شرح مختصر:
امروزه مدیریت تأمینکنندگان یکی از مسائل مهم برای سازمانهای تولیدی محسوب میشود. افزایش تمرکز بر فعالیتهای اساسی و محوری سازمان، یکی از عواملی است که موجب افزایش توجه به مدیریت تأمینکنندگان سازمانهای تولیدی شده است. از اینرو این سازمانها تلاش زیادی را برای کسب مزیت رقابتی میکنند. از اینروست که تأمینکنندگان مناسب میتوانند به تولید کنندگان برای ساخت محصول جدید و بهبود کیفیت این محصولات در بلند مدت و کاهش هزینه و بالا بردن توان سازمان در تحویل به موقع کالا به مشتریان گردد. از اینرو بزرگترین چالش برای سازمانهای تولیدی افزایش عملکرد خود نسبت به رقبا میباشد.
از سوی دیگر شناسایی عواملی همچون عوامل اقتصادی (از قبیل قیمت، تحویل به موقع، ضمانت نامه، شهرت و اعتبار، تخفیفات نقدی و …)، عوامل قابلیت اعتماد تأمینکننده ( از قبیل برخورداری از جایگاه مطلوب مالی، تأمین کیفیت مورد نیاز، پاسخ دادن به تمام ارتباطات، تحویل به موقع و …)، میزان آشنایی با عرضهکننده ( از قبیل شهرت عرضه کننده، ظرفیت بالای مدیریت، تمایل به داشتن کسب و کار، توصیه شده توسط سازمانهای مشابه و ..) و سایر ظرفیتهای تأمینکنندگان میتواند زمینهای برای افزایش عملکرد سازمان را فراهم کند. با توجه به نقش مهمی که تأمینکنندگان در بهبود عملکرد سازمانهای تولیدی دارند، نمیتوان به معیارهای انتخاب این تأمینکنندگان بیتفاوت بود، پس مسأله کلیدی در این پژوهش ارائه مدلی جهت انتخاب تأمین کنندگان و تعیین میزان اهمیت هریک از شاخصهای مدل با استفاده از رویکردهای تصمیمگیری و علم مدیریت است. واضح است که کم توجهی به معیارهای انتخاب تأمینکنندگان باعث تحمیل دشواریهایی از قبیل کیفیت پایین محصولات، عدم تحویل به موقع محصولات به مشتریان و غیره به مشتریان میگردد.
بر اساس بررسیهای اولیهای که محقق در حوزه معیارهای لازم جهت انتخاب تأمینکنندگان انجام داده است، مشاهده گردید که در اغلب این پژوهشها همه معیارهای لازم جهت انتخاب تأمین کنندگان در صنایع مطرح نشده است، که این خود نشان دهنده خلاء پژوهشهای فوق است. از اینرو در این پژوهش بعد از مطالعه ادبیات نظری به بررسی و شناسایی اغلب معیارهای موثر جهت انتخاب تأمینکننده و تعیین میزان اهمیت هر یک از این معیارهای پرداخته میشود. از فواید پژوهش فوق میتوان بیان نمود که مدیران سازمان از طریق شناسایی این معیارها، میتوانند بهترین تأمینکنندگان که شرایط لازم برای عرضه کالاهای خود به سازمان را دارند شناسایی کرده و بنابراین، زمینه افزایش کیفیت محصولات نهایی سازمان و رضایت مشتریان را فراهم کنند.
به نظر میرسد که در اغلب صنایع، معیارهای اقتصادی یکی از مهمترین عواملی است که مدیران سازمان باید برای انتخاب تآمینکنندگان در نظر بگیرند. علاوه بر این قابلیت اعتماد تأمین کنندگان و آشنایی و ظرفیتهای تأمینکنندگان نشانهای از اهمیت پرداختن به مسئله انتخاب تأمینکنندگان میباشد. از اینرو میتوان بیان نمود با حل این مسئله میتوان بخشی از مسائلی که در بالا بیان گردید را حل نمود.
با توجه به نکاتی که در بالا به آن اشاره گردید استفاده رویکردهای ترکیبی حل مسأله میتواند کمک شایانی به دستیابی به نتایج قابل قبول کند. از اینرو در این پژوهش بعد از مطالعه و بررسی ادبیات نظری در حوزه انتخاب تأمینکنندگان، مدل ریاضی جهت اولویتبندی این معیارها استفاده گردد.
- فصل یکم: کلیات پژوهش 1
- -1-1 مقدمه 2
- 1-2- بیان مسأله 2
- 1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش 3
- 1-4- اهداف پژوهش 4
- 1-5- سوالات پژوهش 5
- 1-6- تعریف واژه ها و اصطلاحات فنی و تخصصی5
- 1-7- قلمرو پژوهش 6
- 1-7-1- قلمرو موضوعی 6
- 1-7-2- قلمرو زمانی 6
- 1-7-3- قلمرو مکانی 6
- فصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق 7
- 2-1- مقدمه 8
- 2-2- تاریخچه و روند شکل گیری مدیریت زنجیره تأمین 8
- 2-3- تعاریف و مفهوم مدیریت زنجیره تأمین 9
- 2-4- تصمیم گیری در مورد انتخاب تأمین کنندگان 10
- 2-5- معیارهای انتخاب تأمین کنندگان 11
- 2-6- روش های حل مدل های چند معیاره 20
- 2-7- دسته بندی روش های حل 20
- 2-8- روش های اولویت بندی و تخصیص سفارش به تأمین کنندگان 20
- 2-9- تکنیک مورد استفاده در این پژوهش 26
- 2-9-1- تحلیل عاملی 26
- 2-9-1- 1- تحلیل عاملی اکتشافی 27
- 2-9-1-2- تحلیل عاملی تأییدی 27
- 2-9-2-فرآیند تحلیل سلسله مراتبی28 2-9-3- نظریه فازی29
- 2-10- فرضیه های پژوهش 30
- فصل سوم: روش شناسی پژوهش 31
- 3-1- مقدمه 32
- 3-2- روش تحقیق 32
- 3-3-جامعه آماری 32
- 3-4- نمونه گیری 33
- 3-4-1- روش نمونهگیری 33
- 3-5- مراحل انجام پژوهش 34
- 3-6- معیارهای انتخاب تأمین کنندگان در زنجیره تأمین 36
- 3-7- روش جمع آوری اطلاعات 36
- 3-8- روایی و پایایی پرسشنامه 37
- 3-8-1- پایایی 37
- 3-8-2- روایی 38
- 3-9- روش تجزیه و تحلیل داده ها 39
- 3-10- تحلیل عاملی 39
- 3-11- روش تخصیص خطی 40
- 3-12- فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی 42
- 3-12-1- اعداد فازی 43
- 3-12-2- روش تجزیه و تحلیل توسعهای چانگ 44
- 3-12-3- روش تبدیل اعداد فازی به قطعی 46
- فصل چهارم: یافته های پژوهش 47
- 4-1- مقدمه 48
- 4-2- آمار توصیفی 48
- 4-2-1- جنسیت 48
- 4-2-2- سطح تحصیلات 49
- 4-2-3- میزان سابقه کار پاسخ دهنده 49
- 4-3- تجزیه و تحلیل روایی و پایایی 49
- 4-4- تحلیل عاملی 50
- 4-4-1- تحلیل عاملی مربوط به عوامل اقتصادی 51
- 4-4-2- تحلیل عاملی مربوط به عوامل قابلیت اعتماد تأمین کنندگان 51
- 4-4-3- تحلیل عاملی مربوط به عوامل آشنایی با تأمین کنندگان 51
- 4-4-4- تحلیل عاملی مربوط به عوامل سایر ظرفیت های تأمین کنندگان 52
- 4-5- فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی 52
- 4-6- مدلسازی ریاضی 57
- فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهاد 72
- 5-1- مقدمه 73
- 5-2- نتیجهگیری 73
- 5-3- پیشنهادهای پژوهش 78
- 5-3-1- پیشنهادهای کاربردی 78
- 5-3-2- پیشنهادهایی برای پژوهش های آینده 79
- 5-4- محدودیت های پژوهش 79
- منابع
عنوان : | پایان نامه ارائه مدلی ریاضی جهت تعیین معیارهای مناسب انتخاب تأمین کنندگان در زنجیره تأمین |
تعداد صفحات: | 95 صفحه |
قالب: | word و قابل ویرایش |
قیمت: | فقط 29000 تومان |
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید محصول“ کلیک کنید.
سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.
جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید