نامگذاری سالهای 1373 با عنوان سال«وجدان کاری و رعایت انظباط اجتماعی»، سال 1389 به نام سال«همت مضاعف و کار مضاعف»، سال1390 به عنوان سال«جهاد اقتصادى» و سال 1391 با عنوان سال«تولید ملی، حمایت از کار و سرمایهی ایرانی» بیانگر این است که فرهنگ کار در ایران مسأله اجتماعی است و فرهنگ کار از دغدغههای مقام معظم رهبری بوده است که بر بهبود و ارتقای آن تأکید فرمودهاند. بنابراین در شرایط فعلی، راهبرد اصلی کشور کار و تلاش بیشتر است. در این سالها سیاستهای کلی اشتغال توسط مقام معظم رهبری به سازمانها ارائه گردیده که در بند اول آن، توجه به فرهنگ کار، مورد عنایت جدی قرار گرفته است. اهمیت راهبردهای فوق زمانی روشن میشود که بدانیم معضل اصلی توسعهنیافتگی کشور تنبلی، کارگریزی و ارادهی ضعیف است و نقطهی عطف تحول و توسعه، در کار مضاعف و توسعه فرهنگ کارهای جمعی در جهت تولید ملی نهفته است. بخش مهمی از اقتصاد، مسألهی تولید ملی است که مستلزم همت، عزم، آگاهی، همراهی و برنامهریزی صحیح مسئولان و مردم است. سهم دولت در این کار، پشتیبانى از تولیدات داخلىِ صنعتى و کشاورزى و نیز اختصاص بودجه مناسب برای تحقّق این امر مهم و نظارت بر اجرای صحیح قوانین این عرصه است و سهم کارفرمایان و کارگران، تقویت چرخه تولید و اتقان در کار تولید، و سهم مردم مصرف تولیدات داخلى است. بدیهی است تحقّق موارد مطروحه، نیازمند فرهنگسازی است و تقویت فرهنگ کار است.
در ماده 23 بند«ب»، امور اجتماعی و سیاسی و دفاعی، بر تقویت انضباط اجتماعی و وجدان کار که از مؤلّفههای فرهنگ کار هستند، تأکید شده است. همچنین در ماده 25 بند«ب» تقویت مشارکت همگانی، اخلاق و روحیه کار گروهی مورد تأکید قرار گرفنه است(عربی و شیخیانی، 1389: 145). بر اساس پژوهشها و منابع موجود، بهرهوری ملی که مستقیماً از فرهنگ کار ناشی میشود، نزدیک به صفر است(خانی، 1384: 138). در مقایسه میزان کار مفید در ایران با سایر کشورها، این نتیجه حاصل شده است که میزان بهرهبرداری از ساعات کاری در ایران کمتر از یک ساعت در روز است(عظیمی هاشمی، 1388: 112؛ سرفراز، 1382: 204؛ معیدفر، 1385: 262)، اما در امریکا و اروپا در حدود 7 ساعت و در ژاپن بیش از 8 ساعت در روز است(مدنی، 1385: 5). همچنین نگرش عمومی که بین صاحبنظران جامعه وجود دارد این است که در جامعه ما وجدان کار یا تعهد و اخلاق کاری و فرهنگ کار از کشورهای توسعهیافته ضعیفتر است. اینها نشان میدهند که فرهنگ کار در ایران در مقایسه با جوامع پیشرفته در سطح پائینتری قرار دارد. این واقعیت برای کشوری که بر اساس سند چشم انداز باید در سال 1404 شمسی رتبه نخست را در منطقه دارا باشد امیدوار کننده نیست. این در حالی است که در جهان پیشرفته با آگاهی بیشتر به نقش استراتژیک نیروی انسانی و نگرشهای آن به کار و تولید مفهوم فرهنگ کار از اهمیت فزایندهای برخوردار شده است. زمانی که فرهنگ کار نهادینه گردد کار به عنوان یک ارزش تلقی شده و همه افراد جامعه در سطوح مختلف، کار کردن را مسیر توسعه موزون جامعه دانسته و از طریق درست کار کردن به توسعه اقتصادی کمک مینمایند.
بر اساس سیاستهای ابلاغی اصل44 قانون اساسی، سهم بخش تعاون از اقتصاد کشورمان تا پایان برنامه پنجم توسعه میبایست به 25 درصد برسد، اما ضعف فرهنگ کار جمعی و شانه خالی کردن دستگاههای اجرایی از اجرای قوانین سبب شده تا بسیاری از کارشناسان به محقّق شدن این سهم 25 درصدی، چندان خوشبین نباشند. مطابق درجه توسعهیافتگی بدست آمده از استانهای کشور، استان کهگیلویه و بویراحمد رتبه 29 را در بین 30 استان کشور داشته است و این استان بعد از سیستان و بلوچستان کمترین درجه توسعهیافتگی را داشته است و جز استانهای کمتر توسعهیافته است (اسلامی، 1391: 60). از آنجا که توسعه اقتصاد در گرو توسعه فرهنگ کارهای جمعی است، یکی از موضوعات بسیار مهمی که باید در راستای تقویت زیرساختهای اقتصادی به آن پرداخت، فرهنگ کار است تا فرصتی را برای شکوفایی درونزای اقتصاد فراهم ساخت. هر چند در رشد اقتصادی یک منطقه عوامل متعدّدی دخالت دارد، اما فرهنگ انجام کارهای گروهی میتواند عامل تعیینکنندهای در رشد اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بویراحمد باشد. یکی از عواملی که میتواند در کنار نیروی کار انسانی جوان و فعّال روند توسعهی اقتصادی را شدّت بخشد، انجام کار گروهی در تعاونیها به ویژه تعاونیهای صنعتی و کشاورزی است.
- چکیده .. …1
- فصل اول : کلیات
- 1-1- مقدمه ..3
- 1-2- بيان مسأله 4
- 1-3- اهمّيت و ضرورت پژوهش 5
- 1-4-اهداف پژوهش . 6
- 1-5- کاربرد نتایج پژوهش .. 6
- 1-6- قلمرو پژوهش .7
- فصل دوم: ادبیات تجربی و نظری پژوهش
- 2-1- پيشينه پژوهش 9
- 2-1-1- پژوهشهای داخلي …10
- 2-1-2- پژوهشهای خارجي ..12
- 2-1-3- نقد و بررسي مطالعات پيشين ….13
- 2-2- مباني نظري پژوهش ..13
- 2-2-1- مروری بر نظریههای فرهنگ کار .13
- 2-2-1-1- مقدمه .. 13
- 2-2-1-2- فرهنگ چیست ..14
- 2-2-1-3- کار چیست ..14
- 2-2-1-4 فرهنگ کار …..14
- 2-2-1-5- عوامل مؤثر بر فرهنگ کار .16
- 2-2-2- مروری بر نظریههای رضایت شغلی …17
- 2-2-2-1- نظریه هاثورن …..17
- 2-2-2-2- نظریه مبادله …..18
- 2-2-2-3- نظریه سلسله مراتب نیازهای مازلو …..18
- 2-2-2-4- نظریه پارسون …20
- 2-2-2-5- نظریه رضایت و بارآوری ….21
- 2-2-2-6- نظریه هویت سازمانی ….21
- 2-2-2-7- نظریه مککلهلند ….22
- 2-2-2-8- نظریه دیوس و نیواستروم …22
- 2-2-2-9- رویکرد نظری ازکمپ ….25
- 2-2-2-10- تئوری دو عاملی هرزبرگ ..25
- 2-2-3- نظریهپردازان هویت دینی …..26
- 2-2-3-1- وربیت …..26
- 2-2-3-2- کانینگام و پیچر 26
- 2-2-3-3- کراس 27
- 2-2-3-4- کنت ..27
- 2-2-3-5- دورکیم ….27
- 2-2-3-6- هریو- اژه .28
- 2-2-3-7-آلپورت 28
- 2-2-3-8-گیدنز ..28
- 2-2-3-9-هاروارد کوئینگ …29
- 2-2-3-10- گرهارد لنسکی 29
- 2-2-3-11- گلاک و استارک …..30
- 2-2-4- مروری بر نظریههای عدالت سازمانی ..31
- 2-2-4-1- نظریه لیند و تایلر ……31
- 2-2-4-2- نظریه برابری ……32
- 2-2-5- مبانی نظری مدیریت مشارکتی ….35
- 2-2-5-1- نظریه مکلگان و کریستو ….35
- 2-2-5-2- نظریه رنسیس لیکرت ..35
- 2-2-5-3- نظریه مکگریکور ……37
- 2-2-5-4- نظریه آرگریس ….37
- 2-2-5-5- نظریه وروم- یتون …..38
- 2-2-6- چارچوب نظري .40
- 2-2-7- مدل پژوهش …..41
- 2-2-7-1- مدل نظری پژوهش ..41
- 2-2- 7-2- مدل مفهومی پژوهش .. …..41
- 2-2-8- فرضيه های پژوهش 42
- فصل سوم: روششناسی
- 3-1- مقدمه .44
- 3-2- روش پژوهش …44
- 3-3- جامعه آماري ….45
- 3-4- نمونه آماري 45
- 3-5- واحد آماری .45
- 3-6- روش نمونهگیری ….45
- 3-7- تکنیک پژوهش(ابزار گردآوری اطّلاعات) 46
- 3-8- تکنیکهای آماری مورد نظر برای تجزیه و تحلیل اطّلاعات و آزمون فرضیهها ……46
- 3-9- روایی و پایایی پژوهش 46
- 3-9-1- اعتبار(روایی) …..46
- 3-9-2- پایایی …..47
- 3-10- تعاریف مفهومی و عملیاتی مفاهیم .54
- 3-10-1- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیّرهای مستقل و وابسته ……54
- فصل چهارم: تجزیه و تحلیل اطّلاعات
- 4-1- مقدمه …58
- 4-2- یافته های توصیفی …58
- 4-2-1- توصیف متغیّرهای جمعیتی ..58
- 4-2-2- توصیف متغیر فرهنگ کار 60
- 4-2-3- توصیف متغیرهای مستقل ….61
- 4-2-4- جمعبندی نتایج توصیفی متغیرهای مستقل و وابسته ..62
- 4-3- یافته های استنباطی ……63
- 4-4- تبیین فرهنگ کار اعضای شرکتهای تعاونی بر حسب مجموعه متغیّرهای مستقل…… ….84
- 4-4-1- تبیین تعهدکاری اعضای شرکتهای تعاونی بر حسب مجموعه متغیّرهای مستقل .. …..86
- 4-4-2- تبیین همکاری گروهی اعضای شرکت های تعاونی بر حسب مجموعه متغیّرهای مستقل 87
- فصل پنجم: بحث و نتيجهگيري
- 5-1- خلاصه پژوهش …91
- 5-2- بحث و نتیجهگیری …93
- 5-3- محدوديتهاي پژوهش …95
- 5-4- پيشنهادهای پژوهش ……95
- 5-4-1- پیشنهادهای اجرایی …95
- 5-4-2- پیشنهادهای پژوهشی 96
- فهرست
عنوان : | پایان نامه بررسی فرهنگ کار و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن |
تعداد صفحات: | 125 صفحه |
قالب: | word و قابل ویرایش |
قیمت: | فقط 29000 تومان |
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
ایرانی داک مرجع تخصصی دانلود پایان نامه، پروپوزال و تحقیقات دانشجویی در ایران است. شما می توانید جدید ترین پایان نامه، پروپوزال ، پرسشنامه و تحقیقات دانشجویی ایرانی داک را در این باره مطالعه کنید. |
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل علاوه بر نمایش بعد از پرداخت، به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید “ کلیک کنید.
سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.
جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید