چالش های محیطی عضر حاضر از نظر پیشرفت سریع فناوری اطلاعات، افزایش انتظارات مشتریان و ضرورت انعطاف پذیری، سازمانها را به جستجوی راهی برای تداوم خود وادار کرده است. در این میان بسیاری از سازمانها راه حل را اجرای برنامههای توانمند سازی تشخیص داده و تلاش کردهاند با اجرای این برنامه ها ضمن اصلاح متغیرهای مؤثر بر احساس افراد از توانمند سازی فرد، بر موانع درونی و بیرونی غلبه کرده و زمینه لازم را برای پرورش کارکنان به وجود آورند. توانمند سازی کارکنان پی آمدهای نگرشی و رفتاری خاص را برای سازمانها به همراه داشته و بر توان آنها در عرصه رقابت داخلی و خارجی میافزاید. توانمند سازی راهبردی مهم برای توسعه سازمانهای مختلف برای تطابق با تغییرات خارجی و یکی از مسائل اصلی سازمانهاست (گرسلی[1]، 2008).
دستیابی به اطلاعات به عنوان یک ابزار مؤثر و حیاتی و کسب اطلاعات محوری و راهبردی از مطلوبیتهای قابل توجه سازمانها میباشد، چرا که تولید بیشتر، سریعتر، مناسبتر و کارآمدتر همگی در اثر بکارگیری اطلاعات و گردش مطلوب آن بدست خواهد آمد. این همان نکتهای است که اکثریت سازمانهای امروز در محورهای کاری خود رسیدن به آن را از اولویت های کاری تعریف نمودهاند. از طرفی دیگر وقتی مدیران افراد خود را با اطلاعات بیشتری تجهیز میکنند، آن افراد احساس توانمندی میکنند و به احتمال بیشتری با بهرهوری، کامیابی و در هماهنگی با خواستههای مدیریت کار میکنند. مدیر با درگیر کردن دیگران در کسب نتایج مطلوب عملاً پایه قدرت خود را تقویت میکند. با اطلاعات بیشتر افراد تمایل پیدا میکنند که خودسامانی، کنترل شخصی و اعتماد بیشتار را تجربه کنند. احساس توانمندی به وجود آمده و احتمالاً از مخالفت افراد با مدیر و مقاومت آنان در برابر قدرت او یا تلاش در جهت حمایت خویش خواهد کاست. به جای آن احتمال دارد که آنان با مدیر توانمندگر همکاری کنند (وتن و همکاران[2]، 2001).
لاودن[3] (2006) معتقد است که تنها راه حل ممکن برای رویارویی با چنین چالشی این است که کارکنان باید توانمند شوند. یعنی در تمام جهات و زمینههای ممکن تا حد امکان رشد کنند تا توانایی انجام کارهای مهم را داشته باشند. سازماندهی و مدیریت دستخوش تغییرات و فرصتهای جدیدی شده است. فن آوری اطلاعات تغییراتی را در سازمانها به وجود میآورد که شرکتها و سازمانها را بیش از گذشته به اطلاعات، دانش، آموزش و تصمیمگیری کارکنان فردی وابسته میسازد.
با در نظر گرفتن کاربرد تکنولوژیهای اطلاعات و ارتباطات در خانه و مدرسه به موازات آن در اداره، محل استراحت و در سایر مکانها باید به تأثیرات آن بیشتر توجه نمود. با ورود تکنولوژی، نه تنها در ساخت کارکنان، به علت تغیر فعالیتها و یا اصلاح اجزای تشکیل دهندۀ آنها، بلکه در ترکیب آنها نیز تغییراتی بوجود میآید. و در اکثر موارد مشاغل جدید ایجاد میگردد در این تحقیق برای سنجش ابعاد توانمند سازی کارکنان از مدل (تری ویلسون[4]، 1996) که دارای چهار بعد مسؤلیتهای بیشتر، استقلال و آزادی، یادگیری بیشتر، آموزش و مهارت میباشد استفاده میشود.
(بلانچارد و همکاران[5]، 1999) توانمند سازی یکی از نوید بخشترین مفاهیم دنیای کسب و کار بوده که کمتر به آن توجه شده ولی اکنون به موضوع روز بدل گشته است اما علیرغم بحثهای فراوان دربارهی فوائد توانمندسازی، بهرهبرداری از آن اندک و ناچیز است و هرچند توانمند سازی به مدیران این امکان را میدهد که از دانش مهارت و تجربهی همهی افراد سازمان استفاده کنند اما متأسفانه تعداد مدیران و گروههایی که راه و رسم ایجاد فرهنگ توانمندسازی را بدانند اندکی است.
فناوری اطلاعات ابزاری جهت جمع آوری دادهها و پردازش آنها و تبدیل دادهها به اطلاعات میباشد. لذا کاربرد فناوری اطلاعات در سازمانها به سرعت در حال گسترش است و سازمانها جهت رسیدن به اهداف و مقاصد خود نیازمند استفاده از فناوریهای اطلاعاتی میباشند. از طرف دیگر کارکنان نیز از منابع مهم سازمانها میباشند که بیشتر کارهای خود را با اطلاعاتی که توسط فناوری اطلاعات بدست میآید انجام میدهند.
بنابراین فن آوری اطلاعات ابزاری جهت جمع آوری دادهها و پردازش آنها و تبدیل دادهها به اطلاعات میباشد، لذا کاربرد فن آوری اطلاعات در سازمانها به سرعت در حال گسترش است. مدیریت سازمانهایی که از سطح تکنولوژی بالایی برخوردار هستند و از کاربردهای نوین اطلاعات بهره میگیرند سهل تر است زیرا ابزارهای جدید توانایی بکارگیری اطلاعات را تسهیل میسازد ضمن اینکه نظرات و گفتههای قبلی موکد این بود که اطلاعات در عصر حاضر یکی از عناصر حیاتی در منابع سازمانی است. در عین حال یکی از مهم ترین راههای توانمند ساختن کارکنان نیز دستیابی آنان به اطلاعات است.
- چکیده 1
- فصل اول: کليات تحقيق
- 1-1- مقدمه. 3
- 1-2- بيان مسئله. 4
- 1-3- ضرورت و اهميت تحقيق.. 6
- 1-4-اهداف تحقيق.. 7
- 1-5- سؤالات تحقيق.. 8
- 1-6- متغيرهاي تحقيق.. 8
- 1-7- تعاريف نظری و عملياتي واژهها 8
- 1-8- قلمرو تحقيق.. 10
- 1-9- خلاصه فصل اول.. 10
- فصل دوم: مروری بر ادبیات و پيشينه تحقيق
- 2-1- مقدمه. 12
- 2-2- پیشینه فن آوری اطلاعات… 13
- 2-3- تعریف فن آوری اطلاعات… 14
- 2-3-1- فناوری اطلاعات یک استراتژی است… 15
- 2-3-2- فناوری اطلاعات یک سری مفاهیم و فکر است… 15
- 2-3-3- فناوری اطلاعات یک سری ابزار است… 15
- 2-3-4- فناوری اطلاعات نو آوری است… 16
- 2-3-5- فناوری اطلاعات همراه با انسان است… 16
- 2-4-اهمیت فن آوری اطلاعات… 16
- 2-5- مشاغل مرتبط با فناوری اطلاعات… 19
- 2-6- نقش فناوری اطلاعات در فرایندهای سازمان.. 20
- 2-7-سیستمهای اطلاعاتی در ارتباط عمومی با حوزههای عملیاتی سازمان.. 21
- 2-8-اثرات تکنولوژی پیشرفته اطلاعاتی در سازمانها 22
- 2-9-اثرات فناوری اطلاعات بر دانش و آگاهی کارکنان.. 23
- 2-10-اثرات فناوری اطلاعات بر فرصتهای شغلی کارکنان.. 23
- 2-11-اثرات فناوری اطلاعات براستقلال وآزادی کاری کارکنان.. 24
- 2-12-اثرات فناوری اطلاعات بر مسئولیت تصمیم گیری کارکنان.. 24
- 2-13-اثرات فناوری اطلاعات بر توسعه حرفهای کارکنان.. 25
- 2-14- اثرات فناوری اطلاعات بر خود کنترلی کارکنان.. 25
- 2-15-اثرات فناوری اطلاعات بر بهبودکیفیت عملکردکارکنان.. 25
- 2-17- اثرات فناوری اطلاعات بر توانمند سازی کارکنان.. 25
- 2-18-پیشینه توانمند سازی.. 26
- 2-19-مفهوم توانمند سازی.. 27
- 2-20- تعاریف توانمند سازی.. 30
- 2-21- اهمیت توانمند سازی در سازمانها 32
- 2-22- مزایای واگذاری توانمند سازی.. 33
- 2-23- ابعاد توانمند سازی.. 34
- 2-23-1- بهبود کیفیت عملکرد کارکنان.. 34
- 2-23-2- استقلال و آزادی کاری کارکنان.. 34
- 2-23-3- افزایش مسئولیت تصمیم گیری کارکنان.. 35
- 2-23-4- افزایش فرصتهای شغلی کارکنان.. 36
- 2-23-5- افزایش خود کنترلی.. 36
- 2-23-6- افزایش دانش و آگاهی کارکنان.. 37
- 2-23-7- توسعه حرفهای کارکنان (رشد حرفهای) 37
- 2-24- دلایل توانمند سازی.. 39
- 2-24-1- اثرات فناوری بر محیطهای کاری.. 39
- 2-24-2- افزایش انتظارات مشتریان.. 39
- 2-24-3- ضرورت انعطاف پذیری سازمانها 39
- 2-25- موانع توانمند سازی.. 39
- 2-25-1- نگرش مدیران در مورد زیردستان.. 40
- 2-25-2- فقدان امنیت شخصی: 40
- 2-25-3- نیاز به کنترل.. 40
- 2-26- چگونگی افزایش توانمندی.. 41
- 2-26-1- مشخص کردن شفاف دیدگاه و اهداف… 41
- 2-26-2- پرورش تجارب تسلط شخصی.. 42
- 2-26-3- الگوسازی.. 42
- 2-26-4- فراهم آوردن حمایت… 42
- 2-26-5- برانگیختگی احساسی.. 43
- 2-26-6- فراهم آوردن اطلاعات… 43
- 2-26-7- فراهم آوردن منابع.. 43
- 2-26-8- پیوند با نتایج.. 44
- 2-26-9-ایجاد اعتماد بنفس…. 44
- 2-27-پیامدهای توانمند سازی.. 45
- 2-28-تأثیر بکارگیری فن آوری اطلاعات بر توانمند سازی کارکنان.. 45
- 2-29- توانمند سازی و فناوری اطلاعات… 47
- 2-29-1- فناوری اطلاعات و کنترل.. 48
- 2-29-2- کنترل عمومی.. 48
- 2-29-3- کنترل برنامه کاربردی.. 49
- 2-29-4- مزایای اتوماسیون اداری.. 49
- 2-29-4-1- مزایای مستقیم.. 49
- 2-29-4-1- مزایای غیرمستقیم.. 49
- 2-29-5- سیستم کارکنان دانشی.. 50
- 2-29-6- سیستم پشتیبانی تصمیم گیری.. 50
- 2-30- پیشینه تحقیق.. 50
- 2-31- مدل تحقیق.. 55
- 2-32- فرضیات تحقیق.. 56
- فصل سوم: روش شناسی تحقیق
- 3-1- مقدمه. 58
- 3-2- روش پژوهش…. 58
- (شكل 3-1): مشخصات پژوهش…. 58
- 3-3- جامعه آماری.. 58
- 3-4-روش نمونه گیری.. 59
- 3-6- روايي و پايايي.. 60
- 3-6-1- روایی ابزار سنجش…. 60
- 3-6-2- پایایی ابزار سنجش…. 61
- 3-7- روش تجزیه و تحلیل دادهها 62
- فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
- 4-1- مقدمه. 64
- 4-1- آمار توصیفی.. 64
- 4-1-1-: توزیع فراوانی بر حسب جنسیت… 64
- 4-1-2- توزیع فراوانی بر حسب سن.. 64
- 4-1-3- توزیع فراوانی بر حسب تحصیلات… 65
- 4-1-4- توزیع فراوانی بر حسب سابقه خدمت… 65
- 4-1-5- توزیع فراوانی بر حسب نوع استخدام. 66
- 4-2- تجزیه و تحلیل توصیفی متغیرها 66
- 4-2-1- توصیف متغیر فن آوری اطلاعات… 66
- 4-2-2- توصیف متغیر توانمند سازی کارکنان.. 67
- 4-2-3- توصیف متغیر افزایش استقلال و اختیارات کارکنان.. 67
- 4-2-4- توصیف متغیر افزایش مسئولیتهای کارکنان.. 67
- 4-2-5- توصیف متغیر افزایش دانش و مهارتهای کارکنان.. 67
- 4-2-6- توصیف متغیر افزایش یادگیری کارکنان.. 68
- 4-3- آمار استنباطی.. 68
- 4-3-1- فرضیات تحقیق.. 68
- 4-3-2-پیشبینی استفاده از فنآوری اطلاعات ابعاد توانمند سازی کارکنان فنی و حرفهای استان فارس 71
- فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
- 5-1- مقدمه. 74
- 5-2- نتیجه گیری کلی.. 74
- 5-2-1- یافتههای توصیفی.. 74
- 5-2-2- یافتههای حاصل از فرضیات پژوهش…. 74
- 5-3- پیشبینی استفاده از فنآوری اطلاعات ابعاد توانمندسازی کارکنان فنی و حرفهای استان کهگیلویه و بویراحمد 75
- 5-4-بحث… 76
- 5-5- پیشنهادات… 76
- 5-5-1- پیشنهادات کاربردی پیرو نتایج تحقیق.. 76
- 5-6- محدودیتهای پژوهش…. 78
- منابع و مآخذ. 79
- منابع فارسی
عنوان : | پایان نامه فناوری اطلاعات در توانمند سازی کارکنان |
تعداد صفحات: | 117 صفحه |
قالب: | word و قابل ویرایش |
قیمت: | فقط 99000 تومان |
قوانين و مقررات سايت مي باشد .
کليک جهت خريد کالا ، به منظور پذيرش
ایرانی داک مرجع تخصصی دانلود پایان نامه، پروپوزال و تحقیقات دانشجویی در ایران است. شما می توانید جدید ترین پایان نامه، پروپوزال ، پرسشنامه و تحقیقات دانشجویی ایرانی داک را در این باره مطالعه کنید. |
توجه ، توجه خیلی مهم : لطفا ایمیل خود را بدون www وارد کنید و از درستی ایمیل خود مطمئن باشید زیرا یک نسخه از فایل علاوه بر نمایش بعد از پرداخت، به صورت خودکار به ایمیل شما ارسال می گردد.
بعد از پرداخت آنلاین توسط کارتهای بانکی تحت شتاب لینک دانلود فایل بصورت اتوماتیک برای شما آزاد و نمایش داده می می شود و همچنین اگر در هنگام خرید ایمیل خود را وارد کرده باشید یک نسخه از فایل خریداری شده به ایمیل شما ارسال می شود.
راهنمای دانلود :
ابتدا بر روی گزینه خرید در بالا کلیک کنید سپس نام و ایمیل خود را در کادر وارد و بر روی گزینه ”خرید “ کلیک کنید.
سپس با انتقال به سامانه پرداخت و انتخاب گزینه ؛ پرداخت از طریق درگاه های بانکی؛ بانک صادر کننده کارت خود را انتخاب و با پرداخت وجه ،لینک فایل مورد نظر به ایمیل شما بلافاصله ارسال می گردد.
جهت راهنمای پرداخت اینترنتی اینجا کلیک کنید