شرح مختصر:
فرایند تصمیمگیری در دو موقعیت متفاوت آغاز خواهد شد. در یک موقعیت که مبنتی بر مدیریتی منفعل میباشد شرایط و تحمیل درون و برون سازمانی، مسالهای را پیش روی مدیر قرار میدهد و مدیر به ناچار میباید راهحلی را برای حل مشکل بیابد. در موقعیت دیگر که مبتنی بر مدیریتی فعال و تعاملی میباشد، مدیر شناسایی فرصت های تصمیم را سرلوحه کار خود قرار میدهد و سعی در یافتن چارهای بنیادی برای توسعه سازمان میباشد(اتزیونی[1]، 2015).
بنابراین هرگز یک مدل و تکنیک های منشعب از آن بطور کامل نمی توانند برای تمام موقعیت ها و تصمیم ها، پوشش کاملی را ارائه نماید. برخی از تصمیم ها از مدلی منطقی و عقلایی تبعیت مینمایند، برخی دیگر متاسفانه ناشی از بده و بستان ها میباشد، برخی دیگر ترکیبی از انواع مدل ها میباشند. نکته حائز اهمیت این است که مدیران بر این باور باشند که بینش و اشراق آن ها برای گره گشایی کافی نمیباشد بلکه توکل و مشورت و استمداد از توان کارکنان سازمان، بکارگیری تکنیک های تصمیمگیری، فضای روشن تر و بهتری را فرا روی مدیر قرار میدهد (استون[2]، 2015)
اگر مدیریت را به عنوان مرجع تصمیمگیری در زمینه برنامهریزی و استفاده از عوامل و منابع برای دستیابی به اهداف تعیین شده تعریف کنیم، مشاهده خواهیم کرد که مدیریت خوب تاثیری اساسی در تجربه زندگی تقریبا همه افراد بازی میکند. به عنوان انسان در حال رشد و تکامل باید قبول کنیم که مهارت ها و اصول ضروری برای مدیریتهای موفق خیلی مشکل نیست، با درک صحیح این مهارت ها و اصول، افراد میتوانند مدیران لایق و کارایی در همه سطوح باشند، هم در سازمان های بزرگ، هم در گروههای کوچک و هم در زندگی شخصی و خانوادگیشان. بنابراین خودمدیریتی، در پاسخ به نیازهای روانشناسی و مدیریتی ظهور كرد خود مدیریتی به نیروهای درونی برای ایجاد تحول، افزایش قدرت تولید و افزایش تواناییهای مدیریتی افراد تاكید میكند. اصولی را برای خودمدیریتی در بخش عمومی مطرح است كه از طریق افزایش شناخت تغییر شیوهها به عنوان انگیزههای درونی ایجاد تحول در رفتار صورت میگیرد. افرادی كه انتظار موقعیت دارند و باور دارند كه نتایج بیرونی ناشی بدنبال آن ها بدست خواهد آمد مهارت های خودمدیریتی قویتری دارند تا افرادی كه انتظار شكست دارند و نمیتوانند بین تلاشهای خود و واقع بیرونی زندگی ارتباط برقرار كنند(ملاحسینی و برخوردار، 1386).
خودمدیریتی ساختاری گسترده است که سه استراتژی مکمل را در برمی گیرد و بر نتیجه های بعدی تأثیر می گذارد. این سه استراتژی عبارتند از: 1- استراتژی رفتاری 2- استراتژی پاداش طبیعی 3- استراتژی الگوی فکری سازنده(ملاحسینی و برخوردار،1386).
استراتژی رفتاری بر افزایش خودآگاهی و مدیریت رفتارهای اصلی (و گاه ناخوشایند) تأکید دارد. این استراتژی شامل نظارت بر خود، تنظیم اهداف شخصی، خود انگیزشی، پاسخ خواهی از خود،پاداش دهی به خود و آموزش به خود است. از طریق نظارت بر خود، فرد به این نتیجه می رسد که کدام رفتارها نیاز به تغییر، اصلاح یا حذف دارند. بنابراین سازمان ها تا زمانی كه برای بقا تلاش میكنند و خود را نیازمند حضور در عرصه ملی و جهانی میدانند، باید اصل بهبود مستمررا سرلوحه فعالیت خود قرار میدهند. این اصل حاصل نمیشود، مگراینكه زمینه دستیابی به آن با بهبود عملكرد امكانپذیر شود. این بهبود را می توان با گرفتن بازخورد لازم از محیط درونی و پیرامونی و تجزیه و تحلیل نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدهای سازمان، مسئولیتپذیری و جلب رضایت مشتری با ایجاد و بكارگیری سیستم ارزیابی عملكرد با الگوی مناسب، این امكان را ایجاد خواهد كرد (پورحموله،1391).
فهرست مطالب
- چکیده .1
- فصل اول کلیات2
- 1-1- مقدمه .3
- 1-2- بیان مسئله .5
- 1-3- اهمیت و ضرورت .7
- 1-4- اهداف پژوهش .9
- 1-4-1- هدف اصلی .9
- 1-4-2- اهداف فرعی .9
- 1-5- سؤالات تحقیق 10
- 1-6- فرضيههاي تحقیق 10
- 1-6- فرضیه اصلی 10
- 1-6-2- فرضیه های فرعی 10
- 1-7- تعريف واژهها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی) 10
- 1-7-1- تعاریف مفهومی 10
- 1-7-2- تعریف عملیاتی 13
- فصل دوم (مبانی نظری تحقیق15
- 2-1-نظام های تصمیم گیری 16
- 2-1-1-تعريف و مفهوم تصميم گيري 16
- 2-1-2-مراحل فرآيند تصميم گيري 17
- 2-1-3-انواع تصميم گيري بر مبناي اطلاعات موجود 19
- 2-1-4-درجه سختي تصميم گيري 20
- 2-1-5-انواع تصميم گيري 21
- 2-1-6-رويكردهاي تصميم گيري 24
- 2-1-7-انواع تصمیم گیری و ارتباط آن با سطوح مدیریت 29
- 2-1-8-مشخصههای تصمیم گیری مؤثر و کارآمد 33
- 2-1-9-موانع و مشکلات أخذ تصمیم در مدیریت 34
- 2-1-10-مدل های تصمیم گیری 35
- 2-1-11-آفات تصميم گيري 41
- 2-2-خودمدیریتی 43
- 2-2-1-تعريف و مفهوم خود مديريتي 43
- 2-2-2-تاريخچه خود مديريتي 43
- 2-2-3-اصول خود مديريتي 44
- 2-2-4-روش و برنامه خود مديريتي 46
- 2-2-5-جايگاه خود مديريتي در يك مديريت مؤثر 47
- 2-2-6-مدل هاي خودمديريتي 48
- 2-2-7-رویکرد خودمدیریتی 51
- 2-2-8-مزايا و نتايج خود مديريتي 53
- 2-3-عملکردمالی 54
- 2-3-1-تعاریف عملکرد 54
- 2-3-2-عوامل مؤثر بر عملكرد 55
- 2-3-3-مفهوم ارزشيابي عملكرد 56
- 2-3-4-اهداف ارزشيابي عملكرد 57
- 2-3-5-رويكردها و روش هاي ارزشيابي عملكرد 58
- 2-3-6-كدام روش ارزيابي عملكرد را انتخاب كنيم؟ 61
- 2-3-7-انواع ارزيابي 62
- 2-3-8-فرايند ارزيابي عملکرد 63
- 2-3-9-مدل های ارزیابی عملکرد 66
- 2-3-10-خطاهاي بالقوه در سيستمهاي ارزشيابي عملكرد 73
- 2-3-11- ويژگي هاي مؤثر بر اثربخشي سيستمهاي ارزشيابي عملكرد 74
- 2-3-12-معیارهای ارزیابی عملکرد مالی شرکت ها 75
- 2-4-پیشینه تحقیق 83
- 2-4-1-تحقیقات داخلی 83
- 2-4-2-تحقیقات خارجی 86
- فصل سوم روش شناسی تحقیق88
- 3-1- مقدمه 89
- 3-2- روش شناسی تحقیق 89
- 3-3- جامعه آماري 90
- 3-3-1- روش نمونهگيري 90
- 3-3-2- حجم نمونه 90
- 3-4- ابزار گردآوري دادهها 90
- 3-4-1- پرسشنامه بررسی نظام تصمیم گیری در سازمان 91
- 3-4-2- پرسشنامه خود مدیریتی 91
- 3-4-3- پرسشنامه سنجش عملکرد مالی 92
- 3-5- روشها و ابزار تجزيه و تحليل دادهها 93
- 3-6- مدل مفهومی پژوهش 93
- فصل چهارم یافتههای تحقیق94
- 4-1- مقدمه 95
- 4-2- یافتههای توصیفی پژوهش 95
- 4-2-1- توزیع فراوانی نمونه بر حسب جنسیت 95
- 4-2-2- یافتههای توصیفی سابقه خدمت 97
- 4-2-3- یافتههای توصیفی تحصیلات 98
- 4-2-4- یافتههای توصیفی سن 99
- 4-2-5- یافتههای توصیفی وضعیت استخدامی 100
- 4-2-7- شاخصهای آمار توصیفی متغيرهاي پژوهش 101
- 4-3- فرضیه اصلی 102
- 4-4- فرضیه های فرعی 103
- 4-4-1- نظام تصمیم گیری بر بهبود عملکرد مالی اثر دارد. 103
- 4-4-1-1- سبک مدیریت بر بهبود عملکرد مالی اثر دارد 104
- 4-4-1-2- ویژگی های فردی مدیریت بر بهبود عملکرد مالی اثر دارد 105
- 4-4-1-3- موقعیت سازمان بر بهبود عملکرد مالی اثر دارد 106
- 4-4-2- خودمدیریتی کارکنان بر بهبود عملکرد مالی اثر دارد. 107
- 4-5- سهم هر یک از ابعاد نظام تصمیم گیری بر بهبود عملکرد مالی به چه میزان است. 108
- 4-6- مدل نهایی پژوهش 109
- 4-7- مشخصههای برازندگی مدل 110
- فصل پنجم بحث و نتیجه گیری111
- 5-1- مقدمه 112
- 5-2- نتیجه گیری و بحث 112
- 5-3- موانع و محدودیتهای پژوهش 116
- 5-3-1- محدودیتهای در اختیار محقق 116
- 5-3-2- محدودیتهای خارج از اختیار محقق 116
- 5-4- پیشنهادها 116
- 5-3-1- پیشنهادهای کاربردی 116
- 5-3-2- پیشنهادهای پژوهشی 117
- فهرست منابع و مأخذ
عنوان : | پایان نامه تاثیر نظام تصمیم گیری و خودمدیریتی کارکنان بر بهبود عملکرد مالی |
تعداد صفحات: | 132 صفحه |
قالب: | word و قابل ویرایش |
قیمت: | فقط 18000 تومان |
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل نیز به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید محصول“ کلیک کنید.
سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.
جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید