بروزترین پروژه های ایرانی داک
خانه » پایان نامه » دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی سرسختی و تاب آوری با موفقیت تحصیلی
دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی سرسختی و تاب آوری با موفقیت تحصیلی

دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی سرسختی و تاب آوری با موفقیت تحصیلی

شرح مختصر :

بیان مسئله:

از آن جا که نیروی انسانی ارزنده ترین سرمایه هر کشور است، پیشرفت و بالندگی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور ها در گرو تربیت نیروی متخصص، رشد علمی و افزایش سطح آگاهی افراد آن جامعه خواهد بود(1و2). رسالت اصلی نظام­های آموزشی، تربیت نیروی انسانی لازم برای این رشد و پیشرفت به­شمار می­رود و دانشگاه(به­عنوان مهم­ترین پایگاه علمی مرکز پرورش نیروی متخصص، آگاه و باتجربه)، نقش بسیار مهمی در این میان ایفا می­کند. امکانات آموزشی مناسب، سرفصل­های علمی معتبر، استادان با تجربه و محیط غنی تنها در کنار ذهن پویا، فعال و مشتاقِ جوانان پیشرفت و سازندگی کشور را به دنبال دارد. از آنجا که کارآمدی نظام آموزشی به پیشرفت تحصیلی(Achievement) فراگیران وابسته است، چنانچه نظام آموزشی وظیفه­ی خود را به درستی انجام ندهد روند رشد و توسعه با مانع مواجه خواهد شد(3-5).یکی از مسائل و مشکلات اساسی زندگی تحصیلی افراد و نظام آموزشی هر کشور، مسأله افت تحصیلی و پایین بودن سطح عملکرد تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان آن کشور است. عوامل مختلفی بر عملکرد تحصیلیافراد تأثیر می گذارند که متخصصان تعلیم و تربیت آنها را به چهاردسته عوامل فردی، آموزشگاهی، خانوادگی و اجتماعی تقسیم کرده. در حقیقت عملکرد تحصیلی به عنوان متغیر وابسته تحت تأثیر یک عامل نیست، بلکه عوامل متعددی نظیر استعداد تحصیلی ، عوامل شناختی مانند هوش عمومی ، خود کار آمدی تحصیلی ، راهبردهای خود تنظیمی ، ساختار کلاس درس، انگیزش تحصیلی ، توانایی یادگیرندگان، آموزش معلمان و انگیزش یادگیرندگان بر روی آن تأثیر دارند (6و7).

واقعیت آن است که این عوامل و متغیر ها چنان در هم تنیده اند و با یکدیگر کنش متقابل دارند که تعیین نقش و سهم هر یک به دشواری امکان پذیر است. با این وجود این تحقیقات نشان می دهند که در بین این عوامل، عوامل آموزشی و فردی با ماهیت شناختی و اجتماعی، بیشترین تأثیر را بر پیشرفت تحصیلی دارند (8) .

تحصیل در دانشگاه برای تعدادی از دانشجویان اعم از دختران و پسران همراه با نگرانی و فشار است.محیط آموزشی و قوانین جدید، انتظارات متفاوت از دوران پیشین، آغاز زندگی مستقل و ورود به دنیای بزرگسالی و شکل گیری روابط انسانی و صمیمانه نو شرایط نوینی هستند که نیازمند اتخاذ و راهبردهای جدید است. سازگاری فرایندی پویا است که طی آن فرد سعی می کند تا بین آنچه که انجام می دهد و یا می خواهد انجام دهد و همچنین با آنچه که محیط و جامعه تقاضا می کند توازن برقرار کند. از جمله رویکردهایی که ممکن است بر سازگاری تاثیر داشته باشد، رویکرد روان‌شناسی مثبت‌گرا است. در سال‌های اخیر، رویکرد روان‌شناسی مثبت‌گرا هدف نهایی خود را شناسایی سازه‌ها و شیوه‌هایی می‌داند که بهزیستی و شادکامی انسان را به‌دنبال دارند. از این‌رو، عواملی که سبب سازگاری هرچه بیشتر آدمی با نیازها و تهدیدهای زندگی شوند، بنیادی‌ترین سازه‌های مورد پژوهش این رویکرد به ‌شمار می‌روند (سامانی و همکاران، 1386). در این میان، از نظر لاتار و چیچتی در سال 2000 و مستن در سال 2001 تاب‌آوری یکی از این مفاهیم و سازه‌های بهنجار مورد توجه و مطالعه‌ی روان‌شناسی مثبت است و غالب پژوهش‌های مربوط به تاب‌آوری در حوزه‌ی روان‌شناسی تحولی انجام شده است(9-12).

تاب‌آوری توانایی افراد در سازگاری موثر با محیط است، علی‌رغم قرارداشتن در معرض عوامل خطرآفرین. عوامل خطرآفرین آن‌دسته شرایط و موقعیت‌های منفی هستند که با پیامدهای منفی و مشکلات رفتاری مرتبط می‌شوند (گومز و مک‌لارن )(13و14).

در پژوهشي مشخص شد دانش آموزان و دانشجوياني كه از جديت و وجدان بالايي برخوردارند در فعاليت هاي تحصيلي خود كنجكاو، طالب پيشرفت، سخت كوش و واجد پشتكار هستند. چنين ويژگي هايي به خوبي با مفهوم ويژگي شخصيتي سخت رويي كه كوباسا تعريف نموده منطبق است . جالب توجه آن كه، سخت رويي شخصيتي ارتباط مثبتي با سخت كوشي و جديت در كار دارد . شخصي كه از تعهد بالايي بر خوردار است، براهميت، ارزش و معناي اين كه چه كسي است و چه فعاليتي انجام مي دهد، باور دارد و بر همين مبنا قادر است در مورد هر آنچه كه انجام مي دهد، معنايي بيابد و كنجكاوي خود را برانگيزد. دانشجوياني كه از ويژگي تعهد بالايي برخوردار هستند، با علاقه وافري در فعاليت درسي خود غوطه ور شده و اين موقعيت را به عنوان بهترين شيوه، براي نيل به اهداف آموزشي خود تلقي مي كنند. چنين نگرشي باعث مي شود كه دانشجو يا دانش آموز، دوره تحصيلي را به عنوان موقعيتي مهم، ارزشمند و جالب ارزيابي نموده و زمان بيشتري را به آن اختصاص دهد(15و16و17).

سلامت روان،نیازی اساسی و برای بهبود کیفیت زندگی انسان،امری حیاتی است(سازمان جهانی بهداشت،2001).سلامت روان با ویژگی های توانمندساز درونی یا منابع درونی قدرت ارتباط دارد.برخورداری از این منابع درونی توانایی فرد را،با وجود شرایط ناگوار و پیشامدهای منفی،برای رشد سازگارانه خود افزایش می دهد تا سلامت روان خود را حفظ نماید(18). تا اوایل دهه 80 اعتقاد بسیاری از محققین علوم روانشناختی این بود که رویدادهای استرسزا در بروز اختلالات روان_تنی(Psycho-Somatic Disorder)نقش مؤثری دارند.به عنوان مثال هولمز و راهه(18)دریافتند که رویدادهای زندگی با شروع بیماری ارتباط دارند.در عین حال مطالعات روانشناسان بعدی نشان داد که بین رویدادهای استرسزا و اختلالات روانشناختی،عوامل تعدیل کننده ای وجود دارد که موجب می شود رویدادهای استرسزا،اثرات متفاوتی بر افراد به جای بگذارند.به عنوان مثال کوباسا،مفهوم شخصیت سرسخت(Hardiness)را ابداع کرد و آن را به عنوان متغیر مداخله گر در تعدیل ارتباط میان استرس و بیماری مورد بررسی قرار داد(19).

او نشان داد افرادی که از سرسختی زیادی برخوردارند،هرچند درجه بالایی از استرس ها را تجربه می کنند،ولی بیمار نمی شوند.این افراد از نظر ویژگی سرسختی،متفاوت از کسانی هستند که در شرایط پر استرس بیمار می شوند.یکی دیگر از ویژگی های شخصیتی تعدیل کننده که روانشناسان توجه ویژه ای بدان مبذول داشته اند،تاب آوری(Resiliency)است.

تاب آوری عبارت است از توانایی سازگاری موفقیت آمیز با شرایط تهدیدکننده(20).والر(21)تاب آوری را سازگاری مثبت فرد در واکنش به شرایط ناکوار می داند.هرچند این مفهوم ابتدا توسط ورنر(22)در حوزه روانشناسی رشد مطرح شد،ولی به تدریج به حوزه های دیگر روانشناسی مانند روانشناسی اجتماعی و روانشناسی بالینی وارد شد(23).کانر و دیویدسون(24) که تاب آوری را در حوزه های اجتماعی مورد مطالعه قرار داده اند،معتقدند تاب آوری،تنها پایداری در برابر آسیب ها یا شرایط تهدید کننده نیست،بلکه شرکت فعال و سازنده فرد در محیط است.آنها تاب آوری را توانمندی فرد در برقراری تعادل زیستی_روانی در شرایط خطرناک می دانند.افزون بر این،پژوهشگران بر این باورند که تاب آوری نوعی ترمیم خود با پیامدهای مثبت هیجانی،عاطفی و شناختی است(25).کامپفر باور داشت که تاب آوری،بازگشت به تعادل اولیه یا رسیدن به تعادل سطح بالاتر(در شرایط تهدیدکننده)است و از این رو سازگاری موفق در زندگی را فراهم می کند.در عین حال وی به این نکته نیز اشاره می کند که سازگاری مثبت با زندگی،هم می تواند پیامد تاب آوری به شمار رود و هم به عنوان پیش آیند،سطح بالاتری از تاب آوری را سبب شود.در زمینه پیامد تاب آوری،شماری از پژوهش ها به افزایش سطح سلامت روان و رضایتمندی از زندگی در رابطه با تاب آوری اشاره داشته اند(26).بنابراین،با توجه به رابطه ویژگی های شخصیتی سرسختی و تاب آوری با سلامت روان و کنترل استرس و همچنین با توجه به محیط پر استرس نظامی،محقق در این پژوهش بر آن است تا رابطه این ویژگی ها را با موفقیت       تحصیلی که مستقیما با سلامت روان و مدیریت استرس مرتبط است،بررسی نماید.با توجه به پیشینه تحقیقات گذشته در زمینه ویژگی های شخصیتی سرسختی و تاب آوری و بررسی رابطه این ویژگی ها با مؤلفه های مختلف از جمله استرس،سلامت روان،فرسودگی شغلی،سلامت جسمی و غیره و با نظر به در دسترس نبودن پیشینه مناسب در زمینه بررسی ارتباط بین این ویژگی ها با موفقیت تحصیلی دانشجویان؛محقق برآن است تا در این پژوهش به این مهم پرداخته و به بررسی ارتباط بین ویژگی های شخصیتی سرسختی و تاب آوری با موفقیت تحصیلی بپردازد.

سرسختی (Hardiness):

تعریف نظری سرسختی:

سوزان آولت کوباسا(1)سرسختی را ویژگی شخصیتی پیچیده ای معرفی می کند که از سه موءلفه چالش(Challenge)،کنترل(Control)و تعهد(Commitment) تشکیل شده است.باور به تغییر،دگرگونی و پویایی زندگی و این نگرش که هر رویدادی لزوما به معنای تهدیدی برای امنیت و سلامت انسان نیست،انعطاف پذیری شناختی و بردباری در برابر رویدادهای سخت استرس زا و موقعیت های مبهم را به دنبال دارد(27).کوباسا و پوکتی(28)باور دارند که ویژگی های روانشناختی سرسختی از جمله حس کنجکاوی قابل توجه،گرایش به داشتن تجارب جالب و معنی دار،ابراز وجود،پرانرژی بودن و اینکه تغییر در زندگی امری طبیعی است،می تواند در سازش فرد با رویدادهای تنیدگی زای زندگی سودمند باشد.بررسی ها گویای آن هستند که سرسختی با سلامت بدنی و روانی رابطه مثبت دارد و بعنوان یک منبع مقاومت درونی،تاثیرات منفی استرس را کاهش می دهد و از بروز اختلال های بدنی و روانی پیشگیری میکند(4و5و6).

تعریف عملیاتی سرسختی:

سرسختی ویژگی شخصیتی است که ممکن است نحوه مقابله با استرس زاها را در افراد تعدیل کند،یعنی آنها را در تحلیل موفقیت آمیز استرس زا یاری می کند.

تاب آوری (Resilience):

تعریف نظری تاب آوری:

واژه تاب آوری را می توان به صورت توانایی بیرون آمدن از شرایط سخت یا تعدیل آن تعریف نمود. در واقع تاب آوری ظرفیت افراد برای سالم ماندن و مقاومت و تحمل در شرایط سخت و پر خطر است که فرد نه تنها بر آن شرایط دشوار فائق می شود بلکه طی آن و با وجود آن قوی تر نیز می گردد . پس تاب آوری به معنای توان موفق بودن، زندگی کردن و خود را رشد دادن در شرایط دشوار (با وجود عوامل خطر) است . این فرایند خودبه خود ایجاد نمی شوند مگر اینکه فرد در موقعیت دشوار و ناخوشایندی قرار گیرد تا برای رهایی از آن یا صدمه پذیری کمتر ، حداکثر تلاش را برای کشف و بهره گیری از عوامل محافظت کننده (فردی و محیطی) در درون و بیرون خود که همواره به صورت بالقوه وجود دارد بکار گیرد(29) .

تاب آوری در مورد کسانی بکار می رود که در معرض خطر قرار می گیرند ولی دچار اختلال نمی شوند. از این رو شاید بتوان نتیجه گیری کرد که مواجه شدن با خطر شرط لازم برای آسیب پذیری هست اما شرط کافی نیست . عوامل تاب آور باعث می شوند که فرد در شرایط دشوار و با وجود عوامل خطر از ظرفیت های موجود خود در دست یابی به موفقیت و رشد زندگی استفاده کند و از این چالش و آزمون ها به عنوان فرصتی برای توانمند کردن خود بهره جوید و از آنها سربلند بیرون آید

تعریف عملیاتی تاب آوری

بعنوان یکی از سازه های اصلی شخصیت برای فهم انگیزش،هیجان و رفتار مفهوم سازی شده است(7). ورنر و اسمیت(30)تاب آوری را “ساز و کار ذاتی خود اصلاح گری انسان” می دانند.افزون بر آن به باور ورنر(31) تاب آوری صرف نظر از خطرات تهدید کننده،عاملی بالقوه در همه افراد برای تغییر است.بلاک(32) بر این باور است که تاب آوری،توانایی سازگاری سطح کنترل بر حسب شرایط محیطی می باشد.افراد تاب آور دارای رفتارهای خودشکنانه نیستند؛از نظر عاطفی آرام هستند و توانایی تبدیل شرایط استرس زا را دارند.هسته مرکزی سازه تاب آوری را این پیش فرض تشکیل می دهد که “فطرتی زیست شناختی” برای رشد و کمال در هر انسان وجود دارد(برای نمونه طبیعت خود اصلاح گری ارگانیسم انسانی)که بطور طبیعی و در شرایط معین محیطی می تواند آشکار شود(33).به باور ماستن(34)هنگامی که فاجعه از سر بگذرد و نیازهای اولیه انسانی تامین گردد،آنگاه تاب آوری به ظهور می رسد.در نتیجه این فرآیند تاب آوری،اثرات ناگوار،اصلاح یا تعدیل می شوند و یا حتی ناپدید می گردند (35و36).

فهرست مطالب

  • چکیده فارسی
  • فصل اول : مقدمه پژوهش
  • بیان مسئله:
  • سرسختی (Hardiness)
  • تعریف نظری سرسختی
  • تعریف عملیاتی سرسختی
  • تاب آوری (Resilience)
  • تعریف نظری تاب آوری
  • تعریف عملیاتی تاب آوری
  • موفقیت تحصیلی
  • تعریف نظری موفقیت تحصیلی
  • اهداف، سوالات، و فرضيات
  • هدف كلي طرح
  • اهداف اختصاصي طرح
  • فرضیات پژوهش
  • فصل دوم : زمینه و پیشینه پژوهش
  • مبانی نظری
  • روانشناسی شخصیت
  • تاریخچه مطالعه روان‌شناسی شخصیت
  • شخصيت
  • در مورد صفات شخصيتي
  • شخصيت يك فرد از تمام صفات او تشكيل يافته است
  • انواع صفت
  • تاب آوري
  • نان هاندرسن تاب آوری را ترکیبی از 6 عامل زير معرفي مي كند
  • سرسختی روانشناختی
  • انگیزه تحصیلی
  • انگیزه
  • انگیزه ی پیشرفت
  • انگیزه ی تحصیلی
  • پیشرفت تحصیلی
  • پیشینه پژوهش:
  • پژوهش های داخلی
  • پژوهش های خارجی
  • فصل سوم : طرح تحقیق
  • نوع مطالعه
  • مقطعی
  • جامعه هدف ، جامعه مورد مطالعه ، روش نمونه گيري و محاسبه حجم نمونه
  • روش نمونه گیری و محاسبه حجم نمونه
  • روش کار
  • ابزار تحقیق
  • پرسشنامه سرسختی
  • پرسشـنامه محقق محور
  • نحوه توصيف و تحليل داده ها
  • ملاحظات اخلاقي:
  • فصل چهارم : ارائه یافته ها
  • نتایج
  • یافته های جمعیت شناختی
  • داده های توصیفی؛
  • فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
  • بحث
  • نتیجه گیری
  • منابع
  • چکیده انگلیسی
  • فهرست نمودارها و جداول:
  • نمودار 1.میانگین سنی افراد مورد مطالعه
  • نمودار 2.فراوانی افراد موفق و ناموفق
  • جدول 1. شاخص هاي توصيفي متغيرهاي تحقيق به تفكيک معدل
  • جدول 2. مقايسة دو گروه از نظر موفق و ناموفق در زمينة تاب آوری
  • جدول 3. رگرسيون تاب آوري روي سرسختی در كل نمونه و گروههاي موفق و ناموفق
  • عنوان پایان نامه : بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی سرسختی و تاب آوری با موفقیت تحصیلی
  • قالب: word و قابل ویرایش
  • تعداد صفحات: 75 صفحه
  • قیمت: 49000 تومان

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .

کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش قوانين و مقررات سايت مي باشد .

توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.

بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.

راهنمای دانلود :

  1. ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ” خرید که به رنگ آبی است “  کلیک کنید.
  2. سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛  بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک  فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.

جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید

banksLogo1

نام شما (الزامی)

ایمیل شما (الزامی)

موضوع

پیام شما

درباره‌ی ایرانی داک

avatar
ایرانی داک پایگاه علمی سالم در زمینه پروپوزال، پایان نامه، مقاله، پروژه و تحقیقات دانشجویی در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای می باشد؛ با افتخار به اینکه عملکرد تخصصی، پژوهشگری ، احاطه بر موضوع ، توجه به اصول، ضوابط و معیار های علمی ، دانش روز ، توانمندی حرفه ای، آن تایم بودن و پذیرش مسئولیت کامل مشاوره پروژه ها و تحقیقات متقاضی از ویژگی های عملکردی متخصصین کارآزموده این مجموعه علمی ـ فرهنگی است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*


2 + دو =