شرح مختصر:
نتايج تحقيقات و بررسيهاي ايران نشان ميدهد كه ميانگين عدم تمايل به ماندگاري معلمان بهطور عام 43% و در میان معلمانی که از مدارک تحصیلی بالاتر (کارشناسی ارشد و دکتری) پرورش وارد میسازد (طبرسا، 1372).
مسئلهاي كه در اين تحقيق در پي پاسخیابی به آن هستيم، اين است كه چه عواملي سبب ايجاد و احتمالاً افزايش ميل به ماندگاري با انگيزه در معلمان ميشود تا با توجه به آنها در معلمان، علاقه و تمايلات بيشتر نسبت به اجراي فرآيندهاي تعليم و تربيت ايجاد شود.
نقش كليدي معلمان سبب میشود كه آموزش و پرورش به فرآيند حفظ و نگهداري معلمان را در حكم وظيفهاي مهم و اساسي توجه كند و بهمنظور ماندگاري معلمان، راهكارهايي نظاممند طراحي نمايد و با نگرش كلان به ورود و خروج معلمان، عواقب و هزينههاي از دست دادن انگيزة ماندگاري معلمان را بررسي كند.
ميل به ماندگاري با انگيزه در ميان معلمان عاملي اساسي است كه اگر مورد توجه قرار نگيرد، دستيابي به اهداف تعليم و تربيت را با مشكل مواجه میسازد، بهمنظور تحقق بخشيدن به اهداف تعليم و تربيت، نظام آموزش و پرورش بايد علاوه بر توانايي جذب، توان حفظ و نگهداشت معلمان را نيز داشته باشد و انگیزههای ماندگاري آنان را تقويت كند. فرآيندهايي كه به منظور ماندگاري معلمان ارائه میشود، در صورتي كه منطبق با نيازها، انتظارات و خواستههای آنان باشد، علاوه بر اينكه انگيزههاي ماندگاري معلمان را تقويت ميكنند، رضايت شغلي و تعهد سازماني آنان را كه دو پيامد مهم و متمركز بر گرايشهاي معلمان نسبت به شغل و سازمانشان است، افزايش ميدهد.
ميل به ماندگاري درجه احتمال ماندگاري با انگيزه كاركنان در عضويت يك سازمان و تمايل براي تلاش بيشتر و تداوم همكاري است (کریوان، 2000). در این تحقيق ميل به ماندگاري تمايل معلمان براي ماندگاري در حرفه معلمي و تلاش و همكاري با انگيزه است.
ماندگاري بدون انگيزه در آموزش و پرورش، به دليل اهميت و حساسيت اين نهاد و نقش آن در آموزش و تربيت دانش آموزان میتواند عواقب بسيار وخیمتری داشته باشد كه پيامدهاي آن نه تنها آموزش و پرورش، بلكه جامعه را نيز تهديد كند. باوجود ارتباط تنگاتنگ برنامههای رشد و توسعه اقتصادي و فرهنگي با فعالیتهای آموزش و پرورش، به دلايل اجتماعي و اقتصادي بسيار، آموزش و پرورش در كشور ما از اولويت بالا برخوردار نبوده و در جذب و حفظ افراد مستعد، متعهد و علاقهمند توفيق چنداني نداشته است. به عبارت ديگر، آموزش و پرورش در حفظ تمايلات و انگيزههاي معلمان براي تلاش بيشتر و ماندگاری با مشكلات زيادي مواجه است.
چنانچه زمينهها و شرايط لازم براي افزايش و تقويت انگيزههاي ماندگاري معلمان فراهم شود، نه تنها منجر به افزايش بهرهوري سازماني ميگردد، بلكه از پيامدهاي منفي كاهش آن نيز جلوگيري ميشود. كاركناني كه ميل به ماندگاري با انگيزه نداشته باشند، بيشتر احساس نارضايتي ميكنند و اغلب دوست دارند كه از شغل خود فاصله بگيرند و غالباً غيبت يا تأخير دارند و گاهي همزمان به مشاغل ديگر، اشتغال دارند. بهعلاوه تمايل به همكاري در ساير زمینههای آموزشی و پرورشي ندارند. تمايل به ماندگاري در ميان معلمان، نه تنها كارايي و اثربخشي را افزايش میدهد، بلكه منجر به پايين آمدن نرخ غيبت، جابهجایی، تأخير و کمکاری میشود (می یر و آلن[1]، 1997).
فراهم كردن زمينههاي لازم براي ماندگاري با انگيزه معلمان، سبب ايجاد و افزايش حس تعهد در آنان میشود. اين امر عامل در اختيار رفتن قلب و ذهن معلمان، براي ترغيب آنان به شناخت بهتر سازمان وابسته به آن، تلاش بيشتر بهمنظور تحقق بخشيدن به اهداف سازماني و به ادامه كار توأم باعلاقه و انگيزه در سازمانشان است (آرمسترانگ[2]، 1384، ص 285).
بیتوجهی به انگيزههاي معلمان و ناديده گرفتن تمايلات آنان، اگر منجر به ترك خدمت آنان نشود، سبب ماندگاري بدون انگيزة آنان در كارشان میشود كه زيانهاي ناشي از آن كمتر از آثار ترك خدمت كاركنان نخواهد بود. ماندگاري با انگيزه معلمان آنان را بهطور خودآگاه يا ناخودآگاه به فعاليت بيشتر در جهت دستيابي به اهداف آموزش و پرورش هدايت ميكند و سبب میشود معلمان در حد توانمنديها يا بيش از حد تواناييهاي خود در جهت تحقق بخشيدن به اهداف آموزش و پرورش گام بردارند.
فهرست مطالب
- چکیده 1
- فصل اول: کلیات تحقیق.. 2
- 1-1-مقدمه. 3
- 1-2-بیان مسئله. 4
- 1-3-اهمیت موضوع. 6
- 1-4-اهداف… 7
- 2-5-فرضیه. 7
- 2-5-1-فرضیه اصلی.. 7
- 2-5-2-فرضیه های فرعی.. 8
- 1-6-سؤالات تحقیق.. 8
- 1-6-1-سؤال اصلی.. 8
- 1-6-2-سؤالات فرعی.. 8
- 1-7-تعاریف… 9
- 1-8- قلمرو تحقیق.. 9
- فصل دوم: ادبیات تحقیق… 10
- 2-1-مقدمه. 11
- 2-2-عوامل مؤثر بر ماندگاری.. 11
- 2-2-1-برنامهریزی توسعه فردی.. 11
- 2-2-2-ایجاد فضای توسعه دانش فردی.. 11
- 2-2-3-مشارکت در تصمیمگیری.. 12
- 2-2-4-ترسیم مسیر شغلی و ارتقای سازمانی.. 12
- 2-2-5-حضور منعطف و شناور 13
- 2-2-6-فرآیند اجتماعی شدن.. 13
- 2-2-7-توسعه ارتباطات در گروههای کاری.. 13
- 2-2-8-انجام فعالیتهای چالشی.. 13
- 2-2-9-آزادی و استقلال عمل در انجام فعالیتها 13
- 2-2-10-برنامهریزی توسعه سازمانی.. 14
- 2-2-11-نظامهای پرداخت و پاداش مناسب… 14
- 2-2-12-مشارکت در اهداف تجاری سازمان.. 14
- 2-2-13-شوکهای کاری.. 15
- 2-2-14-برآورده نشدن انتظارات شغلی.. 15
- 2-2-15-کاهش شأن و منزلت کار 15
- 2-3-مدلهای ترک خدمت… 15
- 2-3-1-مدل داگلاس بی.کوریوان.. 15
- 2-3-2-مدل دکونیک و استیل ول.. 16
- 2-3-3-مدل گارتنر. 16
- 2-3-4-مدل ترک خدمت داوطلبانه یا بقای لی و میشل.. 16
- 2-3-5-مدل مائرتز و روجر گریفر. 17
- 2-4-عدالت… 17
- 2-4-1-مفهوم لغوي عدالت… 18
- 2-4-2- عدالت در سازمانها 19
- 2-4-3-عدالت سازمانی.. 19
- 2-4-3-1-عدالت توزيعي.. 20
- 2-4-3-2-عدالت رويهاي.. 21
- 2-4-3-3-عدالت مراودهای.. 23
- 2-4-3-عوامل مؤثر بر درک عدالت… 23
- 2-5-رضایت شغلی.. 24
- 2-5-1- مباحث نظري رضايت شغلي.. 24
- 2- 5-2- مطالعات با رويکرد سازماني.. 24
- 2- 5-3-مطالعات با رويکرد روانشناسي.. 25
- 2- 5-4- مطالعات با رويکرد جامعهشناسي.. 26
- 2-5-5- نظريههاي اجتماعي رضايت شغلي.. 26
- 2-4-6- رويکرد نياز 26
- 2-5-7-تعاريف رضايت شغلي از ديدگاه صاحب نظران.. 29
- 2-5-8- تعريف رضايت شغلي.. 31
- 2-6-انگیزش…. 41
- 2-6-1- نظريه سلسله مراتب نيازها 42
- 2- 5- 1-1- فرانيازها 44
- 2- 6- 1 -2- اشخاص خود شکوفا 44
- 2-6- 1-3- تجارب متعالي.. 45
- 2-5-3- نظريه انتظار 46
- 2-5-4- نظريه برابري آدامز. 46
- 2-7-پیشینه پژوهش…. 47
- فصل سوم: روش شناسی تحقیق… 53
- 3-1-مقدمه. 54
- 3-2-روش تحقیق.. 54
- 3-3-جامعه آماری.. 54
- 3-3- ابزار گردآوری دادهها 54
- 3-4-روایی و پایایی پرسشنامه. 54
- 3-5- روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات… 55
- فصل چهارم:تجزیه و تحلیل دادهها 57
- 4-1- مقدمه. 58
- 4-2-توصيف شاخصهاي جمعيت شناختي.. 58
- 4-3-تجزيه و تحليل توصيفي متغيرها 60
- 4-4- تحليل عاملي ماندگاری نیروی انسانی مناطق غیر برخوردار 62
- فصل پنجم:بحث، نتیجه گیری و پیشنهادها 68
- 5-1- مقدمه. 68
- 5-2- نتیجه گیری.. 68
- 5-2-1- یافته های توصیفی.. 68
- 5-2-2- استنباطی.. 69
- 5-3-پیشنهادها 72
- 5-3-1-پیشنهادهای کاربردی.. 72
- 5-3-2-پیشنهادهای پژوهشی.. 72
- 5-4- محدودیتهای تحقیق.. 73
- منابع
عنوان : | پایان نامه عوامل مؤثر بر ماندگاری نیروی انسانی مناطق غیر برخوردار آموزش و پرورش |
تعداد صفحات: | 90 صفحه |
قالب: | word و قابل ویرایش |
قیمت: | فقط 12000 تومان |
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید محصول“ کلیک کنید.
سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.
جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید