بروزترین پروژه های ایرانی داک
خانه » پایان نامه » پایان نامه عوامل مؤثر بر ماندگاری نیروی انسانی مناطق غیر برخوردار آموزش و پرورش
پایان نامه عوامل مؤثر بر ماندگاری نیروی انسانی مناطق غیر برخوردار آموزش و پرورش

پایان نامه عوامل مؤثر بر ماندگاری نیروی انسانی مناطق غیر برخوردار آموزش و پرورش

شرح مختصر:

نتايج تحقيقات و بررسي­هاي ايران نشان مي­دهد كه ميانگين عدم تمايل به ماندگاري معلمان به‌طور عام 43% و در میان معلمانی که از مدارک تحصیلی بالاتر (کارشناسی ارشد و دکتری) پرورش وارد می­سازد (طبرسا، 1372).

مسئله­اي كه در اين تحقيق در پي پاسخ‌یابی به آن هستيم، اين است كه چه عواملي سبب ايجاد و احتمالاً افزايش ميل به ماندگاري با انگيزه در معلمان مي­شود تا با توجه به آن‌ها در معلمان، علاقه و تمايلات بيشتر نسبت به اجراي فرآيندهاي تعليم و تربيت ايجاد شود.

نقش كليدي معلمان سبب می‌شود كه آموزش و پرورش به فرآيند حفظ و نگهداري معلمان را در حكم وظيفه­اي مهم و اساسي توجه كند و به‌منظور ماندگاري معلمان، راهكارهايي نظام‌مند طراحي نمايد و با نگرش كلان به ورود و خروج معلمان، عواقب و هزينه­هاي از دست دادن انگيزة ماندگاري معلمان را بررسي كند.

ميل به ماندگاري با انگيزه در ميان معلمان عاملي اساسي است كه اگر مورد توجه قرار نگيرد، دستيابي به اهداف تعليم و تربيت را با مشكل مواجه می‌سازد، به‌منظور تحقق بخشيدن به اهداف تعليم و تربيت، نظام آموزش و پرورش بايد علاوه بر توانايي جذب، توان حفظ و نگهداشت معلمان را نيز داشته باشد و انگیزه‌های ماندگاري آنان را تقويت كند. فرآيندهايي كه به منظور ماندگاري معلمان ارائه می‌شود، در صورتي كه منطبق با نيازها، انتظارات و خواسته‌های آنان باشد، علاوه بر اينكه انگيزه­هاي ماندگاري معلمان را تقويت مي­كنند، رضايت شغلي و تعهد سازماني آنان را كه دو پيامد مهم و متمركز بر گرايش­هاي معلمان نسبت به شغل و سازمانشان است، افزايش مي­دهد.

ميل به ماندگاري درجه احتمال ماندگاري با انگيزه كاركنان در عضويت يك سازمان و تمايل براي تلاش بيشتر و تداوم همكاري است (کریوان، 2000). در این تحقيق ميل به ماندگاري تمايل معلمان براي ماندگاري در حرفه معلمي و تلاش و همكاري با انگيزه است.

ماندگاري بدون انگيزه در آموزش و پرورش، به دليل اهميت و حساسيت اين نهاد و نقش آن در آموزش و تربيت دانش آموزان می‌تواند عواقب بسيار وخیم‌تری داشته باشد كه پيامدهاي آن نه تنها آموزش و پرورش، بلكه جامعه را نيز تهديد كند. باوجود ارتباط تنگاتنگ برنامه‌های رشد و توسعه اقتصادي و فرهنگي با فعالیت‌های آموزش و پرورش، به دلايل اجتماعي و اقتصادي بسيار، آموزش و پرورش در كشور ما از اولويت بالا برخوردار نبوده و در جذب و حفظ افراد مستعد، متعهد و علاقه‌مند توفيق چنداني نداشته است. به عبارت ديگر، آموزش و پرورش در حفظ تمايلات و انگيزه­هاي معلمان براي تلاش بيشتر و ماندگاری با مشكلات زيادي مواجه است.

چنانچه زمينه­ها و شرايط لازم براي افزايش و تقويت انگيزه­هاي ماندگاري معلمان فراهم شود، نه تنها منجر به افزايش بهره­وري سازماني مي­گردد، بلكه از پيامدهاي منفي كاهش آن نيز جلوگيري مي­شود. كاركناني كه ميل به ماندگاري با انگيزه نداشته باشند، بيشتر احساس نارضايتي مي­كنند و اغلب دوست دارند كه از شغل خود فاصله بگيرند و غالباً غيبت يا تأخير دارند و گاهي همزمان به مشاغل ديگر، اشتغال دارند. به‌علاوه تمايل به همكاري در ساير زمینه‌های آموزشی و پرورشي ندارند. تمايل به ماندگاري در ميان معلمان، نه تنها كارايي و اثربخشي را افزايش می‌دهد، بلكه منجر به پايين آمدن نرخ غيبت، جابه‌جایی، تأخير و کم‌کاری می­شود (می یر و آلن[1]، 1997).

فراهم كردن زمينه­هاي لازم براي ماندگاري با انگيزه معلمان، سبب ايجاد و افزايش حس تعهد در آنان می‌شود. اين امر عامل در اختيار رفتن قلب و ذهن معلمان، براي ترغيب آنان به شناخت بهتر سازمان وابسته به آن، تلاش بيشتر به‌منظور تحقق بخشيدن به اهداف سازماني و به ادامه كار توأم باعلاقه و انگيزه در سازمانشان است (آرمسترانگ[2]، 1384، ص 285).

بی‌توجهی به انگيزه­هاي معلمان و ناديده گرفتن تمايلات آنان، اگر منجر به ترك خدمت آنان نشود، سبب ماندگاري بدون انگيزة آنان در كارشان می‌شود كه زيان­هاي ناشي از آن كمتر از آثار ترك خدمت كاركنان نخواهد بود. ماندگاري با انگيزه معلمان آنان را به‌طور خودآگاه يا ناخودآگاه به فعاليت بيشتر در جهت دستيابي به اهداف آموزش و پرورش هدايت مي­كند و سبب می‌شود معلمان در حد توانمندي­ها يا بيش از حد توانايي­هاي خود در جهت تحقق بخشيدن به اهداف آموزش و پرورش گام بردارند.

فهرست مطالب

  • چکیده 1
  • فصل اول: کلیات تحقیق.. 2
  • 1-1-مقدمه. 3
  • 1-2-بیان مسئله. 4
  • 1-3-اهمیت موضوع. 6
  • 1-4-اهداف… 7
  • 2-5-فرضیه. 7
  • 2-5-1-فرضیه اصلی.. 7
  • 2-5-2-فرضیه های فرعی.. 8
  • 1-6-سؤالات تحقیق.. 8
  • 1-6-1-سؤال اصلی.. 8
  • 1-6-2-سؤالات فرعی.. 8
  • 1-7-تعاریف… 9
  • 1-8- قلمرو تحقیق.. 9
  • فصل دوم: ادبیات تحقیق… 10
  • 2-1-مقدمه. 11
  • 2-2-عوامل مؤثر بر ماندگاری.. 11
  • 2-2-1-برنامه‌ریزی توسعه فردی.. 11
  • 2-2-2-ایجاد فضای توسعه دانش فردی.. 11
  • 2-2-3-مشارکت در تصمیم‌گیری.. 12
  • 2-2-4-ترسیم مسیر شغلی و ارتقای سازمانی.. 12
  • 2-2-5-حضور منعطف و شناور 13
  • 2-2-6-فرآیند اجتماعی شدن.. 13
  • 2-2-7-توسعه ارتباطات در گروههای کاری.. 13
  • 2-2-8-انجام فعالیتهای چالشی.. 13
  • 2-2-9-آزادی و استقلال عمل در انجام فعالیتها 13
  • 2-2-10-برنامه­ریزی توسعه سازمانی.. 14
  • 2-2-11-نظام­های پرداخت و پاداش مناسب… 14
  • 2-2-12-مشارکت در اهداف تجاری سازمان.. 14
  • 2-2-13-شوکهای کاری.. 15
  • 2-2-14-برآورده نشدن انتظارات شغلی.. 15
  • 2-2-15-کاهش شأن و منزلت کار 15
  • 2-3-مدلهای ترک خدمت… 15
  • 2-3-1-مدل داگلاس بی.کوریوان.. 15
  • 2-3-2-مدل دکونیک و استیل ول.. 16
  • 2-3-3-مدل گارتنر. 16
  • 2-3-4-مدل ترک خدمت داوطلبانه یا بقای لی و میشل.. 16
  • 2-3-5-مدل مائرتز و روجر گریفر. 17
  • 2-4-عدالت… 17
  • 2-4-1-مفهوم لغوي عدالت… 18
  • 2-4-2- عدالت در سازمان‌ها 19
  • 2-4-3-عدالت سازمانی.. 19
  • 2-4-3-1-عدالت توزيعي.. 20
  • 2-4-3-2-عدالت رويهاي.. 21
  • 2-4-3-3-عدالت مراودهای.. 23
  • 2-4-3-عوامل مؤثر بر درک عدالت… 23
  • 2-5-رضایت شغلی.. 24
  • 2-5-1- مباحث نظري رضايت شغلي.. 24
  • 2- 5-2- مطالعات با رويکرد سازماني.. 24
  • 2- 5-3-مطالعات با رويکرد روانشناسي.. 25
  • 2- 5-4- مطالعات با رويکرد جامعه­شناسي.. 26
  • 2-5-5- نظريه­هاي اجتماعي رضايت شغلي.. 26
  • 2-4-6- رويکرد نياز 26
  • 2-5-7-تعاريف رضايت شغلي از ديدگاه صاحب نظران.. 29
  • 2-5-8- تعريف رضايت شغلي.. 31
  • 2-6-انگیزش…. 41
  • 2-6-1- نظريه سلسله مراتب نيازها 42
  • 2- 5- 1-1- فرانيازها 44
  • 2- 6- 1 -2- اشخاص خود شکوفا 44
  • 2-6- 1-3- تجارب متعالي.. 45
  • 2-5-3- نظريه انتظار 46
  • 2-5-4- نظريه برابري آدامز. 46
  • 2-7-پیشینه پژوهش…. 47
  • فصل سوم: روش شناسی تحقیق… 53
  • 3-1-مقدمه. 54
  • 3-2-روش تحقیق.. 54
  • 3-3-جامعه آماری.. 54
  • 3-3- ابزار گردآوری داده‌ها 54
  • 3-4-روایی و پایایی پرسشنامه. 54
  • 3-5- روشهای تجزیه و تحلیل اطلاعات… 55
  • فصل چهارم:­تجزیه و تحلیل داده‌ها 57
  • 4-1- مقدمه. 58
  • 4-2-توصيف شاخص­هاي جمعيت شناختي.. 58
  • 4-3-تجزيه و تحليل توصيفي متغيرها 60
  • 4-4- تحليل عاملي ماندگاری نیروی انسانی مناطق غیر برخوردار 62
  • فصل پنجم:بحث، نتیجه گیری و پیشنهاد­ها 68
  • 5-1- مقدمه. 68
  • 5-2- نتیجه گیری.. 68
  • 5-2-1- یافته های توصیفی.. 68
  • 5-2-2- استنباطی.. 69
  • 5-3-پیشنهادها 72
  • 5-3-1-پیشنهادهای کاربردی.. 72
  • 5-3-2-پیشنهادهای پژوهشی.. 72
  • 5-4- محدودیتهای تحقیق.. 73
  • منابع 
عنوان : پایان نامه عوامل مؤثر بر ماندگاری نیروی انسانی مناطق غیر برخوردار آموزش و پرورش
تعداد صفحات: 90 صفحه
قالب:   word و قابل ویرایش
قیمت: فقط  12000 تومان

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .

توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.

بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

راهنمای دانلود :

ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید محصول“  کلیک کنید.

سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛  بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک  فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.

جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید

banksLogo1

 

درباره‌ی ایرانی داک

avatar
ایرانی داک پایگاه علمی سالم در زمینه پروپوزال، پایان نامه، مقاله، پروژه و تحقیقات دانشجویی در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای می باشد؛ با افتخار به اینکه عملکرد تخصصی، پژوهشگری ، احاطه بر موضوع ، توجه به اصول، ضوابط و معیار های علمی ، دانش روز ، توانمندی حرفه ای، آن تایم بودن و پذیرش مسئولیت کامل مشاوره پروژه ها و تحقیقات متقاضی از ویژگی های عملکردی متخصصین کارآزموده این مجموعه علمی ـ فرهنگی است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


− 1 = هشت