شرح مختصر:
تعهد سازماني يك نگرش مهم شغلي و سازماني است كه در طول سالهاي گذشته مورد علاقه بسياري از پژوهشگران رشته هاي رفتار سازماني و روانشناسي خصوصاً روانشناسي اجتماعي بوده است. اين نگرش در طول سه دهه گذشته دستخوش تغييراتي شده است كه شايد عمدهترين تغيير در اين قلمرو مربوط به نگرش چند بعدي به اين مفهوم تا نگرش يك بعدي به آن بوده است. يكي از عوامل پنهان، ولي تأثيرگذار در رفتار شغلي كاركنان، ميزان تعهد آنان به سازمان است. توجه به تعهد نيروي انساني چه در بخش دولتي و چه در بخش خصوصي اهميت زيادي دارد (كتهاند و استراسر، 2011). دلايل زيادي وجود دارد از این که چرا يك سازمان بايستي سطح تعهد سازماني اعضايش را افزايش دهد.
اولاً تعهد سازمانی يك مفهوم جديد بوده و به طور کلی با وابستگي و رضايت شغلي تفاوت دارد. براي مثال، پرستاران ممكن است كاري را كه انجام میدهند دوست داشته باشند، ولي از بيمارستاني كه در آن كاري كنند، ناراضي باشند كه در آن صورت آنها شغلهاي مشابه اي را در محیطهای مشابه ديگر جستجو خواهند کرد. يا بالعكس پيش خدمتهاي رستورانها ممكن است، احساس مثبتي از محيط كار خود داشته باشند، اما از انتظار كشيدن در سر ميزها يا به طور کلی همان شغلشان متنفر باشند. كارايي و توسعه هر سازمانی تا حد زيادي به كاربرد صحيح نيروي انساني بستگي دارد.هر قدر كه شركتها و سازمانها بزرگتر ميشوند بالطبع به مشكلات اين نيروي عظيم نيز اضافه میشود. يكي از مهمترین مسائل انگيزشي كه امروزه با حجم گسترده ايي در مطالعات روان شناسي صنعتي و سازماني گسترش يافته مسئله تعهد سازمانی است. صاحب نظران علم مديريت تعهد سازماني را چنين تعريف کردهاند : (نگرش يا جهت گيري نسبت به سازمان كه هويت فرد را به سازمان مرتبط میسازد) (ماتيو و زاجاك 1990). آلن و مي ير (1991) معتقدند كه تعهد يك حالت رواني است كه نوعي تمايل، نياز و الزام جهت ادامه اشتغال در يك سازمان میباشد. اين انديشمندان تعهد را به سه بعد تعهد عاطفي، تعهد مستمر و تعهد هنجاري تقسيم کردهاند؛ لذا بايد به راههای افزايش تعهد سازماني كاركنان در جهت افزايش ميزان بهرهوری سازمان انديشيد. همچنين با توجه به مطالب جديد حاكميت باليني كه اخیراً در زمينه مديريت در سازمان استاندارد مطرح گرديده، موفقيت در اين امر تعهد هرچه بيشتر كاركنان به سازمان را ميطلبد، تعهد بیشتر در بین کارکنان باعث افزایش نظم و در نهایت افزایش عملکرد سازمان خواهد شد. بنابراين از دلايل عمده بررسي تعهد سازماني اين است كه سازمانهاي داراي اعضاي با سطوح بالاي تعهد سازماني معمولاً از عملكرد بالاتر، غيبت و تأخير و جابهجایی كمتري برخوردار هستند. ارتباط یکی از مهمترین ابزار جامعه متمدن میباشد و میتوان گفت که ارتباط مهمترین عامل توسعه و تعالی انسانی است، به عبارتی دیگر ارتباطات برای موفقیت یک انسان امری حیاتی میباشد (مرتضوی و مهربان، 1383). همانگونه که ارتباط برای انسان اثربخشي سازمان به وجود مديراني (همانند ساير اعضاي سازمان) وابسته است كه قادر باشند به طور اثربخش پیامهایی را هم براي افراد در درون و هم بيرون از سازمان ارسال دارند. ارتباط سازمانی در موفقیت مدیران بسیار مؤثر است، چرا که ارتباط و شیوههای صحیح برقراری ارتباط با درون و بیرون سازمان تأثیر بسیار زیادی در کسب اطلاعات مورد نیاز مدیریت سازمان دارد. بنابراین یک مدیر با سطح ارتباط پایین نمیتواند در مدیریت سازمان خود موفق عمل کند. ارتباط و مهارت ارتباطی یکی از عواملی مؤثر بر تعهد سازمانی است. مهارتهای ارتباطی مدیران باعث افزایش تعهد سازمانی کارکنان خواهد شد. مهارت ارتباطی دارای مؤلفههای مختلفی است. این مؤلفهها عبارتند از: الف) مهارت كلامي ب) مهارت بازخورد ج) مهارت شنود مؤثر.
- چکیده: 1
- فصل اول:کلیات تحقیق
- 1- کلیات تحقیق. 3
- 1-1- مقدمه. 3
- 1-2- بیان مسئله. 4
- 1-3- اهمیت موضوع. 5
- 1-4- اهداف.. 6
- 1-5-فرضیهها 7
- 1-6-سؤالات پژوهش… 7
- 1-7-تعریف متغیرها 8
- 1-8- قلمرو تحقیق. 9
- فصل دوم:مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق
- 2- پیشینه تحقیق. 11
- 2-1- مقدمه. 11
- 2-2-تعهد سازمانی. 11
- 2-3- نظریههای تعهد سازمانی. 14
- 2-3-2- دوم) نوع ارزیابی و ارزشیابی کنشگران سازمانی. 15
- 2-3- ارتباط. 20
- 2-3-1- ارتباطات (مهارتهای ارتباطي) و چارچوب مفهومي آن 20
- 2-4-1- هدف و اهميت ارتباطات.. 25
- 2-4-2-انواع ارتباط. 28
- 2-4-3-ويژگيهاي ارتباطات.. 28
- 2-4-4-مهارتهای ارتباطي مديران. 29
- 2-4-5-تعاريف مهارتهای ارتباطي. 29
- 2-4-6-مهارتهای ارتباطي و مؤلفهها 29
- 2-4-7-اهميت مهارت كلامي. 32
- 2-4-7-اهميت مهارت شنود مؤثر 36
- 2-5-پیشینه پژوهش… 37
- فصل سوم:روش شناسی
- 3- روش شناسی تحقیق. 46
- 3-1- مقدمه. 46
- 3-2- روش تحقیق. 46
- 3-3- جامعه آماری. 47
- 3-4- نمونه و برآورد حجم نمونه. 47
- 3-5- ابزار اندازهگیری. 47
- 3-6- تعیین روایی و پایایی ابزار اندازه گیری. 47
- 3-6-1- روایی پرسشنامه. 47
- 3-6-2- پایایی پرسشنامهها 48
- 3-8- روشهای تجزیه و تحلیل آماری. 48
- فصل چهارم:تجزیه و تحلیل دادهها
- 4- یافتههای تحلیلی. 50
- 4-1- مقدمه. 50
- 4-2 -توصيف شاخصهاي جمعيت شناختي. 51
- 4-3: تجزيه و تحليل توصيفی متغيرها 54
- 4-3- 1-مهارت کلامی. 54
- 4-3- 2- مهارت شنود 55
- 4-3- 4-تعهد سازمانی. 57
- 4-3: آمار استنباطي. 59
- 4-4-بررسی تأثیر متغیرهای مستقل بر تعهد سازمانی. 61
- فصل پنجم:بحث، نتیجهگیری و پیشنهادها
- 5- نتیجهگیری. 64
- 5-1 مقدمه. 64
- 5-2-1- یافتههای توصیفی و استنباطی. 64
- 5-4-محدودیتها68
- منابع و مؤاخذ
عنوان : | پایان نامه بررسی رابطه مهارتهای ارتباطی مدیران و تعهد سازمانی کارکنان |
تعداد صفحات: | 110 صفحه |
قالب: | word و قابل ویرایش |
قیمت: | فقط 29000 تومان |
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید محصول“ کلیک کنید.
سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.
جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید