم و تربیت (پورافکاری، 1373).  این امر در شرایطی که کودک دارای نشانه هایی از بیش فعالی ـ بی نظمی ـ تحریک پذیری ـ بی توجهی ـ تکانشگری بی ملاحظاتی و نافرمانی باشد بسیار خسته کننده و سخت خواهد بود ، چرا که روشهای تربیتی معمول از قبیل آگاه سازی، استدلال، سرزنش. برای این دسته از کودکان کارساز نیستند. به همین دلیل بیشتر اوقات والدین، بخصوص مادران کودکان احساس درماندگی کرده و به روشهایی متوسل میشوند که وضعیت کودک را وخیم تر می کند و از این طریق احساس گناه و آشفتگی برخانواده حاکم میشود و تعاملات آنان منفی میشود و والدین بخصوص مادران بخاطر عدم اطاعت کودک ، کنترل شدیدی اعمال می نمایند و تعارضات زیادی بین پدر و مادر ،خواهر و برادران بوجود می آید. علاوه بر این ممکن است ناراحتی های زیادی از جمله افسردگی در مادر و رفتارهای ضد اجتماعی (سوء مصرف مواد) در پدر پیدا شود. وقتی حضور کودکی با نشانه های بیش فعالی و نقص توجه جو عاطفی خانواده را متشنج می سازد، والدین با فرزند عادی خود بدرفتاری می کنند (رابرت، 2004). این یافته ها نشان میدهد که مشکلات این خانواده ها صرفا به موقعیت­هایی که کودک مبتلا به ADHD مستقیما با آن درگیر است ، محدود نمی شود در نتیجه نه تنها اختلال کودک شدت می یابد بلکه مشکلاتی در سایر اعضاء خانواده بخصوص مادر بوجود می آید (آلن ترجمه: ساروخانی، 1366).

انواع بیش‌فعالی

1-3-1- نوع بی‌دقت و بدون توجه

در این نوع در فرد نمی تواند روی تکلیفی که به او می‌دهند و یا یک فعالیت خاص تمرکز داشته باشد. اکثر کودکان دچار اختلال کمبود توجه بیش فعالی، در دقت و توجه کردن دچار مشکل هستند. این دسته از افراد غالبا توجه زیادی به جزئیات ندارند، بر بازی‌ها و کارهای مدرسه نمی‌توانند تمرکز داشته باشند، کارهای مدرسه و فعالیت‌های روزانه خود را در منزل تا آخر دنبال نمی‌کنند و آنها را به پایان نمی‌رسانند، نمی‌توانند یک وظیفه یا تکلیف را تمام و کمال انجام دهند و اسباب بازی‌ها، کتاب‌ها و وسایلشان را اغلب گم می‌کنند (کویست و وال، ترجمه: علاقبند، 1383).

1-3-2- نوع تکانشی – بیش‌فعالی

در این نوع از اختلال فرد بسیار فعال است و بدون فکر اقدام به فعالیت و انجام کار می‌کند فعالیت بیش از حد معمول، قابل مشاهده‌ترین مشخصه اختلال کمبود توجه بیش فعالی است. کودک بیش‌فعال همیشه در حال انجام کاری می‌باشد. ممکن است سطح بیش‌فعالی با افزایش سن کاهش یابد. این کودکان قبلا از این که راجع به عملی فکر کنند آن را انجام می‌دهند. برای مثال این کودکان ممکن است بطور ناگهانی وسط خیابان شروع به دویدن کنند و از یک سمت به سمت دیگر خیابان بدون نگاه کردن حرکت کنند و یا این که از درخت بلندی شروع به بالا رفتن کنند. ممکن است آن ها موقعیت‌های خطرناک شگفت زده شوند. گاهی هم هیچ ایده و فکری برای خارج شدن از این وضعیت ندارند. غالبا ، فعالیت‌های تکانشی و بیش‌فعالی با هم همواره هستند (ابراهیم­زاده، 1384). مشخصه کودکانی که این اختلال را با هم دارند علائمی نظیر بی‌قراری و ناآرامی، دویدن مداوم از سویی به سوی دیگر و یا بالا رفتن از چیزی، پایین آمدن از صندلی وقتی که اجازه این کار را ندارند، عدم توانایی در بی‌سر و صدا بازی کردن، بیش از حد صحبت کردن، پاسخ‌دادن ناگهانی و بدون فکر به پرسشی که هنوز تمام نشده است، عدم توانایی در صبر کردن برای نوبت خود، بدون اجازه وسط بازی دیگران پریدن و وسط صحبت دیگران پریدن را نشان دهند.

1-3-3- نوع ترکیبی

در این نوع اختلال فرد بسیار فعال است و بدون فکر اقدام به فعالیت و انجام کار می‌نماید. کودکان با این نوع اختلال نشانه‌هایی از هر دو نوع قبل را که متذکر شویم دارا هستند. آنها در توجه‌کردن، بیش‌فعال بودن و کنترل تکانش‌های خود دچار مشکل هستند. البته گاهی تمام کودکان بی‌توجه هستند و یا اینکه بیش از حد فعالیت می‌کنند و حرکات تکانشی دارند. اما در کودکان دچار اختلال کمبود توجه بیش فعالی این حرکات همیشگی هستند نه استثنایی این رفتارها برای کودک در خانه ، مدرسه و با دوستان مشکلات حقیقی ایجاد می‌کنند در نتیجه اکثر کودکان دچار این اختلال ، احساس افسردگی ، اضطراب و عدم اطمینان به خود را دارند. این احساسات جزء نشانه‌های اختلال کمبود توجه بیش فعالی محسوب نمی‌شوند و در اثر مشکلات مکرر در خانه و مدرسه در کودک ایجاد می‌شوند (الیری، ترجمه: سیف، 1372 ؛ کویست و وال، ترجمه: علاقبند، 1383).

وقتی علایم اختلال کمبود توجه بیش فعالی در کودکی مشاهده شود باید توسط یک متخصص ماهر مورد ارزیابی قرار گیرد. این فرد می‌تواند از کارکنان مدرسه باشد و یا این که در مطب خصوصی مشغول بکار باشد. تنها راه حصول اطمینان، ارزیابی کامل توسط متخصص می‌باشد (ابراهیمی، 1372). باید در اینجا به دو نکته توجه داشت که نباید نظر دیگران را دال بر این که کودکی دچار اختلال کمبود توجه بیش فعالی است به آسانی پذیرفت و این نکته حائز اهمیت است که کودک همراه با اختلال کمبود توجه بیش فعالی ناتوانایی‌های دیگران را نیز دارد.

 اهمیت و ضرورت  تحقیق

اختلال بیش فعالی و فقدان توجه، یک اختلال رفتاری شایع است که حدود 10-8 درصد کودکان را مبتلا می‌کند. احتمال تشخیص این اختلال در پسران سه برابر دختران است ولی علت این تفاوت هنوز مشخص نشده است. کودکان بیش فعال بدون فکر کردن عمل می­کنند، بیش از اندازه فعالند و در تمرکز کردن مشکل دارند. غالباً متوجه‌اند که والدین چه انتظاری از آنان دارند اما برای برآورده ساختن این انتظار برای آنان مشکل است چون نمی‌توانند آرام بنشینند، دقت کنند یا به جزئیات توجه کنند. البته بیشتر کودکان در سنین خردسالی خصوصاً اگر مضطرب یا هیجان­زده باشند چنین رفتارهایی می­کنند. اما‌درکودکان بیش فعال این علائم مدت زمان طولانی وجود دارند و در شرایط و محیط­های مختلف روی می­دهند. این اختلال به عملکرد خانوادگی، اجتماعی و تحصیلی کودک آسیب می‌رساند. با درمان مناسب کودکان می‌توانند بیاموزندکه چگونه با این مشکل کنار بیایند و علائم خود را کنترل کنند (اسدالهی و همکاران، 1370).

از آنجا که نمی­توان اختلال نارسائی توجه / فزون جنبشی را به طور کلی درمان کرد، بهترین واژه به کار گرفته شده، مدیریت یا مداخله در مورد این اختلال می باشد. آموزش والدین بخصوص مادران به عنوان گام مثبت در جهت کمک به والدین و پیشگیری از مزمن شدن و تبدیل احتمالی آن به انواع اختلالات دیگر، جهت درمان کودکان دارای اختلال کمبود توجه بیش فعالی می­تواند مورد استفاده قرار گیرد. در واقع این روش موجب افزایش شناخت والدین از ماهیت اختلال شده و اعتماد به نفس آنان را در مورد نقش والدین افزایش می دهد. این روش نه تنها بر روی کودک مورد نظر بلکه بر روی والدین، خواهران و برادارن وی نیز موثر می باشد. بدین صورت که والدین تحت این جلسات آموزشی در نحوه تفکر خود نسبت به اختلال و نیز شیوه برخورد با کودک تغییر روش می دهند (ایمان­زاده، 1377). اختلال کمبود توجه بیش فعالی هنوز یکی از شایع ترین موارد ارجاعی به درمانگاههای مشاوره کودک است که لازمست بیشترین تحقیقات در مورد آن به عمل می­آید تا متخصصین بالینی و مشاوران بتوانند به ارزیابی شایسته آن قادر شوند و  ملاحظات درمانی موثری را بهبود بخشند.

اختلال کمبود توجه بیش فعالی، اختلال رشدی خویشتنداری و سلوک اجتماعی است که مزمن و بدون درمان است. در صورت عدم کنترل و مهار  اختلال، مشکلات بیشتری را در بزرگسالی به همراه  دارد از جمله سوء مصرف الکل، اخراج از مدرسه، شخصیت ضد اجتماعی، دروغگویی و دزدی و رفتارهای بزهکارانه و در صورتیکه درمان  طولانی تا نوجوانی ارائه شود امکان خطر ناسازگاری در این افراد کاهش می یابد. لذا با آموزش والدین، بخصوص مادران  و ارائه  راهکار های مناسب به آنها می توان مشکلات را کاهش و عوارض ناشی از اختلال  را کمرنگ کرد. این بیماری، وضعیتی است که در بعضی کودکان پیش دبستانی و یا در سالهای اولیه مدرسه ظاهر می شود. برای این کودکان کنترل رفتار یا توجه داشتن سخت است. اینطور برآورد شده است که بین 3 تا 5 درصد از کودکان یا تقریباً دو میلیون کودک در آمریکا به این اختلال دچار باشند یعنی در هر کلاس 25 تا 30 نفره یک کودک مبتلا به اختلال کمبود توجه بیش فعالی وجود دارد (علیزاده، 1383). این بیماری یکی از شایع ترین اختلال های عصبی ـ رفتاری کودکی است و بر بسیاری از جنبه های رشد شامل رشد عملکرد اجتماعی، هیجانی و شناختی در محیط خانه و مدرسه اثر می گذارد. در این اختلال، فرد دارای هوش عادی یا جتی گاهی بهتر از عادی است، ولی دارای دامنه توجه کمتر، حواسپرتی و بی قراری، تکانشگری و فزون جنبشی است. تمام ویژگی هایی که در کودکان دارای نارسایی توجه / فزون جنبشی مشاهده می شود، در افراد عادی نیز دیده می شود و تنها تفاوت، در شدت و تداوم نشانه هاست. این کودکان در واقع کارهایی را انجام می دهند که کودکان دیگر به آنها فکر می کنند، ولی آنها را انجام نمی دهند. از همین رو، برخی دانشمندان این اختلال را « اختلال کنترل تکانش» می دانند. کودکانی که تجاربی از طلاق والدین، جابجایی در خانه و مدرسه، بیماری یا فوت یکی از آشنایان دارند، اغلب دچار اضطراب ، پریشانی فکری ـ حرکتی می شوند، اما کودکان بیش فعال، به رغم اینکه هیچ یک از این تجارب و تنش ها را در زندگی نداشته اند دچار علائم و نابهنجاری های رفتاری اند (برهانی، 1376). از آن جایی که در میان درصد بالایی از معتادین و افرادی که ترک تحصیل کرده‌اند علایم بیش فعالی در کودکی قابل مشاهده است. از طرفی کودکان بیش فعال در معرض خطر بالایی از اختلال سلوک، شخصیت ضد اجتماعی و سوء مصرف مواد مخدر قرار دارند لذا آگاهی همگان بویژه والدین و معلمان در این حالات از اهمیت بسزایی برخوردار است. نقص در تمرکز یا اختلال بیش‌فعالی شرایطی را برای کودک ایجاد می‌کند که نتواند آرام و بدون حرکت بنشیند، رفتارش را کنترل کرده و توجه خود را به یک موضوع خاص معطوف کند.

از طرفی کودکان بیش فعال در معرض خطر بالایی از اختلال سلوک، شخصیت ضد اجتماعی و سوء مصرف مواد مخدر قرار دارند لذا آگاهی همگان بویژه والدین و معلمان در این حالات از اهمیت بسزایی برخوردار است. نقص در تمرکز یا اختلال بیش‌فعالی (ADHD) شرایطی را برای کودک ایجاد می‌کند که نتواند آرام و بدون حرکت بنشیند، رفتارش را کنترل کرده و توجه خود را به یک موضوع خاص معطوف کند (ایمان­زاده، 1377). این کودکان وقتی که بزرگتر می شوند در کارهای گروهی مشکل دارند و در مدرسه نمی­توانند یکجا آرام بگیرند به طور مکرر از جای خود بلند می شوند و یا از میز آویزان می شوند. بیش فعالی ممکن است به صورت بر قراری ، ناآرامی در جای خود ، دویدن، جهیدن و بالا و پایین پریدن در موقعیتهای نامربوط ، ناتوانی در ساکت ماندن و یا بیش از حد حرف زدن نیز نمود می یابد. این کودکان معمولا در نوباوگی علائمی از خود نشان می دهند مانند: خواب کم و گریه زیاد دارند، به نور و صدا و حرارت و سایر تغییرات محیطی به سرعت به گونه ای غیر عادی پاسخ می دهند، مرتب در حال جلو و عقب کردن خودشان هستند، معمولا در آغوش مادر آرام نمی­گیرند و جیغ می زنند و لگد می­اندازند و حتی در گرفتن پستان مادر هم مشکل دارنددر این نوع اختلال ممکن است بر اثر بالا رفتن سن کودک­، مسئله خود به خود حل شود اما این کودکان اگر به حال خود گذاشته شوند در بزرگسالی رفتارهای ضد اجتماعی از خود نشان می­دهند. اکثر این کودکان از هوش بالا برخوردارند و کارهایی که انجام می دهند غیر مترقبه و ناگهانی است و خطر را احساس نمی کنند. به طور کلی می توان گفت الگوی پایدار این اختلال کمبود تمرکز و توجه، بیش فعالی و پرخاشگری است، البته باید این خصوصیات حداقل به مدت شش ماه در کودک ثابت باشد تا بتوانیم بگوییم که کودک دچار این اختلال شده است.

علل ایجاد این اختلال هنوز به طور قطعی ناشناخته است، عوامل متعددی از قبیل وراثت، مشکلات و مسائل در هنگام تولد، عوامل عصب شناختی، حساسیت غذایی و متغیرهای محیطی مطرح شده است اما هیچ یک تایید و یا رد نشده اند. پژوهشها حاکی از آن است که پسران بیشتر از دختران به این اختلال مبتلا می شوند. در درمان این کودکان روشهای رفتار درمانی به همراه رژیم غذایی خاص و داروهایی که پزشک برای درمان این اختلال تجویز می کند بهترین نتایج را در کنترل علائم دارد. والدین چنین کودکانی باید با مراجعه به روانپزشک و یا روانشناس با شکیبایی و ثبات قدم در این مسیر به فرزندشان کمک کنند (کویست و وال، ترجمه: علاقبند، 1383).

اهداف تحقیق

1-5-1- هدف اصلی:

  • هدف کلی پژوهش حاضر، مقایسه افسردگی بین مادران دارای کودکان بیش فعال و کاستی توجه و مادران فاقد این مشکل می­باشد.

1-5-2- اهداف جزئی

  1. شناساندن اختلال کمبود توجه بیش فعالی به مادران حهت مهار نمودن کودکان دارای این بیماری
  2. ارائه راهکارهای مناسب به والدین جهت درمان اختلال کمبود توجه بیش فعالی

فرضیه های تحقیق

  1. مادران دارای کودکان بیش­فعالی و کاستی توجه نسبت به مادران فاقد این مشکل، دارای اضطراب بیشتری می­باشند.
  2. مادران دارای کودکان بیش­فعالی و کاستی توجه نسبت به مادران فاقد این مشکل، دچار عارضه کم­خوابی بیشتری می­باشند.
  3. مادران دارای کودکان بیش­فعالی و کاستی توجه نسبت به مادران فاقد این مشکل، از سلامت جسمانی کمتری برخوردارند.
  4. مادران دارای کودکان بیش­فعالی و کاستی توجه نسبت به مادران فاقد این مشکل، از افسردگی بیشتری برخوردارند.

 

فهرست مطالب

  • چکیده
  • فصل اول
  • کلیات
  • مقدمه
  • بیان مسئله
  • انواع بیش‌فعالی
  • 1-3-1- نوع بی‌دقت و بدون توجه
  • 1-3-2- نوع تکانشی – بیش‌فعالی
  • 1-3-3- نوع ترکیبی
  •  اهمیت وضرورت  تحقیق
  • اهداف تحقیق
  • 1-5-1- هدف اصلی:
  • 1-5-2- اهداف جزئی
  • فرضیه های تحقیق
  • تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی تحقیق
  • 1-7-1- تعاریف نظری
  • 1-7-1-1- اختلال کمبود توجه بیش فعالی ( ADHD)
  • 1-7-1-2- تمرکز
  • 1-7-1-3- فزون جنبشی ـ بیش فعالی
  • 1-7-1-4- تکانشگری
  • 1-7-1-5- آموزش مادران
  • 1-7-1-6- سلامت روان
  • 1-7-1-7- کم توان ذهنی
  • 1-7-1-8- والدین کودکان کم توان ذهنی
  • 1-7-1-9- در فرهنگ کودکان استثنایی تعریف شده است
  • 1-7-1-10- کودکان استثنایی
  • 1-7-1-11- درمان شناختی رفتاری
  • 1-7-1-12- سلامت
  • 1-7-1-13- سلامت جسمی
  • 1-7-1-14- اضطراب
  • 1-7-1-15- اختلال خواب
  • 1-7-1-16- کار کرد اجتماعی
  • 1-7-1-17- افسردگی
  • 1-7-1-18- مادر
  • 1-7-2- تعاریف عملیاتی
  • 1-7-2-1- کودکان دارای اختلال کمبود توجه بیش فعالی (ADHD)
  • 1-7-2-2- سلامت عمومی
  • فصل دوم
  • ادبیات تحقیق
  • 2-1- مقدمه
  • 2-2- شيوع اختلال نارسايي توجه بيش فعالي
  • 2-3- نشانه ها وعلائم اختلال نارسايي توجه / بيش فعالي
  • 2-3-1- بی توجهي
  • 2-3-2- فزون جنبشی (بيش فعالي)
  • 2-3-3- تكانشگري
  • 2-3-4- علل نارسايي توجه / بيش فعالي
  • الف ) عوامل ژنتيكي
  • ب ) عوامل عصب شناختي و عصبي – شيميايي
  • ج) سم هاي محيطي
  • د ) رفتار والدين
  • 2-3-5- حالت تعادل
  • 2-3-6- اختلال کمبود توجه ـ بیش فعالی
  • 2-4- تاریخچه ADHD
  • 2-5- سبب شناسی
  • 2-6- مشکلات ناشی از بیش فعالی
  • 2-7- تیزهوشی و بیش فعالی
  • 2-8- آموزش والدین
  • 2-9- كنترل كودك بر اساس رویکرد رفتاري
  • 2-10- سلامت
  • 2-11- سلامت جسمانی
  • 2-12- اضطراب
  • 2-13- اختلال خواب
  • 2-14- رشد اجتماعی و کارکرد اجتماعی 
  • 2-15- افسردگی
  • 2-16- تحقیقات انجام شده در داخل و خارج
  • 2-16-1- تحقيقات انجام شده در خارج
  • 2-16-2- تحقيقات انجام شده در داخل
  • فصل سوم :
  • روش اجرای تحقیق
  • 3-1- روش اجرای پژوهش
  • 3-1-1- طرح پژوهش : نیمه آزمایشی
  • 3-1-2- جامعه آماری
  • 3-1-3- روش نمونه گیری:
  • 3-1-3-1- نمونه گیری خوشه ای
  • 3-1-4- حجم نمونه :
  • 3-1-5- ابزار اندازه گیری :
  • 3-1-5-1- پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI4) :
  • 3-1-5-2- جمع آوری اطلاعات:
  • 3-1-5-3- پرسشنامه GHQ :
  • 3-1-6- پایایی و روایی آزمون ها
  • الف ـ پرسشنامه CSI4
  • ب ـ پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ)
  • 3-1-7- روش نمره گذاری:
  • 3-1-8- روش اجرای پژوهش
  • 3-1-9- روش آماری
  • فصل چهارم
  • نتایج
  • 4-1- مقدمه
  • 4-2- ویژگیهای جمعیت شناسی گروههای مورد مطالعه
  • 4-3- بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به فرضیات
  • فصل پنجم :
  • بحث و نتیجه گیری
  • 5-1- مقدمه
  • 5-2- بررسی فرضیات تحقیق :
  • 5-3- پیشنهادات پژوهشی
  • 5-4- پیشنهاد کاربردی
  • پیوست
  • فهرست منابع و مآخذ
  • عنوان پایان نامه : مقایسه افسردگی بین مادران دارای کودکان بیش فعال و کاستی توجه و مادران فاقد این مشکل
  • قالب: word و قابل ویرایش
  • تعداد صفحات: 100 صفحه
  • قیمت: 49000 تومان
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .

توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.

بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

راهنمای دانلود :

  1. ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ” خرید که به رنگ آبی است “  کلیک کنید.
  2. سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛  بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک  فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.

جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید

banksLogo1

نام شما (الزامی)

ایمیل شما (الزامی)

موضوع

پیام شما

درباره‌ی ایرانی داک

avatar
ایرانی داک پایگاه علمی سالم در زمینه پروپوزال، پایان نامه، مقاله، پروژه و تحقیقات دانشجویی در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای می باشد؛ با افتخار به اینکه عملکرد تخصصی، پژوهشگری ، احاطه بر موضوع ، توجه به اصول، ضوابط و معیار های علمی ، دانش روز ، توانمندی حرفه ای، آن تایم بودن و پذیرش مسئولیت کامل مشاوره پروژه ها و تحقیقات متقاضی از ویژگی های عملکردی متخصصین کارآزموده این مجموعه علمی ـ فرهنگی است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


نُه × = 9