سازمانهای کنونی در محیطی فعالیت میکنند که تغییرات سریع آن، آنها را ملزم به داشتن استراتژیهای انطباقپذیر میکند. در واقع این مسأله که سازمانها چگونه میتوانند در محیطی پویا و غیرقابل پیشبینی موفق شوند، موضوعی است که به عنوان مهمترین چالش دنیایی امروز سازمانها و مؤسسات شناخته میشود. در دهه گذشته، غالب شرکتها راهبرد بازسازي و مهندسی مجدد را در پاسخ به چالشها و تغییرات محیطی انتخاب میکردند، گرچه این رویکردها همواره موفق و ثمربخش نبودند، اما امروزه بسیاري از سازمانها و شرکتها با رقابت فرآیند پایدار و نامطمئنی مواجه هستند که به واسطه نوآوري فناورانه، تغییر محیطهاي بازاري و نیازهاي در حال تغییر مشتریان شدت یافته است. این وضعیت بحرانی موجب اصطلاحات عمدهاي در چشم انداز راهبردي سازمان، اولویتهاي کسب و کار و بازبینی مدلهاي سنتی و حتی مدلهاي نسبتاً معاصر شده است. به عبارتی میتوان گفت که رویکردها و راهحلهاي گذشته دیگر قابلیت و توانایی خود براي مقابله با چالشهاي سازمانی و محیط بیرونی معاصر را از دست دادهاند، یا بهتر است با رویکردها و دیدگاههاي جدیدي جایگزین شوند. از این رو، یکی از راههاي پاسخگویی به عوامل تغییر و تحول سازمانی، چابکی است. چابکی عبارت از توانایی فائق آمدن بر چالشهاي غیرمنتظره براي مقابله با تهدیدات بیسابقه محیط کاري و کسب مزیت و سود از تغییرات به عنوان فرصتها میباشد (جعفرنژاد و همکاران، 1386). چابکی را میتوان به صورت همسویی نزدیک سازمان با نیازهاي متغیر کاري، در جهت کسب مزیت رقابتی تعریف کرد. در چنین سازمانی، اهداف کارکنان با اهداف سازمان در یک راستا قرار داشته و این دو توأم با یکدیگر درصدد هستند تا به نیازهاي متغیر مشتریان پاسخ مناسبی دهند (ورندت[1]، 1999). چابکی به طور دائم به عملکرد پرسنل و سازمان، ارزش محصول و خدمات و تغییر دائم در زمینه فرصتهاي حاصل از جذب مشتري توجه میکند و مستلزم آمادگی دائم براي رویارویی با تغییرات بنیادي و سطحی است و سازمانهاي چابک همیشه براي یادگیري هر چیز جدیدي که باعث افزایش سودآوري ناشی از بهرهگیري از فرصتهاي جدید میشود، آمادهاند (شهائی، 1388). سازمانهاي چابک درباره ارضاي نیازهاي مشتریان نیز به گونهاي دیگر میاندیشند. این سازمانها تنها محصولات خود را به فروش نمیرسانند بلکه راهحلهاي برآوردن نیازهاي واقعی مشتریان را به فروش میرسانند. این سازمانها معتقدند که محصولاتشان کامل نیست و به منظور غنیسازي ارزشهاي دریافتی مشتریان از محصول و ایجاد ارزش افزوده براي آنان سعی در غنیسازي محصول خود دارند. این امر سبب غیرقابل دسترس شدن موقعیت سازمانهاي چابک براي رقبا میشود. علاوه بر این، سازمانهاي چابک بر طراحی یا توسعه محصولاتی متمرکز میشوند که به طور ویژه، به نیازهاي منحصر به فرد مشتریان پاسخ دهد. نیاز به طراحی مؤثر و سریع بدین معنی است که رویکرد سنتی در داشتن محصولات جدید شکست خورده است (اصولی، 1386).
چابکی در هر سازمانی معمولاً چند قابلیت را در بر میگیرد که شامل پاسخگویی، شایستگی، انعطافپذیری و سرعت است (کرمی ،1386). اگر سازمانی بدنبال چابکی است باید این قابلیتها را مدنظر داشته باشد و تا جای ممکن آنها را در درون خود پرورش دهد (زنجیر چی و همکاران، 1390).
[1]. Vernadat,1999
- فهرست مطالب
- چکیده 1
- فصل اول: کلیات
- 1-1- مقدمه. 3
- 1-2- بیان مسأله. 4
- 1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق.. 7
- 1-4- اهداف تحقیق.. 9
- 1-5- سؤالات تحقیق.. 9
- 1-6- متغیرهای تحقیق.. 9
- 1-6-1- متغير مستقل.. 10
- 1-6-2- متغير وابسته. 10
- 1-7- تعریف نظری و عملیاتی واِژهها 10
- 1-7-1-تعاریف نظری واژهها 10
- 1-7-2- تعریف عملیاتی 12
- 1-8- قلمرو زمانی، مکانی و موضوعی تحقیق.. 13
- 1-8-1- قلمرو موضوعي تحقيق.. 13
- 1-8-2- قلمرو زماني تحقيق.. 13
- 1-8-3- قلمرو مكاني تحقيق.. 13
- فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
- 2-1- مقدمه. 15
- 2-2- قابلیت یادگیری سازمانی.. 15
- 2-2-1- مقدمهای بر یادگیری سازمانی و سازمانهای یادگیرنده 15
- 2-2-2- یادگیری سازمانی.. 15
- 2-2-3- مرور بر دیدگاههای صاحب نظران دربارهی قابلیت یادگیری سازمانی.. 17
- 2-2-3-1- قابلیت یادگیری در سطح سازمان از نظر کارل وکنت… 17
- 2-2-3-2- قابليت يادگيري سازماني از نظر ردينگ…. 19
- 2-2-3-3- قابليت يادگيري سازماني از نظر هيت… 19
- 2-2-3-4- قابليت يادگيري سازماني از نظر توماس…. 20
- 2-2-3-5- قابليت يادگيري سازماني از نظر دنتون.. 21
- 2-2-3-6- قابليت يادگيري سازماني از نظر يونگ…. 21
- 2-2-3-7- قابليت يادگيري سازماني از نظر پيتر سنج.. 22
- 2-2-3-8- قابليت يادگيري سازماني از نظر كريتنر. 23
- 2-2-3-9- قابليت يادگيري سازماني از نظر فيليپس…. 24
- 2-2-3-10- نظرات دیگران در مورد قابلیت یادگیری سازمانی.. 25
- 2-3- ابعاد قابلیت یادگیری سازمانی از نظر گومژ و همکارانش…. 26
- 2-3-1- تعهد مدیریت… 26
- 2-3-2- رویکرد سیستمی.. 27
- 2-2-3- گشودگی و آزمون و خطا 27
- 2-3-4- یکپارچگی و انتقال دانش…. 27
- 2-4- بخش اول: چابكي.. 28
- 2-4-1- واژة چابكي.. 28
- 2-4-2- مفهوم چابكي.. 29
- 2-4-3- سير ظهور و پيدايش مفهوم چابكي.. 31
- 2-4-4- دلايل نياز به سازمانهاي چابك…. 33
- 2-4-5- مضامين كليدي در مفهوم چابكي.. 34
- 2-4-5-1- مديريت شايستگيهاي كليدي.. 35
- 2-4-5-2- سازمان مجازي.. 35
- 2-4-5-3- قابليت تجديد ساختار 37
- 2-4-5-4- سازمان دانشمحور 37
- 2-5- قابليتهاي چابكي.. 37
- 2-6- بهبود قابليتهاي چابكي در سازمان.. 39
- 2-7- ابزارهاي چابكي.. 40
- 2-8- محركها و اصول طراحي سازمانهاي چابك…. 40
- 2-9- طبقهبندي محركهاي چابكي.. 42
- 2-10- فراهمكنندههاي چابكي.. 44
- 2-11- عناصر توليد چابكي.. 48
- 2-12- مزاياي افزايش سطح چابكي در سازمانها 53
- 2-13- ويژگيهاي سازمانهاي چابك…. 54
- 2-14- ابعاد چابكي.. 54
- 2-15- چابكي در بخش دولتي.. 56
- 2-15-1- اصول چابكي در بخش دولتي.. 57
- 2-15-2- چابكي كاركنان در سازمان.. 58
- 2-16- مدلهاي چابكي.. 60
- 2-16-1- مدل ژانگ و شريفي.. 60
- 2-16-2- مدل تسورولوديس…. 61
- 2-16-3- مدل لاين.. 62
- 2-16-4- مدل يوسف… 62
- 2-17- بخش سوم: خلاصه نظر محقق پیرامون تحقیقات داخلی و خارجی.. 65
- 2-18- مدل تحقیق.. 70
- 2-19- فرضیات تحقیق.. 70
- فصل سوم: روش تحقیق
- 3-1- مقدمه. 73
- 3-2- روش پژوهش…. 73
- 3-3- جامعه آماری و حجم نمونه. 74
- 3-4- روش نمونه گیری.. 74
- 3-5- روش جمعآوري دادهها و اطلاعات… 74
- 3-5-1- روش کتابخانهاي.. 74
- 3-5-2- روش میدانی.. 74
- 3-6- روايي و پايايي.. 75
- 3-6-1- روایی ابزار سنجش…. 75
- 3-6-2- پایایی ابزار سنجش…. 76
- 3-7- روش تجزیه و تحلیل دادهها 77
- فصل چهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
- 4-1- مقدمه. 79
- 4-2- آمار توصیفی.. 80
- 4-2-1- توزیع فراوانی بر حسب جنسیت… 80
- 4-2-2- توزیع فراوانی بر حسب سن.. 80
- 4-2-3- توزیع فراوانی بر حسب تحصیلات… 81
- 4-2-4- توزیع فراوانی بر حسب سابقه کار 82
- 4-2-5- توزیع فراوانی بر حسب نوع استخدام. 83
- 4-3- تجزیه و تحلیل توصیفی متغیرها 84
- 4-3-1- توصیف متغیر تعهد مدیریت… 84
- 4-3-2- توصیف متغیر دید سیستمی.. 84
- 4-3-3- توصیف متغیر فضای باز آزمایشگری.. 85
- 4-3-4- توصیف متغیرانتقال و یکپارچه سازی دانش…. 85
- 4-3-5- توصیف متغیرچابکی سازمانی.. 85
- 4-3-6- آزمون نرماليتي متغییرهای تحقیق: 85
- 4-4-آمار استنباطی.. 86
- 4-4-1- فرضیات تحقیق.. 86
- فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
- 5-1- مقدمه. 93
- 5-2- نتیجهگیری کلی.. 94
- 5-2-1- آمار توصیفی.. 94
- 5-2-2-آمار استنباطی.. 94
- 5-3- بحث… 96
- 5-4- پیشنهادات کاربردی پژوهشگر در ارتباط نتایج حاصل ازاین پژوهش…. 97
- 5-5- پیشنهادهای پژوهشی برای تحقیقات آینده 98
- 5-6- محدودیتهای پژوهش…. 98
- منابع و مآخذ. 100
- پیوست… 107
عنوان : | پایان نامه سنجش قابلیت یادگیری سازمانی و ارتباط آن با چابکی کارکنان |
تعداد صفحات: | 135 صفحه |
قالب: | word و قابل ویرایش |
قیمت: | فقط 99000 تومان |
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
ایرانی داک مرجع تخصصی دانلود پایان نامه، پروپوزال و تحقیقات دانشجویی در ایران است. شما می توانید جدید ترین پایان نامه، پروپوزال ، پرسشنامه و تحقیقات دانشجویی ایرانی داک را در این باره مطالعه کنید. |
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل علاوه بر نمایش بعد از پرداخت، به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید “ کلیک کنید.
سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.
جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید