شرح مختصر:
نظر به اینکه در چند سال اخیر یکی از مهمترین چالشهای فراروی نظام بانکی، روند فزاینده حجم مطالبات معوق بوده و این امر با عنایت به بانک محور بودن اقتصاد ما و برخورداری بانکها از نود درصد نقدینگی کشور، اینک به یک چالش ملی تبدیل شده و بروز عن قریب بحرانهای بزرگ برای بانکها و مؤسسات اعتباری دور از ذهن نخواهد بود. لذا بررسی، اقلام معوق از زوایای مختلف و ارائه راهکارهایی جهت رفع این عارضه کاملاً حیاتی بوده و بر این اساس ضروری است با مطالعه عوامل و علل تأخیر در بازپرداخت تسهیلات و اعتبارات بانکی و آثار پیامدهای منفی و زیانبار اجتماعی و اقتصادی آن و با رعایت ضوابط شرعی، مقررات و آیین نامههای بانک مرکزی و مصالح عمومی، راهکارهای عملی برای حل عادلانه و منصفانه این مشکل بیابند (طالعی و همکاران، 1391).
یکی از مهمترین چالشهای پیش روی نظام بانکی کشور طی چند سال اخیر سیر فزاینده مطالبات معوق بوده است. روند افزایشی مطالبات معوق بانکها در سالهای اخیر توان وام دهی بانکها را بیش از پیش تضعیف کرده است.به این دلیل اهمیت یافتن راهکارهایی برای رفع این مشکل بیش از پیش آشکار شده است. در یک فرآیند مالی آنچه عامل گردش سرمایه و ضامن بقای ساختار مالی است تضمین بازگشت سرمایه و یا در اصطلاح بانکداری وصول مطالبات است. دغدغه بانکداری امروز که تمامی سیاستگذاریهای مالی کشور را تحت شعاع قرار داده است. دغدغه بازگشت سرمایه و سود مورد انتظار به سیستم مالی است و مادام که چارهای اساسی و بنیادین جهت رفع این معضل اندیشیده نشود هرگونه حرکت رو به جلو نیازمند هزینهای دو چندان و هرگونه تصمیمگیری و پذیرش ریسک فاقد ثبات و مختوم به خطر خواهد بود. بانکها با سازماندهی منابع مازاد نقدی مردم و تجهیز و هدایت پساندازها و سپردههای آنها به اشخاص حقیقی و حقوقی که با کمبود وجوه نقد مواجه هستند، نقش مهمی را در رشد اقتصادی، رشد تولید، سرمایهگذاری و اشتغال بر عهده دارند. بخش اعظم منابع مالی بانک از طریق وصول اقساط تسهیلات اعطائی سررسید شده تأمین میگردد. به نظر بسیاری از کارشناسان که معتقدند رکود فعلی حاکم در بخشهای اقتصادی باعث افزایش مطالبات معوق بانکها میشود، میتوان گفت که اکنون با ایجاد یک جریان مدور، رشد مطالبات معوق نیز تأثیر بسزایی در رکود و کاهش سرمایهگذاری، اشتغال و تولید در بخشهای مختلف اقتصادی به همراه داشته است. زمانی که اقتصاد دچار رکود است، مطالبات طلبکاران و به خصوص تولیدکنندگان به حیطه وصول نمیرسد و این امر، موجب عدم بازپرداخت آنها و ایجاد مطالبات معوق میشود (حسن زاده، 1390).
فهرست مطالب
- چکیده: 1
- فصل اول: کليات تحقيق
- 1-1- مقدمه. 2
- 1-2- بيان مسئله. 3
- 1-3- ضرورت و اهميت تحقيق.. 4
- 1-4- اهداف تحقيق.. 5
- 1-5- سؤالات تحقيق.. 5
- 1-6- متغيرهاي تحقيق: 6
- 1-7- تعاريف نظری و عملياتي واژهها 6
- 1-8- قلمرو تحقيق.. 7
- 1-8-1- قلمرو موضوعی.. 7
- 1-8-2- قلمرو زمانی.. 7
- 1-8-3- قلمرو مکانی.. 8
- فصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینه تحقيق
- 2-1- مقدمه. 9
- 2-1-1- مفهوم نظام اعتباری.. 10
- 2-1-2- مفهوم تخصیص منابع بانکی.. 11
- 2-1-3- اهداف، اصول و ویژگیهای نظام اعتباری.. 11
- 2-1-3-1- اهداف نظام اعتباری.. 11
- 2-1-3-2- اصول نظام اعتباری.. 13
- 2-1-3-3- ویژگیهای نظام اعتباری.. 13
- 2-1-3-4- سهمیهبندی تسهیلات در بخشهای مختلف اقتصادی.. 15
- 2-2- طبقهبندی داراییهای بانک…. 16
- 2-2-1- طبقهبندی داراییهای بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در ایران.. 16
- 2-2-2- طبقهبندی داراییهای بانکها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در سایر کشورها 19
- 2-3- طبقهبندی مشتریان از نظر وضعیت ایفای تعهدات… 20
- 2-4- تقسیم بندی مشتریان حقوقی.. 20
- 2-5- مطالبات معوق از منظر مقررات بانک مرکزی.. 21
- 2-6- انواع مطالبات… 22
- 2-7- تصویری از مطالبات معوق نظام بانکی.. 23
- 2-8- آثار مطالبات معوق بر وضعیت مالی بانکها و مؤسسات اعتباری.. 25
- 2-9- اعمال برخی محدودیتهای خاص اعتباری و بانکی برای بدحسابها 26
- 2-9-1- ممنوع الخروج کردن بدهکاران عمده 27
- 2-10- عوامل بانکی بروز مطالبات معوق.. 28
- 2-11- عوامل فرابانکی بروز مطالبه معوق.. 28
- 2-12- عوامل قانونی بروز مطالبات معوق.. 29
- 2-13- عوامل بنیادی معوقات… 30
- 2-14- راهکارهایی برای کاهش ریسک اعتباری تسهیلات… 32
- 2-15- اقدامات کشورها در کاهش عدم بازپرداخت تسهیلات… 35
- 2-16- بخش تعاریف و برداشتهای مختلف از ریسک…. 38
- 2-16-1- مدیریت ریسک؛ حلقه مفقوده مطالبات غیرجاری.. 39
- 2-17- پیشینه پژوهش…. 42
- 2-17-1- تحقیقات داخلی.. 42
- 1-17-2- تحقیقات خارجی.. 45
- 2-18- مدل مفهومی.. 48
- 2-19- فرضیات تحقیق.. 48
- فصل سوم: روش شناسی تحقيق
- 3-1- مقدمه. 49
- 3-2- روش تحقیق.. 49
- 3-3- جامعه آماری.. 50
- 3-4- روش نمونه گیری: 50
- 3-5- ابزار گردآوری دادهها: 50
- 3-6- روايي وپايايي.. 51
- 3-6-1- روایی ابزار سنجش…. 51
- 3-6-2- پایایی ابزار سنجش: 52
- 3-7- روش تجزیه و تحلیل دادهها 53
- فصل چهارم: تجزیه و تحلیل تحقیق
- 4-1- مقدمه. 54
- 4-2- تجزيه و تحليل توصيفي دادهها 54
- 4-3- تجزيه و تحليل استنباطی دادهها 59
- 4-3-1- بررسی همبستگی.. 60
- 4-3-2- بررسی فرضیات تحقیق.. 60
- 4-3-2-1- فرضیه اصلی تحقیق.. 60
- 4-3-2-2- فرضیه فرعی اول.. 61
- 4-3-2-3- فرضیه فرعی دوم. 61
- 4-3-2-4- فرضیه فرعی سوم. 62
- 4-3-2-5- فرضیه فرعی چهارم. 63
- 4-3-2-6- فرضیه فرعی پنجم.. 63
- 4-3-3- یافتههای جانبی تحقیق.. 64
- 4-3-3-1- آزمون میانگین میانگین وصول مطالبات بانکی و راهکارهای آن.. 64
- 4-3-3-2- مقایسه وصول مطالبات بانکی و راهکارهای آن به تفکیک ویژگیهای جمعیتی.. 65
- 4-3-3-3- رتبهبندی راهکارهای وصول مطالبات… 71
- فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
- 5-1- مقدمه. 73
- 5-2- نتیجه گیری.. 73
- 5-2-1- یافته های توصیفی.. 73
- 5-2-2-یافتههای استنباطی.. 74
- 5-3- بحث… 76
- 5-4-پیشنهادهای کاربردی پژوهشگر در ارتباط نتایج حاصل از این پژوش…. 76
- 5-5-پیشنهادهای پژوهشی.. 77
- 5-6- محدودیتها 78
- منابع و مآخذ
عنوان : | پایان نامه بررسی راهکارهای وصول مطالبات در بانک های دولتی |
تعداد صفحات: | 90 صفحه |
قالب: | word و قابل ویرایش |
قیمت: | فقط 18000 تومان |
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید محصول“ کلیک کنید.
سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.
جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید