واژه محافظهكاري اغلب به اين معنا به كار برده ميشود كه حسابداران بايد پايينترين ارزش را براي داراييها و درآمدها و بالاترين ارزش را براي بدهيها و هزينهها گزارش كنند. همچنين محافظهكاري بيانگر اين است كه هزينهها بايد زودتر و درآمدها ديرتر شناسايي شود (هندریکسون[1]، 1992). پژوهشهاي متعددي طي سالها به طور ويژه توجه خود را به محافظهكاري معطوف كردهاند (واتس[2]، 2003). با اين وجود و در حالي كه اكثر حسابداران وجود محافظهكاري را قبول دارند؛ ولي تاكنون تعريف روشني از آن ارائه نشده است و ابهاماتي در اين زمينه وجود دارد (کردستانی و امیربیگی، 1387).
از نظر اسميت و اسكوسن محافظهكاري يعني انتخاب يك راهكار حسابداري تحت شرايط عدم اطمينان كه در نهايت به ارائه كمتر داراييها و درآمدها بينجامد و كمترين اثر مثبت را بر حقوق صاحبان سهام داشته باشد (جیولی و هاین[3]، 2007). ولك و همكاران محافظهكاري را تمايل حسابداران به شناسايي همراه با تأخير سودها و ارزشيابي هر چه كمتر داراييها ميدانند (ولک[4]، 2001). باسو بيان ميكند محافظهكاري، استفاده از درجات بالاتر قابليت اتكا براي شناسايي و ثبت سودها و اخبار خوشايند (افزايش ارزشها) و در مقابل، استفاده از درجات پايينتر قابليت اتكاء براي شناسايي و ثبت زيانها و اخبار ناخوشايند (كاهش ارزشها) است. محافظهكاري به عنوان كمنمايي پيوستهي ارزش دفتري خالص داراييها نسبت به ارزش بازار آنها نيز تعريف شده است (احمد و بیلینگز[5]، 2002). در مفاهيم نظري حسابداري، محافظهكاري به عنوان “واكنش محتاطانه در مقابل عدم اطمينان و به منظور حمايت از حقوق و ادعاهاي صاحبان سهام و اعتباردهندگان شناخته ميشود؛ به طوريكه براي شناسايي اخبار خوب در صورتهاي مالي نسبت به اخبار بد سطح بالاتري از قابليت رسيدگي (تأييدپذيري) را الزامي مينمايد (استانداردهای حسابداری مالی[6]، 1980).
شرکتها تصمیمات عملیاتی مختلفی را اتخاذ میکنند. برای نمونه، تحقیقات بازاريابی اولیه را انجام میدهند، محصولهای جذابی را ارائه میکنند، در مورد مقدار تولید و قیمت فروش تصمیم میگیرند، محصولهايشان را تبلیغ میکنند، تأمین مالی را انجام میدهند، سپس شروع به تولید میکنند و سرانجام، محصولها را به مصرفکنندگان میفروشند. ماهیت رقابت در بازارهای محصول تقريباً بر رفتار شرکتها در تمامی اين مراحل تأثیر میگذارد )نمازی و ابراهیمی، 1391). رقابت در اينجا توان بازار شرکتها تعريف میشود. توان بازار به معنای کنترل يک شرکت بر قیمت يا سطح تولید محصولش است. در تعريف عملیاتی، توان بازار به معنای توان انحصاری، انحصار چندجانبه يا رقابتی يک شرکت است (پاندی[7]، 2004). در ادبیات مالی استراتژيک و اقتصادی و مالی، میتوان تعاريف مختلفی از ساختار بازار يافت. در ادبیات استراتژيک بیان میشود که حفظ و بقای شرکتها در محیط رقابتی دنیای امروز، راهی جز کسب مزيت رقابتی برای آنها باقی نمیگذارد و کسب مزيت رقابتی به منزله قدرت بازار شرکتها است (حاجیپور و مؤمنی، 1388).
رقابتی بودن بازار محصول بدين معناست که شرکتهای مختلف در تولید و فروش کالا رقابت تنگاتنگی دارند و کالاهای آنها نسبت به ديگری، برتری چندانی ندارد، چرا که اگر غیر از اين باشد، بازار به سمت انحصار يا انحصار چند جانبه تمايل پیدا میکند (خدامیپور و بزرايی، 1392).
مطالعات قبلی نشان میدهند که رقابت ممکن است بر تصمیمات گزارشگری محافظهکارانه به دلیل ملاحظات راهبردی، تضاد نمایندگی، هزینههای سیاسی و (یا) نظریه رانت انحصاری تأثیر بگذارد (دالیوال و همکاران[8]، 2014). نظریه راهبردی نشان می دهد که مدیریت رویکرد مبتنی بر بازار را اتخاذ میکند و راهبردهایی را برای رقابت در یک صنعت تنظیم و اجرا میکند. گزارشگری مالی محافظهکارانه ممکن است نتیجه رویکرد مدیریتی برای جلوگیری از ورود به بازار و تحریف تصمیمات تولید سایر رقبا باشد. مادامی که نظریه نمایندگی نشان میدهد که رقابت فرصت طلبی مدیریتی را کاهش میدهد، منافع مدیریت را با سهامداران هم تراز میکند (ماجد و ژانگ[9]، 2016) و از این رو تقاضا برای گزارشگری محافظهکارانه را کاهش میدهد. مبحث هزینههای سیاسی پیشنهاد میکند که شرکتها در صنایع غیر رقابتی از انحصاری بودن برخوردار هستند و همچنین با فشار سیاسی بیشتری روبرو هستند که انگیزههای محافظهکاری را افزایش میدهد. مطالعات پیشین همچنین نشان میدهند که خطا در مسئله متغیر، که از رانتهای انحصاری به وجود آمده، در بررسیهای مربوط به محافظهکاری نیز ممکن است نشان دهنده رابطه بین رقابت و محافظهکاری باشد (ماجد و همکاران، 2017).
با توجه به مطالب عنوان شده، پرسش اصلی این پژوهش این است که آیا تغییرات نظارتی و ساختار مالکیت بر رابطه بین رقابت بازار محصول و محافظهکاری مؤثرند؟
- پرسشهای اصلی تحقیق
- آیا بین رقابت بازار محصول و محافظهکاری حسابداری رابطهای وجود دارد؟
- آیا تغییرات نظارتی و ساختار مالکیت بر رابطه بین رقابت بازار محصول و محافظهکاری مؤثرند؟
- اهمیت و جنبه نوآوری تحقیق
محافظهكاري يكي از ويژگيهاي با اهميت سيستمهاي حسابداري شركت است كه ميتواند به هيئت مديره در كاهش زيانها كمك كند و در نتيجه ارزش شركت را افزايش دهد. شناسايي بهموقع زيانها ميتواند به مثابه هشداري براي هيئت مديره تلقي شود تا منشأ به وجود آمدن اخبار بد و عملكرد ضعيف را هرچه سريعتر بررسي كنند و موجب كاهش هزينههاي نمايندگي ناشي از عملكرد مديران اجرايي شوند.
تحقیقهای پیشین به این مفهوم که فشار رقابتی، تصمیمات مدیریتی را شکل میدهد، اهمیت بسیار زیادی دادهاند. تعداد زیادی از تحقیقات تشخیص داده اند که رقابت بازار محصول بر تصمیمات مدیریت از جمله سرمایهگذاری (آکدوگو و مک کی[10]، 2012)، نگهداشت وجوه نقد (علیمو[11]، 2014)، تصمیمات مالی (بیون و ایکسو[12]، 2016)، توزیع وجه نقد (هی[13]، 2012) و اقدامات گزارشگری مالی (ماجد و ژانگ، 2016) تأثیر میگذارد. تاکنون، به این مسئله که چگونه فشار رقابتی با توجه به محافظه کاری حسابداری (از این پس محافظه کاری) به عبارت دیگر زیان غیر عملیاتی به موقع در مقایسه با سودهای غیر عملیاتی، تصمیمات مدیریتی را شکل می دهد مسئله ای است که به آن اهمیت کمی داده شده است. ایران یک محیط جالب توجه و مرتبط میباشد زیرا به سمت اقتصاد بازتر و مبتنی بر بازار در حال حرکت است که باعث انجام مطالعاتی درباره عوامل تجاری (از جمله رقابت) که بر تصمیمات مدیریتی (و انگیزهها) برای گزارشگری مالی محافظهکارانه تأثیر میگذارند را بسیار حائز اهمیت میسازد. بنابراین، تحقیق بر روی عواملی که بر محافظهکاری تأثیر میگذارد نیز برای مطالعه از دیدگاه مالی شرکت مهم میباشد. انگیزش دیگر از ابعاد مختلف رقابت برای مطالعه رابطه بین رقابت و محافظه کاری به وجود میآید. علاوه بر این، تأثیر عوامل نهادی از جمله تغییرات نظارتی و ساختار مالکیت (مانند مالکیت دولتی/ نهادی/ مدیریتی) بر رابطه بین رقابت و گزارشگری مالی محافظه کارانه، در تحقیقات موجود نادیده گرفته شده است، که باعث برانگیختن این تحقیق شده است.
فهرست مطالب
- چکیده…………………………………………………………………………………………………………………………………………. 1
- فصل اول: کلیات پژوهش
- 1-1) مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………. 2
- 1-2) بیان مسأله………………………………………………………………………………………………………………………. 3
- 1-3) پرسشهای اصلی تحقیق……………………………………………………………………………………………….. 5
- 1-4) جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق…………………………………………………………………………. 5
- 1-5) اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………………………………… 6
- 1-6) فرضیههای پژوهش و مبانی نظری فرضیهها………………………………………………………………… 6
- 1-7) قلمرو پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………. 13
- 1-7-1) قلمرو موضوعی پژوهش…………………………………………………………………………………. 13
- 1-7-2) قلمرو زمانی پژوهش………………………………………………………………………………………. 13
- 1-7-3) قلمرو مکانی پژوهش………………………………………………………………………………………. 14
- 1-8) استفادهکنندگان از نتایج پژوهش………………………………………………………………………………….. 14
- 1-9) تعریف واژهها و اصطلاحات……………………………………………………………………………………………. 14
- 1-10) ساختار پژوهش……………………………………………………………………………………………………………. 16
- فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش
- 2-1) مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………. 17
- 2-2) مبانی نظری و مفهوم محافظهکاری و تاریخچه آن………………………………………………………. 18
- 2-2-1) محافظهکاری……………………………………………………………………………………………………. 22
- 2-2-2) دیدگاه موافقان و مخالفان پدیده محافظهکاری…………………………………………….. 26
- 2-2-3) تفاسیر محافظهکاری……………………………………………………………………………………….. 27
- 2-2-4) تفسیر قراردادی………………………………………………………………………………………………. 28
- 2-2-5) جایگاه محافظهکاری در مفاهیم نظری حسابداری……………………………………….. 30
- 2-2-6) انتقاد از محافظهکاری……………………………………………………………………………………… 31
- 2-2-7) دفاع از محافظهکاری………………………………………………………………………………………. 32
- 2-2-8) محافظهکاری و سهامداران……………………………………………………………………………… 33
- 2-2-9) معیارهای محافظهکاری………………………………………………………………………………….. 37
- 2-2-10) عدم تقارن زمانی سود به عنوان معیاری از محافظه کاری……………………….. 39
- 2-2-11) محافظهکاری در گزارشگری مالی……………………………………………………………….. 40
- 2-3) رقابت……………………………………………………………………………………………………………………………….. 41
- 2-3-1) مفهوم رقابت……………………………………………………………………………………………………. 41
- 2-3-2) رقابت بازار محصول…………………………………………………………………………………………. 43
- 2-3-3) رقابت پذیری…………………………………………………………………………………………………… 43
- 2-3-4) رقابت از دیدگاههای گوناگون…………………………………………………………………………. 44
- 2-3-5) رویکردهای رقابت پذیری……………………………………………………………………………….. 46
- 2-3-6) سطوح رقابت پذیری……………………………………………………………………………………….. 47
- 2-3-7) انواع رقابت………………………………………………………………………………………………………. 48
- 2-3-8) برخی از دلایل انحصار……………………………………………………………………………………. 50
- 2-3-9) رقابت پذیری و عوامل کلان اقتصادی…………………………………………………………… 50
- 2-3-10) نقش دولت )حکومت( در رقابت پذیری…………………………………………………….. 51
- 2-3-11) نقش عوامل فرهنگی در رقابت پذیری……………………………………………………….. 51
- 2-3-12) نقش اقتصاد )سیاست های پولی و مالی( در رقابت پذیری……………………… 51
- 2-3-13) نقش عوامل سیاسی در رقابت پذیری………………………………………………………… 51
- 2-3-14) جنبههای مثبت رقابت………………………………………………………………………………… 52
- 2-3-15) جنبههای منفی رقابت…………………………………………………………………………………. 52
- 2-3-16) وضعیت رقابت در ایران……………………………………………………………………………….. 53
- 2-3-17) رقابت و گزارشگری نادرست……………………………………………………………………….. 53
- 2-4) ساختار مالکیت……………………………………………………………………………………………………………….. 54
- 2-4-1) مالکیت نهادی…………………………………………………………………………………………………. 56
- 2-4-2) مالکیت شرکتی………………………………………………………………………………………………. 57
- 2-4-3) مالکیت مدیریتی…………………………………………………………………………………………….. 59
- 2-4-4) مالکیت دولتی…………………………………………………………………………………………………. 62
- 2-5) رقابت بازار محصول و محافظهکاری شرطی………………………………………………………………….. 62
- 2-6) پیشینه پژوهش………………………………………………………………………………………………………………. 64
- 2-6-1) پیشینه خارجی پژوهش…………………………………………………………………………………. 64
- 2-6-2) پیشینه داخلی پژوهش…………………………………………………………………………………… 65
- 2-7) خلاصه فصل……………………………………………………………………………………………………………………. 67
- فصل سوم: روش پژوهش
- 3-1) مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………. 68
- 3-2) روششناسی تحقيق……………………………………………………………………………………………………….. 68
- 3-3) فرضیههای پژوهش………………………………………………………………………………………………………… 69
- 3-4) مدلها و متغیرهای پژوهش………………………………………………………………………………………….. 69
- 3-5) جامعه پژوهش………………………………………………………………………………………………………………… 71
- 3-6) نمونه پژوهش………………………………………………………………………………………………………………….. 71
- 3-7) روش جمعآوري اطلاعات………………………………………………………………………………………………. 72
- 3-8) روشهای تجزیهوتحلیل دادهها……………………………………………………………………………………… 73
- 3-9) آزمونهای آماری…………………………………………………………………………………………………………….. 74
- 3-10) خلاصه فصل…………………………………………………………………………………………………………………. 83
- فصل چهارم: تجزیهوتحلیل دادهها
- 4-1) مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………………. 84
- 4-2) آمارهای توصیفی…………………………………………………………………………………………………………….. 84
- 4-3) تجزیه و تحلیل دادهها……………………………………………………………………………………………………. 86
- 4-3-1) آمار استنباطی………………………………………………………………………………………………… 86
- 4-3-2) پایایی متغیرها…………………………………………………………………………………………………. 86
- 4-3-3) بررسي نرمال بودن جملات خطا…………………………………………………………………… 87
- 4-3-4) ثابت بودن واریانس جمله خطا )باقیماندهها(………………………………………………… 88
- 4-3-5) عدم وجود هم خطی بین جملات توضیحی……………………………………………….. 88
- 4-3-6) عدم وجود خود همبستگی جزء خطا…………………………………………………………… 91
- 4-3-7) آزمون همبستگی……………………………………………………………………………………………. 91
- 4-3-8) آزمون فرضیه اول پژوهش…………………………………………………………………………….. 92
- 4-3-9) آزمون فرضیه دوم پژوهش…………………………………………………………………………….. 95
- 4-3-10) آزمون فرضیه سوم پژوهش………………………………………………………………………… 97
- 4-3-11) آزمون فرضیه چهارم پژوهش…………………………………………………………………… 100
- 4-3-12) آزمون فرضیه پنجم پژوهش…………………………………………………………………….. 102
- 4-4) خلاصه فصل…………………………………………………………………………………………………………………. 105
- فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها
- 5-1) مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………. 106
- 5-2) نتیجهگیری فرضیههای پژوهش…………………………………………………………………………………. 106
- 5-2-1) نتیجهگیری فرضیه اول پژوهش…………………………………………………………………. 106
- 5-2-2) نتیجهگیری فرضیه دوم پژوهش………………………………………………………………… 108
- 5-2-3) نتیجهگیری فرضیه سوم پژوهش……………………………………………………………….. 109
- 5-2-4) نتیجهگیری فرضیه چهارم پژوهش…………………………………………………………….. 110
- 5-2-5) نتیجهگیری فرضیه پنجم پژوهش……………………………………………………………… 111
- 5-3) پیشنهادهای مبتنی بر نتایج پژوهش…………………………………………………………………………. 113
- 5-4) پیشنهادها برای پژوهشهای آتی……………………………………………………………………………….. 113
- 5-4) محدودیتهای پژوهش………………………………………………………………………………………………… 113
- 5-5) خلاصه فصل…………………………………………………………………………………………………………………. 114
- منابع
- الف) منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………………………… 115
- الف) منابع انگلیسی……………………………………………………………………………………………………………….. 116
- پیوستها
عنوان : | پایان نامه بررسی رابطه بین محافظه کاری حسابداری و رقابت بازار محصول |
تعداد صفحات: | 125 صفحه |
قالب: | word و قابل ویرایش |
قیمت: | فقط 59000 تومان |
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
ایرانی داک مرجع تخصصی دانلود پایان نامه، پروپوزال و تحقیقات دانشجویی در ایران است. شما می توانید جدید ترین پایان نامه، پروپوزال ، پرسشنامه و تحقیقات دانشجویی ایرانی داک را در این باره مطالعه کنید. |
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل علاوه بر نمایش بعد از پرداخت، به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید “ کلیک کنید.
سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.
جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید